Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yhden tempun pedaalit: onko niiden aika pian ohi?
1 2 3 4 5 6 7
Kefiiri
09.03.2021 10:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars: Kyllä. Ja siksi on pitemmän päälle hyödyllistä ja taloudellista katkaista side raudan ja uuden softan välillä siten, että uusi softa ei aina edellytä uutta rautaa.
 
Tuo on hyvä pointti kyllä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
09.03.2021 11:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars: Kyllä. Ja siksi on pitemmän päälle hyödyllistä ja taloudellista katkaista side raudan ja uuden softan välillä siten, että uusi softa ei aina edellytä uutta rautaa. Ajatellaan kokeeksi vaikka sitä, että jokaista tietokonepeliä varten tarvittaisiin erillinen tietokone. Toki tätäkin osittain yritetään.
 
Tämä palvelisi asiakasta, mutta ei toimittajaa. Valmistajanhan kannattaa nimenomaan maksimoida myyntimäärä ja liikevaihto, koska se saa voittoa jokaisesta toimitetusta kikkareesta. Firma, joka toimittaa aina uudet raudat mukana, tekee isompaa voittoa kuin firma, joka toimittaa pelkkää softaa. Tietysti asia ei ole näin yksinkertainen, mutta pointtina, ettei pelkän softan myyntikään palvele parhaiten firman intressejä.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
aristoteles666
09.03.2021 11:18:34 (muokattu 09.03.2021 11:21:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kaikki tämä digitavara vaan tuntuu jäävän nurkkiin ongelmajätteeksi heti kun uudempaa versiota on saatavilla. Ei se välttämättä käyttökelvotonta ole, mutta onkohan se jokin psykologinen juttu että uusinta uutta on saatava vaikka vanhallakin pärjäisi. Puhelimissahan ilmiö näkyy hyvin.
 
Mulla on edelleen kaytossa Yamahan DG 80-210 vahvistin moottoroituine potikoineen vaikka se on vuodelta 98?
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
09.03.2021 11:21:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tämä palvelisi asiakasta, mutta ei toimittajaa. Valmistajanhan kannattaa nimenomaan maksimoida myyntimäärä ja liikevaihto, koska se saa voittoa jokaisesta toimitetusta kikkareesta. Firma, joka toimittaa aina uudet raudat mukana, tekee isompaa voittoa kuin firma, joka toimittaa pelkkää softaa. Tietysti asia ei ole näin yksinkertainen, mutta pointtina, ettei pelkän softan myyntikään palvele parhaiten firman intressejä.
 
Microsoft on kanssasi eri mielta
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Drawbars
09.03.2021 11:26:53 (muokattu 09.03.2021 11:34:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Tämä palvelisi asiakasta, mutta ei toimittajaa. Valmistajanhan kannattaa nimenomaan maksimoida myyntimäärä ja liikevaihto, koska se saa voittoa jokaisesta toimitetusta kikkareesta. Firma, joka toimittaa aina uudet raudat mukana, tekee isompaa voittoa kuin firma, joka toimittaa pelkkää softaa. Tietysti asia ei ole näin yksinkertainen, mutta pointtina, ettei pelkän softan myyntikään palvele parhaiten firman intressejä.
 
Näinhän se on että softan mukana pyritään myymään uutta rautaa niin kauan kuin kuluttajat siihen suostuvat. Tietokoneiden puolella Apple on tässä malliesimerkki.
 
Silloin kun valmistajalla on sellainen killeri softa (ja mahdollisesti lisäksi sitä hyödyntävä ekosysteemi,) joka toimii vain sen firman raudalla, se on hyvässä kilpailuasemassa lypsämään voitot kotiin. Ainakin väliaikaisesti.
 
Aiemmin oli puhetta esim. Strymonista, jonka rauta oletettavasti mahdollistaisi vaihtoehtoiset firmikset muuttaen saman pedaalin haluttaessa toiseksi. Tätä ideaa se ei varmaankaan toteuta niin kauan kuin se pystyy myymään uuden raudan erilaisen firmiksen kylkiäisenä. En tosin tiedä mitään heidän rautatekniikastaan, mutta esimerkki on yleinen.
 
Microsoftikin yritti myydä softansa kanssa omia puhelimia, mutta ei oikein natsannut.
 
aristoteles666
09.03.2021 11:34:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars: Näinhän se on että softan mukana pyritään myymään uutta rautaa niin kauan kuin kuluttajat siihen suostuvat. Tietokoneiden puolella Apple on tässä malliesimerkki.
 
Silloin kun valmistajalla on sellainen killeri softa (ja mahdollisesti lisäksi sitä hyödyntävä ekosysteemi,) joka toimii vain sen firman raudalla, se on hyvässä kilpailuasemassa lypsämään voitot kotiin. Ainakin väliaikaisesti.
 
Aiemmin oli puhetta esim. Strymonista, jonka rauta oletettavasti mahdollistaisi vaihtoehtoiset firmikset muuttaen saman pedaalin haluttaessa toiseksi. Tätä ideaa se ei varmaankaan toteuta niin kauan kuin se pystyy myymään uuden raudan erilaisen firmiksen kylkiäisenä. En tosin tiedä mitään heidän rautatekniikastaan, mutta esimerkki on yleinen.

 
Tasta taas oli esimerkkina Pro Tools, (vaikka siita puuttui pitkaan tuki Midille)
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
09.03.2021 11:37:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars:
 
Microsoftikin yritti myydä softansa kanssa omia puhelimia, mutta ei oikein natsannut.

 
Mika on saali, koska Softa kieltamatta oli paljon parempi, ja kulutti vahemman resursseja, ja mukana oli omia sovelluksia jotka oli niin hyvia, esim People's joka kerasi kaikilta somealustoilta viestit/kommentit/uutiset samaan sovellukseen ja se arsytti somealustoja niin paljon etta ne muuttivat omia ohjelmiaan niin ettei se toiminut enaa niin hyvin.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McNulty
09.03.2021 11:53:19 (muokattu 09.03.2021 11:54:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika harva isompi firma IT-alalla valmistaa itse sekä raudan että softan.
Monesti tämä on joko/tai. Vähintään käytössä on jonkinlainen alihankintaketju, jolla vältytään in-house tuotantolinjojen tai in-house koodaajien kustannuksilta.
 
Microsoft saattaa odottaa esim. Intelin julkistuksia, johon sovittavat softansa. Ts. softa optimoidaan jollekin piirisarjalle ja/tai prosessorille. Samalla tavalla Line6, Kemper tai joku muu sovittaa mallinnussoftansa olemassa olevalle tai tulevalle teknologialle. Eivät nämä tahot itse sitä rautaa ja komponentteja valmista.
 
Samalla Intel saattaa kuunnella esim. pelitaloja tai merkittävimpiä softataloja siinä, millainen sen uuden raudan pitäisi olla, jotta softasta saadaan paras tulos pihalle.
 
Tämä muodostaa ongelman siinä vaiheessa kun softan uusinta versiota ei voida täysimääräisesti enää vanhalla raudalla hyödyntää. Siitä vanhasta raudasta tulee välittömästi ICT-termein obsolete. Ei edes end-of-life vaan samantien valmistajalle romurautaa. Toisinpäin tilanne ei ole ihan niin paha... downgrade softan osalta on helpompaa, eli tehokas rauta ja vanhempi softa toimivat monesti yhteen.
 
Mitä yksinkertaisempi sovellus, sen varmemmin se toimii uuden raudan kanssa kimpassa. Siinä vaiheessa esiin astuukin markkinatalous ja mahdolliset kilpailijat. Jos jokin taho markkinoilla puskee esiin uusia ominaisuuksia, parempaa laskentatehoa jne. niin vanhan softan kanssa painiva tarjoaja on oikeastaan pakotettu reagoimaan tavalla tai toisella. Harvassa on nimittäin ne tuotteet, jotka ovat saavuttaneet kultti- ja legendatason (kuten vaikkapa DJ-puolella e-Mu SP1200), joita ei tarvitse suuremmin päivittää tai tuoda väkisin uusia ominaisuuksia. Joku syntetisaattori tai kiippari saattaa myös osua tuolle sektorille melko mukavasti.
 
Sen sijaan kitaralaitteissa mallinnuksien laskentatehoa ei voi koskaan olla liikaa. Samalla jokin stereo-signaalipolku, usean vahvistimen yhtäaikainen käyttö, IR:t jne. ovat tuoneet uusia vaatimuksia niin softalle kuin raudalle. Ja tulee tekemään sitä jatkossakin. Kuten sanottu, laskentatehoa ei ole koskaan liikaa vaan aina liian vähän.
 
moving in stereo
aristoteles666
09.03.2021 12:27:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty:
Microsoft saattaa odottaa esim. Intelin julkistuksia, johon sovittavat softansa. Ts. softa optimoidaan jollekin piirisarjalle ja/tai prosessorille. Samalla tavalla Line6, Kemper tai joku muu sovittaa mallinnussoftansa olemassa olevalle tai tulevalle teknologialle. Eivät nämä tahot itse sitä rautaa ja komponentteja valmista.
 
Samalla Intel saattaa kuunnella esim. pelitaloja tai merkittävimpiä softataloja siinä, millainen sen uuden raudan pitäisi olla, jotta softasta saadaan paras tulos pihalle.

 
Tama on syy miksi Yamahan SPX kaytetaan yha koska Yamaha valmisti omat prosessorinsa ja kukaan ei ole voinut kopioida esim Symphony Presettia sen takia(okei nyt on tullut ensimmainen softa plug in Yamahan SPX symphony efektista :D mutta sekin osana koko paketttia https://overloud.com/products/bhs-metlx)
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McNulty
09.03.2021 12:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: Tama on syy miksi Yamahan SPX kaytetaan yha koska Yamaha valmisti omat prosessorinsa ja kukaan ei ole voinut kopioida esim Symphony Presettia sen takia(okei nyt on tullut ensimmainen softa plug in Yamahan SPX symphony efektista :D mutta sekin osana koko paketttia https://overloud.com/products/bhs-metlx)
 
Juu, tällaisia yksittäisiä jonkin tietyn komponentin ympärille rakennettuja laitoksia on ja niille on se oma käyttäjäkuntansa nyt ja jatkossakin.
 
Boss/Roland taisi myös valmistaa tai valmistuttaa joitain omia komponentteja, koska markkinoilla olevat eivät tuottaneet haluttua lopputulosta. Tämä taisi olla 80-lukua kun digitaaliset efektit tekivät tuloaan ja analogiset ratkaisut olisivat olleet käyttökelvottoman kokoisia ratkaisuja.
 
Yksittäisten kitaraefektien puolella näitä "maagisen komponentin" ympärille rakennettuja ratkaisuja on sadoittain. Mullardin Ge-trankut, JRC4558, LM308, Bossin vanhan DD-2/3 "long chip" DRAM, Belton/Accutronic Digi-Log, PT2399 jne.
 
Ja näistä esim. kaikista vanhimmat, ehkäpä nykytekniikalla ajateltuna naurettavan yksinkertaiset ja "laaduttomat" komponentit tuottavat kuitenkin sen halutuimman/arvostetuimman/etsityimmän soundin. Ehkä osittain nostalgiasyistä, ehkä osittain psykoakustisista tai "mojo"... mutta yhtä kaikki. En ole vielä soittanut hyvää digitaalista fuzzia. Sen sijaan useampi Ge ja Si transistoreilla toteutettu purnukka on toiminut kuin junan vessa.
 
moving in stereo
LaXu
09.03.2021 13:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kaikki tämä digitavara vaan tuntuu jäävän nurkkiin ongelmajätteeksi heti kun uudempaa versiota on saatavilla. Ei se välttämättä käyttökelvotonta ole, mutta onkohan se jokin psykologinen juttu että uusinta uutta on saatava vaikka vanhallakin pärjäisi. Puhelimissahan ilmiö näkyy hyvin.
 
Puhelimissa näkee hyvin, että kehitys on aikalailla pysähtynyt ja päivitykset ovat nopeampaa prosessoria ja parempia kameroita. Ostin suolaisen hintaisen iPhone XS jokunen vuosi sitten enkä näe mitään syytä vaihtaa siitä uudempaan kun se on jo tarpeeksi nopea ja hyvä kuvata. Sama tapahtuu pikkuhiljaa digitaalisille soitinvermeille.
 
Esim. joku Fractal Axe-Fx 2 tai AX8 on edelleen tosi hyvä soundiltaan ja monipuolinen ominaisuuksiltaan, mutta käyttökokemukseltaan aika kankea jos ei käytä softaeditoria. Vastaava ongelma on paljon pienempi Axe-Fx 3 tai FM3 kanssa, sama Line6 Helix-sarjassa. Sitten kun Axe-Fx 4 tulee markkinoille, ihmisillä on ehkä vähemmän tarvetta sorsia vanhempaa laitetta, kun siinä ei ole enää ihan hirveän suuria ongelmia.
 
Tietysti toinen aspekti on halvempien laitteiden paraneminen sukupolvi sukupolvelta. Joku Boss Katana on ihan toisesta maailmasta kuin joku wanha Line6 Spyder. Vastaavasti budjetti-multiefektit ovat parantuneet, joten sen markkinoiden hienoimman laitteen hommaamisen tarve vähenee.
 
Vastaavasti mua ei kiinnosta ostaa sitä Vox AC30:sta. Se on painava laite combona ja sen nuppiversio on typerästi suunniteltu ja ruma. Ostin sen sijaan Victory VC35 joka painaa alta 10 kg, ei vie juuri tilaa ja siinä on modernit ominaisuudet kuten efektiluuppi, power scaling, hyvä PPIMV, enemmän etuastesäröä, bassoleikkuri jne. Samoista syistä mun toinen vahvari on Bogner eikä Marshall.
 
Drawbars
09.03.2021 13:10:56 (muokattu 09.03.2021 13:26:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Juu, tällaisia yksittäisiä jonkin tietyn komponentin ympärille rakennettuja laitoksia on ja niille on se oma käyttäjäkuntansa nyt ja jatkossakin.
 
Boss/Roland taisi myös valmistaa tai valmistuttaa joitain omia komponentteja, koska markkinoilla olevat eivät tuottaneet haluttua lopputulosta. Tämä taisi olla 80-lukua kun digitaaliset efektit tekivät tuloaan ja analogiset ratkaisut olisivat olleet käyttökelvottoman kokoisia ratkaisuja.
 
Yksittäisten kitaraefektien puolella näitä "maagisen komponentin" ympärille rakennettuja ratkaisuja on sadoittain. Mullardin Ge-trankut, JRC4558, LM308, Bossin vanhan DD-2/3 "long chip" DRAM, Belton/Accutronic Digi-Log, PT2399 jne.
 
Ja näistä esim. kaikista vanhimmat, ehkäpä nykytekniikalla ajateltuna naurettavan yksinkertaiset ja "laaduttomat" komponentit tuottavat kuitenkin sen halutuimman/arvostetuimman/etsityimmän soundin. Ehkä osittain nostalgiasyistä, ehkä osittain psykoakustisista tai "mojo"... mutta yhtä kaikki. En ole vielä soittanut hyvää digitaalista fuzzia. Sen sijaan useampi Ge ja Si transistoreilla toteutettu purnukka on toiminut kuin junan vessa.

 
Niinhän se on että monissa vanhoissa bokseissa on silloisista tekniikan rajoituksistakin johtuvaa soundipatinaa joka tiettyjen suosittujen hittien ja soittajien ansiosta on muodostunut mojo-jutuksi. Nykyään näitä ominaisuuksia osataan jo mallintaa virtuaalipiirien tasolta asti, mutta silti jotkin vanhat laitteet ovat arvossaan ja keräilytavaraa. Sama koskee kitaroita. Vanhan kuuluisan mallin mukana ostetaan samalla musiikkihistoriaa.
 
Hammondipuolella mallinnuksen tavoitteellisena esimerkkinä on sellaisten teknisten epätäydellisyyksien kopiointi kuten koskettimen painallukseen liittynyt sähköinen kontaktiräsähdys tai eri äänien sinänsä tarkoittamaton soundivuoto, crosstalk.

Syynä vintagesoundin suosioon on se, että kuuntelijat ovat hyvää soittoa kuunnellessaan sisäistäneet että tietyt epätäydellisyydetkin kuuluvat asiaan. Estetiikka kehittyy välillä vahinkojen, rajoitusten ja sattuman kautta. Eikös se flangauskin keksitty 60-luvulla studiossa puolivahingossa.
 
KaRa
09.03.2021 13:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehitys kehittyy.
Pitäisi päivittää konetta. Vuosien mittaan kasautuu vaan enemmän kaikkia mallinnuksia. Lähtösaundin merkitys vähenee vaikka kitaralla menee sisään. Mun musaa luullaan yleensä synapohjaseks vaikka en ole omistanut synaa vuosikausiin.
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
WanhaWetäjä
09.03.2021 14:58:57 (muokattu 09.03.2021 15:01:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars: Niinhän se on että monissa vanhoissa bokseissa on silloisista tekniikan rajoituksistakin johtuvaa soundipatinaa joka tiettyjen suosittujen hittien ja soittajien ansiosta on muodostunut mojo-jutuksi.
Soundipatina, voisiko se olla huonolla soundilla soitettua 60-luvun etenkin englantilaista rock/pop/blues musaa? Joku päivä sitten Rock-radiosta sattui tulemaan EC:n "Layla", todella pitkästä aikaa ko teosta kuunnellessani kulmakarvat nousivat pystyyn ("Mitä vttua NYT tapahtuu???) ja hämmennys valtasi mielen, en muistanut lainkaan sitä epävireisten slidekitaroiden parvea mikä siellä taustalla soi etenkin biisin ns instrumentaaliosassa, mitä lie hashista oli juotu tuotakin tehdessä;-)
Kuka prkl moista kaipaa tänä päivänä, täh?
Onko se niin että jos musassa ei ole tarpeeksi rupea/epävirettä, suorastaan huonoa soittamista niin joidenkin korvaan siinä ei ole mitään vai että kun on legendan tekemä (mahtaako soittaa ite noita slideja?) niin kaikki menee läpi? Ei kiitos. Asiaan liittyen https://www.youtube.com/watch?v=i7KLhClCMZA Tätä aluetta en tule ikinä ymmärtämään yleisellä tasolla. Menee sarjaan Michael Jacksonin hiuskiehkura tai Elviksen perskarva, 100 000€, henkilöpalvontaa ja rahamiesten keräilyharrastustahan tuo tietty on, ei normi ihminen moiseen pysty.
 
Nykyään näitä ominaisuuksia osataan jo mallintaa virtuaalipiirien tasolta asti, mutta silti jotkin vanhat laitteet ovat arvossaan ja keräilytavaraa. Sama koskee kitaroita. Vanhan kuuluisan mallin mukana ostetaan samalla musiikkihistoriaa.
Jos haluaa maksaa maltaita jostain vanhasta kenties lähes kelvottomasta tiensä päässä olevasta laitteesta niin ei kyllä ihan aukea, kitaroissa asia on eri joissain järjellisissä tapauksissa poislukien jonkun legendan kitara josta maksetaan miljoonia, pedaalien suhteen en ymmärrä asiaa koska puhutaan puhtaasti käyttöesineistä joiden soundieroa ei korvalla kuule. Tätä ei voi liian usein linkittää asiaan liittyen, jumalauta, sanon mä! https://www.f-musiikki.fi/esa-pulliainen-series-fuzz
 
Hammondipuolella mallinnuksen tavoitteellisena esimerkkinä on sellaisten teknisten epätäydellisyyksien kopiointi kuten koskettimen painallukseen liittynyt sähköinen kontaktiräsähdys tai eri äänien sinänsä tarkoittamaton soundivuoto, crosstalk.
Synissa on myös tapahtunut kehitystä https://www.reddit.com/r/Suomi/comm … ts/70g83/nord_weddings_hääsyntikka/
ja kaikenlaista kivaa on saatavilla ikäänkuin täsmähankintana ja etenkin harrastajille joilla näitä keikkoja on, jos on.
 
Syynä vintagesoundin suosioon on se, että kuuntelijat ovat hyvää soittoa kuunnellessaan sisäistäneet että tietyt epätäydellisyydetkin kuuluvat asiaan.
Hyvä soitto on tietty kuulijan korvastakin kiinni jo sen kautta mitä musaa kuuntelee ja varmaan myös siitä millä tasolla on itse soittoharrastuksen suhteen, kuten edellä totesin hyvä soitto saati hyvä soundi on varsin kaukana monesta, monesta legendaarisestakin etenkin 60- luvun pop/rock tekeleestä, toki makuasioita nämä(kin).
Jotkut elävät menneessä ja se heille suotakoon. Periaatteessa mun pitäisi jo ikänikin puolesta (kohta 64v) tykätä juurikin nuoruuteni musasta mutta kun ei jaksa, ne kuultiin sillon ja loppun kaluttiin, nyt eletään tätä päivää. Myin kaikki vinyylitkin veke vuosia sitten, rahoilla ostin mallintavan multipaavon ;-)
 
Estetiikka kehittyy välillä vahinkojen, rajoitusten ja sattuman kautta. Eikös se flangauskin keksitty 60-luvulla studiossa puolivahingossa.
Olisi saanut jäädä keksimättä, melko karu efekti jolle en keksi käyttöä normaalissa musassa. No joo, miedosti käytettynä toimii joissain lead/stadionsoundeissa ok.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
KaRa
09.03.2021 15:18:52 (muokattu 09.03.2021 15:20:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Te vanhukset ette näe sitä kuinka monien muokkaustyökalujen yhteispeli on se juttu, millä luodaan soundeja. Ei ole niin että se tai tämä mallintaa paremmin kuin jokin muu.
Tai voi olla tietenkin jos haluaa, mutta jos kysymys on vain hyvän soundin tekemisestä. (kenties analogisen kuuloisen uskottavasti jos sillä on väliä)
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
Drawbars
09.03.2021 16:13:53 (muokattu 09.03.2021 16:17:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
 
..
 
(flanger) Olisi saanut jäädä keksimättä, melko karu efekti jolle en keksi käyttöä normaalissa musassa. No joo, miedosti käytettynä toimii joissain lead/stadionsoundeissa ok.

 
En minäkään yleensä pidä flangerista, mutta esim. Albert King käyttää sitä kevyesti hyvällä maulla esim. albumillaan New Orleans Heat. Siltä se ainakin kuulostaa.
 
Monet rockin suositut vanhat merkkiteokset olivat aikanaan (ainakin popyleisölle) uusia. jos ei ole aikanaan niitä kuullut, voi niihin jopa pettyä koska samat kuviot von vedelty sittemmin tuhat kertaa ja ehkä paremmilla välineillä. Nostalgia on myös aito reaalinen asia, joka lienee osa lähes jokaisen musiikkimakua. Esteettiset arvot opitaan.
 
Ennen vanhaan tehtiin suuri määrä hyviä biisejä, joiden uudelleenlämmitystäkin kuuntelee joskus mielellään. Esimerkkinä vaikka tämä tyttöduo, joka tulkitsee klassista rock-poptyyliä nuoruuden innolla, käyttävät myös vanhoja vuosikertalaitteita. https://www.youtube.com/watch?v=bf1LzrSFpYQ
 
KaRa
09.03.2021 16:24:33 (muokattu 09.03.2021 16:35:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Flangerkin toimii hitaalla ja miedoilla asetuksilla hyvin elävöittämiseen. Rikastuttaa ääntä muiden efektien kanssa jos meinaa käydä tylsäksi. Flanger on hyvä esimerkki efektistä minkä vaikutus voi olla tosi suuri tosi miedoilla asetuksilla, kun etitään nyansseja ja leveää/rikasta miksausta.
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
WanhaWetäjä
09.03.2021 16:55:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Flangerkin toimii hitaalla ja miedoilla asetuksilla hyvin elävöittämiseen. Rikastuttaa ääntä muiden efektien kanssa jos meinaa käydä tylsäksi. Flanger on hyvä esimerkki efektistä minkä vaikutus voi olla tosi suuri tosi miedoilla asetuksilla, kun etitään nyansseja.
 
Mulla oli analogiaikoihin keikkavermeissä vain flanger, phaser, delay ja chorus, jossain kohtaa myös Rolandin Space Echo tms nahakaiku, vahvistin taisi olla noina aikoina MusicManin putkicombo. Tämä siis ammoisina aikoina 70-80 lukujen taitteessa kapakka ja lavakeikoilla.
 
Muistan yhen biisin (Knock on wood/Donna Summer) missä oli flanger kitarakompissa, oisko soitettu klavinetilla alunperin? Luureilla kuunneillen oikealle panoroitu juttu. https://www.youtube.com/watch?v=Rsuun6_BjyU
 
Eli tuota ronksutusta koetin mallintaa kitaralla ja flangerilla. Kaikkee sitä on joutunut/saanut soittaa, no rikkaus sekin. Tuohon aikaan mulla oli myös oma progebandi mutta en kyllä muista että oisin siinä flangeria käyttänyt, musa oli jotain Camel/Genesis tyyppistä. Liekö flanger ollut ns täsämäase vain tuota yhtä biisiä varten mitä vedettiin keikoilla. Harmi kun ei ole tallenteita noilta ajoilta juurikaan.
 
Mutta joo, noihin aikoihin erillispurkit olivat oikeastaan ainut mahollisuus, mitään hirmuisia pedaalilautoja en muista kellään olleen, mun eka multipaavo oli Digitech aivan 90-luvun lopulta mutta se sai lähteä heti kun Line6 POD 2.0 tuli markkinoille, se oli niihin aikoihin aivan mullistava laite ja aivan super vs tuo Digitech.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Drawbars
09.03.2021 18:27:19 (muokattu 09.03.2021 18:31:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:
 
..
 
Mutta joo, noihin aikoihin erillispurkit olivat oikeastaan ainut mahollisuus, mitään hirmuisia pedaalilautoja en muista kellään olleen, mun eka multipaavo oli Digitech aivan 90-luvun lopulta mutta se sai lähteä heti kun Line6 POD 2.0 tuli markkinoille, se oli niihin aikoihin aivan mullistava laite ja aivan super vs tuo Digitech.

 
Viimeistään POD ykkösestä lähtien jokainen tallaaja pystyi vetämään esim. Marshall-stackilla. Sen jälkeen kehitetty audiolaatu on parantunut entisestään mutta samaa ei välttämättä voi sanoa musiikista. Hyvä musiikki vaatii edelleen lahjakkuutta.
 
Mutta, kuten ennenkään, musiikin ei tarvitse olla kovin "taiteellista" viihdyttääkseen ihmisiä. Vanhemmat tykkäävät vanhoista kappaleista ja nuoremmat heidän tuntojaan välittävistä kuulokuvista ja remusta.
 
Lähestyen alkuperäiseen aiheeseenkin, digitekniikka sekä helpottaa ammattilaisten työtä että mahdollistaa amatööreillekin ilmaisumahdollisuuksia jotka kuulostavat uskottavilta.
 
Hesarissa oli hiljattain juttu, jossa todettiin ironisesti että jos ei osaa soittaa niin panee vain sampleluupin soimaan ja alkaa räpätä. Musiikki demokratisoituu. ;-)
 
Laulava Kylätohtori
09.03.2021 18:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Flangerkin toimii hitaalla ja miedoilla asetuksilla hyvin elävöittämiseen. Rikastuttaa ääntä muiden efektien kanssa jos meinaa käydä tylsäksi. Flanger on hyvä esimerkki efektistä minkä vaikutus voi olla tosi suuri tosi miedoilla asetuksilla, kun etitään nyansseja ja leveää/rikasta miksausta.
 
Juu, sellainen Gilmour- ja Summer-tyyppinen flanger on maukas, tai vieläkin huomaamattomampi. Itse diggaan sellaisesta ja ostin Ameriikasta Retro-Sonicin Flangerinkin siihen, mutta eihän mulla oikeasti mitään käyttöä sille ole. Mutta kompaan juuri tuota flanger (Electric Mistress) lähes huomaamattoman pienellä elävöittämässä soundia.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «