Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mietoa flangeria
1
Juutas
29.01.2020 13:04:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vuosikaudet yrittänyt löytää omiin mieltymyksiin sopivaa flangeria, mutta toistaiseksi korkeintaan keskinkertaisin tuloksin: aina on joutunut tekemään kompromisseja soundin tai volan tai jonkin muun suhteen. Tähänastisista yllättäen eniten on miellyttänyt Mooerin halpis E-Lady (joka toimii varsin hienosti EHX Electric Mistressin korvaajana), mutta siinäkin on vikansa - ensisijaisesti häiritsevä volume-drop.
 
Suositelkaa siis hyvää flangeria, joka täyttää seuraavat kriteerit:
 
1) On tarvittaessa todella "hillitty" eli ei mitään jet-plane-woosh vaan pientä maustamista mm. sooloihin varsin hitaalla rate-säädöllä. Plussaa mix tai effect-level säädöstä, jolla voi maustaa oman maun mukaan.
 
2) Ei minkään sortin volume-droppia tai vaihtoehtoisesti pedaalista löytyy säätö äänenvoimakkuudelle.
 
3) Pienehkö koko ja namikoiden rajallinen määrä plussaa. Mieluiten standardi 9v virtalähde.
 
Kiitos osallistuneille!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Laulava Kylätohtori
29.01.2020 13:28:58 (muokattu 29.01.2020 13:30:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Retro-Sonic Flanger. Piste.
 
Itse ostin tuollaisen ja on tosi hyvä. Vähän kuin Mooerin Elec Lady, mutta soundi on parempi ja säädöt toimivat. Volume säätö löytyy, eikä turhia nappuloita ole (paitsi ehkä se switch muljutuksen pysäytykselle). Tuo on siis Electric Mistress -kopio. Soundi ei ole lentokonetta, vaan Andy Summeria ja Gilmouria.
 
Omaani en myy ennen kuin olen ostanut Mobiuksen ja todennut sen paremmaksi (jos silloinkaan). :)
 
E. Tuossa on muuten jännitteen tarve 12-18 volttia, mikä on ehkä miinus, mutta samalla ongelma, joka on helposti ratkaistavissa.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Juutas
29.01.2020 16:14:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Retro-Sonic Flanger. Piste.
 
Tuota olen kuumotellut (kuin myös saman firman phaseriakin), mutta hinta on sen verran kova, että toistaiseksi olen koittanut vastustaa kiusausta. Mutta jos näitä suosituksia alkaa olla liikaa, niin... ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
jarmo vh
29.01.2020 21:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäpä jos kokeilisit phaseria? Saattaisi ajaa miedon flangerin asian. Eihän se sama ole mutta voisi toimiakin ehkä.
 
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
Juutas
30.01.2020 13:16:43 (muokattu 30.01.2020 13:21:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarmo vh: Entäpä jos kokeilisit phaseria? Saattaisi ajaa miedon flangerin asian. Eihän se sama ole mutta voisi toimiakin ehkä.
 
Itseasiassa aika monta vuotta kokeilin tätä. Vuosien testailun jälkeen totesin, että tykkään enemmän sellaisesta työnjaosta että teen Phaserilla nopeampia ja radikaalimpia pyyhkäisyjä esim. sointuja/riffejä soittaessa (joissa omaan makuun flanger kuulostaa usein turhankin "metalliselta"). Sooloissa taas tykkään flangerilla aikaansaadusta hitaasta liikkeestä (mallia Gilmour) - phaser kuulostaa usein turhan "suttuiselta" ja useimmilla phasereilla myös liian "rankalta" eli efektiä on suhteessa liikaa. Toki jos löytyisi sopiva phaser missä on mix-säätö märän ja kuivan soundin välillä, niin... ;)
 
Eli kaikki riippuu kaikesta. Oleellista on oman setupin kannalta, että yhdellä pedaalilla saan yhdellä polkaisulla terhakkaa vatkausta riffeihin/sointuihin ja toisella hillittyä maustetta sooloihin. Se kumpaan käyttää flangeria tai phaseria lienee makuasia ja riippuu kokonaisuudesta.
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Laulava Kylätohtori
30.01.2020 16:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Tuota olen kuumotellut (kuin myös saman firman phaseriakin), mutta hinta on sen verran kova, että toistaiseksi olen koittanut vastustaa kiusausta. Mutta jos näitä suosituksia alkaa olla liikaa, niin... ;)
 
Saman firman Phaserkin on tosi hyvä. Aika montaa phaseria tuli kokeiltua ja tämä jäi lautaan. Tuossa on huippusoundi ja kaikki tarvittavat säädöt. Ja näissä, kun ei ole Mnet-hypeä, niin ovat liikkuneet torilla reilusti alle satasella.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
erty
31.01.2020 18:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks mitä kantsii kans kokeilla on laittaa flanger ennen säröä. Särö kompressoi mahdollista volume droppia/boostia eikä hyppää niin paljoo silmille, muutenkin yleissaundi on hillitympi. Toki riippuu vähän millanen särösetup sulla on, fuzz facen edessä ei ehkä toimi, mut "vahvistinsärön" edessä voi toimia varsin mallikkaasti.
 
Juutas
21.05.2020 20:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostanpas tämän vanhan kirjoitukseni ylös kun aihe ei sinällään ole vanhentunut. :) Eli suosituksia otetaan edelleen vastaan! ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Shredator
22.05.2020 08:06:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Nostanpas tämän vanhan kirjoitukseni ylös kun aihe ei sinällään ole vanhentunut. :) Eli suosituksia otetaan edelleen vastaan! ;)
 
TC Dreamscape. Lähtee miedot leijunnat ja myös jet flange tarvittaessa.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Juutas
22.05.2020 10:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: TC Dreamscape. Lähtee miedot leijunnat ja myös jet flange tarvittaessa.
 
Kappas - tuossahan on se kaivattu FX-level hanikka - pitää tutustua! :D Kiitos!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
McNulty
22.05.2020 11:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Source Audio Mercury flanger...
https://www.sourceaudio.net/mercury-flanger.html
 
Samalla saat Choruksen ja Phaserinkin eli Source Audion Neuro-appsilla voit twiikata ja muokata haluamaasi Flanger-soundia hyvinkin monipuolisesti. Sekä tosiaan hyödyntää saman pajan Lunar phaserin ja Gemini choruksen soundeja.
 
Kolme factory presettiä, kolme omaa "suosikkia". Voi handlata midillä, huolii ulkoisen exp-spedunkin. Stereo ulostulo. Myyntipakkauksessa mukana virtalähde.
 
moving in stereo
jPekka
22.05.2020 11:30:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha suosikkini on ollut Bossin HF-2 Hi Band Flanger, mutta 80-luvun laatikkona se on sen verran kohisevainen ettei oikein taida toimia nykynormeilla. Aikanaan kun hommasin Retro-Sonicin särön ja phaserin ehdotin sinne päin, että mitäs jos ottaisitte tuon tuotekehittelyyn, kun teillä ei vielä flanteria ole - ja vastasivat että periaatteessa kiinnostava ehdotus - mutta toiseen suuntaan sitten lähtivät.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Laulava Kylätohtori
22.05.2020 11:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Source Audio Mercury flanger...
https://www.sourceaudio.net/mercury-flanger.html
 
Samalla saat Choruksen ja Phaserinkin eli Source Audion Neuro-appsilla voit twiikata ja muokata haluamaasi Flanger-soundia hyvinkin monipuolisesti. Sekä tosiaan hyödyntää saman pajan Lunar phaserin ja Gemini choruksen soundeja.
 
Kolme factory presettiä, kolme omaa "suosikkia". Voi handlata midillä, huolii ulkoisen exp-spedunkin. Stereo ulostulo. Myyntipakkauksessa mukana virtalähde.

 
Eli jos ostan tuollaisen Mercuryn, niin saan siihen Source Audion Flangerin, Phaserin ja Choruksen samaan speduun tuon kytkimen taakse?
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
McNulty
22.05.2020 11:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eli jos ostan tuollaisen Mercuryn, niin saan siihen Source Audion Flangerin, Phaserin ja Choruksen samaan speduun tuon kytkimen taakse?
 
Kyllä. Juuri näin.
 
Mulla on itselläni Lunar Phaser ja minikytkimellä valittavissa user preseteissä vasemmalla oma suosikkiphaser (classic, melkolailla Phase90-henkinen muljutus), keskellä thruzero flanger ja oikealla chorus (tai rotary speakeria jäljittelevä nopea muljutus).
 
Mutta kyllä, Lunarin, Geminin ja Mercuryn presettejä voi Neuro appilla ladata laitteesta toiseen ja vielä roplata tarkempia asetuksia. Jos esim. joku tehdasflangeri kuulostaa muuten hyvältä, mutta vaikka liian kirkkaalta niin leikkaa Neurolla siitä ylätaajuuksia ja tallentaa sen omaksi presetiksi.
 
Se täytyy tosin sanoa, että en saanut Huaweilla (P9 Lite ja Nova 3) tuota Neuroa kommunikoimaan Lunarin kanssa. Softa latautui ja käynnistyi OK, mutta se ei siirtänyt "dataa" kännykästä efektipurnukkaan. Ompun iPadilla toimi laakista.
 
moving in stereo
Shredator
22.05.2020 12:19:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty:
 
Se täytyy tosin sanoa, että en saanut Huaweilla (P9 Lite ja Nova 3) tuota Neuroa kommunikoimaan Lunarin kanssa. Softa latautui ja käynnistyi OK, mutta se ei siirtänyt "dataa" kännykästä efektipurnukkaan. Ompun iPadilla toimi laakista.

 
Source audiolla on näitä teknisiä ongelmia ollut tavan takaa. Oliskohan mulla ollut 3 eri Nemesistä jotka hajosivat toinen toisensa jälkeen. Lopulta luovutin ja olen ollut tyytyväinen Strymoneihin :) Yksi kikka on tietenkin vetää volume täysillä luurista jolloin se data siirtyy ilmeisesti paremmin.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
McNulty
22.05.2020 12:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Source audiolla on näitä teknisiä ongelmia ollut tavan takaa. Oliskohan mulla ollut 3 eri Nemesistä jotka hajosivat toinen toisensa jälkeen. Lopulta luovutin ja olen ollut tyytyväinen Strymoneihin :) Yksi kikka on tietenkin vetää volume täysillä luurista jolloin se data siirtyy ilmeisesti paremmin.
 
Neurosta löytyy tuo kalibrointi-ominaisuus, mutta vaikka kuinka säädin luuria (kokeilin myös luurista volumen alentamista, jota ohjeetkin suosittelivat) niin jostain syystä en saanut Huaweilla toimimaan lainkaan. Mutta tosiaan Ompulla toimi laakista, ilman minkään asetuksen nypläämistä.
 
Ei ehkä maailman kätevin systeemi, mutta toistaiseksi ollut itsellä toimiva. Luulisi, että tuon datan voisi polttaa laitteen ROM:lle muistiin USB:n kautta.
 
Mikä Nemesis-dilsasta hajosi? Toki, mitä enemmän elektroniikkaa ja koodia näihin tungetaan, sen enemmän myös virheiden ja bugien mahdollisuuksia.
 
moving in stereo
Shredator
22.05.2020 13:26:52 (muokattu 22.05.2020 13:27:08)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty:
Mikä Nemesis-dilsasta hajosi? Toki, mitä enemmän elektroniikkaa ja koodia näihin tungetaan, sen enemmän myös virheiden ja bugien mahdollisuuksia.

 
Heikko kohta noissa on midiohjaus, joka bugitteli. Toinen tyyppivika on jumiutuvat kontrollit ja se hold save-nappi joka reistaili parissakin yksilössä.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Laulava Kylätohtori
26.05.2020 07:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäslainen soundi näissä Source Audion muljuttimissa on? Jos vertaa vaikka Mobiukseen tai TC Electronicin modulaatiospeduihin.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Dr. Muff
04.06.2020 04:30:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Vanha suosikkini on ollut Bossin HF-2 Hi Band Flanger, mutta 80-luvun laatikkona se on sen verran kohisevainen ettei oikein taida toimia nykynormeilla. Aikanaan kun hommasin Retro-Sonicin särön ja phaserin ehdotin sinne päin, että mitäs jos ottaisitte tuon tuotekehittelyyn, kun teillä ei vielä flanteria ole - ja vastasivat että periaatteessa kiinnostava ehdotus - mutta toiseen suuntaan sitten lähtivät.
 
HF-2 on paras electric mistress korvike ja siltikin paljon hiljaisempi kuin DEM saatika alkup. vihreälogoinen mistress. Mielestäni varsin kohtuullinen signaalikohinasuhde, eikä edes ennen vahvistinta aiheuta ylitsepääsemätöntä kohinaa. Toinen edullinen, mutta ääneltään loistava on Boss BF-3 joka on edellisestä poiketen TZF ja stereo-ulostulon ansiosta avaa kahden vahvistimen setupin todella mainiosti.
 
I swallow my words to keep from lying
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «