Muusikoiden.net
05.03.2021

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall 1396 1980's vs 2000's
1
JuSu
06.02.2021 13:04:39 (muokattu 06.02.2021 21:55:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

EDIT: Typo otsikossa 1396 -> 1936. Äh.

Teinpä hieman vertailua, kun sattui mokomat komootit haltuun.

Testikappaleet ovat molemmat Marshall 1936 2x12" -kaappeja. Toinen on 80-luvun lopulta valkoselkäisillä G12T-75:llä, toinen vm. 2005 moderneillä G12T-75:llä. Vanhempi on vaneria lastulevytakaseinällä, uudempi kauttaaltaan mdf:ää. Mainittakoon, että kummatkin elementtiparit ovat taatusti ja huolella sisäänajettuja.

Testivahvistimena Marshall DSL20HR reippaalla omakotitalovolumella, ei kuitenkaan treenikämppätasoilla.

Ensin testasin kaappeja rinnan sellaisinaan. Vanhemmassa oli soundissa enemmän keskialuetta ja yläpäätä, mutta vähemmän botnea. Uudemman soundi oli tukevampi, mutta aavistuksen muhjuinen samoilla EQ-asetuksila. Pikkuisen lisää terpleä ja presonanssia, niin ihan ok soundi siinäkin. Ero on kuitenkin selkeä kaappien välillä.

Vaihdoin elementtejä ristiin niin, että kummassakin kaapissa on yksi uusi ja yksi vanha G12T-75.

Ero on edelleen selkeä kaappien välillä. Vanerikaappi on soundiltaan erottelevampi ja eläväisempi, enemmän läsnä. Ei mdf-kotelokaan huonolta kuulosta, kun eq:ta kääntelee hieman eri asentoon, mutta ei ole epäilystäkään, kummassa soundi on (paremman termin puutteessa) laadukkaampi. Samalta ne eivät samoilla elementeillä kuulosta. Väitänpä jopa, että mdf-kaappi kuulosti paremmalta uusilla G12T-75:llä kuin eriparisilla. Vanerikaappi ehkä jopa hyötyi eriparielementeistä.

Testin tarkoituksena oli pääasiassa selvittää, saako näistä saman soundin samoilla elementeillä, jolloin olisin voinut käyttää mm. soundin levittämiseen asettelemalla kaapit erilleen toisistaan. Vastus oli selkeä, ei saa, joten seuraavaksi alan testaamaan, miten nuo soivat parhaiten pinottuna.

Jotenkin en kyllä yllättynyt.

Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
jhlamm
07.02.2021 02:54:12

Kokeilitko vielä päittäin vaihtaa vanhoja elementtejä keskenään? Siis lähinnä se, että itse huomasin aikoinaan V30:ssä eron ihan saman ajan eri elementtien välillä. Löytyy eroa jopa saman kaapin elementtien välillä. En siis sano, etteikö ero voisi olla oikeasti kaappien puiden takia, mutta itse olen huomannut sen saman tyyppien elementtienkin välillä. Toinen mikä itselle on aina erittäin riipaiseva on sokko testi. Itse olen huomannut kuulevani asioita silmilläni - eli kun tiedostaa vahvarin tai kajarit niin kuuntelee eri tavalla.

Silti propsit kokeilusta. Tarkoituksena ei ole vähentää tämän merkitystä, vaan tuoda oma näkemys esille. Tällaisia testejä tarvittaisiin mielestäni enemmän!

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
JuSu
07.02.2021 19:13:53

jhlamm: Kokeilitko vielä päittäin vaihtaa vanhoja elementtejä keskenään? Siis lähinnä se, että itse huomasin aikoinaan V30:ssä eron ihan saman ajan eri elementtien välillä. Löytyy eroa jopa saman kaapin elementtien välillä. En siis sano, etteikö ero voisi olla oikeasti kaappien puiden takia, mutta itse olen huomannut sen saman tyyppien elementtienkin välillä. Toinen mikä itselle on aina erittäin riipaiseva on sokko testi. Itse olen huomannut kuulevani asioita silmilläni - eli kun tiedostaa vahvarin tai kajarit niin kuuntelee eri tavalla.

Silti propsit kokeilusta. Tarkoituksena ei ole vähentää tämän merkitystä, vaan tuoda oma näkemys esille. Tällaisia testejä tarvittaisiin mielestäni enemmän!

Tässä tuli vastaaan ihan testaajan laiskuus. Lisäksi päittäin vaihtaen olisi aina tullut vähän pitempi tauko vertailussa. Nyt pystyi tekemään nopeaa rinnanvertailua, jolloin havainnot olivat selkeämpiä.

Mutta toki ihan just noin kuin sanoit. Lisäksi olisi tietty pitänyt testata niin, että uudemmat tötteröt molemmat vanhempaan kaappin ja päinvastoin, mutta siinäkin olisi tullut tauko testaukseen. Olisi myös voinut äänittää soundia, mutta se ei mun mielestä tässä aja asiaansa - nauhittu soundi on nauhittu soundi, eikä vastaa sitä kuulokuvaa, mikä soittajan korvaan muodostuu suoraan kaapista.

Itse sain tarvitsemani vastaukset tästä.

Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Jukka Häikiö
13.02.2021 08:55:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiasta sen verran, 2013 jälkeen kaapit olleet taas vaneria, toi mdf tuli kuvioon joskus JCM900-sarjan aikaan.

No höh, kyllä se siitä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti