Muusikoiden.net
06.03.2021
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vireen katoaminen bendauksessa
1 2 3
faq1
21.11.2020 05:43:57 (muokattu 21.11.2020 06:08:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut, että kitarani vire putoaa niisssä kielissä, joilla teen bendauksia. Kitara on strato-kopio. Onko kyse melko tavallisesta ilmiöstä ja mitä sille voisi tehdä?
 
Mistähän kitara saa sen jouston kieltä taivuttaessa? Voiko kieli yksin venyä juurikaan?
 
aristoteles666
21.11.2020 06:09:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Olen huomannut, että kitarani vire putoaa niisssä kielissä, joilla teen bendauksia. Onko kyse melko tavallisesta ilmiöstä ja mitä sille voisi tehdä?
 
Mistähän kitara saa sen jouston kieltä taivuttaessa? Voiko kieli yksin venyä juurikaan?

 
A) uudet kielet
B) ahdas satula
 
kylla yksittainen kieli venyy niinkuin metalli antaa periksi kunnes ei anna enaa
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
peteihis
21.11.2020 10:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten virität kitaran? Siis ihan sillä tasolla, että mihin suuntaan pyörittelen virittimiä, kun virität?
 
Kieli pitäisi tuoda vireeseen aina kieltä kiristämällä, niin että virittimeen ei jää "löysää". Kun kieltä löysätään, kieli ensin irtoaa viritintapin pinnasta ja vasta sitten kielen jännitys alkaa vetää kieltä viritintapilta pois. Kun kieltä venytetään soittaessa (suomen kielinen termi "bendaamiselle"on "venytys", ei "taivutus") kieltä vedetään myös tapin ympärillä kireämmälle ja sieltä liiennyt pituus tulee tietenkin kielen soivaan osaan --> jää alavireeseen.
 
Yksi kysymys on, miten paljon kieltä on kääritty viritintapin ympärille. Metalli metallia vasten kierroksia täytyy varsinkin ohuimmilla kielillä olla sen verran, että kitka riittää pitämään kielen tapissa. Jos kieltä on rullattu viritintappiin "metritolkulla", siinä on taas paikka, joka vuorotellen varastoi ja päästää kielestä löysää pois ja takaisin.
 
Tuossa on tietenkin vain yksi osa ongelmasta: Edellinen kommentti satulan luistavuudesta on yksi iso asia asia.
 
Kelluvatallaisella vibrakammen painaminen taas löysää kieliä, jolloin myös tapin ympärille kääritty kieli löystyy. Kun päästää kammesta irti, kielen kireys ei riitä kiristämään tapin ympärillä olevaa osaa takaisin yhtä tiukalle ja kieli jää ylävireeseen.
 
No, jos kaikki on kohdallaan, ero ei ole korvin kuultava. Kitkatta toimivan satulan ja vibrasysteemin merkitys korostuu tässä kohtaa.
 
Itselläni on eniten soittamassani kitarassa kovasti mekaaninen vibrakoneisto, jossa on paljon liikuvia osia. Sitä täytyy aina välillä huoltaa (puhdistaa ja öljytä) että kielet palautuvat aina "keskelle". Tämä ei siinä mallissa koske pelkästään koko koneistoa vaan myös jokaista kieltä erikseen.
 
peteihis
21.11.2020 10:58:46 (muokattu 21.11.2020 14:08:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistähän kitara saa sen jouston kieltä taivuttaessa?
 
Siis kieli. Kitara ei juurikaan jousta siinä tilanteessa. Kitaran kieli on periaatteessa jousilankaa. Kielen metalli joustaa sen verran.
 
Voiko kieli yksin venyä juurikaan?
 
Kyllä ne tosiaankin aluksi jonkun verran venyvät.
 
Kun kieliä valmistetaan, teräksen kiteet (juu, teräs muodostaa kiteitä, kun se jäähdytetään sulasta kiinteäksi) venyvät pitkulaisiksi. Ehkä satoja tai tuhansia kertoja pitemmiksi kuin paksuiksi. Kiteiden tasolla rakenteeseen jää sisäisiä jännityksiä. Jossain kohtaa kidettä tai kiteiden välisessä epämääräisessä rajakerroksessa materiaali on vähän puristukella, jossain kohtaa vedolla. Kun kieli kiristetään sointivireeseen, kireimmät kohdat antavat periksi. Tämä ei taphahdu kerralla vaan yksi kiteen reuna kerrallan; naapurissa kireys nousee, kun yksi kohta antaa periksi kunnes jännitys on tasaantunut. Metalliopin termein, metalli relaksoituu.
 
Arkka
21.11.2020 12:21:19 (muokattu 22.11.2020 14:09:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kitaran ominaisuus tämä.
 
Uudet kielet kannattaa venytellä. Kieli vireeseen, venytystä, kieli vireeseen, venytystä jne. kunnes vire ei enää muutu. Tuosta on sitten eri näkemyksiä, että miten kielen venytys tulisi tehdä, mutta tärkeintä lienee, että sen tekee edes jotenkin. (E: Otan edellisen takaisin nähtyäni Ruokangas-videon, eli ihan miten vaan ei näköjään kannata venytellä.)
 
Aristoteleen mainitsema luistamaton satula on kanssa usein syynä. Ratkaisuna voi kokeilla satulauraan lyijykynän grafiittia, asiaan tarkoitettua liukastetta ja/tai satulauran uudelleen muotoilua (viimeisimmän kanssa tarkkana, mikäli ei huvita vaihtaa uutta satulaa...)
 
hevuorenmaa
21.11.2020 12:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taas kitaran saa takaisin vireeseen kun vähän bendailee.
 
aslak
21.11.2020 13:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: On kitaran ominaisuus tämä.
 
Uudet kielet kannattaa venytellä. Kieli vireeseen, venytystä, kieli vireeseen, venytystä jne. kunnes vire ei enää muutu. Tuosta on sitten eri näkemyksiä, että miten kielen venytys tulisi tehdä, mutta tärkeintä lienee, että sen tekee edes jotenkin.
 
Aristoteleen mainitsema luistamaton satula on kanssa usein syynä. Ratkaisuna voi kokeilla satulauraan lyijykynän grafiittia, asiaan tarkoitettua liukastetta ja/tai satulauran uudelleen muotoilua (viimeisimmän kanssa tarkkana, mikäli ei huvita vaihtaa uutta satulaa...)

 
Tämän on se tapa, vireeseen -> venytys -> vireeseen -> jne
 
Jos edelleenkään ei pysy sitten on satulassa, tallassa tai koneistossa häikkää.
 
Just do it!
Kefiiri
21.11.2020 16:03:02 (muokattu 21.11.2020 18:04:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fendermallisissa kitaroissa myös kielenohjaimet joskus painavat kieliä turhan tiukasti satulan uran pohjaan. Kannattaa kokeeksi ottaa kielet pois ohjainten alta. Omissa kitaroissa vain ohut E tarvitsee ohjaimen painamaan kieltä jotta se ei pärise satulan urassa. Näin kitka vähenee ja vireen pysyminen kohenee.
 
En ole musiikin asiantuntija.
samiko
22.11.2020 10:58:05 (muokattu 22.11.2020 11:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: On kitaran ominaisuus tämä.
 
Uudet kielet kannattaa venytellä. Kieli vireeseen, venytystä, kieli vireeseen, venytystä jne. kunnes vire ei enää muutu. Tuosta on sitten eri näkemyksiä, että miten kielen venytys tulisi tehdä, mutta tärkeintä lienee, että sen tekee edes jotenkin.

 
Ei kun juurin toisin päin. Jos ei tiedä miten uutta kieltä kuuluu venyttää, on parempi ettei venytä ollenkaan. Kyllä se kieli "itsekseenkin" venyy joka tapauksessa.
 
The Jack
22.11.2020 12:00:59 (muokattu 22.11.2020 12:04:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: Ei kun juurin toisin päin. Jos ei tiedä miten uutta kieltä kuuluu venyttää, on parempi ettei venytä ollenkaan. Kyllä se kieli "itsekseenkin" venyy joka tapauksessa.
 
Voiko kieliä väärällä tavallakin venyttää vaihdon yhteydessä? Itse pistän kielet mittarilla vireeseen, jonka jälkeen venyytän jokaista kieltä vuorollaan sieltä täältä pitkin kaulan pituutta suht kovilla sormivoimilla. Sen jälkeen kitara on tietysti täysin epävireessä, ja viritän taas mittarilla. Muutaman kerran jälkeen vire alkaa yleensä pitämään, mutta jos ei venytystä tee niin kitaraa saa virittää vielä pitkän aikaa kieltenvaihdon jälkeen. Onko tämä tapa väärä? Muutaman kerran olen kielen katkaissut äärimmäisellä ensibendauksella, mutta ne olivat luultavasti viallisia kieliä. En pitäisi naamaa ihan kielissä kiinni, kun tätä venyttelyä tekee.
 
Kielet voi laittaa virittimiin väärällä tavalla, mikä ainakin itselläni alkuaikoina aiheutti epävirettä. Huonolla tuurilla kitaraan on osunut kelvoton satula, johon tepsii parhaiten satulan vaihto sepällä. Minulla oli yhdessä Standard-tason Gibsonissa täysin kelvoton satula, jota ainakin kaksi eri seppää vuorollaan viilasi. Toisella kerralla en huomannut viilauksella mitään vaikutusta, mutta toisella kertaa vaikutus kesti hetken palautuen sitten alkutilanteeseen. Luusatulan vaihto kustansi muistaakseni 80 e, ja ongelma poistui lopullisesti.
 
E: Tämä on parempi kuin lyijykynä, ja tästä tuubista riittää useammaksi vuodeksi.
 
https://www.thomann.de/fi/big_bends_nut_sauce_15_cc.htm
 
Krice
22.11.2020 12:29:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos bendauksen jälkeen vemputtaa kampea kunnolla alas ja takaisin, ja vire on palautunut sen jälkeen niin se on normaalia ja kuuluu tuohon vintage-tallan kokemukseen. Eli jos vire menee bendauksesta niin ihan ensimmäisenä ei kannata alkaa virittää, vaan kokeilee tuota kampikikkaa. Jos se ei auta niin sitten yläsatula voi olla turhan ahdas, uria voi hioa isommaksi ja nut saucea uriin. Virittimet harvemmin on ongelma eli jos on hyvät virittimet niin ei se kieli rullaa sieltä taaksepäin, olettaen että kieli on kiinnitetty asianmukaisesti (kieli reikään ja rullataan enintään pari kolme kierrosta tapin ympäri).
 
Arkka
22.11.2020 12:53:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: Ei kun juurin toisin päin. Jos ei tiedä miten uutta kieltä kuuluu venyttää, on parempi ettei venytä ollenkaan. Kyllä se kieli "itsekseenkin" venyy joka tapauksessa.
 
Ehkä, mut rokki ei soi odotellessa.
 
samiko
22.11.2020 13:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Voiko kieliä väärällä tavallakin venyttää vaihdon yhteydessä? Itse pistän kielet mittarilla vireeseen, jonka jälkeen venyytän jokaista kieltä vuorollaan sieltä täältä pitkin kaulan pituutta suht kovilla sormivoimilla. Sen jälkeen kitara on tietysti täysin epävireessä, ja viritän taas mittarilla. Muutaman kerran jälkeen vire alkaa yleensä pitämään, mutta jos ei venytystä tee niin kitaraa saa virittää vielä pitkän aikaa kieltenvaihdon jälkeen. Onko tämä tapa väärä? Muutaman kerran olen kielen katkaissut äärimmäisellä ensibendauksella, mutta ne olivat luultavasti viallisia kieliä. En pitäisi naamaa ihan kielissä kiinni, kun tätä venyttelyä tekee.
 
Kielet voi laittaa virittimiin väärällä tavalla, mikä ainakin itselläni alkuaikoina aiheutti epävirettä. Huonolla tuurilla kitaraan on osunut kelvoton satula, johon tepsii parhaiten satulan vaihto sepällä. Minulla oli yhdessä Standard-tason Gibsonissa täysin kelvoton satula, jota ainakin kaksi eri seppää vuorollaan viilasi. Toisella kerralla en huomannut viilauksella mitään vaikutusta, mutta toisella kertaa vaikutus kesti hetken palautuen sitten alkutilanteeseen. Luusatulan vaihto kustansi muistaakseni 80 e, ja ongelma poistui lopullisesti.
 
E: Tämä on parempi kuin lyijykynä, ja tästä tuubista riittää useammaksi vuodeksi.
 
https://www.thomann.de/fi/big_bends_nut_sauce_15_cc.htm

 
https://www.youtube.com/watch?v=6RZAZH9PAzM
 
No tuossa videolla (kohdasta 14:40 alkaen) Ruokangas havainnollistaa, miten kielen saa yhdellä tavalla pilattua jo viritysvaiheessa. Ei sitä voimaa ensivirityksessä tarvitse, tai edes kannata käyttää. Kyllä ne kielet siitä asettuu.
 
Arkka
22.11.2020 14:15:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: https://www.youtube.com/watch?v=6RZAZH9PAzM
 
No tuossa videolla (kohdasta 14:40 alkaen) Ruokangas havainnollistaa, miten kielen saa yhdellä tavalla pilattua jo viritysvaiheessa. Ei sitä voimaa ensivirityksessä tarvitse, tai edes kannata käyttää. Kyllä ne kielet siitä asettuu.

 
Oho, menipä sykkyrään. Tarvinnee korjata kantaa, plussa videosta.
 
Meikä on venyttänyt ihan vaan sormilla. Vastaavia venytyksiä tulee joka tapauksessa tehtyä soittaessa.
 
The Jack
22.11.2020 14:37:36 (muokattu 22.11.2020 14:38:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Meikä on venyttänyt ihan vaan sormilla. Vastaavia venytyksiä tulee joka tapauksessa tehtyä soittaessa.
 
Niin minäkin, enkä usko että olen tärvellyt kieliä liian kovalla venytyksellä. Ainakaan kielistä ei ole tullut koskaan tuon näköisiä, eikä vireen kanssa ole ollut ongelmia alkuvenyttelyjen jälkeen. Ehkä tuolla työkalulla voi venyttää kieliä liikaa, mutta sormilla venyttely vaan simuloi aitoa soittotilannetta. Sillä poikkeuksella että monesti normisoitossa bendit kohdistuu enemmän tiettyihin kieliin ja tietyille kohdin kaulaa. Eihän tässä uskalla kohta soittaakaan normaalisti enää kieltenvaihdon jälkeen, jos ei bendata saa.
 
Kefiiri
22.11.2020 14:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollainen kielten laappiminen työkalulla pituussuunnassa toki voi saadakin punoksen löystymään ja vaikka mitä. Ei normaali sormin nostelu sentään tuommoista aiheuta.
 
En ole musiikin asiantuntija.
samiko
22.11.2020 14:45:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Niin minäkin, enkä usko että olen tärvellyt kieliä liian kovalla venytyksellä. Ainakaan kielistä ei ole tullut koskaan tuon näköisiä, eikä vireen kanssa ole ollut ongelmia alkuvenyttelyjen jälkeen. Ehkä tuolla työkalulla voi venyttää kieliä liikaa, mutta sormilla venyttely vaan simuloi aitoa soittotilannetta. Sillä poikkeuksella että monesti normisoitossa bendit kohdistuu enemmän tiettyihin kieliin ja tietyille kohdin kaulaa. Eihän tässä uskalla kohta soittaakaan normaalisti enää kieltenvaihdon jälkeen, jos ei bendata saa.
 
Mutta aikaisemmin kerroit että:
 
"Itse pistän kielet mittarilla vireeseen, jonka jälkeen venyytän jokaista kieltä vuorollaan sieltä täältä pitkin kaulan pituutta suht kovilla sormivoimilla. Sen jälkeen kitara on tietysti täysin epävireessä, ja viritän taas mittarilla. Muutaman kerran jälkeen vire alkaa yleensä pitämään, mutta jos ei venytystä tee niin kitaraa saa virittää vielä pitkän aikaa kieltenvaihdon jälkeen. Onko tämä tapa väärä? Muutaman kerran olen kielen katkaissut äärimmäisellä ensibendauksella, mutta ne olivat luultavasti viallisia kieliä. "
 
Tuollainen venyttely ei kyllä simuloi soittotilannetta.
 
samiko
22.11.2020 14:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja ennen kuin tämä keskustelu alkaa lähtemään sivuraiteilleen, palautan mieliin että mihin alunperin vastasin.
 
"Uudet kielet kannattaa venytellä. Kieli vireeseen, venytystä, kieli vireeseen, venytystä jne. kunnes vire ei enää muutu. Tuosta on sitten eri näkemyksiä, että miten kielen venytys tulisi tehdä, mutta tärkeintä lienee, että sen tekee edes jotenkin."

"Ei kun juurin toisin päin. Jos ei tiedä miten uutta kieltä kuuluu venyttää, on parempi ettei venytä ollenkaan. Kyllä se kieli "itsekseenkin" venyy joka tapauksessa."
 
petteri m
22.11.2020 20:12:08 (muokattu 22.11.2020 20:13:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tästä kannata oppiriitaa tehdä.
 
Varmasti kielet asettuvat balanssiin ilman mitään venytyksiä kun vain asentaa ja virittelee ja soittaa. Kenties kielen elinkaari jopa on vähän pitempi näin.
 
Mutta:
 
Sopivasti esivenytetty kieli asettuu nopeammin ja tulee siinä samalla koeponnistettua ja hyvällä tuurilla valmiiksi viallinen kieli katkeaa siinä eikä kesken stadionkeikan. Venyttelyn tavasta sitten sopii keskustella, tässä on Kimmo Aroluoman kontribuutio aiheeseen, tässä hän esittelee tuota kielenvenytysapparaattiakin
 
https://www.customboards.fi/blogs/a … s/tuning-a-guitar-is-a-serious-task
 
Oma tapani venyttää kieli asennuksen yhteydessä on ihan vain kädellä varovasti ja tasaisesti vetää kieltä ulospäin niin että sen tuntee kun se maltillisesti venyy. Kielihän on periaatteessa päistään tuettu sauva ja siinä on sama jännitys joka kohdassa. Ei sillä ole niin paljon väliä mistä 'kohdasta' venyttää. En siis venytä sitä mitenkään loppuun, siis niin että sen venymisominaisuudet ulosmitataan kokonaan, vähän vain. Näin sitten kieli saa omin päin lopulta venyä siihen tilaan kuin se soitossani menee mutta tämä sitä vähän nopeuttaa. Venyttäessä on kerran tainnut katketa kieli ja soitossa ani harvoin, puhun nyt n. 35 vuoden jaksosta. Kielet on aika hyviä kyllä.
 
Krice
22.11.2020 20:48:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Ei tästä kannata oppiriitaa tehdä.
 
En ole koskaan venytellyt uusia kieliä kun olen vaihtanut ja kitara pysyy vireessä. Meemien sijasta kannattaa vain opetella säätämään kitara oikein niin ei tarvitse sen jälkeen tuskailla sitä foorumeillakaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti