Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 10w-20w mööpelit
1 2 3 4 5
Kefiiri
11.04.2020 11:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussan arvoinen pohdinta nightbirdiltä! Tuo epävireisyysvaikutelma musiikin oikein hiljaisessa kuuntelussa on ihmetyttänyt itseänikin, volaa nostamalla asia todellakin tuntuu aina korjaantuvan. Voisiko syy olla tuollainen kuuntelun puutteellinen taajuusvaste, enpäs tiedä.
 
Kerrostalovolyymin olen mieltänyt aina sellaiseksi että naapureilta ei ala tulla noottia. Täysillä huutava yksi- (tai 0.3) -wattinen vahvari mielestäni jo ylittää naapuria rasittamattoman desibelilukeman.
 
Ei kerrostalossa mielestäni oikein voi hyödyntää sellaista punttienlepatussoundia millään kamoilla. Pienen vahvarin sointi on vaan skaalattava mielessään samalla tavoin kuin levyjä kuunneltaessa: sinfoniaakin voi kuunnella kelloradiosta kohtuullisen nautittavasti vaikka kokonaissointi ei aivan elävän konserttitilanteen tasolle ylläkään.
 
En ole musiikin asiantuntija.
nightbird
11.04.2020 11:47:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikein hyvä vastaus Kefiiri, samoilla havainnoilla mennään. Peukkua tulee !
 
hallu
11.04.2020 15:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Voisiko joku selventää mikä on "kerrostalovolyymi" ? Tätä käytetään jatkuvasti, onko se sellainen vaihe jossa alkaa soundiin tulemaan sitä "hellasäröä" , vaihteleeko se päivällä sen mukaan pitääkö baby saada esim. päiväunille vai onko se juuri se raja jolla ei vielä tule varoitusta ja häätöä?
Olen itse sitä mieltä että makuuhuonevolyymillä ei saa millään vehkeellä, oli se sitten masterilla varustettu tai 0,1 W laite, hirvittävän hyvää soundia aikaan, tähän vaikuttaa jo korvan toiminta ja kunto, ihminen alkaa aistimaan aivan outoja asioita kun liikutaan sen kuulokynnyksen rajamailla.
Oletteko esim. autoa ajaessanne kuunnelleet musaa sellaisella pienellä volalla että se on lähellä auton omaa pohjamelua?
Esim. Eppu Normaalin biisit kuulostaa aika ajoin ihan epävireisiltä ja melodiakulut ihmeellisiltä.Sitten kun lisää volaa niin biisi kuulostaa taas ihan hyvältä.
Riippuen korvan kuulokäyrästä ja siitä mitkä taajuudet korvien omistajalla ovat esim, vaimentuneet tuo kuuntelun lopputulos vaihtelee, siis silloin kun korvat joutuvat työskentelemään enemmän erotellakseen asioita.
Kysymys siis kuuluu onko tuo kerrostalovolyymi niin kovalla ettei tuollainen korvista riippuva aistimus enää vaikuta?
Jos vastaus on ei niin silloin alkaa vaikuttamaan musiikki-materiaali ja esim. kaiuttimen sijoittelu kuuntelutulokseen jonka vuoksi tuo "hyvä soundi kerrostalovolyymilla" on loppujen lopuksi subjektiivinen asia johon ei varmuudella voi antaa oikeaa vastausta.

 
Mä olen aika pitkälti samaa mieltä sun kanssa. Kerron siis oman mielipiteeni kerrostaloäänenpaineesta. Mielestäni normaali äänenpaine sähkökitaralla on se kun kitaran akustinen kielten räpse ei enää kuulu vaan kaikki musiikki tulee vahvistimesta. Lankkukitaralla tämä on helposti saavutettavissa ja kotona kerrostalossakin tällaisella volalla voi soittaa päivisin mutta mitä myöhäisempi ajankohta sen enemmän joutuu akustista kielten räpsettä sietämään ( tai soittaa kuulokkeisiin). Akustisella sähkökitaralla (lue jazzloota) vahvistin pitäisi laittaa jo melko kovalle että se peittäisi voimakkaasti akustisesti soivan kitaran alleen ja itselläni oli tapana jazzloota kanssa kaivaa vahvistimesta sellainen soundi joka mätsäsi kitaran akustiseen sointiin.
 
Lahkeiden lepatus volyymit on taas perseestä huoneakustiikan puutteiden vuoksi koska kovaa soiva vahvistin vaatii ympärilleen tilaa ja harvalla on jumppasalin kokoista olkkaria. Vahvistimen koko vaikuttaa sen sointiin riippuen tietenkin vahvistin tyypistä. Oman kokemukseni mukaan iso vahvistin soi kauniimmin laajemmalla äänenpaine alueella kuin pieni vahvistin jonka kapeampi sweetspotti saattaa olla aika kuvan luukuttaminen takana, mutta kuten todettua niin se riippuu vahvistimen toteutuksesta eikä päde käikkiin laitteisiin.
 
Mun mielestä parhaatkaan impulssit on vain kalpea jäljitelmä oikeasta hyvin soivasta kitarakaapista. Mutta kyllä impulsseillakin pärjää ja ihan sujuvasti soittelen myös tietokoneen vahvistin malleja, niille on myös paikkansa minun maailmassani.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Metalkallo
11.04.2020 15:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en oikein lämmennyt aiemmin kuulokkeiden kautta soittamisesta, mutta sitten kun oli pakko alentua moiseen uudessa kämpässä huomasin, että sehän olikin siunaus koska kuulin kaikki äänet paljon selvemmin.
 
Kerrostalo volyymi on tosiaan sellainen, että jos naapurit tulee valittaan, niin silloin tietää että on liian kovalla :)
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
11.04.2020 16:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Minä en oikein lämmennyt aiemmin kuulokkeiden kautta soittamisesta, mutta sitten kun oli pakko alentua moiseen uudessa kämpässä huomasin, että sehän olikin siunaus koska kuulin kaikki äänet paljon selvemmin.
 
Kerrostalo volyymi on tosiaan sellainen, että jos naapurit tulee valittaan, niin silloin tietää että on liian kovalla :)

 
jep kuulokkeet on ihanparhaat hiljaiseen soittoon ja nykyisin on niin hyviä mallinnusmasiinoita, että kuulokkeiden kautta soittelu on lähestulkoon ilo :-D
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Tami
11.04.2020 16:04:52 (muokattu 11.04.2020 16:06:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarski2: Hienoja ehdotuksia kertakaikkiaan, HKn vehkeet kieltämättä antaa välittömän bonerin, mutta vielä aisioita pohtineena tuli mieleen kyssäri, tarviinko tubeamppia? onko äänitys hommissa väliä mallintavan ja tuben välillä?
 
Yamahan THR10 sopis mainiosti omaan budjettiin, soundi ja studio ominaisuuksiltaan hyvä? kö? eräs ehdotteli myös hybridi vahvaria esim VOX mv50 high gain..
 
En kuiteskaan ole keikkailemassa (koskaan?!) muutakuin kotona, ok talossa tietty voi vähän antaa volaa..mutta mutta, pohdintoja..?

 
Niin aloituksen MG-marsun jälkeen ollaan kierretty 200w H&K:n ja Mesan MK-asioiden kautta taas sinne "Olisiko tässä paikka bossin Katanalle"- osastolle.
 
Kotona äänitellessä en usko kuulevan eroa mallintavan ja tuben välillä, koska sitä "tubea" äänitellessä sä tarvitset mitä todennäköisimmin (polkimia, keinokuorman, hyvän kajarin, hyvän mikin ja sille hyvän preampin), jotta sä pääset siedettävään tulokseen verrattuna parin sadan euron katanan usb:hen niillä kuuluisilla kerrostalovolumeilla.
Ite en keksi yhtää syytä valita thr ennemmin kuin katana, ellei sitten satu käytettynä löytymään halvalla....
 
EDIT: Ja niinkuin Hallu yms tuossa ylhäällä toteaa, että jos sulla on tieskari ja äänikortti, on tarjolla luuripuuhiin aikamoinen kattaus softaa, edelleen joilla pääsee kerrostalossa valovuoden edelle pelkällä tubeampilla tehtyyn juttuun...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
aristoteles666
11.04.2020 16:58:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oikeudesta on tullut aikoinaan jo päätös että pianon ääni ei ylitä melukynnystä häädön syyksi, joten siinä yksi selkeä mittari, tietenkin kellon aika mukaan lukien.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
11.04.2020 17:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: oikeudesta on tullut aikoinaan jo päätös että pianon ääni ei ylitä melukynnystä häädön syyksi, joten siinä yksi selkeä mittari, tietenkin kellon aika mukaan lukien.
 
mä olen samaa mieltä, että asumisesta saa kuulua ääniä esimerkiksi musiikin ääniä. Jos omat korvat sen kestää ilman tulppia niin sen kestää myös naapurit. Piano on ihan hyvä mittari, jos sillä voimakkuudella soittaa kitaraa niin volumetaso on ihan riittävä mille vain vahvistimelle.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
TTV
11.04.2020 17:52:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: mä olen samaa mieltä, että asumisesta saa kuulua ääniä esimerkiksi musiikin ääniä. Jos omat korvat sen kestää ilman tulppia niin sen kestää myös naapurit. Piano on ihan hyvä mittari, jos sillä voimakkuudella soittaa kitaraa niin volumetaso on ihan riittävä mille vain vahvistimelle.
 
Eli sun mielestä on vallan ok terrorisoida naapurustoa äänillä? Asumisen äänet ovat aika subjektiivisia ja niihin ei mielestäni kuulu soittimet, äänentoisto, kuten ei myöskään erilaiset työkoneet. Asumisen ääniä ovat pikemminkin ihmisestä itsestään lähtevät äänet ilman vahvistusta ja niitä on pakko sietää tiettyyn rajaan asti...
 
Tuo oikeudessa ollut pianoepisodi (Vantaalta) on hyvä esimerkki siitä, että joku tekee soittoa työkseen ja nauttii siitä äänestä, kun taas toisille se on seinien läpi tunkevaa melusaastetta ja joka pilaa kotirauhan. Kyseinen painisti ei millään suostunut treenaamaan sähköpianolla ja kuulokkeilla, mikä osaltaan kuvaa hänen "ammattimuusikon mukautumiskykyään"...
 
Varsinaiseen aiheeseen liittyen, aloittajan kannattaa kyllä tsekata kuulokesoiton mahdollisuudet, sillä se tarjoaa täysin omanlaisensa ympäristön, josta ei saundit lopu kesken. Tietokone + äänikortti, mallintavat, vahvari+keinokuorma, ... kombinaatioita on paljon ja niihin jokaiseen löytyy hemmetisti laadukasta soittokamaa :-) Ja kaikki minkä saa kuulokkeisiin, voi hyvin myös nauhoittaa suoraan.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
samiko
11.04.2020 17:52:31 (muokattu 11.04.2020 17:53:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Ihan vaan huomiona, ketjun aloittaja ei taida olla kovinkaan huolestunut hintaluokasta?
Eli ehdotuksia vaan lisää.

 
Ja sitten pari riviä viestistäs alempana aloittajan kommentti: Yamahan THR10 sopis mainiosti omaan budjettiin...
 
Kyllä nää pitäis haistaa ihan aloituksesta mutta kun ei. Ja jos joku sen haistaa niin tullaan kertomaan kuinka ei tartte pelätä Triple Rectifierin watteja :D
 
Jarski2
11.04.2020 17:57:07 (muokattu 11.04.2020 17:59:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippodei
 
Sieltähän ostetaan mistä halvimmalla saadaan..eli keskiseltä. Raha asioistahan puhutaan vaan kasvotusten, mutta vahvarin hommaamiseen on helpompi kysyä neuvoja täältä netistä
 
Mutta pojat perkele pääsinpäs kun pääsinkin koklaamaan tota Peavey 6505MHta ja helkkari kyllähän se pitää saada itellekkin, en tiedä miten olen tullut toimeen ilman tuota.
 
Jummi.
 
TTV
11.04.2020 17:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarski2: Heippodei
 
Sieltähän ostetaan mistä halvimmalla saadaan..eli keskiseltä.
 
Mutta pääsinpäs kun pääsinkin koklaamaan tota Peavey 6505MHta ja perskeles kyllähän se pitää saada itellekkin, en tiedä miten olen tullut toimeen ilman tuota.
 
Jummi.

 
Mä oon kans testannut sitä ja aivan samat fiilikset jäi; tajuttoman hyvä saundi ollakseen pikkunuppi ja sama vieläpä koko volumealueella.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
VesQ1986
11.04.2020 18:01:44 (muokattu 11.04.2020 18:03:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko:...
 
Eikös aloittaja kertonut että hyviä ehdotuksia on tullut, lisää vaan ja kun seassa on jo luokkaa tonnin laitetta, Revviä, HKta Engliä jne, en ainakaan ole saannut kuvaa että nuo olisi tyrmätty heti kalliina vaan ideoita haetaan, taitaa se THR olla yli 300e jo ja jos ilmoitetaan että se sopii hyvin budjettiin?
 
Ei suotta kannata hikeentyä, ei tässä väkisin tuputeta kallista, kunhan vaan ehdotuksia mitä katsella ja pohtia :)
 
samiko
11.04.2020 18:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VesQ1986: Eikös aloittaja kertonut että hyviä ehdotuksia on tullut, lisää vaan ja kun seassa on jo luokkaa tonnin laitetta, Revviä, HKta Engliä jne, en ainakaan ole saannut kuvaa että nuo olisi tyrmätty heti kalliina vaan ideoita haetaan, taitaa se THR olla yli 300e jo ja jos ilmoitetaan että se sopii hyvin budjettiin?
 
Ei suotta kannata hikeentyä, ei tässä väkisin tuputeta kallista, kunhan vaan ehdotuksia mitä katsella ja pohtia :)

 
Niin eli minun pieniwattisesta ehdotuksesta ei tullut napinaa aloittajalta, vaan muilta kommentoijilta... Ei tässä mitään hikeennytä sentäs.
 
Jarski2
11.04.2020 18:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaljaa koneeseen, älkä pilaa komppia :D
 
hallu
11.04.2020 18:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Eli sun mielestä on vallan ok terrorisoida naapurustoa äänillä? .............
 
Ei kohtuulliset asumisen äänet mitään terrorisointia ole. Tiedän, että on ihmisiä joiden mielestä kaikki toisten ihmisten aktiviteetit on häiritseviä. Vaikka niitä ääniä jonkin verran naapuriin vuotaisikin, niin jotain pitää kestääkin kun kaupungissa asutaan.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
samiko
11.04.2020 18:14:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei kohtuulliset asumisen äänet mitään terrorisointia ole. Tiedän, että on ihmisiä joiden mielestä kaikki toisten ihmisten aktiviteetit on häiritseviä. Vaikka niitä ääniä jonkin verran naapuriin vuotaisikin, niin jotain pitää kestääkin kun kaupungissa asutaan.
 
Taiteilija voi hankkia sähköpianon tai soittokämpän. Eihän siitä mitään tulisi jos joka kerrostalon luukusta paiskottas pianotasoista meteliä muutama tunti per päivä.
 
TTV
11.04.2020 18:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei kohtuulliset asumisen äänet mitään terrorisointia ole. Tiedän, että on ihmisiä joiden mielestä kaikki toisten ihmisten aktiviteetit on häiritseviä. Vaikka niitä ääniä jonkin verran naapuriin vuotaisikin, niin jotain pitää kestääkin kun kaupungissa asutaan.
 
Joo, mutta mietippäs vaikka tuota sun korvatulppavertaustasi, niin se ei ole kohtuuden mittari. Vai olisitko itse halukas kuuntelmaan naapurin ääniä (mitä tahansa ääntä) seinän takaa, jos hän rajoittaa melun vain korvatulppien tasolle?
 
Puolikuuro rokkari ei kuule kunnolla edes vanhaa kasisatastaan, miten se voi ketään häiritä...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
s8na
11.04.2020 18:17:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

THR on kyllä ollu kiva. Oon soitellu sillä kitaraa, bassoa, rumpukonetta ja synaa.
 
hallu
11.04.2020 18:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: Taiteilija voi hankkia sähköpianon tai soittokämpän. Eihän siitä mitään tulisi jos joka kerrostalon luukusta paiskottas pianotasoista meteliä muutama tunti per päivä.
 
Ei niitä soittajia ihan joka luukkuun riitä :-D.... paitsi jos stadin pianistit asuis samassa kerrostalossa jolloin niillä ainakin luulisi löytyvän ymmärrystä. Mutta sanotaanko näin, että mä siedän naapureitani ja ne joutuu sietämään mua. Jos jotakuta alkaa vituttaan, niin esisijaisesti keskustelemalla selvitetään ongelman laatu ja etsitään siihen ratkaisu. Lähtökohtaisesti jos soitan päivisin sellaisella voimakkuudella joka ei vaadi korvatulppia eli siis puhutaan äänistä jotka voivat lähteä myös ihmisestä itsestään, niin ei se todellakaan ole mitään terrorisointia. Jos puhutaan tuntikausien harjoittelusta niin toki kaikki keinot käyttöön, en mä itse veivaa sähkistä montaa tuntia päivässä (varmaan puolisen tuntia max tunti kerrallaan) myös muita välineitä on käytössä kuten akkari. Mutta ei mun naapurit olekaan valittaneet, kuten sanottua mä siedän heitä ja he sietävät minua. Jos joku ei siedä niin sitten jutellaan saatana.
 
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «