Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Myyntiin liittyen
1
supernasu
16.03.2019 13:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys kaikille tasapuolisesti
 
Minua on pitkään häirinnyt myynti-ilmoituksissa se, että kaikki sinänsä positiiviset modaukset siirretään sellaisenaan myyntihintaan, ilman että vanhat osat tulevat kaupassa mukaan. Jos alkuperäiset osat tulevat mukaan ja modatuista pyydetään käytetyn hinta, asia on tietenkin OK.
 
Olenko turhantarkka vai olisiko tässä myyjille (minä mukaan lukien) miettimisen paikka?
 
T: Petri
 
Hikkis
16.03.2019 13:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan modauksista pyytää mitä hintaa vain, mutta oma käytännön kokemus on että modaus mahdollisesti tekee tuotteesta kiinnostavamman, mutta hintaa se ei nosta alkuperäiseen verrattuna. Parhaan hinnan noista saisi, kun myisi esim. paremmat laatumikit erikseen ja kitaran sitten alkuperäisillä mikeillä.
 
Se kuitenkin on aina ostajan mietittävänä parantaako modaus hänen mielestään soitinta vai olisiko alkuperäinen parempi. Siihen vaikuttaa myös se miten modaus on tehty ja kuka sen on tehnyt.
 
LaXu
16.03.2019 14:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Saahan modauksista pyytää mitä hintaa vain, mutta oma käytännön kokemus on että modaus mahdollisesti tekee tuotteesta kiinnostavamman, mutta hintaa se ei nosta alkuperäiseen verrattuna. Parhaan hinnan noista saisi, kun myisi esim. paremmat laatumikit erikseen ja kitaran sitten alkuperäisillä mikeillä.
 
Se kuitenkin on aina ostajan mietittävänä parantaako modaus hänen mielestään soitinta vai olisiko alkuperäinen parempi. Siihen vaikuttaa myös se miten modaus on tehty ja kuka sen on tehnyt.

 
Näin just. Välillä ne orkkisosat ei myöskään kiinnosta, ihan tarpeeksi monta kehnoa mikkiä yms jossain kaapin pohjalla jo valmiiksi. Tietty jos on jotain talloja vaihdettu niin olisi kiva saada alkuperäiset mukaan.
 
Jormaz
16.03.2019 14:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parastahan on se kun vaikka mikit on vaihdatettu liikkeessä niin uusien mikkien hinnan lisäksi myös vaihtotyöstä koituneet kulut on lisätty myyntihintaan.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
hallu
16.03.2019 15:24:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pyyntihinta on pyyntihinta ja ei kai siinä ole mitään ongelmaa. Jos se on ostajalle liikaa, niin siitä vaan tinkimään tai jättää ostamatta. Sehän on vähän niin, että myyjän täytyy laittaa semmoinen hinta millä on valmis luopumaan tuotteestaan. Jos samanlaista kamaa on pilvinpimein halvemmalla tarjolla, niin sitten jää todennäköisesti myymättä. Mutta jos se oma artikkeli on torin ainoa, niin silloinhan kilpailua ei ole. Vaikka viime viikolla kuinka olisi samanlainen tuote mennyt halvemmalla, niin se oli viimeviikolla se. Toisaalta jos esimerkiksi sijainti voi olla myös tekijä jolla voi kilpailla. Jos sattuu olemaan ostajan kanssa samalla paikkakunnalla, niin jos se kilpaileva tuote on toisella puolella suomea tai toisessa maassa, niin sehän jo tekee neuvotteluaseman.
 
Mä vähän luulen, että jos hinta ärsyttää niin se ärsyttää siksi ettei korvaavaa tuotetta olekaan ollut saatavana. Mutta musta myyjä voi pyytää mitä lystää ja toteutuneet kaupat määrittelee sen hinnan. Hinnat kuitenkin elää ylös ja alas (nykyisin vissiin enimmäkseen alas) koko ajan niin ei kumpikaan osapuoli voi tuudittoutua mihinkään referenssihintaan. Myyjä haluaa saada tavarastaan jonkin korvauksen ja kai hänellä on oikeus siihen. Ostaja sitten päättää haluaako maksaa sen, mitä sitä täällä marisemaan.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Metalkallo
16.03.2019 18:03:04 (muokattu 16.03.2019 18:04:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jormaz: Parastahan on se kun vaikka mikit on vaihdatettu liikkeessä niin uusien mikkien hinnan lisäksi myös vaihtotyöstä koituneet kulut on lisätty myyntihintaan.
 
No tää on kyllä väärin, itse en ikinä kehtaisi pistää oman laskuni hintoja myytävään tavaraan. Mikeistä riippuen niiden laadusta voi pyytää hieman, mutta lähinnä puolet vain uusien hinnasta koska ne ovat käytetyt.
 
Itseni mielestä modaukset ei laske hintaa jos kyseessä halvemman luokan kitara, jos ne tosiaan parantaa sen kitaran soundia tai laatua, silloin minun mielestäni hinta nousisi hieman, mutta vain hieman. Tietenkin se on tapauskohtaista milloin modaukset nostaa ja milloin laskee, tässä pitää myyjän että ostajan huomioida itse tilanne. Esim. joku historiallinen Gibson les paul jota modattu - laskee hintaa tottakai hieman.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
16.03.2019 18:08:14 (muokattu 16.03.2019 18:09:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen minäkin nähnyt torilla aika poskettomia pyyntihintoja tuiki tavallisista tuotteista, mutta en minä niistä ärsyynny. Ajattelen, että saahan sitä pyytää mitä tahtoo ja hulluhan se on joka ei puolta pyydestystä tarjoa. Mä en tajua miksi jengi näistä ottaa kierroksia kun kamaa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi ja tori notkuu myymättömästä romppeesta ja topikit täyttyy alenevien polkuhintojen taivastelijoista. Jos joku tyyppi säännönmukaisesti tuntuu tekevän ärsyttäviä myynti-ilmoja, niin senhän voi helposti plokata, mulla on yksi myyjä tällä hetkellä estolistalla kun sen ilmoitukset eivät vain koskaan ole millään tavalla kiinnostavia ylioptimististen pyntihintojen vuoksi. Mutta en minä häntäkään paheksu, senkun pyytää mitä lystää mitä se mulle kuuluu.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
fox
16.03.2019 18:21:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tietenkin se on tapauskohtaista milloin modaukset nostaa ja milloin laskee, tässä pitää myyjän että ostajan huomioida itse tilanne. Esim. joku historiallinen Gibson les paul jota modattu - laskee hintaa tottakai hieman.
 
No, varsinaisen vintagekaman myynti on kyllä jo lähtökohtaisestikin täysin eri lähtöviivalla tuollasen "tavanomaisen" soittokaman myyntiin, että..
Ja noista puheenollen, ei välttämättä laske edes "hieman", vaan voipa olla todella suurta se "jälleenmyyntiarvon" romahdus. Joissain tapauksissa voipa olla että saa tuollaiseen "keskimääräis-hintaan" verrattuna vaan 5-10 prosenttia sitä taloudellista hyvää. Eli noitten vintage-vehkehien osalta kannattaa olla hyvin tarkka, mitä modaa, ja miten, jos mahdollista. Sama tilanne ei tietenkään koske tuota perus-perus soittokamaa, toki siinäkin kannattaa harkita sitten, tekeekö, jos aikoo sellaisen "huippuhinnan" myydessä saada. Tietty jos ne modaukset osuu lankulle sen ostajan mieltymysten ja tarpeitten kanssa, voi ollakin ihan "kannattava modaus" mutta kun sitä ei koskaan tiedä..
=)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
16.03.2019 18:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: No tää on kyllä väärin, itse en ikinä kehtaisi pistää oman laskuni hintoja myytävään tavaraan. Mikeistä riippuen niiden laadusta voi pyytää hieman, mutta lähinnä puolet vain uusien hinnasta koska ne ovat käytetyt.
 
Itseni mielestä modaukset ei laske hintaa jos kyseessä halvemman luokan kitara, jos ne tosiaan parantaa sen kitaran soundia tai laatua, silloin minun mielestäni hinta nousisi hieman, mutta vain hieman. Tietenkin se on tapauskohtaista milloin modaukset nostaa ja milloin laskee, tässä pitää myyjän että ostajan huomioida itse tilanne. Esim. joku historiallinen Gibson les paul jota modattu - laskee hintaa tottakai hieman.

 
Hinta taitaa laskea aika paljonkin, koska se kallis hinta perustuu keräilyarvoon, mikä katoaa modaamisen myötä.
 
Mutta tuo osien vaihto "parempaan" on tosiaan vähän kyseenalaista. Ensimmäinen syy on, että usein uudet osat eivät ole sen laadukkaampia kuin vanhatkaan, vaikka ehkä ovat enemmän vaihtajan mieleen. Toisaalta osien vaihdossa voidaan mennä huonompaankin suuntaan. Paremmuus on usein subjektiivista, joten itselle mieluisampi ei tarkoita absoluuttisesti parempaa.
 
Ja usein ne vaihdetut osat eivät käytettynä maksa juurikaan sen enempää kuin ne alkuperäiset osatkaan. Toki, jos johonkin ritsaan vaihdetaan kalleinta putiikkia, niin arvo nousee, mutta silloinkin taitaa parhaan hinnan saada myymällä osat erikseen.
 
Välillä johonkin Gibsoniin on laitettu "paremmat" virittimet ja "paremmat" Duncanin mikit, niin se paremmuus on mielestäni melko kyseenalaista. Itse maksaisin sellaisesta vähemmän kuin alkuperäisestä.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
16.03.2019 18:34:53 (muokattu 16.03.2019 18:36:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Hinta taitaa laskea aika paljonkin, koska se kallis hinta perustuu keräilyarvoon, mikä katoaa modaamisen myötä.
 
Mutta tuo osien vaihto "parempaan" on tosiaan vähän kyseenalaista. Ensimmäinen syy on, että usein uudet osat eivät ole sen laadukkaampia kuin vanhatkaan, vaikka ehkä ovat enemmän vaihtajan mieleen. Toisaalta osien vaihdossa voidaan mennä huonompaankin suuntaan. Paremmuus on usein subjektiivista, joten itselle mieluisampi ei tarkoita absoluuttisesti parempaa.
 
Ja usein ne vaihdetut osat eivät käytettynä maksa juurikaan sen enempää kuin ne alkuperäiset osatkaan. Toki, jos johonkin ritsaan vaihdetaan kalleinta putiikkia, niin arvo nousee, mutta silloinkin taitaa parhaan hinnan saada myymällä osat erikseen.
 
Välillä johonkin Gibsoniin on laitettu "paremmat" virittimet ja "paremmat" Duncanin mikit, niin se paremmuus on mielestäni melko kyseenalaista. Itse maksaisin sellaisesta vähemmän kuin alkuperäisestä.

 
Jep, se nyt tietenkin on kiinni ostajasta osuuko modit kohdilleen sen kannalta.
 
Mun mielestä jos perus ritsa on modattu paremmaksi paremmilla osilla (mitkä on oikeasti parempia ostajan tässä tietäen mistä kyse), niin silloin sitä maksaa mielellään hieman enemmän kuin mitä perus hinta olisi perus stock versiosta käytettynä koska se on oikeasti parempi mitä se oli ennen. Mutta nää on näitä juttuja, että pitää tietää.
 
Tuosta Gibson jutusta olen kyllä samaa mieltä sun kanssa, minunkin kohdalla arvo laskisi aika varmasti, mutta sekin juuri, että mitkä virittimet ja mitkä mikit? :)
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
fox
16.03.2019 18:46:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ..Välillä johonkin Gibsoniin on laitettu "paremmat" virittimet ja "paremmat" Duncanin mikit, niin se paremmuus on mielestäni melko kyseenalaista. Itse maksaisin sellaisesta vähemmän kuin alkuperäisestä.
 
No, tuolla kaukaisella 70-80 luvulla noita vaihdettiin paljon, siis esimerkiks Klusonin "tulip-button" - eli "vintage Kluson" -virikoneet vaihtuivat melkein säännönmukaisesti kidney Grovereihin, koskapa ne nyt vaan oli hyvinkin varmat ja paremmin "käytössä kestävät/toimivat". Se oli silloin muotia, eikä nuo silloin olleet edes missään hirveästi "hinnan kiroissa". Siis 70-luvun soittimet.
Ja tuohon liittyen, eipä se noitten "modernien", siis ei-vintage -skebojen kaikkinainen trimmaaminen "paremmiksi työkaluiksi" mielestäni "mikkää kauhia synti" ole, työkaluiksihan ne on tehty, eikä muuksi.
Monesti oon tälläkin palstalla ottanut kantaa tuohon mikkien vaihtoon vain sen vaihdon vuoksi, kun jossain lehdissä/netissä/missä nyt milloinkin on jotain mikkiä huimasti hypetetty. Olen todennut, että joissakin tapauksissa pääsee huomattavasti pienemmillä kustannuksilla, kun istuu vaikka siellä treenikämpällä (tai sitten ihan himassa) pyrstölleen ja ottaa vaikka tunnin verran aikaa, ja käy ne vahvistimen (ja kitaran!) soundisäädöt ihan huoleella läpi. Ei ne tonestackit, eikä kitaran tonet, siellä ihan turhaan ole. Mikitkin on ihan syystä korkeussäädettäviä. ;)
Sanon tämän, vaikka aikoinaan tein ihan rahasta noita mikinvaihtoja ynnä muita soitinelektroniikan pimppaushommia.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
16.03.2019 19:02:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Jep, se nyt tietenkin on kiinni ostajasta osuuko modit kohdilleen sen kannalta.
 
Mun mielestä jos perus ritsa on modattu paremmaksi paremmilla osilla (mitkä on oikeasti parempia ostajan tässä tietäen mistä kyse), niin silloin sitä maksaa mielellään hieman enemmän kuin mitä perus hinta olisi perus stock versiosta käytettynä koska se on oikeasti parempi mitä se oli ennen. Mutta nää on näitä juttuja, että pitää tietää.
 
Tuosta Gibson jutusta olen kyllä samaa mieltä sun kanssa, minunkin kohdalla arvo laskisi aika varmasti, mutta sekin juuri, että mitkä virittimet ja mitkä mikit? :)

 
Joo, kyllähän se nostaa arvoa, jos sattuu modit iskemään ostajan makuhermoon. Ja ostaja on valmis niistä maksamaan. Itsekin voisin maksaa, ja olen maksanutkin, modeista, jos ne ovat sellaisia, mitä itsekin olisin tehnyt.
 
Onhan nämä tosi tapauskohtaisia juttuja, mutta itse en allekirjoita sellaista ajatusmallia, missä modausosat on aina automaattisesti parempia ja osien hinta lyödään (ehkä jopa töineen) suoraan hintaan. Lopulta kaikki kuitenkin tiivistyy Hallun kommenttiin. Myyjä ja ostajahan sen päättää, mikä on parempaa ja mikä sen arvo lopulta on.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Pinewood
16.03.2019 19:57:55 (muokattu 16.03.2019 20:00:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoreettinen näkökulma. Peruskitaraan A tehdän modaukset X, Y ja Z, joilla se muuttuu soitettavuudeltaan ja ääneltään paremmaksi. Arvo laskee tai ei juurikaan nouse. Monet arvostelee, että kitara on pilattu.
 
Tuntematon kitaristisuuruus Jimi Curt Eric Gilmour-Gallagher-Morse tekee omaan A:hansa samat modaukset X, Y ja Z ja tulee kuuluisaksi. Kitaran A alkuperäinen valmistaja tekee samoilla muutoksilla Signature-mallin ja katso, kitara on kohta haluttu, himoittu ja arvostettu.
 
Valitettavan monilla kitaran arvo ei perustu käyttöarvoon ja siihen, mitä sen saavuttaminen maksaa - mikä olisi soittamisen kannalta järkevää - vaan spekulatiiviseen odotuksen, mitä voin saada jos joskus myyn kitarani - mikä on ehkä taloudellisesti järkevää - tai sitten ei.
 
mikki73
16.03.2019 20:40:02 (muokattu 16.03.2019 20:40:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Monesti oon tälläkin palstalla ottanut kantaa tuohon mikkien vaihtoon vain sen vaihdon vuoksi, kun jossain lehdissä/netissä/missä nyt milloinkin on jotain mikkiä huimasti hypetetty. Olen todennut, että joissakin tapauksissa pääsee huomattavasti pienemmillä kustannuksilla, kun istuu vaikka siellä treenikämpällä (tai sitten ihan himassa) pyrstölleen ja ottaa vaikka tunnin verran aikaa, ja käy ne vahvistimen (ja kitaran!) soundisäädöt ihan huoleella läpi. Ei ne tonestackit, eikä kitaran tonet, siellä ihan turhaan ole. Mikitkin on ihan syystä korkeussäädettäviä. ;)
Sanon tämän, vaikka aikoinaan tein ihan rahasta noita mikinvaihtoja ynnä muita soitinelektroniikan pimppaushommia.. ;)"
 
Omasta mielestäni mikit vaikuttaa soundiin paljonkin, voin toki olla väärässäkin ja luulla vaan.Sen verta sekasin oon jo näitten vehkeitten joukossa.
 
VIPMetal
16.03.2019 21:37:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne omastakin mielestä vaikuttaa aika oleellisesti siihen kitaran ja vahvistimen väliseen tatsiln. Kun tottuu johonkin tiettyyn soundiin, niin sitä yleensä hakee semmosta itseä miellyttävää. Toki jos olisi vain yksi kitara, voisi kääntää equt mihin vaan, mutta kun on pari na vastaavaa kitaraa ja niitä vertailee, niin kyllä ainaki itellä tulee mieleen, että tähän tulee sitten uudet mikit. Itsellä tällainen tilanne on Esim JP7 ja RGIX7 kanssa.
 
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
hallu
16.03.2019 21:45:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, kyllähän se nostaa arvoa, jos sattuu modit iskemään ostajan makuhermoon. Ja ostaja on valmis niistä maksamaan. Itsekin voisin maksaa, ja olen maksanutkin, modeista, jos ne ovat sellaisia, mitä itsekin olisin tehnyt.
 
Onhan nämä tosi tapauskohtaisia juttuja, mutta itse en allekirjoita sellaista ajatusmallia, missä modausosat on aina automaattisesti parempia ja osien hinta lyödään (ehkä jopa töineen) suoraan hintaan. Lopulta kaikki kuitenkin tiivistyy Hallun kommenttiin. Myyjä ja ostajahan sen päättää, mikä on parempaa ja mikä sen arvo lopulta on.

 
Ihan yhtä hyvin se modaus voi olla ehdoton nounou. Silmiini on osunut muutamankin kerran kitaroita joihin on tehty sellaisia modauksia etten enää ostaisi sitä millään rahalla. Esimerkiksi joku Gibson CS, jossa kaulan profiili on höylätty ohuemmaksi luultavasti tappaa koko soittimen. Toinen mikä sai niskakarvat pystyyn on Baja tele jonka kaulan lakat on hiottu ja ehkä jopa s1 kytkin ja neliasentoinen mikkikytkin vaihdettu tavanomaiseen. Noin niinkuin esimerkkinä. Joskus kitarassa voi olla ne alkuperäiset mikit justiinsa ne joita himoitsee. Esim. Ibanezin super58:t tai vaikka Yamahan spineksit jos on vaihdettu joihinkin kuumiin mihin lienee hevimikkeihin, niin alkaa kyllä ahdistaa tällä taholla :-). Mutta jos modi osuu hyvin omaan makuhermoon tai on laitettu jotain arvokasta, niin kyllähän niistä maksaa. Esim Seymour Duncanin ne antiquet on kalliita ja tosi hyviä mikkejä joka kyllä ainakin mun silmissä yleensä nostaa kitaran hintaa ja arvoa.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Metalkallo
16.03.2019 22:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikki73: Omasta mielestäni mikit vaikuttaa soundiin paljonkin, voin toki olla väärässäkin ja luulla vaan.Sen verta sekasin oon jo näitten vehkeitten joukossa.
 
Oikeassa olet, mutta usein nuo suurimmat vaikutukset tulee jos kitaran mikit on jotain perus kiina kamaa joiden sointi on tunkkainen kuin niiden päällä olisi pyyhe, ja sitten tuikkaa niiden tilalle vaikka jotkin hyvät S.Duncan mikit, niin ero on huima!
 
Itselläni Tokain SG:ssä oli kiinalaiset mk4 mikit jotka on tunkkaiset, iskin Duncanin ja ero oli iso. Tämä juuri kuulokkeiden kautta kuunneltuna jolloin eron huimasi paremmin kuin ilman kuulokkeita.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «