Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Boogie Mark IV
1
velipekka
10.09.2019 18:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark IV:n namiskaviidakko vaikuttaa hämmentävältä (vaikka omistan jo Mark V:n).
 
Lähinnä mietityttää, onko siinä samanlaista masteria kun V:ssa?
Eli saako sillä volumetason kotioloissa maltilliseksi (niin kuin mielestäni V:ssa)
niin että soundit pysyvät hyvinä/tyydyttävinä?
 
Shredator
10.09.2019 18:29:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä on kanavakohtaiset volumet ja master volume. Helposti saa pidettyä volumet kurissa ja soundi syttyy nopeasti. Kotioloissa ajan mieluusti tweed powerilla, kun se tuo sellasta mukavaa soittotuntumaa soundiin. Lisäksi käytän loopissa volumebokseja jos tarvii hiljentää vielä lisää kuiskausvolumelle.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
velipekka
10.09.2019 18:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, eli aika sama meininki ja käytettävyys kuin Mark V:ssä.
Onko jotain erityistä huomioitavaa?
 
Shredator
10.09.2019 19:40:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mk IV:stä on sekä A että B -versiot. Ne tunnistaa helposti siitä että A:ssa on tolexi sellainen Elephant Grain -tyylinen röpöpintainen ja B:ssä samanlainen kuin muissa uudemmissa Boogie-vahvareissa, eli pehmeäpintainen tolex. Takana A-versiossa on kaksi mono efektilooppia ja B:ssä yksi stereo/mono looppi.
 
Soundierojakin on. B muistuttaa enemmän sitä V:n versiota, kun taas A niiaa enemmän vanhempien Boogieiden suuntaan. B-versiossa 2. kanava on hieman tiukempi ja siinä on enemmän gainia.
 
Muuten kannattaa muistaa samat kun muidenkin vanhojen vahvistimien kanssa, esim. että konkkaremppa voi olla edessä ainakin A-version kanssa ja että mieluusti testaa vahvistimen läpi ettei tule yllätyksiä. Aina parempi jos pystyy katsomaan sisuskalutkin että kunnossa ja modaamattomia.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
10.09.2019 20:41:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kokosin omat fiilikseni ja ajatukseni tonne https://muusikoiden.net/artikkelit/2146
Ei siis mitään faktaa vaan ihan vaan omia fiiliksiä ja kuvitelmia :-)
 
Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-)
Shredator
16.05.2020 15:27:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tällaisen testin Mesa Mark IV vs. Roadster.
https://www.youtube.com/watch?v=WfLKUKCxp4w
 
Tästäkin huomaa miten erilaisia nämä vahvistimet ovat, vaikka ovatkin saman Mesa DNA:n lapsia. Tatsi vaikuttaa myös radikaalisti omaan soittoon. Toisaalta olen Markilla soittanut yli 10 vuotta, niin soitto on mukautunut siihen. Rectifierin kanssa joudun kamppailemaan tosissaan vielä :)
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
LaXu
16.05.2020 18:34:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Tein tällaisen testin Mesa Mark IV vs. Roadster.
https://www.youtube.com/watch?v=WfLKUKCxp4w
 
Tästäkin huomaa miten erilaisia nämä vahvistimet ovat, vaikka ovatkin saman Mesa DNA:n lapsia. Tatsi vaikuttaa myös radikaalisti omaan soittoon. Toisaalta olen Markilla soittanut yli 10 vuotta, niin soitto on mukautunut siihen. Rectifierin kanssa joudun kamppailemaan tosissaan vielä :)

 
Hyvä testi, tykkäsin Markista enemmän kaikessa muissa paitsi soolossa, jolloin Roadsterin smoothimpi soundi miellytti enemmän korvaa. Olen itse yllättänyt, että erot ovat noinkin pienet. Mark on tiukempi ja keskiäänipainotteisimpi, mutta varmaan Roadsterillakin pääsisi kohtuu lähelle tuota soundimaailmaa jos jaksaa viilata ja ehkä vähän etuasteputkien kanssa pelleillä.
 
Recto-soundit eivät ole ikinä oikeen muhun kolahtaneet. Ne pari kertaa kuin olen sellaista oikeasti testannut on mielestäni ollut vähän vaikeuksia saada alakerta vähemmän muhkuksi ja se keskialue ei ihan täysin miellytä.
 
Mesan korkeat Euroopan hinnat pitävät ainakin minut erossa merkin tuotteista. Käytettynä tietty eri tilanne.
 
Shredator
16.05.2020 20:38:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Hyvä testi, tykkäsin Markista enemmän kaikessa muissa paitsi soolossa, jolloin Roadsterin smoothimpi soundi miellytti enemmän korvaa. Olen itse yllättänyt, että erot ovat noinkin pienet. Mark on tiukempi ja keskiäänipainotteisimpi, mutta varmaan Roadsterillakin pääsisi kohtuu lähelle tuota soundimaailmaa jos jaksaa viilata ja ehkä vähän etuasteputkien kanssa pelleillä.
 
Recto-soundit eivät ole ikinä oikeen muhun kolahtaneet. Ne pari kertaa kuin olen sellaista oikeasti testannut on mielestäni ollut vähän vaikeuksia saada alakerta vähemmän muhkuksi ja se keskialue ei ihan täysin miellytä.
 
Mesan korkeat Euroopan hinnat pitävät ainakin minut erossa merkin tuotteista. Käytettynä tietty eri tilanne.

 
Kiitoksia. Mark tosiaan iskee kovaa sieltä keskitaajuuksilta läpi, ehkä tiukemmin kuin mikään muu tuntemani vahvistin. Recto tuuttaa enemmän laajemmalta kaistalta ja soundi on aina kuitenkin rakeinen ja levällään. Sanoisin että Markin saa helpommin kuulostamaan Rectolta kuin Recton Markilta. Se on aina jotenkin leveä ja repaleinen. Mielestäni tarvitsee EQ:n perään. Näissä klipeissä en halunnut kuitenkaan equtella vaan tarjota soundit raakana miksauksen seassa.
 
Roadster on puolestaan Road Kingin ohella Recto-perheen mustia lampaita. Soundi on tummempi ja pehmeämpi. Itsekin vähän yllätyin tuosta lead-soundista mikä narulle tarttui. Ei se ihan noin smoothilta kuulostanut soittaessa :)
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Shredator
01.09.2021 22:41:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tällaisen playthrough-videon jossa käyn läpi eri kanavat ja kytkimet
https://www.youtube.com/watch?v=WbR4C0qbUpA
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «