Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kerro kotitreenisetupistasi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kefiiri
22.01.2021 07:01:51 (muokattu 22.01.2021 07:04:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Eli väitätkö nyt siis, että alle 10 millisekunnin viive, ei voi häiritä soittoa, eikä sitä voi kuulla? Missä sun mielestä sitten menee sellainen raja, jonka voi havaita, tai joka voi häiritä?
 
Tuo on ihan hyvä kysymys.
 
Itse en latensseja ole niin mittaillut, mutta voisiko olla että fyysisesti kauempana olevan kaiuttimen äänen viive jotenkin kompensoidaan aivoissa eri tavalla kuin sähköinen? Ehkä se onkin latenssin niukkuus joka itseäni vaivaa soitettaessa kuulokkeilla analogisen vahvistimen kanssa! Ääni tulee korvaan nopeammin kuin ilmaa pitkin :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
22.01.2021 07:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen oli vaivana potenssit, nyt latenssit.
 
Mulla on aina ollut kivikautiset koneet ja vieläkin pitää Reaperissa mutettaa äänitettävä kanava ja äänikortista säätä se balanssi. Mutta miten luotetaan, että jollakin setupilla on juuri tietty latenssi? Ymmärrän hyvin mittaustekniikasta, että summamutikassa saadaan joku tulos, tai ennalta ilmoitettu arvo, johon ollaan tyytyväisiä.
 
Latenssin havaitseminen on jännä juttu, nimittäin jokainen voi koittaa lyödä vaikka kiviä yhteen veden alla. Se tuntuu ja kuulostaa oudolta, koska vesi siirtää ääntä noin viisin kertaa nopeammin. Toki tuossa on muitakin muuttujia koskien kokonaisvaltaista kokemusta, mutta jo noin puolen metrin matkalla sen latenssin "kuulee".
 
ÄrGee
22.01.2021 08:50:08 (muokattu 22.01.2021 08:54:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriani on, että signaaliketjun prosessointipuolella oleva latenssi vaikuttaa soittotuntumaan enemmän kuin kaiuttimen etäisyyden tuottama viive. Kyse ei siis ole samoista ja täysin vertailukelpoisista asioista.
 
Tympee Huttunen: Ennen oli vaivana potenssit, nyt latenssit.
 
Mulla on aina ollut kivikautiset koneet ja vieläkin pitää Reaperissa mutettaa äänitettävä kanava ja äänikortista säätä se balanssi. Mutta miten luotetaan, että jollakin setupilla on juuri tietty latenssi? Ymmärrän hyvin mittaustekniikasta, että summamutikassa saadaan joku tulos, tai ennalta ilmoitettu arvo, johon ollaan tyytyväisiä.
 
Latenssin havaitseminen on jännä juttu, nimittäin jokainen voi koittaa lyödä vaikka kiviä yhteen veden alla. Se tuntuu ja kuulostaa oudolta, koska vesi siirtää ääntä noin viisin kertaa nopeammin. Toki tuossa on muitakin muuttujia koskien kokonaisvaltaista kokemusta, mutta jo noin puolen metrin matkalla sen latenssin "kuulee".

 
Luotan äänikortin valmistajan ilmoittamiin arvoihin tietyllä näytteenottotaajuudella ja bufferin koolla. Reaperissa näkee sisään ja ulos prosessoidun signaalin latenssin ikkunan oikeasta yläkulmasta. Pääasiassahan tuo riippuu siitä miten hyvät ajurit ja tiedonsiirtonopeus on muuten verrattuna siihen miten hyvin tietokoneen prosessori kykenee käsittelemään digitaalisen signaalin prosessointia.
 
To the stars!!!
paskiaispaska
22.01.2021 11:31:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Mulla on monitorit himassa metrin päässä korvista, mut treeniksellä kaappi ja rumpali on kauempana, samoin keikoilla saattaa olla läjä hyvinkin takana. Pyörin myös jonkin verran yleisön seassa, siinähän sitä latenssia sit alkaakin olemaan. Mä oon erittäin harvoin metrin päässä omasta kitaraläjästä kun soitan sitä.
 
Siks mua kiinnostaa että jos olevinaan eron kuulee metriä matalemmissa etäisyyksissä, niin miten muka pystyy soittamaan sit aitojenkaan värkkien ja muiden soittajien kanssa? Puhumattakaan koko sukupolvesta kitaristeja jotka on soittanu ennen äänkorttien tulemista kun latenssia ei voinut chekata mistään.
 

 
Houkutteleva tarjous, mutta ei oo kulkupeliä. Mä asun kurvissa, voidaan testi tässä meikälläkin.
 

 
Ei oo wikipediaa. Netissä olevia kommentteja pidän ihan yhtä sketseinä kun tätäkin, mut vaan eri kielellä. Aika monesti ne on sängynlaitakitaristeja jotka speksaa vaan numeroita ja ote todellisuuteen on joko päässyt hämärtymään, tai sit sitä ei oo koskaan ollutkaan.

 
Mä en oo ikinä soittanu sängynlaidalla. Enkä makuuhuoneessa. Tosin alottanu kyllä "aikuisiällä" kitaran soittamisen niinku sinäkin. Keikkoja on takana kohtuu määrä, mut alle 100 kuitenkin, joten en tiedä meenkö vielä makkarikitaristikategoriaan? Tohon jokelaan tulee kyllä juna ja kaljaa on.
 
Mä pystyn kyllä soittamaan vaikka latenssia olis 50ms tai kitarakaappi toisessa päässä keikkapaikkaa. En usko että se on kellekkään mikään ongelma sillälailla. Toki jossain vaiheessa tulee ongelmaks taimissa pysyminen jos viivettä rupee olee sekuntikaupalla, mutta en oo vielä sellaseen tilanteeseen törmänny kyllä. Mutta mukavempi se on soittaa lähellä kitarakaappia tietenki :)
 
Mitä tulee vanhoihin kitarasankareihin, ni muistaakseni iso osa vetäny pää täys aineita ja kännissä keikkoja - mihin minä en esimerkiks pysty. Tai ei se ainakaan mukavaa ole jos on humalassa. Siks oon selvinpäin ku se on helpompaa ja mukavampaa. Latenssi pienenä ni aina mukavempaa tälläselle amatöörille.
 
Tarjous on edelleen auki, mulla on ihan kivat puitteet missä pääsee testailemaan ja saa huudattaa vehkeitä vaikka aamuun asti. Ja ei sun tarvii mulle sitä satasta maksaa jos huomaanki eron, ei tää ole mikään veto. Mä nyt vaan oon niin varma asiasta, että kyl mä voin jotain jollekki luvata jos en muka kuule eroa. Olis toi tavallaan valaiseva kokemus itellekki jos oliski väärässä
 
Mulla oli laulumonarina tossa taannoin mackien aktiivimonari missä joku dsp. Ihmettelin ku sillä on jotenki vähemmän hyvä laulaa ku muilla, ni lukasin netistä että testeissä siinä oli huomattu dsp:n aiheuttavan pientä latenssia(ehkä jotain 2-3ms). Tämä ku lisätään midaksen langattomaan mikseriin, josta tulee itsestäänki vielä pieni määrä lisää, ni kyllä sen vaan huomaa. Mutta ei se suoritusta estä. Ja tää ei oo mikään blacebo, koska luin tuon viivehomman vasta sen jälkeen, ku googlettelin että onko siinä dsp:ssä joku asetus(kierron esto tms) päällä minkä takia vähän epätarkka laulaa sen kanssa.
 
J.Nikkanen
22.01.2021 11:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta negatiivinen latenssi, voi pojat! Koita siinä sitten laitella diu kun tötteröstä tuleekin jo diu diu.
 
Mutta siis kotona joko luomuna tai joku purkki ja kuulokkeet.
 
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
LaXu
22.01.2021 11:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanoisin, että ihan jokaisessa laadukkaassa mallintavassa minkä voit ostaa on riittävän pieni latenssi, ettei siitä tule oikeaa ongelmaa. Itse soitan ristiin putkivahvarilla, mallintavilla ja VST-plugareilla ja kaikista on latenssit saanut niin alas, ettei sillä ole mitään väliä.
 
Ihan ammattimuusikot vetää keikkoja langattomilla setupeilla juosten jotain massiivista lavaa ympäriinsä eikä sekään tunnu olevan ongelma vaikka siinä on välissä latenssit kitarasta vahvareihin langattomasti kuin myös in ear monitoreihin tulevalle soundille.
 
Entropia666
22.01.2021 13:06:53 (muokattu 22.01.2021 13:08:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä pystyn kyllä soittamaan vaikka latenssia olis 50ms tai kitarakaappi toisessa päässä keikkapaikkaa. En usko että se on kellekkään mikään ongelma sillälailla. Toki jossain vaiheessa tulee ongelmaks taimissa pysyminen jos viivettä rupee olee sekuntikaupalla, mutta en oo vielä sellaseen tilanteeseen törmänny kyllä. Mutta mukavempi se on soittaa lähellä kitarakaappia tietenki :)
 
Jos kaapin etäisyyden kanssa ei ole ongelmaa, niin miten se sit tietokoneen kanssa vaikuttaa suorituskykyyn? Mekanismihan on sama molemmissa, eli sama epämukavuus pitäis olla molemmissa.
 
Mitä tulee vanhoihin kitarasankareihin, ni muistaakseni iso osa vetäny pää täys aineita ja kännissä keikkoja - mihin minä en esimerkiks pysty. Tai ei se ainakaan mukavaa ole jos on humalassa. Siks oon selvinpäin ku se on helpompaa ja mukavampaa. Latenssi pienenä ni aina mukavempaa tälläselle amatöörille.
 
Vähän kömsö argumentti, kun 100% kaikista muusikoista leivo jurrissa. Itekkin raavin keikat selvinpäin (bkkärihommat on sit asia erikseen)
 
Tarjous on edelleen auki, mulla on ihan kivat puitteet missä pääsee testailemaan ja saa huudattaa vehkeitä vaikka aamuun asti. Ja ei sun tarvii mulle sitä satasta maksaa jos huomaanki eron, ei tää ole mikään veto. Mä nyt vaan oon niin varma asiasta, että kyl mä voin jotain jollekki luvata jos en muka kuule eroa. Olis toi tavallaan valaiseva kokemus itellekki jos oliski väärässä
 
Ei mua ihan niin paljoo kiinnosta että lähtisin sinne asti. Tosin mullakin on pasilassa hyvin akustoitu treenis, että siellä voin kyllä testit tehdä. Kaljaa en ite juo olleskaan.
 
Mulla oli laulumonarina tossa taannoin mackien aktiivimonari missä joku dsp. Ihmettelin ku sillä on jotenki vähemmän hyvä laulaa ku muilla, ni lukasin netistä että testeissä siinä oli huomattu dsp:n aiheuttavan pientä latenssia(ehkä jotain 2-3ms). Tämä ku lisätään midaksen langattomaan mikseriin, josta tulee itsestäänki vielä pieni määrä lisää, ni kyllä sen vaan huomaa. Mutta ei se suoritusta estä. Ja tää ei oo mikään blacebo, koska luin tuon viivehomman vasta sen jälkeen, ku googlettelin että onko siinä dsp:ssä joku asetus(kierron esto tms) päällä minkä takia vähän epätarkka laulaa sen kanssa.
 
Mites sit keikoilla kun joka mestassa alkaa olemaan digitiski? AD/DA-käännöshän pakosti tuo digivehkeessä aina vähän latenssia, eli kun se soundi menee mikistä sisään ja tiskistä monitoriin, niin siinä alkaa hyvinkin olemaan toi 4ms jo täynnä. Pystyykö tästä lähin syyttämään latenssia huonosta timestä? :D
 
Kuten Laxu tossa yllä totes, niin monella on todennäkösesti himassa plugarien kanssa pienemmät latenssit kuin livenä oikein vehkeiden kanssa. Mulla on HX Effects 4CM-meiningillä kiinni putkinupissa ja Shuren GLXD-langaton. Niistä tulee varmaan se joku ~5ms. Sit kuuntelu on Sennheiserin IEMeillä Soundcarftin mikserin kautta, mistä varmaan tulee 3-5ms lisää. Noilla sun spekseillähän toi pitäis olla käyttökelvoton, mut kummasti vaan sitä veivaa tolla setillä tarkemmin kuin mitä oon koskaan pelkällä kitara + piuha -setillä koskaan soittanu. Mulla on nyt tilauksessa Neural DSP:n QC, sen myötä pitäis lähtee pari konversiota pois välistä kun on vaan kitara sisään ja XLR ulos tiskiin. Näinköhän paranee tatsi putkivehkeeseen verrattuna? En usko hetkeäkään että näkyy millään tavalla.
 
Ja sama boogie on isoilla pojilla. Metallicakin tykittää Axe + IEM -meiningeillä, mitenköhän Hetfieldin komppi nyt pysyy läjässä kun on latenssia niin paljon.
 
loppukaneettina: lukija varmaan itse osaa vetää johtopäätökset näiden koulukuntien välillä että paljonko sillä latenssilla on todellisuudessa merkitystä ja speksata oman settinstä sen mukaan.
Loimutin
22.01.2021 13:26:13 (muokattu 22.01.2021 13:26:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökitara akustisesti sohvalla istuskelle
 
alee123
22.01.2021 13:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara -> pedaalilauta -> Mesan Mark IV A kombo.
 
On tullut testattua Axe fx2 ja Helix. Niissä on kyllä omat puolensa mutta Boogie vaan palaa aina paikalleen.
 
Kefiiri
22.01.2021 14:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loimutin: Sähkökitara akustisesti sohvalla istuskelle
 
Muuten sama mutta ei ole sohvaakaan
 
En ole musiikin asiantuntija.
Funkånaut
22.01.2021 14:27:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mutta negatiivinen latenssi, voi pojat! Koita siinä sitten laitella diu kun tötteröstä tuleekin jo diu diu.
 
Laskiessa sisään jo kolmosen kohdalla lähtee paskajatsit pauhaamaan 5/5
 
Meikällä kotona soitellessa tasan akustinen kitara, jos en erikseen äänitä sähkökitaraa. Munsta akustista kitaraa on vain paljon kivempi näppäillä keskenään kuin tykitellä sähkistä. Mutta tietty makunsa kullakin ja jos sähkissoitto on enemmän omaan makuun, niin ei muuta kuin kovaa ajoa.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
newsoulmovement
22.01.2021 15:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Ennen oli vaivana potenssit, nyt latenssit.
 
Mutta miten luotetaan, että jollakin setupilla on juuri tietty latenssi? Ymmärrän hyvin mittaustekniikasta, että summamutikassa saadaan joku tulos, tai ennalta ilmoitettu arvo, johon ollaan tyytyväisiä.

 
Tämähän se tekeekin tästä latenssikeskustelusta uskomattoman huvittavan. Ainoa tieteellinen tapa mitata latenssia olisi vertailla vaikkapa suoraa kitarasignaalia koneen kautta kiertäneeseen, tai tehdä kahden eri mieltä olevan osalta sokkotestit samalla laitteistolla.
 
Sillä ruudulta luettavalla latenssiluvulla jonka joku luulee konfiguroineensa päälle, ei ole mitään totuuspohjaa. Voi olla että ruudulla oleva luku on 10ms, lisäät muutaman raskaan plugarin ja dawista/koneen tehoista riippuen kompensaatio liian tiukoille asetuksille tapahtuu rätinänä ta viiveen lisääntymisenä. Toisen 10ms voi olla toisen 500ms, ja silti jengi keskustelee vaan siitä mikä luku omalla ruudulla näkyy, ihan kuin nämä eivät riippuisi koko signaaliketjusta ja em. Muuttujista.
 
paskiaispaska
22.01.2021 17:15:41 (muokattu 22.01.2021 17:17:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666 vastaus, en jaksa lainailla tekstiä ku niin sekava
 
Ei enää kyllä jaksais vängätä, ku et nyt jostain syystä ymmärrä - tai halua ymmärtää - yhtään mitä mun tekstissä lukee. Lainaa nyt joku mun kirjotus edes, missä kirjotan että vaikuttais jotenki suoritukseen se latenssi ja en pystyis elämään sen kanssa? Siis ku puhutaan kitaransoitosta. Ihan puutaheinää kirjotat millä yrität saada tota sun tarinaas nyt kantamaan.
 
No, onneks on perjantai ja voin tässä paskalla istuessani vielä hetken uhrata tähän ennenku rupeen muuta puuhailemaan:
 
Lue tämä nyt ajatuksen kanssa:
 
Latenssi ei vaikuta kitaran soittoon itselläni
Se ei ole mikään ongelma tai tekoselitys minulle missään tilanteessa
Samat latenssit saa putkivehkeisiinki ku ottaa tarpeeks etäisyyttä, ja edelleen ei vaikuta soittoon
Tämän latenssin vaan huomaan, mutta ei se vaikuta soittoon
Jos mä saan mun makkarivehkeillä pienemmän latenssin ku sulla on studiossa ku äänität trässilevyä, ni ei se tarkota sitä ettenkö mä pystyis äänittää siellä samalla studiolla samoilla latensseilla ku sinä. Tai pystyis heilumaan yleisön seassa. Kyllä pystyn.
 
Sitä nyt vaan jotkut huomaa ku vaste on välitön ja mielummin sen pitää niin jos on mistä valita. Mutta pärjää "huonommallakin", eli pärjää kyllä keikalla jos monitori kyykähtää - paitsi ehkä lauluhommissa vois tulla kusi sukkaan jos pa-sijotettu poispäin lavasta.
 
Kaikki pärjäs 80-luvulla euroautoilla ilman ohjaustehostinta, mutta koitas nyt mennä jollekki myymään uus auto missä ei oo ohjaustehostinta ja huono tuntuma tiehen. Ei kukaan osta, koska on MUKAVEMPI ajaa sillä tehostetulla autolla, vaikka se ei vaikuta siihe suorituskykyyn millään tavalla.
 
Tää on hauskaa, ku jotkut ei vaan voi käsittää sitä että tällä pallolla on oikeesti myös erilaisia ihmisiä ku mitä itse on. Ja kaikki muu on lähtökohtasesti valhetta ja paskapuhetta mitä ei ite huomaa tai ajattele. Ei täällä kaikkien aivot toimi samanlailla.
 
En mäkään tässä rupee jauhamaan, että puhut paskaa ja et vaan osaa soittaa ku kyllä sen kuulee saatana! Et kuule mitään josset tollasta kuule! Ei... Vaan ymmärrän että on erilaisia ihmisiä ja jotkut näkee tarkemmin, joillain on motoriikka parempi ku itselläni. Joillaki ihmisillä muisti pelaa paremmin. Jotkut pystyy keskittymään moneen asiaan yhtäaikaa vaikka mä en pysty ku just tasan yhteen ja sillon kaikki muu hävii ympäriltä. Mä nyt satun aistimaan pienen viiveen ja ei se ole mulle ongelma jos joku muu sitä ei aisti.
 
Tähän vielä loppuun, että minulla on diagnosoitu ad/hd - eli tarkkaavaisuushäiriö ja kärsin myös aistiyliherkkyydestä(kulkee lähes aina käsikädessä tuon tarkkaavaisuushäiriön kanssa). Kannattaa lukasta vaikka tuosta aistiyliherkkyydestä ja vaikka sivistää itteäs muutenki, ni huomaat että ihmiset ei kaikki aina mene ihan sen oppikirjan speksien mukaan, vaan täällä jokainen on yksilö ja jokainen havannoi ja reagoi asioihin vähän eritavalla.
 
Tässä pieni lainaus sieltä niin kivasta wikipediasta
 
"Aistiyliherkkyys_eli_aistiherkkyys_(engl._sensory defensiveness) voi ilmetä kahdella eri tasolla. Jotkut henkilöt kykenevät aistimaan myös sellaisia aistiärsykkeitä, jotka jäävät muun väestön aistikynnyksen alapuolelle (esimerkiksi erittäin korkeataajuiset äänet)"
 
Hyvät viikonloput.
 
joku muu sikko
22.01.2021 17:25:07 (muokattu 22.01.2021 17:25:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä Mesa Mini Rectifier -->engl 2x12, välissä Rocktron Intellifex.
Toisessa huoneessa Roland cube 40.
 
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Entropia666
22.01.2021 17:39:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Entropia666 vastaus, en jaksa lainailla tekstiä ku niin sekava
 
Ei enää kyllä jaksais vängätä, ku et nyt jostain syystä ymmärrä - tai halua ymmärtää - yhtään mitä mun tekstissä lukee. Lainaa nyt joku mun kirjotus edes, missä kirjotan että vaikuttais jotenki suoritukseen se latenssi ja en pystyis elämään sen kanssa? Siis ku puhutaan kitaransoitosta. Ihan puutaheinää kirjotat millä yrität saada tota sun tarinaas nyt kantamaan.
 
No, onneks on perjantai ja voin tässä paskalla istuessani vielä hetken uhrata tähän ennenku rupeen muuta puuhailemaan:
 
Lue tämä nyt ajatuksen kanssa:
 
Latenssi ei vaikuta kitaran soittoon itselläni
Se ei ole mikään ongelma tai tekoselitys minulle missään tilanteessa
Samat latenssit saa putkivehkeisiinki ku ottaa tarpeeks etäisyyttä, ja edelleen ei vaikuta soittoon
Tämän latenssin vaan huomaan, mutta ei se vaikuta soittoon
Jos mä saan mun makkarivehkeillä pienemmän latenssin ku sulla on studiossa ku äänität trässilevyä, ni ei se tarkota sitä ettenkö mä pystyis äänittää siellä samalla studiolla samoilla latensseilla ku sinä. Tai pystyis heilumaan yleisön seassa. Kyllä pystyn.
 
Sitä nyt vaan jotkut huomaa ku vaste on välitön ja mielummin sen pitää niin jos on mistä valita. Mutta pärjää "huonommallakin", eli pärjää kyllä keikalla jos monitori kyykähtää - paitsi ehkä lauluhommissa vois tulla kusi sukkaan jos pa-sijotettu poispäin lavasta.
 
Kaikki pärjäs 80-luvulla euroautoilla ilman ohjaustehostinta, mutta koitas nyt mennä jollekki myymään uus auto missä ei oo ohjaustehostinta ja huono tuntuma tiehen. Ei kukaan osta, koska on MUKAVEMPI ajaa sillä tehostetulla autolla, vaikka se ei vaikuta siihe suorituskykyyn millään tavalla.
 
Tää on hauskaa, ku jotkut ei vaan voi käsittää sitä että tällä pallolla on oikeesti myös erilaisia ihmisiä ku mitä itse on. Ja kaikki muu on lähtökohtasesti valhetta ja paskapuhetta mitä ei ite huomaa tai ajattele. Ei täällä kaikkien aivot toimi samanlailla.
 
En mäkään tässä rupee jauhamaan, että puhut paskaa ja et vaan osaa soittaa ku kyllä sen kuulee saatana! Et kuule mitään josset tollasta kuule! Ei... Vaan ymmärrän että on erilaisia ihmisiä ja jotkut näkee tarkemmin, joillain on motoriikka parempi ku itselläni. Joillaki ihmisillä muisti pelaa paremmin. Jotkut pystyy keskittymään moneen asiaan yhtäaikaa vaikka mä en pysty ku just tasan yhteen ja sillon kaikki muu hävii ympäriltä. Mä nyt satun aistimaan pienen viiveen ja ei se ole mulle ongelma jos joku muu sitä ei aisti.
 
Tähän vielä loppuun, että minulla on diagnosoitu ad/hd - eli tarkkaavaisuushäiriö ja kärsin myös aistiyliherkkyydestä(kulkee lähes aina käsikädessä tuon tarkkaavaisuushäiriön kanssa). Kannattaa lukasta vaikka tuosta aistiyliherkkyydestä ja vaikka sivistää itteäs muutenki, ni huomaat että ihmiset ei kaikki aina mene ihan sen oppikirjan speksien mukaan, vaan täällä jokainen on yksilö ja jokainen havannoi ja reagoi asioihin vähän eritavalla.
 
Tässä pieni lainaus sieltä niin kivasta wikipediasta
 
"Aistiyliherkkyys_eli_aistiherkkyys_(engl._sensory defensiveness) voi ilmetä kahdella eri tasolla. Jotkut henkilöt kykenevät aistimaan myös sellaisia aistiärsykkeitä, jotka jäävät muun väestön aistikynnyksen alapuolelle (esimerkiksi erittäin korkeataajuiset äänet)"
 
Hyvät viikonloput.

 
Siis mä en vieläkään pysty ottamaan tätä vakavasti. En vaan yksinkertasesti pysty uskomaan sitä että kukaan normaali ihminen pystyis erottamaan latenssin esim. kaapin etäisyyden välillä. Ei siis että vaikuttaisi soittoon, vaan että ylipäätään edes erottaa sen latenssin. Mä pitäydyn kannassani että sä _luulet_ aistivas sen, mutta todellisuudessa kukaan ihminen ei pysty aistimaan sitä. Väittääjähän jotkut ihmiset aistivansa myös sähkö, wifin aallot, 5G:n ja kristallienergian. Tää on mulle ihan samassa kategoriassa, eli humpuukkia.
 
P.S. Plot twist: mulla on lievänä toi sama diagnoosi ku sulla.
 
Taikapölyä ja psykoakustiikkaa viikonloppuun. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
Krice
22.01.2021 17:57:55 (muokattu 22.01.2021 18:00:40)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

newsoulmovement: Ainoa tieteellinen tapa mitata latenssia olisi vertailla vaikkapa suoraa kitarasignaalia koneen kautta kiertäneeseen
 
Ei tarvita tiedettä, vaan tarkat korvat riittää. Esimerkiksi kätevä tapa huomata latenssi on soittaa kitaralla dawiin ja laittaa software monitoring päälle (eli tulee sen mallintavan vst:n yms. kautta). Itse kuulen selvästi miten ääniä tulee kaksi päällekkäin (kitaran akustiseen ääneen verrattuna) ja toinen tulee hieman myöhässä. Jos soittaa kuulokkeet korvilla tai todella kovaa niin tuota ei välttämättä huomaa. Latenssi itsessään on toki erilainen eri laitteilla ja tietokoneilla. Kaikki vaikuttaa siihen, äänikortti, tietokoneen nopeus yms. ja tosiaan numeroarvo ei välttämättä kerro koko totuutta.
 
Jos latenssi ei olisi ongelma eli olisi "mahdotonta" havaita sitä niin kukaan ei varmaan puhuisi siitä mitään.
 
Basifisti
22.01.2021 18:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei tarvita tiedettä, vaan tarkat korvat riittää. Esimerkiksi kätevä tapa huomata latenssi on soittaa kitaralla dawiin ja laittaa software monitoring päälle (eli tulee sen mallintavan vst:n yms. kautta). Itse kuulen selvästi miten ääniä tulee kaksi päällekkäin (kitaran akustiseen ääneen verrattuna) ja toinen tulee hieman myöhässä. Jos soittaa kuulokkeet korvilla tai todella kovaa niin tuota ei välttämättä huomaa. Latenssi itsessään on toki erilainen eri laitteilla ja tietokoneilla. Kaikki vaikuttaa siihen, äänikortti, tietokoneen nopeus yms. ja tosiaan numeroarvo ei välttämättä kerro koko totuutta.
 
Kuinka pitkä sinun laitteistosi latenssi on näin mitattuna?
 
janik
22.01.2021 18:06:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei tarvita tiedettä, vaan tarkat korvat riittää. Esimerkiksi kätevä tapa huomata latenssi on soittaa kitaralla dawiin ja laittaa software monitoring päälle (eli tulee sen mallintavan vst:n yms. kautta). Itse kuulen selvästi miten ääniä tulee kaksi päällekkäin (kitaran akustiseen ääneen verrattuna) ja toinen tulee hieman myöhässä. Jos soittaa kuulokkeet korvilla tai todella kovaa niin tuota ei välttämättä huomaa. Latenssi itsessään on toki erilainen eri laitteilla ja tietokoneilla. Kaikki vaikuttaa siihen, äänikortti, tietokoneen nopeus yms. ja tosiaan numeroarvo ei välttämättä kerro koko totuutta.
 
Tämä, jos jotain "parempaa" soittoa koitan nauhotella tietokoneella niin käytän aina zoomin(R16) paskoja saundeja ja pistän mallinnukset jälkeenpäin.
 
Tossa joku vuosi sitten kokeilin miten autotalli on eristetty, putkari huutamaan täysillä ja itte langattoman kanssa n.20m päähän, voin sanoa että eipä tullut soitosta mitään:D
 
Guitarfreak
22.01.2021 19:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehee... taas tapellaan siitä kenellä on pisin :D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
noon
22.01.2021 20:08:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotona treenaus tapahtuu Helixin ja FRFR monitorin avulla tai sitten käytän IEM-kuulokkeita. Varsinainen treenaus tapahtuu treeni-/keikkaäänityksien päälle, joista on poistettu kitararaita.
 
Treeneissä soitto tapahtuu IEM-kuulokkeiden avulla. Kaikki suoraan mikseriin ja siitä korviin. Metelin määrä pieneni merkittävästi. Treeneissä valitettavasti käytössä monokuuntelu, keikkakäytössä onneksi saadaan korviin stereokuvaa.
 
Tuo soittaminen treeniäänityksien päälle ilman omaa soitinta on kyllä tosi tehokas treenitapa, tai ainakin itse olen tähän tapaan mieltynyt. Äänitykset tehdään suoraan mikserin äänikortilla SD-kortille moniraitaäänityksenä. Jollain DAW:lla sitten vähän prosessoidaan laulu- ja rumpuraitoja ja se on siinä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «