Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi kitara nettikaupasta
1 2
telecaster67
15.05.2020 00:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, ihan gallupin tapaan mielenkiinnosta kyselen, onko täällä linjoilla yhtä kovan tason idiootteja kuin minä itse!
 
Nimittäin, en nyt jälkikäteen ymmärrä kunnolla miksi, mutta kolme uutta kitaraa olen tilannut sen kummemmin missään niitä livenä näkemättä, kokeilematta, pelkästän anonyymien suosittelijoiden juttuja lukemalla. Ja aina on mennyt suteen ja saveen. Eka oli Squirer, ihan sanattoman hirveä, toinen eräs Yamaha, säätöpotikat putosivat lattialle kun avasin pakettia jne. , sitten oli Green, mistä sentään sai soittopelin kun teki viikon töitä.. Sen myi suomalainen firma..
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on? Ainakaan kitaroita en enää ikinä tilaa Saksasta, enkä ehkä muistakaan nettikaupoista. HIGH END- tason pajoista Suomessa & muualla ei nyt puhuta vaan kokemuksista näistä Andertoneista, Thomanneista jne sarjatuotantovermeiden kohdalla. Itse alan ajatella, ettei siellä näitä bulkkivehkeitä edes pureta tehtaan pakkauksista - kunhan ostetaan iso erä ja mailataan eteenpäin pienen provikan kera.
 
Metsäkitaristi. Period.
hullu_ukko
15.05.2020 00:58:52 (muokattu 15.05.2020 01:15:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on neljä uutena nettikaupasta tilattua kielisoitinta. Tonnin verran maksanut LTD, jonka ostin joskus teininä Musamaailman kautta ja loput Harley Bentoneita Thomannilta hintaluokassa 100-300€.
 
LTD oli ihan soiva peli suoraan paketista, säädöt vähän sinne päin mutta ei mitään isompaa ongelmaa.
 
Satasen banjossa oli jälleen säädöt mitä sattuu, nauhoja sai vähän viilailla ja naputella kumivasaralla, mutta about tunnissa ongelmakohdat oli korjattu.
 
Halvin Harley Bentonin seiskakielinen (ehkä 130€?) ei tullut suoraan mulle, mutta ostin sen saman tien ekalta omistajalta joka oli säätänyt sen. Oli vaatinut muistaakseni pienen shimmin kaulataskuun ja pientä nauhojen fiksailua normaalien säätöjen lisäksi. Pari pientä viimeistelyvirhettä maalipinnassa ja paskat mikit mutta muuten ihan hyvä vehje.
 
Basso oli sitä HB:n kalleinta Enhanced-sarjaa. Sille ei tarvinnut tehdä muuta kuin säätää vähän kaularautaa ja laskea kieliä jonkun verran. Lisäksi yksi tallan ruuveista oli mystisesti irronnut kuljetuksen aikana, mutta meni takaisin paikalleen ihan nätisti eikä ole sen jälkeen irtoillut. Takapuolella pari virhettä viimeistelyssä, mutta soittimena niin priimaa kuin 300 euron basso vaan voi olla.
 
Ennemmin ostan soittimeni käytettynä, mutta aion kyllä jatkossakin käyttää nettikauppoja silloin kun tekee mieli ostaa jotain uutena. Niissä on kuitenkin ihan hyvät palautusoikeudet, jos nyt sattuukin tulemaan jotain aivan hirveää soittokelvotonta paskaa. Se nyt on taas ollut alusta alkaen ainakin mulle aika selvää, että jokaista nettikaupasta ostettua bulkkiritsaa ei ole käytetty kovin kummoisen (jos ylipäätään minkäänlaisen) laadunvalvontaprosessin läpi eli sekaan mahtuu vähän kaikenlaista, mutta toisaalta ihan yhtä hirveässä kuosissa olevia kitaroita näkyy kyllä roikkumassa myös kivijalkaliikkeiden seinillä.
 
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
TTV
15.05.2020 06:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita tullut uutena tilattua lukuisia erilaisia, nytkin telineestä löytyy Schecterin Jeff Loomis JL-6FR ja Gibsonin LP Standard 2018. Molemmat täyttä priimaa. Ainoat suorat pettymykset ovat pari Gibsonin LP Standardia, joissa toisesssa oli itselleni sopimattomia piirteitä ja palautin sen samantien. Toisessa oli pari heikkoa kohtaa viimeistelyssä ja sitä siedin jonkin aikaa, kunnes laitoin sen Torinnkautta kiertoon.
 
Nettikauppojen osalta helppoa on tuo palautusmahdollisuus. Kivijalkakaupasta ostettaessa ei palautus enää toimi. Itsellä on pari kertaa käyny niin, että kaupassa testi on ollut hätäinen tai sellainen, ettei se kuvaa normaalikäyttöäni. Kotona sitten vasta tullut huomattua ostokset virheet :-/
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Hikkis
15.05.2020 07:23:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain syystä mun mieltymykset kitaroissa osuu usein niihin vaihtoehtoihin mitä Suomessa ei juuri mistään löydy. Esimerkiksi viimeksi tilasin Andertonilta Sterlingin Cutlass CT50:n ja aikalailla sitä tuli mitä odotin. Jos perus Fenderiä tai Yamahaa kaipaisin, niin Suomesta kyllä ostaisin ja kävisin kokeilemassa.
 
basisti1971
15.05.2020 08:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
telecaster67: Nimittäin, en nyt jälkikäteen ymmärrä kunnolla miksi, mutta kolme uutta kitaraa olen tilannut sen kummemmin missään niitä livenä näkemättä, kokeilematta, pelkästän anonyymien suosittelijoiden juttuja lukemalla. Ja aina on mennyt suteen ja saveen. Eka oli Squirer, ihan sanattoman hirveä, toinen eräs Yamaha, säätöpotikat putosivat lattialle kun avasin pakettia jne. , sitten oli Green, mistä sentään sai soittopelin kun teki viikon töitä.. Sen myi suomalainen firma..
 
Squiereissa laatu netti"tiedon" perusteella vaihtelee vahvasti, mulla on ollut ainoastaan yksi "uusi" Indonesialainen jostain 2000 luvun puolestavälistä, ja joka oli aivan helvetillisen hyvä ~200€ ovh kitaraksi, sekä soitettavuudeltaan että mikeiltään.
Tuli uutena vakuutusyhtiöltä joten en pysty sanomaan oliko joku jo ennestään säädellyt, kenties.
Tällä hetkellä erään pienstudion "talon kitara".
 
Yamahasta ei ole tuoreita omistuskokemuksia, mutta oudolta kuulostaa että olisivat läpeensä susia.
Halpiksissa potikannupeissa on kuitenkin kaksi vaihtoehtoa, ovat niin löysät että vaativat vaihtoa tai kiinityksen entraamisen, tai ovat jämähtäneet kiinni sen verran lujasti etteivät ehjänä irtoa.
Ja jos koittaa väkisin kammeta irti, potikan akseli irtoaa niittauksestaan ja potikka on paskana.
Eli potikannuppien perusteella en soitinta tuomitsisi vaikka toki ärsyttävä yksityiskohta onkin.
 
Viikko töitä uuteen instrumenttiin on reippaasti enemmän kuin itse olisin valmis uhraamaan, mahtoi Green olla erityisen mieleinen kitara?
 

 
telecaster67: Minkälaisia kokemuksia teillä on?
 
Pelkästään positiivisia, tosin mulla kokemukset rajoittuvat kolmeen bassoon T-Kaupasta.
 
Eka, HB600bk (muistaakseni 176€+postit, 6 kielinen) oli ~1/2 sävelaskelta alavireessä, mutta virittäen suoraan soittokunnossa (vaikkakin raskaassa kuten ruukaavat olemaan kivijalastakin hankittuina), pienellä säädöllä (~2h) erinomainen halpiskutonen, jopa ensiasennuskielet olivat kohtuulliset.
Omistan edelleen, mutta jäi vaille soittoa koska hankin puolen vuoden sisään HB6000:n jonka kielitin F#BEADG.
 
Toka, Epi Explorer LTD, samaiset 1/2 sävelaskelta alavireessä, edes satulaan (messinki) ei tarvinnut koskea, hivenen kaularautaa säädin.
Edelleen käytössä, tosin mikit vaihtuivat TBTW:iksi koska halusin monipuolisempaa soundimaailmaa.
 
Kolmas, reippaalla alennuksella koristeeksi myyty HB-Resobasso, yllättäen suoraan paketista kohtuullisessa soittokuosissa, mutta vaatisi jonkin verran jumppaa että saisi etenkin sähköisesti soundin sellaiseksi että voisi käyttää keikalla/äänityksissä, halpislipstick on totaalisen luokaton.
Treenatessa/akustisesti toimii hienosti.
 

 
telecaster67: Ainakaan kitaroita en enää ikinä tilaa Saksasta, enkä ehkä muistakaan nettikaupoista. HIGH END- tason pajoista Suomessa & muualla ei nyt puhuta vaan kokemuksista näistä Andertoneista, Thomanneista jne sarjatuotantovermeiden kohdalla. Itse alan ajatella, ettei siellä näitä bulkkivehkeitä edes pureta tehtaan pakkauksista - kunhan ostetaan iso erä ja mailataan eteenpäin pienen provikan kera.
 
Osassa nettiliikkeistä instrumentit tarkistetaan ja mahdollisesti säädetään sinnepäin, osa ulkoistaa homman toimittajilleen tai alihankkijoilleen.
Tuota tehtiin jo 80 luvulla Suomalaistenkin maahantuojien toimesta, joten mistään uudesta asiasta ei ole kyse.
Viikkoja tai kuukausia kestävä rahtaaminen toisaalta varmistaa sen ettei etenkään erilaisista ilmasto-olsuhteista tulevat instrumentit ole viimeisen päälle säädöissä asiakkaalle saapuessaan.
 
Jos haluaa täysin soittovalmista instrumenttia, marssii kivijalkaliikkeeseen ja ostaa sieltä mieleisekseen säädettynä.
 
Yleisesti ottaen ulkoistus toimii hienosti, sopimuksista löytyy satavarmasti klausuuli jonka perusteella alihankkijaa rokotetaan rankalla kädellä jos reklamaatiot ylittävät jonkun tietyn rajan.
Halpisbulkkikaman valmistajia on musapuolellakin runsaammin kuin samaista bulkkia ostavia tahoja, joten etenkin isoista ostajista pidetään kynsin ja hampain kiinni.
Perus markkinataloushan tuossakin jyllää koska tarjonta ylittää kysynnän.
 

 
Itse en epäröi hetkeäkään esimerkiksi T-Kaupasta jotain tilata, valtaosa on ollut sitä mitä on pitänytkin, ja jos on ollut ongelmia, harvat palautukset/vaihdot joita omalle kohdalle on osunut ovat sujuneet erittäin sujuvasti.
T-Kaupan kohdalla suomea puhuva aspa on ehdoton plussa, esimerkiksi Musicstoressa ei 2000 luvun puolessa välissä ollut edes englantia puhuvia aspahenkilöitä.
 
T:Samuli
 
fcpr
15.05.2020 09:50:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

telecaster67: Moi, ihan gallupin tapaan mielenkiinnosta kyselen, onko täällä linjoilla yhtä kovan tason idiootteja kuin minä itse!
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on?

 
Yhden basson olen T-kaupan kautta ostanut (noin 1,5 v sitten). Kyseessä oli vielä astetta kalliimpi Fenderin meksikon tuotos. Tilausprosessissa tai toimituksessa ei ilmennyt minkäänlaisia ongelmia. Ongelma sen sijaan oli, että kun basson vihdoin sain, niin korkea action oli varmaan eka asia jonka huomasin. Toinen asia oli sitten kaularaudan toimimattomuus. Laadunvalvonnan kannalta kohtuu järkyttävä moka mun mielestä. Palautuksen suhteen tässä ei kuitenkaan ilmennyt mitään ongelmaa. Otin yhteyden aspaan ja järkkäsivät ongelman selittämisen jälkeen palautuksen. En halunnut rahoja takaisin, vaan toimivan soittimen tilalle.
 
Uusi soitin saapui, siinä ei moisia vikoja ilmennyt. Nauhanpäät toki jouduttiin hiomaan tuossa hiljattain, mutta siinä ei mitään yllättää toki ollut. Noin yleisesti ottaen oma kokemus tästä hommasta jäi ihan hyväksi, koska virheet korjattiin nopeasti. Toki koko rumba olisi ollut vältettävissä, jos olisin ko. soitinta mennyt kokeilemaan kivijalkaan ja ostanut sieltä. Tässä kohdin kuitenkin noin 200e hintaero vei Thomannin suuntaan.
 
LaXu
15.05.2020 13:22:11 (muokattu 15.05.2020 13:25:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokaista soitinta pitäisi säätää sen jälkeen kun saat sen kätösiin. Oli käytetty tai ei. Ei tehdas-setupit ole kuin parhaimmillaan keskivertoja, ei ne voi tietää millaista tatsia sinä haluat.
 
Tämän takia on olennaista, että jokainen kitaristi osaa soittimensa kielet vaihtaa ja säätää sen kuntoon. Korjauksia ei välttämättä tarvitse osata tehdä, mutta perussäädöt pitää olla hallussa. Asetuksia voi mittailla vaikka kuinka paljon, mutta vasta soittaja tietää tuntuuko se hyvältä.
 
Olen itse ostanut kitaroita käytettynä ja uutena kokeilematta ja paria poikkeusta lukuun ottamatta ei ole ollut mitään olennaisia ongelmia. Yhtä lukuun ottamatta kaikkia on ollut hyvä soittaa itse tehdyn setupin jälkeen. Se yksi lähti palautukseen, eikä ollut mikään halpa kitara.
 
Terävät nauhanpäät voi tapahtua ihan missä tahansa kitarassa hintaluokasta riippumatta. Kyllä, myös niissä customeissa. Kesällä tehty kitara saattaa tilkkasen elää kuivassa talvessa ja nauhanpäät alkaa törröttää. Se on helppo korjata viilaamalla, jonka jälkeen ongelma ei enää toistu. Vie vaikka ammattilaiselle jos ei itse uskalla tehdä.
 
Pro tip tiukkoihin potikan nuppeihin: Laita jotain pehmustetta potikan ympärille ja kampea nuppi ylös kahdella lusikalla, jotka on laitettu nupin alle eri puolille. Nuo sivusta ruuvilla kiinnitetyt ovat huomattavasti helpompia tapauksia.
 
hallu
15.05.2020 13:32:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ole ikinä ostanut kitaraa tai bassoa nettikaupasta. Muutamia olen ostanut uutena, mutta aina liikkeessä käynyt stedaamassa ne ja hieromassa kauppaa (pystyy mukavasti tinkimäänkin). Mutta nyttemmin olen päättänyt etten osta enää edes uutena ja tällä hetkellä hyllyssä olevat kitarat ja bassot ovat yhtä lukuunottamatta ostettu kaikki käytettynä. Tuon akkarin ostin kymmenen vuotta sitten uutena, mutta se vaan oli koko sen kaupan paras ja samaa mieltä olen vieläkin. Olen tosin ajatellut, että en enää ostaisi kitaraa enkä ehkä edes bassoa (bassoista en ole ihan varma), mutta kitarat on sellaisessa kuosissa että ei ne enää vaihtamalla parane niin se vaan on.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Mho
15.05.2020 17:03:35 (muokattu 15.05.2020 17:05:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite olen yhden mexico HH straton tilannut ja muuten ok, mutta nauhanpäät törrötti pahasti. Huntti tuli lisää hintaa kun Lottonen hioi päät ja laittoi säätöihin.
Kollega tilas Andertonilta Dave Murray Straton ja siinä oli kaikki about kohdillaan.
Tilas myös kotimaisesta verkkokaupasta Gibsonin lespan ja ei mitään ongelmia.
 
Miikathebest
15.05.2020 17:07:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkia kitaroita joutuu säätämään vähintään pari kertaa vuodessa ilmankosteuden muutosten takia.
 
Ne kitarat ovat huonoja soittaa, joita ei viitsi itse säätää tai viedä jonkun muun säädetäväksi.
 
Liikaa säröä!
Laulava Kylätohtori
15.05.2020 18:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kaikkia kitaroita joutuu säätämään vähintään pari kertaa vuodessa ilmankosteuden muutosten takia.
 
Ne kitarat ovat huonoja soittaa, joita ei viitsi itse säätää tai viedä jonkun muun säädetäväksi.

 
Ilmoitan vastalauseen pöytäkirjaan kirjattavaksi.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
TTV
15.05.2020 18:33:35 (muokattu 15.05.2020 18:43:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kaikkia kitaroita joutuu säätämään vähintään pari kertaa vuodessa ilmankosteuden muutosten takia.
 
Ne kitarat ovat huonoja soittaa, joita ei viitsi itse säätää tai viedä jonkun muun säädetäväksi.

 
Tätä yleistystä en allekirjoita ainakaan omien kitaroideni osalta. Tuossa on 9kpl sähkiksiä ympärivuoden (kotona, ei treeniksellä) ja ainoastaan vire on välillä korjattava. Kitaran säätämiseksi tulkitsen kaularautaan tai tallaan liittyvät säädöt ja sellaisia ei tarvitse tehdä lainkaan, kun soittelen vakioituneilla kieliseteillä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Mikko1978
15.05.2020 18:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse vierastin ja edelleen vierastan ajatusta, mutta tilasin hiljattain sokkona kitaran Jenkeistä. Olin pitkään etsinyt edullista ja helposti korvattavaa kitaraa, mutta yksikään sopivan hintainen eteen tullut ei houkutellut soittamaan. Tätä etsintää kun oli jatkunut vuoden, niin tartuin kiinni ebayssa hyvään tarjoukseen esittelykitarasta. Kitara saapui nopeasti ja paljastui oikein mieleiseksi pienen fiksaamisen jälkeen.
 
hallu
15.05.2020 18:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Kaikkia kitaroita joutuu säätämään vähintään pari kertaa vuodessa ilmankosteuden muutosten takia.
 
Ne kitarat ovat huonoja soittaa, joita ei viitsi itse säätää tai viedä jonkun muun säädetäväksi.

 
No saitkin heti pari vastalausetta tähän väittämään. Itse en viitsi vängätä asioista joita en voi tietää, mutta en malta olla huomauttamatta, että kitaran säätötarve riippuu paljolti siitä kuinka limitillä tykkäät kitaroitasi soittaa. Meinaan tommonen standardi tehtaan suositussäätö ( jotain 1,5 - 2mm 12. nauhan harjalta kielen alapintaan) säätö kyllä pitäisi pysyä ympäri vuoden jos on yhtään ehtinyt kitara kuivua. Tietty niitä eläväisempiäkin kitaroita on, mutta itselläni ei tällaista jatkuvaa vuodenaikojen mukaan säätötarvetta ole ilmennyt. Sitten jos tykkää oikein matalasta aktionista luokkaa milli tai jopa alle tms. niin ihan varmasti joutuu säätämään usein vaikka olisi vähän vakaampikin kitara.
 
PS: mä tykkäsin sun musiikkinäytteestä ja myös sun omakuvat olivat vetoavia. Olet varmasti onnellinen kun saat elää noin kauniissa paikassa :-)
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
juhahay
15.05.2020 19:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neljä keskihintaista kitaraa (260...700€) netistä tilanneena, en ole saanut sutta tai sekundaa käsiini. Ainoastaan satuloita niistä on joutunut parantelemaan, jotta ne ovat tulleet helposti soitettavuksi. Mainittakoon myös, etten ole menettänyt yöuniani, kun ostoksen otelaudan yhdestä kohdasta on löytynyt 2x1mm kokoinen painauma.
 
McLeach
15.05.2020 20:22:13 (muokattu 15.05.2020 20:25:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Tätä yleistystä en allekirjoita ainakaan omien kitaroideni osalta. Tuossa on 9kpl sähkiksiä ympärivuoden (kotona, ei treeniksellä) ja ainoastaan vire on välillä korjattava. Kitaran säätämiseksi tulkitsen kaularautaan tai tallaan liittyvät säädöt ja sellaisia ei tarvitse tehdä lainkaan, kun soittelen vakioituneilla kieliseteillä.
 
Täähän se olisi ihannetilanne. Reilu tonnin strato oli mulla sellanen, että nimenomaan kaksi kertaa vuodessa piti säätää kunnolla. Pari kertaa hiottiin nauhatkin. Mutta siihen yhteen kitaraan toi ruljanssi onneksi jäi. Eli yksilökysymyksiä.
 
En tiedä onko tuollaisella piinallisella puiden elämisellä jotain tekemistä, mutta se oli ehdottomasti parhaiten resonoiva kitara, jonka olen omistanut.
 
Kefiiri
15.05.2020 20:36:01 (muokattu 15.05.2020 20:41:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kymmenkunta vuotta sitten ostin eräästä T-kirjaimella alkavasta nettikaupasta H-kirjaimella alkavan satasen basson nähdäkseni ovatko ne niin surkeita kuin väitettiin.
 
Basso oli ihan nätti ja hyvin viimeistelty, hienovirekin kohdallaan ja ihan välttävässä soittokuosissa suoraan paketista. Kaulamikki tosin oli mykkä. En viitsinyt ruveta palauttamaan kun soitin muuten vaikutti hyvältä yksilöltä. Kolvasin kaulamikin irti lähteneen maajohdon kiinni. Siinä touhutessa myös tallan johto rapsahti irti juotoksestaan. Kolvasin senkin ja pistin kontrollipaneelin paikalleen. Sen jälkeen olen tyytyväisenä soitellut oivallisella kotibassolla vuodesta toiseen. Kaularautaa olen säätänyt kerran, kun kokeilin miten basso asettuu Fender-säätöihin.
 
Luulisin että Kiinan kolvaajat eivät vielä tuolloin olleet tottuneet lyijyttömään tinaan ja juotokset jäivät kylmiksi. Tuskin tuollaista juotosten irtoilua enää tapahtuu.
 
Jaa niin satulan uria viilasin kyllä alemmas ja nauhojen päitä pyyhkäisin viilalla ekana talvena. Ja kevyempi saisi basso olla; samaa mallia kuulemma löytyy joskus hyvinkin kevyenä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mape
15.05.2020 21:02:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkiin soittimiin olisi uutena hyvä sovittaa satula oikein omalle kielisetille, koska se tulee tehtaalta yleensä liian korkeana ja jättää pelivaraa paksummalle tai ohuemmalle setille. Vaikuttaa huomattavasti vireeseen ja tuntumaan ensimmäisillä nauhoilla. Joskus on tosin tullut tehtaalta liian matalakin satula, joka menikin suoraan vaihtoon. Tämä ja nauhojen päiden hionta on vähän hankalia hommia suorittaa kotona ilman osaamista ja oikeita työkaluja. Muut säädöt kuten kaularauta ja kielten korkeus perussettiä joka jokaisen soittajan tulisi osata enkä itse oleta että soitin tulisi kovin kummoisissa säädöissä kaupasta.
 
Tuohon vuoden aikana säätelyyn vielä: taitaa olla enemmän soittajan mieltymyksistä kiinni kuin itse soittimesta. Itse ainakin säädän kaikkia soittimia hinnasta riippumatta usean kerran vuodessa kun kosteus ja lämpötila muuttuvat. Mutta jos ei ole niin tarkka niin varmasti menee ilmankin. Bassoja saa säätää usein keväisin ja syksyllä joka viikko kun sää sahaa niin jyrkästi edes takaisin ja säädöt pitää olla optimissa.
 
Got a six-string heartbeat
Mikko1978
15.05.2020 22:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mape: Kaikkiin soittimiin olisi uutena hyvä sovittaa satula oikein omalle kielisetille, koska se tulee tehtaalta yleensä liian korkeana ja jättää pelivaraa paksummalle tai ohuemmalle setille. Vaikuttaa huomattavasti vireeseen ja tuntumaan ensimmäisillä nauhoilla. Joskus on tosin tullut tehtaalta liian matalakin satula, joka menikin suoraan vaihtoon. Tämä ja nauhojen päiden hionta on vähän hankalia hommia suorittaa kotona ilman osaamista ja oikeita työkaluja. Muut säädöt kuten kaularauta ja kielten korkeus perussettiä joka jokaisen soittajan tulisi osata enkä itse oleta että soitin tulisi kovin kummoisissa säädöissä kaupasta.
 
Tuohon vuoden aikana säätelyyn vielä: taitaa olla enemmän soittajan mieltymyksistä kiinni kuin itse soittimesta. Itse ainakin säädän kaikkia soittimia hinnasta riippumatta usean kerran vuodessa kun kosteus ja lämpötila muuttuvat. Mutta jos ei ole niin tarkka niin varmasti menee ilmankin. Bassoja saa säätää usein keväisin ja syksyllä joka viikko kun sää sahaa niin jyrkästi edes takaisin ja säädöt pitää olla optimissa.

 
Aika vähillä työkaluilla tuosta nauhojen päiden hiomisestakin selviää. Viila ja joku hiontatyyny eivät paljoa maksa.
 
Noita kaularautoja ne isojen bändienkin teknikotkin säätelevät. Kaikki puu elää kosteuden mukana enemmän ja vähemmän. Se, haittaako pieni eläminen, on tosiaan ihan soittajasta kiinni. Ibanez sai hiljattain uuden Vai-sigumallin ulos. Jemiin verrattuna siinä on vähän paksumpi kaula. Syynä ei ole se, että Vai tykkäisi soittaa paksummalla kaulalla, vaan omien sanojensa mukaan kaikkein paksuntaminen tehtiin siksi, ettei kaula eläisi niin paljon. Vain mukaan ohuempi Jemin kaula saattaa elää jo takahuoneen ja lavan välillä.
 
Mikko1978
15.05.2020 22:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Täähän se olisi ihannetilanne. Reilu tonnin strato oli mulla sellanen, että nimenomaan kaksi kertaa vuodessa piti säätää kunnolla. Pari kertaa hiottiin nauhatkin. Mutta siihen yhteen kitaraan toi ruljanssi onneksi jäi. Eli yksilökysymyksiä.
 
En tiedä onko tuollaisella piinallisella puiden elämisellä jotain tekemistä, mutta se oli ehdottomasti parhaiten resonoiva kitara, jonka olen omistanut.

 
Mullakin vähän samanlaisia kokemuksia. Yksitoimisella kaularaudalla rakennetut perinnekaulat ovat muuten parempia, mutta elävät vähän enemmän kuin kaksitoimisella raudalla rakennetut kaulat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «