Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten valitset kitarat keikalle?
1 2 3 4
PJS
23.03.2021 16:38:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ottaisin sähkökitaran ja akkarin. Sähkökitaralla ne biisit missä soitetaan sähkökitaraa ja akustisella ne biisit joissa ei soiteta sähkökitaraa.
 
I still love rock and roll
p130
23.03.2021 16:58:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helppoa, akkarikeikalle Les Paul. Sähköisellä mietittävää on enemmän. Usein Les Paul ja jos ei, niin joku muu fiiliksen mukaan.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
uusiipe
23.03.2021 17:25:02 (muokattu 23.03.2021 17:27:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schecterin Solo Vintage mikinpuolituksella ja vibratallalla alkaa olla vakiintunut työkaluksi silloin, kun illassa mennään laidasta laitaan. Ei kyllä todellakaan mikään huippuluotettava laatupeli tekniikan puolesta.
Silloin, kun pysytellään hutun ja rautsikan piirissä, mennään stratolla.
 
P = U * I
Alfons Åberg
24.03.2021 12:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä ottaisin sähkökitaran ja akkarin. Sähkökitaralla ne biisit missä soitetaan sähkökitaraa ja akustisella ne biisit joissa ei soiteta sähkökitaraa.
 
Onko kielet sellaisia pitkiä ja kiiltäviä?
 
Jälkiruuaksi pari Rennietä ja iso tuoppi Samarinia
Mape
24.03.2021 17:34:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä keikat on olleet sellaisia, joilla pitää soittaa vähän kaikkea niin HSS-strato. Sillä pärjää aina. Eikä jaksa roudailla montaa kitaraa. Joskus on tullut soiteltua myös Gibsoneilla, jos ei ole tarvinnut niin laajaa soundipalettia. Viimeksi vetelin Flying V:llä ihan vaan ulkonäön takia. Yleisössä kukaan ei kyllä varmaan kiinnittäisi mitään huomiota ottaisi minkä vaan.
 
Got a six-string heartbeat
Laulava Kylätohtori
24.03.2021 17:39:22 (muokattu 24.03.2021 17:39:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mape: Yleisössä kukaan ei kyllä varmaan kiinnittäisi mitään huomiota ottaisi minkä vaan.
 
Tämähän se. Yleisöä ei vaan kiinnosta, eikä ne eroja huomaa. Mutta toki se kitaristin itsensä kannalta on paljon kivampaa, kun on itselle mieluisat työkalut. Ei se VR:n matkustajia kiinnosta, onko junakuskilla kolme numeroa liian pienet kengät jalassa, mutta kuskille itselleen se on jo aika paljon merkityksellisempi juttu.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
McLeach
24.03.2021 21:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978: Onko kukaan saanut palautetta, jossa valitettiin soundin olevan liian erilainen jostakin levytyksestä? Ihmettelen vähän sitä, että miksei vain soittaisi sillä kitaralla ja soundilla, mistä itse pitää?
 
Hmm... Ittellä ei ainakaan ole mitään tiettyä soundia, josta pitää ja josta ei pidä. Rockin lyhyestä historiasta löytyy miljoona soundia, joista hyvin moni toimii mulle. Ja kitaravetoisessa musassa kitarasoundit on helvetin tärkeitä ainakin meigälle.
 
Vaikka keikoilla usein yleisöä onkin niin kyllähän tätä hommaa nyt tehään vain ja ainoostaan ittelle. Eli pienimuotoinen kiinnostus soundeista ja yleisvaikutelmasta on iso osa sitä ammattiylpeyttä ja työmoraalia.
 
Tietty jos projektin on speksannut joksikin tietyn tyylisuunnan edustajaksi niin voi olla kannattavaa luopua joistain soundeista.
 
Imper
25.03.2021 15:08:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Strato ja joku Gibson. Stratolla humpat ja pop ja Gibsoneilla rokimpi matsku. Pari kitaraa on kyllä aina keikoilla mukana, että toinen on vähintäänkin sparena. Joissain paikoissa taas stratolla ei voi soittaa liiallisten häiriöiden vuoksi, joten senkin takia yksi Gibson on aina hyvä olla matkassa. Jos olisi pakko lähteä yhdellä kitaralla niin kyllä se ES-335 olisi.
 
Everyone is a per-son
Mikko1978
25.03.2021 15:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Hmm... Ittellä ei ainakaan ole mitään tiettyä soundia, josta pitää ja josta ei pidä. Rockin lyhyestä historiasta löytyy miljoona soundia, joista hyvin moni toimii mulle. Ja kitaravetoisessa musassa kitarasoundit on helvetin tärkeitä ainakin meigälle.
 
Vaikka keikoilla usein yleisöä onkin niin kyllähän tätä hommaa nyt tehään vain ja ainoostaan ittelle. Eli pienimuotoinen kiinnostus soundeista ja yleisvaikutelmasta on iso osa sitä ammattiylpeyttä ja työmoraalia.
 
Tietty jos projektin on speksannut joksikin tietyn tyylisuunnan edustajaksi niin voi olla kannattavaa luopua joistain soundeista.

 
En nyt ihan heti keksi, että millä tavalla oman soundin etsiminen, löytäminen ja hiominen osoittaisi huonoa työmoraalia, kiinnostumattomuutta soundeista ja ammattiylpeyden puutetta. Olen aina pitänyt erikoisena sitä, että harrastelijakitaristeilla pitää olla miljoona soundia ohjelmoituina, mutta ne esikuvat, joiden soundeja kopioidaan, ovat luoneet uransa parilla soudilla. Kuuntelijankin tykkään kuunnella sitä, kun joku osaa käyttää yhtä soundia hyvin.
 
McLeach
25.03.2021 21:31:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978: En nyt ihan heti keksi, että millä tavalla oman soundin etsiminen, löytäminen ja hiominen osoittaisi huonoa työmoraalia, kiinnostumattomuutta soundeista ja ammattiylpeyden puutetta. Olen aina pitänyt erikoisena sitä, että harrastelijakitaristeilla pitää olla miljoona soundia ohjelmoituina, mutta ne esikuvat, joiden soundeja kopioidaan, ovat luoneet uransa parilla soudilla. Kuuntelijankin tykkään kuunnella sitä, kun joku osaa käyttää yhtä soundia hyvin.
 
Kyse on bilebändistä, ei omasta musasta. Nämä ovat ittelle ainakin kaksi täysin eri kontekstia. Toisessa yritetään apinoida enemmän tai vähemmän, toisessa etsitää omaa soundia.
 
Imper
25.03.2021 22:11:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Kyse on bilebändistä, ei omasta musasta. Nämä ovat ittelle ainakin kaksi täysin eri kontekstia. Toisessa yritetään apinoida enemmän tai vähemmän, toisessa etsitää omaa soundia.
 
Mun mielestä bilebändinkin kuuluu kuulostaa itseltään eikä yrittää kopioida erilaisia soundeja alkuperäisiltä levyiltä.
 
Everyone is a per-son
McLeach
25.03.2021 22:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Mun mielestä bilebändinkin kuuluu kuulostaa itseltään eikä yrittää kopioida erilaisia soundeja alkuperäisiltä levyiltä.
 
Ei niitä tartte suoraan kopioida vaan tuoda esille osana biisiä. Jos soundeja ei saa matkia niin miksi esim. riffejä ja sooloja saa? Olisiko paras jos coverbändit sais otta ainoostaan sointukierrot ja lyriikat, kaikki muu pitäisi muuttaa kuulostamaan soittajilta? Eihän yleisöä kiinnosta.
 
Kefiiri
26.03.2021 07:49:17 (muokattu 26.03.2021 07:54:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... kyllä minäkin ajattelen että jos coverbändin kitaristi etsii kovin tarmokkaasti omaa soundia eikä suostu matkimaan yleisön tuntemia alkuperäisesitysten sointiratkaisuja, on se vähän lusmuilua, omien harrastusten hoitelua työajalla :D
 
Hetkinen, ovatkohan bilebändi ja coverbändi kaksi eri asiaa?
 
Alkuperäisten soundien vakuuttava kopioiminen on sitä paitsi ihan arvostettava taito sinänsä, ei sitä kannata väheksyä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
26.03.2021 09:01:11 (muokattu 26.03.2021 09:02:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun keikkoja vielä oli mitkä nojasi covereihin paljon, tuli keikalle luonnollisesti mukaan se kepukka, millä vedetttin treeniksellä ja äänityksissä sun muuta. Varakitarakin kulki joskus mukana ja se oli mikä tahansa kepukka, joka oli samassa vireessä. Jälkeenpäin miettien oli toi sellaista touhua, että ehkä olisi ollut hyvä pitää mukana ihan eri vireiden kepukoita, kun puutteista johtuen muutettiin kappaleiden sävellajeja niin, että piti capon kanssa touhuta.
 
Pinewood
26.03.2021 11:18:54 (muokattu 26.03.2021 11:19:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri ihmisillä tuntuu ihan yleisestikin olevan erilaisia käsityksiä eri bändiluokista. Aika vaikeaa on omastakin mielestä vetää tarkkoja rajoja.
 
Itse miellän, että kolmikosta bilebändi-coverbändi-tribuuttibändi viimeksi mainittu soittaa sekä yksinomaan muiden (yleensä jopa yhden artistin/yhtyeen) biisejä että myös tarkimmin alkuperäisiä sovituksia mukaillen. Yleensä myös esiintymisasut ovat esikuvan mukaisia. Bilebändi taas voi olla aika vapaakin ohjelmistonsa suhteen sekä kappaleiden alkuperän että sovitusten suhteen. Coverbändit seilaavat sitten jossain edellisten ääripäiden välillä, kuitenkin ainakin pääosin muiden kamaa soittaen.
 
elon arska
26.03.2021 12:37:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Eri ihmisillä tuntuu ihan yleisestikin olevan erilaisia käsityksiä eri bändiluokista. Aika vaikeaa on omastakin mielestä vetää tarkkoja rajoja.
 
Itse miellän, että kolmikosta bilebändi-coverbändi-tribuuttibändi viimeksi mainittu soittaa sekä yksinomaan muiden (yleensä jopa yhden artistin/yhtyeen) biisejä että myös tarkimmin alkuperäisiä sovituksia mukaillen. Yleensä myös esiintymisasut ovat esikuvan mukaisia. Bilebändi taas voi olla aika vapaakin ohjelmistonsa suhteen sekä kappaleiden alkuperän että sovitusten suhteen. Coverbändit seilaavat sitten jossain edellisten ääripäiden välillä, kuitenkin ainakin pääosin muiden kamaa soittaen.

 
Bilebändin genre-repertoaari on näistä kolmesta kaikkein laajin (ns. Humpasta heviin) kun taas coverbändit (yleensä) pysyvät yhden genren (esim. 80's pop, Suomi-rock, rässimetalli ym.) sisällä.
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Mikko1978
26.03.2021 13:49:41 (muokattu 26.03.2021 13:56:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Ei niitä tartte suoraan kopioida vaan tuoda esille osana biisiä. Jos soundeja ei saa matkia niin miksi esim. riffejä ja sooloja saa? Olisiko paras jos coverbändit sais otta ainoostaan sointukierrot ja lyriikat, kaikki muu pitäisi muuttaa kuulostamaan soittajilta? Eihän yleisöä kiinnosta.
 
Pitipä oikein tarkasta, millaisia soundeja Jean S. on käyttänyt. Muutaman biisin perusteella voisin sanoa, että soundit poikkeavat totaalisestialkuperäisäänitysten soundeista. Esim. Kesäkadun alkuperäisäänityksen erittäin kuivat. liekö edes vahvistinta välissä, kitarasoundit ovat korvautuneet vahvasti efektoiduilla70-luvun pornoleffasoudneilla. Samalla toki sekin, mitä soitetaan, on muuttunut täysin. Lisäilevät torviaankin biiseihin. Eiköhän tuokin bändi kuitenkin jotain huomiota yleisöltä ole joskus saanut. Voisin myös väittää, että kyseinen bändi kiinnostaisi vähemmän yleisöä, jos vetäisivät Kesäkadun alkuperäisäänityksen soundeilla ja sovituksella. Onko tämä nyt sitä lusmuilua, huonoa työmoraalia, kiinnostumattomuutta soundeista ja ammattiylpeyden puutetta?

Kyse ei ole siitä, että mitä ei saa tehdä vaan siitä, mitä voi tehdä. En usko, että yleisölle on yhtään mitään väliä sillä, soittaako kitaristi esim. Stratolla, Tellellä vai LP:llä. Paljon tärkeämpää on kitaristin kampaus ja vaatteet.
 
Jossain Pink Floyd tribuutissa voi olla enemmän väliä sillä, kuinka paljon soundit noudattavat PF levytysten teemaa.
 
McLeach
26.03.2021 14:24:15 (muokattu 26.03.2021 14:28:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978:
Kyse ei ole siitä, että mitä ei saa tehdä vaan siitä, mitä voi tehdä. En usko, että yleisölle on yhtään mitään väliä sillä, soittaako kitaristi esim. Stratolla, Tellellä vai LP:llä. Paljon tärkeämpää on kitaristin kampaus ja vaatteet.
 
Jossain Pink Floyd tribuutissa voi olla enemmän väliä sillä, kuinka paljon soundit noudattavat PF levytysten teemaa.

 
Niin, tässä tullaan taas siihen ammattiylpeyteen. Jos keikalle lähtee fiiliksellä, että tehään homma niin rimaa hipoen kuin yleisön kustannuksella vaan voi, ei pitäisi ehkä lähteä ollenkaan? Itse teen hommaa itteäni varten, eikä stressaa pätkääkään huomaako panostuksen tai intohimon yksi vai 30 kuuntelijaa.
 
E: en tiedä missä vanhainkodeissa jengi vetää keikkoja, mutta omille osuu ainakin joka kerta musadiggareitakin, joita kiinnostaa muukin kuin laulajan ääni ja ulkonäkö.
 
Mikko1978
26.03.2021 14:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Niin, tässä tullaan taas siihen ammattiylpeyteen. Jos keikalle lähtee fiiliksellä, että tehään homma niin rimaa hipoen kuin yleisön kustannuksella vaan voi, ei pitäisi ehkä lähteä ollenkaan? Itse teen hommaa itteäni varten, eikä stressaa pätkääkään huomaako panostuksen tai intohimon yksi vai 30 kuuntelijaa.
 
E: en tiedä missä vanhainkodeissa jengi vetää keikkoja, mutta omille osuu ainakin joka kerta musadiggareitakin, joita kiinnostaa muukin kuin laulajan ääni ja ulkonäkö.

 
Mitä ihmeen tekemistä tällä on sen kanssa, että tehdäänkö asioita rimaa hipoen vai hyvin? Sekö, että pyrkii kopioimaan jonku toisen soundia on osoitus siitä, että asiat on tehty hyvin ja antaumuksella? Onko Jean S. mielestäsi täynnä rimanhipojia?
 
McLeach
26.03.2021 15:26:57 (muokattu 26.03.2021 15:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978: Mitä ihmeen tekemistä tällä on sen kanssa, että tehdäänkö asioita rimaa hipoen vai hyvin? Sekö, että pyrkii kopioimaan jonku toisen soundia on osoitus siitä, että asiat on tehty hyvin ja antaumuksella? Onko Jean S. mielestäsi täynnä rimanhipojia?
 
Ei vaan se, että syynä tekemiselle tai tekemättömyydellä on "koska yleisöä ei kuitenkaan kiinnosta".
Veikkaan, että Jean ässällä on ollut ihan kuule alusta lähtien visio siitä, miltä haluaa kuulostaa. Ei ne ota seinältä ensimmäisiä soittimia ja jätä pedaaleitansa himaan, koska yleisöä ei kiinnosta.
 
Mulle on ihan ok, että kukin vetää just silleen kun ite haluu, omilla soundeilla tai alkuperäisiä tavoitellen. Toivotaan vaan, että jengi pyrkii parhaimpaan lopputulokseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «