Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi nauhat on niin korkeat?
1 2
Mape
25.07.2020 12:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina tuntuu yleistyneen nauha joka on melko korkea ja kapea. En oikein itse ymmärrä tuota profiilia, se tekee mielestäni nauhoista aika kolkon tuntuiset käteen. Liu'utukset tuntuu kuin olisi hidasteita tiellä. Ero on merkittävä esim. levempään jumbotyyppiseen nauhaan joka voi olla samalla tavalla korkea muuten. Omissa soittimissa on muuten aika monenlaista profiilia enkä kiinnitä yleensä asiaan hirveän paljon huomiota. Yhdessä telessä on kyllä tosi matalat nauhat ja se tuntuu hieman oudolta kun sormet on niin kiinni otelaudassa.
 
Got a six-string heartbeat
juhahay
25.07.2020 14:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on melko pehmeät sormenpäät, huolimatta soittamisesta ne eivät juurikaan kovetu, joten matalilla nauhoilla soittaminen on hankalaa. Korkeilla nauhoilla riittää, että iho vain koskettaa otelautaa, silloin ei kielet (yleensä) särise ja bendauskin on mahdollista.
 
Kontiak
25.07.2020 14:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Se kitara vaan on sellainen. Kaula on uskomattoman mukava eikä nauhojen mataluus tee tuota nihkeyttä mistä tuossa kirjoitettiin ja jonka itsekin tunnistan yleensä matalien nauhojen kaulojen ongelmana. Kannattaa kokeilla tuota soitinta jos matalanauhaiset muuten kiinnostaa.
 
Siis kun vaikutelma noista Music Maneista on ollut, että niissä soitettavuus on jotenkin erilaisen hyvä, siis bendit helpompia, jne. Taisi olla jo aikoinaan Van Halenin mallissa, kielet oli kuin kuminauhaa muihin merkkeihin verrattuna. Mystistä.
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
joku muu sikko
25.07.2020 15:52:15 (muokattu 25.07.2020 15:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Siis kun vaikutelma noista Music Maneista on ollut, että niissä soitettavuus on jotenkin erilaisen hyvä, siis bendit helpompia, jne. Taisi olla jo aikoinaan Van Halenin mallissa, kielet oli kuin kuminauhaa muihin merkkeihin verrattuna. Mystistä.
 
Katsoin tuossa Music Man EVH:n specsejä niin siinä on High profile, medium width nauhat. Luke 2:ssa joka iselläni on, low profile, wide.
Petrucci 6:ssa taas High profile, medium width
Nämähän on tietysti erilaisia kun ovat signature malleja.
 
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
Tomasi
26.07.2020 20:39:32 (muokattu 26.07.2020 20:42:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös jokin Gibsonin Les Paul -mallikin aikoinaan tunnettu lisänimellä "Fretless Wonder", kun nauhat olivat niin mahtavan matalat ettei niitä tahtonut huomatakaan?
 
Mulla on yksi tuollainen, Customlespa vuodelta 74. Minusta vallan muikea ja helppo soitettava. Nauhat ovat tosiaan todella matalat, mutta samalla aika leveät toisin kuin vaikka vintagenauhat. Sillä voi jänskästi liu'utella kokonaisia sointuja noin vaan. Ja silti bendailla ihan sujusvasti jne. Mä taidan tosin olla sillä lailla vähän outo, ettei oikein juuri mitkään nauhat ja kaulat tunnu väärältä. Ainoastaan erilaisilta, mikä ohjaa soittamaan sitten sille kitaralle luonteenomaisella tavalla. Mulla on vintage- ja jumbonauhoja ja melkoisia halko- ja ohutkaulaisia kitaroita eri radiuksilla, kaikki omalla tavallaan kivoja. Kovasti scallopoitua kaulaa mulla ei missään keihäässä ole, joten sellainen tuntuu äkkiseltään vähän kummalliselle soittaa.
 
Pitihän tätäkin kokeilla...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «