Muusikoiden.net
25.10.2020
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Five watt world
1 2
melodian tekijä
26.06.2020 21:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys! Varmasti suurin osa tietää herra Keith Williamsin erittäin informatiiviset youtube videot, mutta silläkin uhalla laitan tähän linkin Tube Screamerin historiasta, koska se poikkeaa aika lailla siitä mitä itse sen kuvittelin olevan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=qh94KWxqrYs&t=62s
 
No way but the blues way
Mikko1978
28.06.2020 14:58:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezilla on kyllä hyviä tuotteita, mutta jotenkin tuollainen firma, joka ostaa tuotteensa milloin mistäkin ja on ostanut brändinsäkin toiselta puolen maapalloa, ei oikein kiinnosta.
 
McNulty
28.06.2020 15:16:00 (muokattu 28.06.2020 15:16:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978: Ibanezilla on kyllä hyviä tuotteita, mutta jotenkin tuollainen firma, joka ostaa tuotteensa milloin mistäkin ja on ostanut brändinsäkin toiselta puolen maapalloa, ei oikein kiinnosta.
 
Aika moni iso valmistaja käyttää alihankkijoita. Ei sen takia kannata yöuniaan menettää. Maxonin tuotteitahan Ibanezin pedaalit olivat/ovat. Nisshin Onpa -nimisen yhtiön tuotteita on tehty myös Arialle ja Grecolle. Maxon on yksi Nisshin Onpan brändeistä.
 
Yleensä juuri järkevillä alihankintaketjuilla yritykset voivat panostaa esim. R&D osastolle enemmän, koska tuotteen valmistus on ulkoistettu. Efektipedaalit ovat tässä suhteessa oiva artikkeli, koska innovatiivinen yhtiö voi kehitellä uutta ja mielenkiintoista, piirtää piirilevyn valmiiksi ja valikoida siihen komponentit. Kun lopputulos on myyntikelpoinen, niin piirilevyn voi latoa valmiiksi alihankkijan toimesta, samoin kuin kotelon ja sen maalaamisen / grafiikan. Kokoonpanonhan voi toteuttaa sitten in-house meiningillä, jolloin tuotteet voi signeerata, valvoa laatua jne.
 
moving in stereo
Mikko1978
28.06.2020 15:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Aika moni iso valmistaja käyttää alihankkijoita. Ei sen takia kannata yöuniaan menettää. Maxonin tuotteitahan Ibanezin pedaalit olivat/ovat. Nisshin Onpa -nimisen yhtiön tuotteita on tehty myös Arialle ja Grecolle. Maxon on yksi Nisshin Onpan brändeistä.
 
Yleensä juuri järkevillä alihankintaketjuilla yritykset voivat panostaa esim. R&D osastolle enemmän, koska tuotteen valmistus on ulkoistettu. Efektipedaalit ovat tässä suhteessa oiva artikkeli, koska innovatiivinen yhtiö voi kehitellä uutta ja mielenkiintoista, piirtää piirilevyn valmiiksi ja valikoida siihen komponentit. Kun lopputulos on myyntikelpoinen, niin piirilevyn voi latoa valmiiksi alihankkijan toimesta, samoin kuin kotelon ja sen maalaamisen / grafiikan. Kokoonpanonhan voi toteuttaa sitten in-house meiningillä, jolloin tuotteet voi signeerata, valvoa laatua jne.

 
Alihankkijoita käyttävät varmasti kaikki isot valmistajat. Eikä mua häiritse se, että osa komponenteista/ei-ydintuotteet/halpissarjat ostetaan, mutta jos ei ole mitään omaa tuotantoa ja tuotteet ovat jopa suoraan uudelleen brändättyjä muiden tuotteita, niin se alkaa kyllä tökkimään. Tykkään siitä, kun kitaran lavassa lukee valmistajan oma sukunimi.
 
LaXu
28.06.2020 16:27:48 (muokattu 28.06.2020 16:29:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko1978: Ibanezilla on kyllä hyviä tuotteita, mutta jotenkin tuollainen firma, joka ostaa tuotteensa milloin mistäkin ja on ostanut brändinsäkin toiselta puolen maapalloa, ei oikein kiinnosta.
 
Aika moni japanilainen kitarafirma on lähtenyt liikkeelle vastaavista lähtökohdista. Siellä päin tänäkin päivänä amerikkalaiset kitarat ovat kaikkein suosituimpia, niin suosittuja, että mistä tahansa japanilaisesta kitarakaupasta saa luovia aika monen Fenderin ja Gibsonin ohi, ennen kuin löytää erityisesti Japanissa valmistettuja soittimia (Japanin Fenderit pois lukien).
 
Ibanezilla on pitkä historia tuotekehityksestä. He ovat vastuussa muun muassa eräistä parhaista Floyd Rose tyyppisistä lisenssitalloista, Ibanez Edge ja Lo-Pro Edgesta. Samoin Ibanezin omaan suunnitteluun perustuvia kitaramalleja on vuosien saatossa ollut melkoinen liuta, kuin myös kokeellisempia malleja joita on löytynyt viime vuosien bassomallistoista eniten.
 
Näistä valmistetaan huippumallit edelleen Japanissa ja muut nykyään käsittääkseni Indonesiassa, Kiinassa, ehkä Vietnamissa jotain? 2000-luvulla pääasiassa Etelä-Koreassa. Ihan tyypillistä jokaiselle isommalle kitaravalmistajalle.
 
Tube Screamer on jännä vehjas, sitä kun on tehty niin miljoona varianttia, ettei niissä pysy edes perässä. Mielestäni orkkista ei hintansa takia kannata edes ostaa, kun jonkun pätevän kloonin saa käytettynä halvalla. Digitech Bad Monkey oli oma suosikkini sen hieman pehmeämmän soundinsa ja basso-potikan takia.
 
Kefiiri
28.06.2020 21:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännössähän kaikki Tube Screamerit kuulostavat samalta eli vallan pätevältä. Vintagevälineiden metsästys on varmaan ihan tärkeä fiilisjuttu mutta soittotarkoituksessa uudemmatkin mallit toimivat vallan hyvin :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
28.06.2020 21:36:36 (muokattu 28.06.2020 21:37:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Käytännössähän kaikki Tube Screamerit kuulostavat samalta eli vallan pätevältä. Vintagevälineiden metsästys on varmaan ihan tärkeä fiilisjuttu mutta soittotarkoituksessa uudemmatkin mallit toimivat vallan hyvin :)
 
Joo, ei noissa ole kyse soundeista, vaan fiiliksestä, hifistelystä, harrastamisesta, ym...
 
E. Itse ostin S0r0666:n eli FYA Electronicsin Screamin ja on ihan hemmetin hyvä TS. Parempi tai yhtä hyvä kuin monet kalliimmat putiikkivehkeet.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Rämppy
29.06.2020 10:51:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, ei noissa ole kyse soundeista, vaan fiiliksestä, hifistelystä, harrastamisesta, ym...
 
E. Itse ostin S0r0666:n eli FYA Electronicsin Screamin ja on ihan hemmetin hyvä TS. Parempi tai yhtä hyvä kuin monet kalliimmat putiikkivehkeet.

 
Mul on TS-9 vuodelta -81 ja uustuotantoversio. Molemmat on hyviä, jälkimmäinen on joissain tilanteissa jopa parempi, koska soundi on hieman kuivempi ja rapsakampi, mikä tuo selkeyttä soundiin. Vanhassa yksilössä on taas hieman isomman kuuloinen alataajuus-osasto ja lämpimämpi soundi.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
LaMotta
29.06.2020 11:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mul on TS-9 vuodelta -81 ja uustuotantoversio. Molemmat on hyviä, jälkimmäinen on joissain tilanteissa jopa parempi, koska soundi on hieman kuivempi ja rapsakampi, mikä tuo selkeyttä soundiin. Vanhassa yksilössä on taas hieman isomman kuuloinen alataajuus-osasto ja lämpimämpi soundi.
 
Vissiin selitettävissä komponenttien vanhenemisella?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Mikko1978
29.06.2020 12:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Vissiin selitettävissä komponenttien vanhenemisella?
 
Tai sitten jo uutena erilaiset kompinentit.
 
McNulty
29.06.2020 13:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komponenttien toleranssit, arvot, piirilevyn malli, komponenttien sijoittelu yms. vaikuttavat kaikki. Eihän sitä yksittäistä hiilimassa- tai metallikalvovastusta erota, mutta kokonaisuudessa ja osiensa summassa niillä voi olla merkitystä.
 
Joku op-ampille tuleva volttimäärä onkin 0,2V alhaisempi vanhassa kuin uudessa, niin se saattaa heti tehdä pedaalin luonteesta erilaisen. Soundi voi olla hyvinkin pitkälti sama, mutta joku vivahde-ero löytyy.
 
Huomasin tämän kun laitoin 80-luvun lopun RAT2:n ja uusiotuotanto RAT2:n rinnakkain. Särö itsessään ja pedaalin potikoiden käyttäytyminen oli 1:1, mutta LM308-opareiden tuottama särö oli jotenkin lämpimämpi tai aavistuksen pehmeämpi (olematta kuitenkaan mitenkään muhju) kuin uudessa Rotassa. Se, antaako tuolle omassa käytössä painoarvoa on käyttäjäkohtaista. Mä hifistelen suurelta osin himassa, joten voin haistella korkkeja. Live-tilanteessa ei mitään merkitystä, sanoisin.
 
Itse ajattelin pitkästä, pitkästä aikaa hommata jonkun TS-johdannaisen säristimen. En ole mitenkään TS-purnukoiden fani, mutta EQD Plumes vakuutti. Miniswitchillä saa muutakin kuin symmetristä klippausta. Jostain syystä mä tykkään enempi asymmetrisestä klippauksesta, mitä tulee overdrive-purnukoihin. Tästä syystä SD-1w toimii omassa käytössä paremmin kuin perinteinen TS-808 tai TS-9.
 
Kaikki kunnia Susumu Tamuralle kuitenkin nerokkaan piirin kehittelystä, jota on viimeiset 40 vuotta hiottu, viilattu, kopioitu ja jäljitelty satoihin muihin säristimiin.
 
Mutta Five Watt Worldista sen verran, että herran anti on ihan miellyttävää kuunnella ja katsella. Hieman toivoisi toki sisältöihin muutakin, kuin foorumeilta, artikkeleista ja muista julkaisusta poimittujen juttujen 1:1 uusintakierrosta. Muistaakseni tämä TS-juttukin oli melkolailla suoraan napattu Premier Guitarin ja Guitar Playerin jutuista.
 
moving in stereo
Thanatopsis
29.06.2020 14:14:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mutta Five Watt Worldista sen verran, että herran anti on ihan miellyttävää kuunnella ja katsella. Hieman toivoisi toki sisältöihin muutakin, kuin foorumeilta, artikkeleista ja muista julkaisusta poimittujen juttujen 1:1 uusintakierrosta. Muistaakseni tämä TS-juttukin oli melkolailla suoraan napattu Premier Guitarin ja Guitar Playerin jutuista.
 
Olen tuon TS-videon lisäksi katsonut ainakin Jazzmaster-videon ja siitä ei jäänyt ainakaan tuollainen fiilis itselleni. Tuollaisen vaikutelman saamiseen tietysti vaikuttaa paljon vastaanottajan oma perehtyneisyys.
 
http://www.lakevanda.com
Mikko1978
29.06.2020 14:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvallapa näihin mitään uutta ja yllättävää sanottavaa on näin kymmenien vuosien tonkimisen jälkeen.
 
LaXu
29.06.2020 16:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thanatopsis: Olen tuon TS-videon lisäksi katsonut ainakin Jazzmaster-videon ja siitä ei jäänyt ainakaan tuollainen fiilis itselleni. Tuollaisen vaikutelman saamiseen tietysti vaikuttaa paljon vastaanottajan oma perehtyneisyys.
 
Samaa mieltä. Vaikka olenkin tonkinut jos jonkinlaista tietoa monesta soittovehkeestä, ei minulla ole koskaan ollut niin suurta intoa perehtyä tiettyjen laitteiden saloihin.
 
Joten tällaiset "koostevideot" toimivat mielestäni hyvin.
 
Rämppy
30.06.2020 13:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Vissiin selitettävissä komponenttien vanhenemisella?
 
Varmaan komponenttien vanhenemisella on osuutta soundieroihin 80-luvun ja uustuotanto-TS-9 - spedujen välillä. Sekä sillä, että originaali- ja uustuotantopedaalit eivät ole ihan 1:1 komponenttien suhteen. Vaihtelua oli jo 80-luvulla mm. op-ampien suhteen, omassani on JRC4558. Myös uustuotantoversioissa on vuosien varrella käytetty erilaisia komponentteja.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
aristoteles666
04.07.2020 21:57:54 (muokattu 05.07.2020 01:35:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Varmaan komponenttien vanhenemisella on osuutta soundieroihin 80-luvun ja uustuotanto-TS-9 - spedujen välillä. Sekä sillä, että originaali- ja uustuotantopedaalit eivät ole ihan 1:1 komponenttien suhteen. Vaihtelua oli jo 80-luvulla mm. op-ampien suhteen, omassani on JRC4558. Myös uustuotantoversioissa on vuosien varrella käytetty erilaisia komponentteja.
 
ei sillä op ampilla ole soundieroa, potikoiden arvolla on.
olisi ollut vielä yksi hyvä, mutta en jaksanut etsiä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=3c5Ar-iaWRE
 
https://www.youtube.com/watch?v=PH2uj9bWfM4
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McNulty
05.07.2020 18:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ei sillä op ampilla ole soundieroa, potikoiden arvolla on.
olisi ollut vielä yksi hyvä, mutta en jaksanut etsiä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=3c5Ar-iaWRE
 
https://www.youtube.com/watch?v=PH2uj9bWfM4

 
Opareissakin on toki eroja, mutta kuten Brian upeasti videoilla esittää, niin komponenttien arvoilla on merkitystä. Opareiden erot ovat "vivahteita", potikoiden arvon heittely ehkäpä merkittävämpi. Varsinkin tuollainen tilanne jossa heittoa on 50k.
 
Mielestäni Brian näyttää TS-aiheisilla videoillaan hyvin myös sen, että nykyään laadunvalvonta, komponenttien arvot jne. ovat valikoituneet pienemmällä toleranssilla kuin vaikkapa 40 vuotta sitten. Tästä syystä se vanha TS808 voi kuulostaa erilaiselta kuin uusi TS808.
 
Tästä syystä myös jotkut vanhvat pedaalit voivat kuulostaa ihan p**kalta, myös silloin kun niitä verrataan aikalaisiinsa. Syynä juuri se, että komponenttien toleranssit ovat valmistusaikana olleet mitä tahansa. Ei ne kaikki Gibsonin käämimät legendaariset PAFfitkaan olleet loistavia. Veikkaan että 90% nykyisistä PAF-klooneista on parempia, vähintään yhtä hyviä :)
 
moving in stereo
aristoteles666
05.07.2020 21:50:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuo ettei op ampit vaikuta tube screamerissä johtuu siitä että diodien klippaus muodostaa särön, ei op amp
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
McNulty
05.07.2020 22:09:00 (muokattu 05.07.2020 22:10:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tuo ettei op ampit vaikuta tube screamerissä johtuu siitä että diodien klippaus muodostaa särön, ei op amp
 
Diodit hoitavat klippauksen, mutta opampin tehtävänä on "säätää" klippauksen taajuutta. Eli oparillakin on rooli. Mutta täyttä totta turiset, että 4558:n vaihtaminen vaikka TL072:ksi vaikuttaa vähemmän, kuin diodien vaihtaminen Ge-diodeiksi tai LED.
 
Puhumattakaan jos modaa TS:n diodeihin symmetrisen ja asymmetrisen klippauksen kytkimen.
 
Tässä hyvin TS:n sielunelämää avattuna lontooksi.
http://www.geofex.com/article_folders/tstech/tsxtech.htm
 
moving in stereo
Ziggy Bubba
07.07.2020 22:26:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri vertailin noin 30v. Ibanezin TS9 Tubescreameriä Kemperin "Green Scream" -nimiseen mallinnukseen (soittaen koko ajan Kemperistä Fender-tyylistä vahvarimallinnusta). Mielenkiintoinen testi.
 
Noh, laitetaan nyt kuitenkin klippi, hurinasta huolimatta:
https://www.dropbox.com/s/mj7x09qch … %20Ibanez%20TS9%20-%20Rock.m4a?dl=0
 
P.S. Kemper ja mun spedulauta ovat siis eri puolella kämppää pistokkeissa kiinni ja klipissä kuuluva brummi taitaapi olla jonkun sortin maalenkki. Mutta näin tällä kertaa.
 
Siitä voi hulluin vaikka veikata kumpi on kumpi :)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti