hallu 19.12.2018 18:17:59 | |
---|---|
Mulla on vähän pedaaleita.. siis viritin, wah ja säröspedu. No juuri äskettäin ostamassani säröspedussa näyttää olevan johto suoraan töpseliin elikkäs sielllä on sisällä se virtalähte eli ei tarvitse erillistä. Waakku ja viritin tarvitsee oman virtalähteen. Mites tää nyt kannattaisi hoitaa? mä olen katsellut, että esimerkiksi T-rex fueltank tms. virtalähde tarjoaa vähintään viidelle pedaalille virran.. mutta mä tarviin vain kahdelle (joo olisihan siinä laajennusvaraa, mutta mulle tuskin tulee noiden lisäksi oikein muuta kuin ehkä tremolo ja nauhakaiku eikä nekään ole varmoja). Olen lukenut, että virtalähteissä ne johdot pitää olla jotenkin eristetyt? mites, jos mä ostaisin kaksi tavallista onespottia siis yhden laitteen virtalähdettä, niin nehän on eristettyjä toisistaan? vai kuinka? "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
tomaattiorava 19.12.2018 18:35:51 | |
hallu: Olen lukenut, että virtalähteissä ne johdot pitää olla jotenkin eristetyt? mites, jos mä ostaisin kaksi tavallista onespottia siis yhden laitteen virtalähdettä, niin nehän on eristettyjä toisistaan? vai kuinka? Daisy chainaamalla pitäis pärjätä aika pitkälle jos on asiallinen virtalähde, esim. tuommonen onespotti. Itellä semmonen antaa virtaa 7:lle spedulla ja lisää on tulossa. En mä ainakaan itelläni huomaa mitään ylimääräisiä hurinoita tai heikentynyttä taajuusvastetta verrattuna saundiin kokonaan ilman purkkeja. Useemman eristetyn virtapiuhan kapineet on isoja ja hintavia mutta alkaa olla hyödyllisiä siinä kohtaa kun on vaikka puolen tusinaa strymonia rigissä mitkä syö 500mA kipale... Emmätie onko mitään iloa kahdesta onespotista muutamaa pedaalia varten kun yks ajaa saman asian... Mut eipä kai siitä haittaakaan oo, sittehä vois toiseen ottaa virrat eri sulakkeen rasiasta ni ois ainaki varman pääl... taijotain, emminä näistä mitään tiedä.... | |
steelduck 19.12.2018 18:43:13 | |
Daisy Chain on yleensä OK, jos on analogisia speduja, mutta digitaaliset aika usein antavat häiriötä naapureille, jos ovat "daisy-chain" virtalähteessä. Minulla on yhdessä laudassa Thomann:lta HB:n noin 40e virtalähde, jossa eristetyt lähdöt. (joskin jokaisessa vain 100mA) Toiminut vallan mainiosti. | |
Icy-Sun 19.12.2018 18:46:53 (muokattu 19.12.2018 18:47:47) | |
steelduck: Minulla on yhdessä laudassa Thomann:lta HB:n noin 40e virtalähde, jossa eristetyt lähdöt. (joskin jokaisessa vain 100mA) Toiminut vallan mainiosti. Jos puhut power plant juniorista, voin suositella varauksetta. Hyvin antaa virtaa, eikä ole mitään moitetta käytössä ollut. Ei lainkaan hurinoita. Hinta nykyään entistäkin matalampi. Oliko 30e? Kaverilla ollut käytössä HB power plant, jossa ei ole eristettyjä lähtöjä. Siitäkään ei ole pahaa sanottavaa sen perusteella mitä olen päässyt tutustumaan. Kaikki lähdöt päällä ei minun korviin ole hurissut. | |
B-tone-flat 19.12.2018 20:25:51 | |
hallu: Mulla on vähän pedaaleita.. siis viritin, wah ja säröspedu. No juuri äskettäin ostamassani säröspedussa näyttää olevan johto suoraan töpseliin elikkäs sielllä on sisällä se virtalähte eli ei tarvitse erillistä. Waakku ja viritin tarvitsee oman virtalähteen. Mites tää nyt kannattaisi hoitaa? mä olen katsellut, että esimerkiksi T-rex fueltank tms. virtalähde tarjoaa vähintään viidelle pedaalille virran.. mutta mä tarviin vain kahdelle (joo olisihan siinä laajennusvaraa, mutta mulle tuskin tulee noiden lisäksi oikein muuta kuin ehkä tremolo ja nauhakaiku eikä nekään ole varmoja). Olen lukenut, että virtalähteissä ne johdot pitää olla jotenkin eristetyt? mites, jos mä ostaisin kaksi tavallista onespottia siis yhden laitteen virtalähdettä, niin nehän on eristettyjä toisistaan? vai kuinka? Riippuu vähän käytöstä. Keikkailetko vai oletko kotisoittaja jne. Kotona pärjää tilapäisratkaisuilla mutta muuta käyttöä ajatellen virtalähteen laatuun satsaaminen on pidemmän päälle järkevää. Tarvitse vain yhden hyvän ja thats it. Ja laajennusvaraa on aina hyvä olla esim vaikka testiin tulevaa spedua varten. Itse aikoinaan kävin läpi kaikki noi one spotit, powerplantit ym ja jossain vaiheessa tuli aina jokin spedu mikä aiheutti ongelmia joten päädyin sitten satsaamaan kunnon virtalähteeseen eli cioksin schizopherinicsiin. On niitä toki muitakin mutta toi sopi mulle. Ei ole kaduttanut koska ongelmia ei oe ilmaantunut. Daisy chainaaminen on huono ratkaisu vaikka olis laadukas virtalähde. En suosittele. Jokaiselle spedulle oma lähtö. Piste. "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell | |
steelduck 19.12.2018 20:52:21 | |
Thomannin HB Power Plant Jr. on käsittääkseni aika lailla suora kopio T-Rex Fuel Tank Juniorista sisuksiltaan ja siinä on viisi eristettyä lähtöä. Jos on muutaman pedaali mille pitää antaa virtaa, niin tuo on kyllä aika voittamaton hintalaatusuhteeltaan. Treenikämpällä noita on kaksi käytössä ja mitään ongelmia ei ole ollut. Onko jolla muulla ollut? Sitä isompaa HB Powerplant:iä en suosittele, kun siinä ei ole eristettyjä lähtöjä. | |
The Jack 19.12.2018 21:06:19 (muokattu 19.12.2018 21:16:55) | |
B-tone-flat: Daisy chainaaminen on huono ratkaisu vaikka olis laadukas virtalähde. En suosittele. Jokaiselle spedulle oma lähtö. Piste. Hallulla oli yksi pedaaleista wah. Ainakaan mun kaksi Dunlopin wahia ei edes toimi tällä tavalla, vaikka ovat 9 V:llä toimivia. En muista mikä sähkötekninen ongelma tämän aiheutti, mutta on yleinen vissiin muillakin wah-pedaaleilla. E: Itse hankin vähän aikaa sitten tämän https://www.customboards.fi/product … -lab-pedal-power-iso-5-power-supply Ei ole halvin, mutta luulen soittelevani tuon kanssa vielä pitkään sen jälkeen kun toinen virtalähteeni Mooer Micro Power on lauennut. Laadusta kannattaa maksaa. | |
Laulava Kylätohtori 19.12.2018 22:05:20 (muokattu 19.12.2018 22:05:57) | |
The Jack: Hallulla oli yksi pedaaleista wah. Ainakaan mun kaksi Dunlopin wahia ei edes toimi tällä tavalla, vaikka ovat 9 V:llä toimivia. En muista mikä sähkötekninen ongelma tämän aiheutti, mutta on yleinen vissiin muillakin wah-pedaaleilla. E: Itse hankin vähän aikaa sitten tämän https://www.customboards.fi/product … -lab-pedal-power-iso-5-power-supply Ei ole halvin, mutta luulen soittelevani tuon kanssa vielä pitkään sen jälkeen kun toinen virtalähteeni Mooer Micro Power on lauennut. Laadusta kannattaa maksaa. Ekaksi komppaan B-tone-flattiä. Se on juuri näin, ostat heti vaan sen kunnollisen, niin sitten ei tarvitse enää miettiä virtalähdettä. Säästät sen rahan jo siinä, kun vältät yhden kerran keikalla virtaongelmat. Ja vaikka joku yhdistelmä toimisi halvemmilla jossain ongelmitta, niin seuraava spedu tai seuraava paikka voikin sitten jo aiheuttaa ongelmia. Itse hankin PP ISO-5:sen ja myöhemmin PP2+:n lautaan, eikä ole tarvinnut katua. Ostipa minkälaisia speduja vaan tai käyttipä niitä missä vaan, niin aina toimii ongelmitta. Tosin virtarohmut digispedut voivat vaatia omansa, mutta niitä mulla ei ole, eikä tule (ainakaan lähitulevaisuudessa). Samalla on kätevää, kun ostipa tai testailipa mitä vain spedua (12/18v tarvitsevia, fuzzeja alle 9 v, käänteisen polariteetin vaativia, häiriöherkkiä, jne), niin aina on virtapuoli kunnossa. E. Nykyään on siis molemmat virtalähteet.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
hallu 19.12.2018 22:07:59 (muokattu 19.12.2018 22:09:34) | |
Kiitoksia näkemyksistänne. No yksi asia on, että mulla on yhdessa spedussa joka tapauksessa oma virtalähde. Mulla on ollut aikaisemmin semmoinen systeemi, että on ollut yksi onespotti ja sen perässä kaksi spedua se wah ja viritysmitteri semmoisella haaroitusjohdolla. Sen kanssa tein joitakin keikkoja ja kuljetin speduja ja virtalähdettä reeniksen ja himan väliä eli kohtuullisen paljon kytkemistä ja kuljettamista ja kun ei ole lautaa niin spedut vaeltelee pitkin lattiaa tiedätte varmaan mitä tarkoitan. Se systeemi osoittautui epäluotettavaksi eli erityisesti se haaroitinjohto alkoi temppuilla ja pätkiä joten meni hermot ja heivasin mäkeen koko roikan. Nyt haluaisin käyttää noita kolmea spetaalia ja mietin, että jos ottaisin kiinteästi haaroitin jatkojohdon johon tökkäisin molempia speduja varten oman virtalähteen, niin sittenhän ne olisi eristettyjä lähtöjä kun olisi ihan ikioma muuntaja jokaiselle pedaalille. Ei tämäkään systeemi tietenkään ole varmaan sen kestävämpi kuin se edellinen joten ehkä pitäisi antaa periksi ja rakentaa se lauta jota monet suosittelee. Käyttö mulla on himassa ja reeniksellä (joskus tulevaisuudessa varmaan keikkaakin, mutta nyt ei ole näköpiirissä semmoista) eli kytkemistä ja kuljettamista tiedossa (pitäisi varmaan satsata mekaaniseen kestävyyteen). Ai niin mulla on pedaalit analogisia kaikki (paiti tuo viritin on varmaan digidaalinen). En vaan kahden pedaalin takia millään viitisi alkaa mitään kauhean massiivista virtalähdettä puuhaamaan. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
Icy-Sun 19.12.2018 22:08:00 (muokattu 19.12.2018 22:10:08) | |
steelduck:reenikämpällä noita on kaksi käytössä ja mitään ongelmia ei ole ollut. Onko jolla muulla ollut? Sitä isompaa HB Powerplant:iä en suosittele, kun siinä ei ole eristettyjä lähtöjä. Vuosia olen käyttänyt junioria ongelmitta. Minäkin sorsin sitä powerplanttia aluksi, mutta sen verran mitä olen laitetta sitten kokeillut, ei ole hurinoita ym. ollut vaikka olisi enempi pedaaleja kiinni, vaikkei eristettyjä lähtöjä olekaan. Aloittajallahan ei montaa pedaalia ollut, joten sinänsä isompi power plant ei tarvi suosituksia. Juniorissa ei varmasti mene rahat hukkaan. | |
Laulava Kylätohtori 19.12.2018 22:13:41 | |
Kalliimmissa on paremmat virtalähteet. Pedal Powereissa on toroidimuuntajat toisin kuin 1Spotin, Bossien ynnä muiden hakkurit. Kannattaako sun, Hallu, nyt ostella 1Spotteja ja tehdä virityksiä, jos hetken päästä kuitenkin pitää tehdä lauta ja kunnollinen ratkaisu muutenkin? Halvemmaksi tulee ostaa kerralla kunnollinen ja pääsee muutenkin helpommalla, kun tekee kerralla kunnolla. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
hallu 19.12.2018 22:17:42 | |
Laulava Kylätohtori: Kalliimmissa on paremmat virtalähteet. Pedal Powereissa on toroidimuuntajat toisin kuin 1Spotin, Bossien ynnä muiden hakkurit. Kannattaako sun, Hallu, nyt ostella 1Spotteja ja tehdä virityksiä, jos hetken päästä kuitenkin pitää tehdä lauta ja kunnollinen ratkaisu muutenkin? Halvemmaksi tulee ostaa kerralla kunnollinen ja pääsee muutenkin helpommalla, kun tekee kerralla kunnolla. Voi olla ettei kannata. Kolmen pedun kanssa se lauta alkaa olla jo perusteltu ja siinä tapauksessa virtalähde kannattaa integroida siihen lautaan niin saa kestävemmän ja toimintavarmemman tsydeemin. Mä taidan alkaa katteleen vaneria, lautaa ja virtalähteitä (kuinka vaikeaa se voi olla :-D ). Ajattelin askarrella noille mun vahvareille keikkakeissit itse, niin samalla voisi askarrella pikkuisen spedulaudankin. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
kojones 19.12.2018 23:07:58 | |
Mulla on akku (Sanyo Pedaljuice) ja perässä virtajakopiuha just niin monelle spedulle kuin on tarvis. Ei hurinaongelmia ikinä ja harvemmin tarttee latailla + laudan laitto on mukavaa kun ei tartte ettiä verkkovirtaa ja vähemmän piuhoja mihin kompastua. | |
Pinewood 20.12.2018 00:15:23 | |
hallu: Voi olla ettei kannata. Kolmen pedun kanssa se lauta alkaa olla jo perusteltu ja siinä tapauksessa virtalähde kannattaa integroida siihen lautaan niin saa kestävemmän ja toimintavarmemman tsydeemin. Mä taidan alkaa katteleen vaneria, lautaa ja virtalähteitä (kuinka vaikeaa se voi olla :-D ). Ajattelin askarrella noille mun vahvareille keikkakeissit itse, niin samalla voisi askarrella pikkuisen spedulaudankin. Itsekin väkertelin aiemmin kakkos-kolmoslautoja vesivanerista. Sitten totesin, että Pedaltrainin nanot ja nano plussat ovat pehmopussukoineen niin halpoja laatuunsa nähden, ettei kannata. Sinne jos vielä lykkää Cioks DC5:n alle, pärjää pitkään. | |
kimurantti1 20.12.2018 02:14:27 (muokattu 20.12.2018 02:47:22) | |
hallu: Voi olla ettei kannata. Kolmen pedun kanssa se lauta alkaa olla jo perusteltu ja siinä tapauksessa virtalähde kannattaa integroida siihen lautaan niin saa kestävemmän ja toimintavarmemman tsydeemin. Mä taidan alkaa katteleen vaneria, lautaa ja virtalähteitä (kuinka vaikeaa se voi olla :-D ). Ajattelin askarrella noille mun vahvareille keikkakeissit itse, niin samalla voisi askarrella pikkuisen spedulaudankin. Jos ei ole jotain aivan erityistä syytä, kantsii ainakin harkita sellaisia ratkaisuja, jotka jo monet muut ovat todenneet toimiviksi. Ei toki aina kannata saati pidä tehdä kuin muut, mutta yleensä sille on syynsä, miksi asiat on tapana tehdä tietyllä tavalla. Jos sun pitää sitä kolmen pedaalin lautaasi ikinä roudata, on alumiiniset Pedaltrainit pehmeine pusseineen aika lyömättömiä ratkaisuja ihan pelkästään keveytensä puolesta. Yhtä kevyttä ja näppärästi kannettavaa lautaa tuskin tulet saamaan, ellet tietenkin tee samanlaista. Muistanko oikein, että sä isolla rahalla muutit Mesan combosi nupiksi ja kaapiksi juuri tästä syystä - ovat helpompia roudata? Mitä tulee flightcasen rakentamiseen, niin siinäpä on sitten prokkista. Täysin järkevä homma tyypille jolla on tilat, työkalut ja tietotaito keissien tekemiseen. Sen sijaan jos mikä tahansa noista kolmesta puuttuu, tulee melkoisen kalliita lootia jos omalle ajan käytölleen laskee pennin jeniä arvoa. Oppia ko. projektista varmasti saa, mutta mitään merkityksellistä rahasummaa tuskin tulet säästämään ja jos tiedossa ei ole jotain erikoisratkaisuja suunnittelun suhteen, kantsii miettiä saisitko paremmat yksinkertaisesti ostamalla jonkun valmiin jo hyväksi todetun ratkaisun. Ts. onko sun perimmäinen motiivisi a) harrastaa puutöitä vai b) saada keikkakäyttöön mahdollisimman kevyet ja näppärät kamat pienellä vaivalla? "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
Gaines 20.12.2018 09:09:15 | |
Mulla meni tämä pohdinta aikanaan niin, että halusin kotiinkin mahdollisimman häiriöttämän kokonaisuuden. Siellähän sitä kuulee kaikki surinat ja pörinät ihan eri tavalla kuin bändisoitossa. Plus että on sitten livehommaankin asialliset vehkeet valmiina. T-rexin fueltankista lähdin ja nyt on Cioksin 10 lähdön virtalähde käytössä, kun tarpeet kasvoivat. Sydän lyö ja parta kasvaa. | |
LaMotta 20.12.2018 10:26:31 (muokattu 20.12.2018 10:27:44) | |
Mitä kokemuksia calinen virtalähteistä? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
Melodrome 20.12.2018 10:30:46 | |
Daisy chainillä tai eristämättömillä virtalähdöillä tulee usein toimeen, mutta sitten tulee tilanne, että ne on kelvottomia. Esim. delay ja fuzz aiheutti keskenään tajuttoman kohinan ja vaikka ne oli pois päältä oli se pahanlaista. Eristetyt lähdöt ratkaisi asian; ei yhtään kohinaa. Analogiset spedut Vapor Trail ja Sub Machine kyseessä. | |
hallu 20.12.2018 11:13:54 | |
kimurantti1: Jos ei ole jotain aivan erityistä syytä, kantsii ainakin harkita sellaisia ratkaisuja, jotka jo monet muut ovat todenneet toimiviksi. Ei toki aina kannata saati pidä tehdä kuin muut, mutta yleensä sille on syynsä, miksi asiat on tapana tehdä tietyllä tavalla. Jos sun pitää sitä kolmen pedaalin lautaasi ikinä roudata, on alumiiniset Pedaltrainit pehmeine pusseineen aika lyömättömiä ratkaisuja ihan pelkästään keveytensä puolesta. Yhtä kevyttä ja näppärästi kannettavaa lautaa tuskin tulet saamaan, ellet tietenkin tee samanlaista. Muistanko oikein, että sä isolla rahalla muutit Mesan combosi nupiksi ja kaapiksi juuri tästä syystä - ovat helpompia roudata? Mitä tulee flightcasen rakentamiseen, niin siinäpä on sitten prokkista. Täysin järkevä homma tyypille jolla on tilat, työkalut ja tietotaito keissien tekemiseen. Sen sijaan jos mikä tahansa noista kolmesta puuttuu, tulee melkoisen kalliita lootia jos omalle ajan käytölleen laskee pennin jeniä arvoa. Oppia ko. projektista varmasti saa, mutta mitään merkityksellistä rahasummaa tuskin tulet säästämään ja jos tiedossa ei ole jotain erikoisratkaisuja suunnittelun suhteen, kantsii miettiä saisitko paremmat yksinkertaisesti ostamalla jonkun valmiin jo hyväksi todetun ratkaisun. Ts. onko sun perimmäinen motiivisi a) harrastaa puutöitä vai b) saada keikkakäyttöön mahdollisimman kevyet ja näppärät kamat pienellä vaivalla? Joo tuo pedaltrain on käynyt mielessä ja on varmasti hyvä vaihtoehto jos homman haluaa tehdä kunnolla, nythän mä olen vasta pähkäillyt omaa viritystä. Tietenkin sekin mahdollisuus on käynyt mielessä, että hommaisi kitaran lapaan laitettavan klipsiviritysmittarin niin se onespotti riittäisi kun olisi pelkkä waakku sen perässä ja sitten taas joutuisi miettimään viitsisikö kahta pedaalia varten edes tehdä lautaa. Mä teen niin vähän keikkaa että ei oikeasti tarvitse olla viimeisen päälle proomeininkiä enemmän kamojen kuljettelu on treenikämpän ja himan väliä. Satunnaisesti saattaa olla joskus keikka tai jonnekin studioon tms. asiaa. Pedaltrainin olen livenä nähnyt kun meidän basisti teetti itselleen semmoisen tuolla customsoundsissa omaa viritysmittariaan varten. Lähinnä mietin laudan itse väsäämistä siksi, että niistä keissitarpeista jäänee vanerin pätkiä yli sen verran että luulisi tuohon jonkun ratkaisun syntyvän niilläkin emmeillä. Mitä tulee taas keissien tekemiseen itse, niin mulla on tilat ja työkalut ja kun katselin mitä tarvikkeet maksaa niin se keissi maksaisi itse tehtynä ehkä kolmannekesen tai alle (riippuu rakenteesta) siitä mitä se maksaa teetettynä. Eli mitä ne nyt teetetyt maksaa 300€ ja siitä ylöspäin ja pelkät tarvikkeet (kun omalle työlle ei tarvitse laskea hintaa) maksaa ehkä satasen verran tjsp.. Ainoa mikä multa puuttuu keissin tekemiseen, on taito. En ole ikinä semmoista väsännyt ja olen pohtinut että se ehkä ei ole niin simppeli homma kuin miltä vaikuttaa. Mutta toisaalta en voi tietää ennen kuin olen yrittänyt. Ja sitä kokemusta keissin tekemisestä ei voi saada jos ei vaan ala tekemään sitten sitä kokemusta saa..... joskus siitä pitää maksaa oppirahat epäonnistuneiden räpellysten muodossa, mutta ........ no saa niitä kaupastakin sitten jos se ei kertakaikkiaan itseltä onnistu. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
LaMotta 20.12.2018 11:32:41 (muokattu 20.12.2018 11:33:11) | |
Ei muuta mutta jos katsoo millä hinnalla torilta saa käytetyn alumiinisen laudan niin voin kokemukseen perustuen sanoa ettei kannata puusta itse alkaa tekemään. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)