Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isosoundinen 1x12" ?
1 2
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 20:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Onko heittää esimerkkejä?
 
Eikös esim. Marshallilla ole monia bassokaappeja, joilla vedetty huikeita soundeja kitaroilla?
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
kimurantti1
06.11.2018 20:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eikös esim. Marshallilla ole monia bassokaappeja, joilla vedetty huikeita soundeja kitaroilla?
 
En tiedä, siksi kyselinkin esimerkkejä. En ole itse kokeillut yhtäkään bassokaappia, joka olisi kitarakäytössä ollut parempi ratkaisu kuin kitaralle tehty kaappi.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
ÄrGee
06.11.2018 20:57:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Hassua muuten, että silloin runkattiin vähemmän ja kuulostettiin paremmilta. Huonontaakonrunkkaus soundia vai onko vika miehissä? Puhun nyt miehistä ja miesoletetetuista, koska miesoletetut soitti silloin ja soittaa pääosin myös nyt. Tässä tulikin jo pari uutta hyvää ketjun aihetta.
 
Veikkaan ettei kovin moni meistä käynyt 70-luvulla kuuntelemassa ketään ainakaan livenä, vaan taputteli korkeintaan paskaa lattialla. Silloinkin varmasti runkattiin ja paljon, vain eri tavoin. Sen aikaiset soundit ovat muutenkin täysin sopimattomia montaa nykymusiikin tyyliä ajatellen.
 
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
LaMotta
06.11.2018 21:00:02 (muokattu 06.11.2018 21:11:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Onko heittää esimerkkejä?
 
Heti tuli mieleen vain fender bassman combo. Ei tämäkään tietysti parempi mutta joidenkin paljon käyttämä.
 
Mutta pelkistä komeroista ei mitään.
 
kimurantti1 Kevyemmässä musassa HPF kovasti yli 100Hz tekee kitarasoundista lähes poikkeuksettä sietämättömän ohuen ja painottoman.
 
Itsellä on bändin kanssa graafisessa equssa 100hz liuku noin - 7db, mikä ainakin vain parantaa mielestäni kokonaisuutta. Tosin treeneissä on kombon alla avoin 2x12 kaappi lisänä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 21:05:56 (muokattu 06.11.2018 21:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: En tiedä, siksi kyselinkin esimerkkejä. En ole itse kokeillut yhtäkään bassokaappia, joka olisi kitarakäytössä ollut parempi ratkaisu kuin kitaralle tehty kaappi.
 
No mummiälest, mitä olen vain paria vissiin kokeillut, niin se on lähinnä makuasia, onko se bassokaappi parempi tai huonompi kuin joku kitarakaappi. Näin ei tietenkään (kait) ole kaikkien bassokaappien kanssa.
 
E. itse olen yhden 4x12 bassolle tehdyn kaapin omistanut ja kyllä se (Marshall) oli pirun hyvä. Esim. tämän entinen omistaja (hyvinkin tunnettu suomalainen rockmuusikko) oli sitä käyttänyt kitaralla ja tehnyt myös nauhoituksia. Omaan makuun se, kuten niin moni kitarakaappikin sitten jatkoi lopulta matkaa..
 
ÄrGee: Veikkaan ettei kovin moni meistä käynyt 70-luvulla kuuntelemassa ketään ainakaan livenä, vaan taputteli korkeintaan paskaa lattialla. Silloinkin varmasti runkattiin ja paljon, vain eri tavoin. Sen aikaiset soundit ovat muutenkin täysin sopimattomia montaa nykymusiikin tyyliä ajatellen.
 
Nykymusiikin soundit.. *tirsk*
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
06.11.2018 21:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Veikkaan ettei kovin moni meistä käynyt 70-luvulla kuuntelemassa ketään ainakaan livenä, vaan taputteli korkeintaan paskaa lattialla. Silloinkin varmasti runkattiin ja paljon, vain eri tavoin. Sen aikaiset soundit ovat muutenkin täysin sopimattomia montaa nykymusiikin tyyliä ajatellen.
 
Ihmiskunta tyhmenee koko ajan ihan tutkitusti ja se näkyy mm. siinä, että sen aikaiset kitaristit ymmärsivät meitä viisaampina jättää sellaiset soundit kokonaan tekemättä. ;)
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
harryk
06.11.2018 21:20:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pari kk kuluttua 63 vee ja elänyt koko 70-luvun ns. tolkullisena ihmisenä. Ajat ja ihmiset muuttuu saundit mukaan lukien. Ei siellä ollut mitään elämää suurempaa paitsi musiikki, joka pesee nykyjyystön 6-0.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
06.11.2018 21:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: En tiedä, siksi kyselinkin esimerkkejä. En ole itse kokeillut yhtäkään bassokaappia, joka olisi kitarakäytössä ollut parempi ratkaisu kuin kitaralle tehty kaappi.
 
No riippuu varmaan minkälaista soundia hakee kun bassokaapit voi olla aika botnekkaita. Mä en osaa sanoa onko ne parempia kuin kitaralle tehdyt, mutta ei ole musta mitenkään pöllömpiä. Muutamaa olen kokeillut...... tai siitä Monsterista en ole ihan varma oliko se kitara vai bassokaappi (se oli semmoinen rantasaunan kokoinen 2x15 niin luulin sitä bassokaapiksi, mutta voihan se olla kitarakaappikin, mutta hyvä se oli itse asiassa yksi parhaita kokeilemiani ajoin sitä Mesan TA15 vahvarilla nupit kaakossa ja kusin hunajaa :-)).
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Jucciz
07.11.2018 23:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Olen pari kk kuluttua 63 vee ja elänyt koko 70-luvun ns. tolkullisena ihmisenä. Ajat ja ihmiset muuttuu saundit mukaan lukien. Ei siellä ollut mitään elämää suurempaa paitsi musiikki, joka pesee nykyjyystön 6-0.
 
Siinä vaiheessa kun kaikki tajuavat, että vanhempi musiikki oli parempaa, varmaan tajutaan myös lakata säveltämästä uutta musiikkia. Ihan turha edes yrittää mitään, kun se on automaattisesti huonompaa.
 
Tietenkään tämä ei päde vaikkapa kitaravahvistimiin.
hallu
07.11.2018 23:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Siinä vaiheessa kun kaikki tajuavat, että vanhempi musiikki oli parempaa, varmaan tajutaan myös lakata säveltämästä uutta musiikkia. Ihan turha edes yrittää mitään, kun se on automaattisesti huonompaa.
 
Tietenkään tämä ei päde vaikkapa kitaravahvistimiin.

 
Ei tietenkään lakata säveltämsätä uutta musiikkia, vaan lakataan tekemästä huonoa musiikkia ja yritetään vähän enemmän, että päästäisiin sille tasolle millä joskus ollaan oltu. Kehityshän ei ole mitään lineaarista parempaan menemistä vaan siinä on nousuja ja laskuja. Kyllä nykyisinkin tehdään hyvää ja laadukasta musiikkia jossakin, mutta sitä ei vain kuule radiossa eikä televisiossa.
 
Oikeastaan kysehän ei ole siitä minkälaista musiikkia tehdään, vaan minkälaista musiikkia kuunnellaan. Jos the Beatles perustettaisiin nyt, niin se jäisi autotalliin soittamaan eikä kukaan koskaan kuulisi siitä mitään. Kulttuuri on silleen jännä ilmiö että se ei koostu pelkästään tekijöistä vaan myös kokijoista. Ja nykyisin ihmiset vain tuntuvat tyytyvän vähempään... paljon vähempään. Siksi tämän päivän Beatlesit jää autotalleihinsa ja makuukamareihinsa eikä niitä kukaan koskaan kuule.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Laulava Kylätohtori
07.11.2018 23:45:59 (muokattu 07.11.2018 23:51:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä hyvää musaa edelleen tehdään. Oltiin katsomassa Snarky Puppya taannoin Porin Jazzeilla ja kyllä se vaan oli helvetin kova. Mutta radiosoittoa emme tule kuulemaan, se lienee valitettava fakta. Sen verran ovat kaistat siellä kapeita nykyään...
 
Main stream musiikki on kompostitavaraa tällä hetkellä, siitä ei pääse mihinkään. Hyvä musiikki pitää itse kaivaa syvyyksistä, se ei enää tule kuuntelijan luo radion taajuksilla. Ja onhan sitä pirun vähän muutenkaan..
 
Toisaalta kitaristitkin on jotenkin paskoja nykyään. Jotain tilu-ukkoja tai opistojannuja vetämässä vaikeaa musaa. Vmp sanoisin. Tai jotain cover-jannuja. Hyviäkin kyllä, mutta oikeasti, covereita? Ei muuta kuin Walmarttiin hyllyjä täyttämään...
 
E. Miettikääpä jotain Volbeatia. Soundit niin loppuun asti hiottua opistoradioklisee-soundia, että pahaa tekee. Samoin soolot ja muut ovat kuin suoraan jostain Jorma Horosen Kitarasoolot, osa 1 -kirjasta. Laulajalla tosi paska ääni. Sävellykset kliseistä, valmiiksi pureskeltua, varman päälle laskelmoitua, jossa ideoita nolla. Koko paska on jotenkin niin loppuun asti laskelmoitua kompromissia ja kliseetä, että huoh...
 
*kyynel*
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
s8na
08.11.2018 11:57:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E. Miettikääpä jotain Volbeatia. Soundit niin loppuun asti hiottua opistoradioklisee-soundia, että pahaa tekee. Samoin soolot ja muut ovat kuin suoraan jostain Jorma Horosen Kitarasoolot, osa 1 -kirjasta. Laulajalla tosi paska ääni. Sävellykset kliseistä, valmiiksi pureskeltua, varman päälle laskelmoitua, jossa ideoita nolla. Koko paska on jotenkin niin loppuun asti laskelmoitua kompromissia ja kliseetä, että huoh...
 
Karmiaa shaibaa mut ne soittaa isoilla lavoilla.
 
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 13:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Karmiaa shaibaa mut ne soittaa isoilla lavoilla.
 
No sepä se. Hyvä soundi ei vie menestykseen, vaan paska radiosoundi. Muistakaa se, kun seuraavaksi uutta vahvaria olette hankkimassa.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
JuSu
08.11.2018 21:52:40 (muokattu 08.11.2018 22:23:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Case closed:
 
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1409884
 
Melkein naapurissakin, haen kotio kun kerkiän.
 
Noita Lanikan kaappeja saapi sitten potkia, jos siltä tuntuu.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
hevikukko
08.11.2018 22:18:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palmerin 1x12 takaa avoin kumisi kyllä aikalailla kun pistin Eminencen Red Coat The Governorin siihen. Oli botnee ja muutenkin iso ääni. Oikeasti ei aikuisten leikisti. Enempää ei voisi toivoa 1x12 kaapilta ja hinta kohdallaan.
 
Katkennut kieli ei ehjäksi muutu.
LaXu
08.11.2018 23:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko mä ainoa, jolle 1x12 kaapissa on aina ollut ihan riittävästi alapäätä ja useimmissa vahvareissa olen sitä siltikin kääntänyt alas? Päinvastoin pienemmissä kaapeissa on välillä riesana "laatikkomainen" honotus, joka ei tunnu korjaantuvan kuin kasvattamalla kaapin kokoa.
 
Nykyinen Bognerin 1x12 comboni on about pienen 2x12 kaapin kokoinen. Ainoa asia mitä on ikävä on kahden eri kaiuttimen miksailua keskenään.
 
kimurantti1
08.11.2018 23:30:28 (muokattu 09.11.2018 02:55:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Olenko mä ainoa, jolle 1x12 kaapissa on aina ollut ihan riittävästi alapäätä ja useimmissa vahvareissa olen sitä siltikin kääntänyt alas? Päinvastoin pienemmissä kaapeissa on välillä riesana "laatikkomainen" honotus, joka ei tunnu korjaantuvan kuin kasvattamalla kaapin kokoa.
 
Kaikkihan on suhteellista. Myös isomman kaapin saa laatikkomaisesti honottamaan kun vaan laittaa esim. hi-pass filterin oikeaan kohtaan, eli leikkaa alapäät veks juuri siitä honottavien taajuuksien alapuolelta. Jos alinta alapäätä tulee liian vähän tai ei juuri ollenkaan, tulee kaikkea muuta suhteessa enemmän. Ei siis tarvitse edes korostaa niitä honottavia taajuuksia, tarvii vaan leikata riittävästi alapäätä veks. Toki ei honotus ole sama asia kuin alakerran puute, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun leikkaa yhtä taajuutta, vieressä olevat korostuu.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «