Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marsua metsästämässä tai mustaa tähteä
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Icy-Sun
05.11.2018 08:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loppujen lopuksi aika erilaisia nuo aloittajan mainitsemat vahvistimet, enkä kaikkia ole livenä päässyt kuulemaan, mutta 1987x ja artisan ovat kyllä hyviä vehkeitä. Artisan ei ole aivan plexi, mutta säröosastolla sinne päin. Monipuolisemmin säätövaraa ja kliinin saa kliinimpänä kuin marsusta. Tehoa saa myös pudotettua erillisellä kytkimellä, mikä on kätevä ominaisuus hiljempaa soitettaessa. 1987x on tuosta marsun reissue-sarjasta kuitenkin semmoinen laitos, että jos sen tietyn legendaarisen soundin haluaa, ei tuolla voi mennä pieleen.
 
Shredator
05.11.2018 08:19:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka:
 
1987x saa näköjään ääniä tässä ketjussa. Vintagehenkisessä vahvistimessa voi kyllä tinkiä efektiloopista ja mielestäni tuollaiseen vahvistimeen välttämättä ei kuulu edes koko pedaaliarsenaalia liittää.
 
Rajoittavin tekijä tässä, kuten hyvin usein hankinnoissa, on tylsästi hinta.
1987x halvimmillaan löytyy ulkomailta n. 1300 € hintaan.
Artisan 700-800 €. Tuo olisi tällä hetkellä budjetin yläraja.

 
1987x:sta kannattaa muistaa että ilman keinokuormaa tai ppimv-modausta se on käyttökelvoton voluumitasonsa vuoksi. Lisäksi efektiloopin toteutus on hieman hölmö ja se on nirso käytettävistä laitteista. Olikohan se ennen vaiheenkääntäjää joten voi olla ettet saa vehkeestä säröä ulos jos on tietynlainen efekti (esim sellainen missä on säädettävissä oleva ulostulo). Noista esillä olleista vahvareista kääntyisin Mini Jubileen puoleen tai sitten ottaisin 2203:n reissuen tai 80-l alkupuolen 2203:n.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Icy-Sun
05.11.2018 08:43:57 (muokattu 05.11.2018 08:44:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: 1987x:sta kannattaa muistaa että ilman keinokuormaa tai ppimv-modausta se on käyttökelvoton voluumitasonsa vuoksi.
 
Niin kotisoitossa. Silloinhan se on omimmillaan, kun pääsee luukuttamaan niin että lahkeet lepattaa. :) Ei se 2203:kaan ilman keinokuormaa mitenkään erikoinen laite ole, jos pitää hiljaa soittaa.
 
Shredator
05.11.2018 08:57:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Icy-Sun: Niin kotisoitossa. Silloinhan se on omimmillaan, kun pääsee luukuttamaan niin että lahkeet lepattaa. :) Ei se 2203:kaan ilman keinokuormaa mitenkään erikoinen laite ole, jos pitää hiljaa soittaa.
 
Harvassa on nykyään ne paikat missä sitä pääsee luukuttamaan...PPIMV:n kanssa kyllä toimii. Kyllä se 2203 ihan hyvin pelaa hiljaisellakin. Noita Jubilee-reissuieta ei kannata ylenkatsoa, Marshall teki niiden kanssa pitkästä aikaa mainiota työtä.
 
Villinä korttina heitän tähän myös Hot Rod -Marsujen sukulaisena Englin Artist Editionin. Erinomainen vahvistin, joka vetää kölin alta useimmat butiikkipelitkin.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
velipekka
05.11.2018 09:27:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo Englit olen laittanut vähän taka-alalle, jotenkin olen leimannut ne vain metallisarjaan, tosin taitaa Ben Granfeltkin Englillä soittaa. Kiitos vinkistä.
 
Kiitos kaikista vinkeistä ja kommenteista.
Rupeaa tuntumaan siltä, että melkein kaksi vahvistinta pitäisi ostaa,
rahoitus pitää saada vielä kuntoon.
 
steelduck
05.11.2018 09:47:39 (muokattu 05.11.2018 09:49:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Nuo Englit olen laittanut vähän taka-alalle, jotenkin olen leimannut ne vain metallisarjaan, tosin taitaa Ben Granfeltkin Englillä soittaa. Kiitos vinkistä.
 
Kiitos kaikista vinkeistä ja kommenteista.
Rupeaa tuntumaan siltä, että melkein kaksi vahvistinta pitäisi ostaa,
rahoitus pitää saada vielä kuntoon.

 
Tai sitten ostat Bluetonen johon voit valita Plexi-Marshall kanavan EL34 putkilla ja vaikka Fender kanavan 6L6-pääteputkilla. Kaksi vahvistinta samassa kotelossa. Minulla on tuollainen FriedEye EL34/Plexi KT66 nuppi PPMIV ja kolmiasentoisella variac tehon säädöllä, jolla saa mainiot soundit kerrostalossakin. Joskin tämä nuppi on treenikämpällä missä voi soittaa nupit kaakossa.
 
Nyt on minulle Bluetonelta tulossa Plexi EL34 / Fender Blackface 6L6 nuppi kotikäyttöön jousikaiulla ja tremololla, PPMIV ja Variac (OPC) tehon säätö. Itse testaisin ainakin Kylätohtorin Bluetone ACDC:n jos se kerran oli myynnissä tai sitten soitat Harrylle ja se tekee juuri sellaisen kuin haluat.
 
Jucciz
05.11.2018 10:18:26 (muokattu 05.11.2018 10:19:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barska: Samat sanat. Tosin eipä se 1987:kaan taivu kaikkeen, mihin Mark V. Ei kai kyllä tarkoituskaan ole :) Tuollaisella 1987:lla on vedetty noin joka toinen rokkiklassikko, syystäkin.
 
Paljon enemmänhän erilaisia soundeja Mark V:stä varmasti saa, mutta legendaarisen rokkisärön saa tuosta Marshallista, siinä vitosmarkun kädet nousevat pystyyn. Ja niin, kyllähän 1987 ja 1959 plus tietty 2203 ja 2204 kuuluvat aika monella klassikkokasetilla, JTM:iä unohtamatta.
 
Se toki, että jos se efektilooppi nyt ei kynnyskysymys ja jota en ole omassani kaivannutkaan, niin kannattaa ton reissue 1987x:n sijaan katsella ihan oikeita vintage-Marsuja. Noi 70-lukuiset kun ei huollettunakaan hirveästi kalliimpia vielä, kuin toi reissue. Ja siinä missä reissue pudottaa heti ainakin kolmanneksen arvoaan, saa vintagesta aina rahansa pois, tai jopa voittoa. Eli aika surutta voi kokeilla tykkääkö. Joku keinokuorma toki on kiva, jos/kun on Marshall ilman master-volumea. PPIMV-modaus on hyvin toimiva, mutta noita vanhuksia ei kyllä ehkä tarvitsisi enää modailla, mun mielestä.
 
Ehdottomasti tämä. Mulla ei kyllä koskaan ole Marshallin (tai no, minkään muunkaan vahvistimen) kanssa tullut semmoinen olo, että efektilooppi olisi pakollinen juttu. Marshallin kanssa oikeastaan en haluakaan sotkea sitä soundia millään - harvoin on kitaran ja JMP:n välissä yhtään mitään muuta kuin piuha. Ja jos tämä on tilanne, on tosiaan ihan varteenotettava idea hankkia ihan oikea 70-luvun JMP. Niiden hinnat ovat välillä olleet hämmentävän alhaalla, ts. alle kahdella tonnilla on saanut enemmän tai vähemmän alkuperäiskuntoisia JMP:itä. Äänekkäitä ne ovat toki, mutta keinokuorma tai PPIMV auttaa kyllä.
hallu
05.11.2018 11:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soittelin viimeksi reeneissä Bläckstar HT40 komboa ja se oli varsin uskottava Marshall säröpuoleltaan eikä sitä tarvii luukuttaa niin kovasti, mutta se kliinikanava on sangen vaatimaton, mutta säröt on ihan täyttä jynkkää.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaMotta
05.11.2018 11:14:54 (muokattu 05.11.2018 11:15:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä soittelin viimeksi reeneissä Bläckstar HT40 komboa ja se oli varsin uskottava Marshall säröpuoleltaan eikä sitä tarvii luukuttaa niin kovasti, mutta se kliinikanava on sangen vaatimaton, mutta säröt on ihan täyttä jynkkää.
 
Tää on jännä. En taas saa noiden Blackstarien särökanavasta irti toimivaa ääntä bändin kanssa, eikä se kanava syö edes kovin hyvin säröpedaaleja. Mutta clean kanava on hyvä pedaalialusta.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
05.11.2018 11:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tää on jännä. En taas saa noiden Blackstarien särökanavasta irti toimivaa ääntä bändin kanssa, eikä se kanava syö edes kovin hyvin säröpedaaleja. Mutta clean kanava on hyvä pedaalialusta.
 
Minä en käyttänyt pedaalja sen kanssa, niin siksi se kliini tuntui vähän valjulta, mutta sehän voi tosiaan olla pedaalien kanssa varsin toimiva. Kliineissähän se varmaan menee vähän niin, että semmoinen mun mieleinen kliini (sävykäs ja lihava) ei säröpedaalialustana niin hyvä olisikaan. Tuo ht40 särö on taas mehevä ja muheva joten bändimiksissä ei ehkä niitä kaikkein läpileikkaavimpia, mutta saa sillä taatusti kaikki raot täyttävää särömattoa :-). Meidän pumpulla se kylläkin toimi hyvin myös leadkitaralle eli leikkasi läpi meitin jutuissa.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
The Jack
05.11.2018 12:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JVM:kin toimii pedaalien kanssa ihan kivasti, jos polkee niitä cleanien tai crunch-kanavan päälle. Jos sitä vastoin ollaan overdrive-kanavalla ja Gainia kohtuullisesti niin esim. TubeScreamer alkaa ulisemaan ja kiertämään enemmän kuin muilla vahvareilla. Kannattaa ottaa sooloboostit säätämällä toinen overdrive-kanava niitä varten tai sitten pysymällä crunch-kanavalla ja käyttämällä normaalisti pedaaleja. Cleanejä tuosta lähtee useampaa erilaista, ja niihin saa mukavasti eloa lisäämällä vahvarista vähän gainia ja reverbiä. JVM:stä saa myös epä-Marshallmaista ultrapuhdasta ulos jos haluaa, mutta se on vaan yksi moodi kolmesta eri cleanistä.
 
Barska
05.11.2018 14:26:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipekka: Nuo Englit olen laittanut vähän taka-alalle, jotenkin olen leimannut ne vain metallisarjaan, tosin taitaa Ben Granfeltkin Englillä soittaa. Kiitos vinkistä.
 
Kiitos kaikista vinkeistä ja kommenteista.
Rupeaa tuntumaan siltä, että melkein kaksi vahvistinta pitäisi ostaa,
rahoitus pitää saada vielä kuntoon.

 
Eikä, kun neljä lisää ainakin. :) Itsellä aina tuo tunne. Nyt ikävöin 60-lukuista AC-30:sta juuri. Onneksi taloustilanne suojelee.
 
ENGL. Juu, ei ole Marshall, eikä oikein kai ole sen tarkoituskaan. ENGL:llä on muutamia mun mielestä loistavia vahvistimia. Jotka etenkin käytettynä on hyviä ostoksia. Esim. hiljattain "torilla halpaa nyt" ketjussa esillä ollut Powerball I. Juu, se 4:s kanava on ihan metalli-miehille suunnattu ja ei kai niillekään kelpaa, mutta loput 3kpl on varsin mainoita, mun mielestä. Sieltä löytyy vaikka mitä perinteisempää soundia, mutta kun ne ketkä noita yleensä käyttää, kaivelee sieltä sitä metallia.
 
Toinen hyljeksitty ENGL on aikansa "halpis-ENGL" Thunder. No, etenkin se V30 combo, onkin alkuperäisillä putkilla kauhea sirkkeli. Mutta sopivilla putkilla ja jonkun suljetun kaapin läpi on etenkin tuon Crunch-kanava loistava. Ja mainio pedaali-alusta. Mikä parasta noita nuppeja saa todella edullisesti. Itse hamstrasin yhden ihan liikkeestä huollettuna hintaan 300e. Mun mielestä mainio soundi- ja kilohinta :)
 
Lempilapsi 1987:stä vielä, kun yllä on monasti mainittu PPIMV tai keinokuorman tarpeesta. Pitää sekin vielä mainita, että itse en ole vanhustani alkanut modaamaan, kun sitä ei kukaan muukaan ole 48-vuoden aikana tehnyt. Silti en bändin kanssa käytä keinokuormaa, vaan ihan kanavat linkitettynä ja od:lla boostaamalla pärjää kyllä yllättävän säröisiin maisemiin. Juu, 1987:n oma särö on parempi. kuin mikään pedaali, mutta kun puhtaampiakin tarvii ja tuon vahvistimen oma roso saa melkein minkä vain OD:n loistamaan. Juu, jopa se halpis Bossin SD-1:kin on hyvä tuon kanssa, siksi se yllättävän monen nimimiehenkin laudassa Marsun edessä on... :)
 
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
BulletFace
05.11.2018 16:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä ääni JVM:lle. Se on kyllä erinomainen peli. Tuosta nupista ei puutu ominaisuuksien puolesta oikein mitään. Oli itsellä kymmenen vuotta kunnes tuli vaihdettua se Savageen. Ja vaikka ehkä itse tykkäänkin jälkimmäisen säröpuolesta enemmän niin välillä on kyllä tullut ikävä JVM:n käytettävää ja laatua.
 
Get the best and fuck the rest.
Antso
05.11.2018 16:19:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattais ehkä tsekata myös Engl Retrotube. Kliineillä ja pikkurutuilla varsin maukas laitos, ja taipuu tarvittaessa hieman ärjympäänkin. Ei tunnu kauheasti käytettyinä liikkuvan, liekkö sitten tyytyväisiä omistajia.
 
Guitarfreak
05.11.2018 16:57:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antso: Kannattais ehkä tsekata myös Engl Retrotube. Kliineillä ja pikkurutuilla varsin maukas laitos, ja taipuu tarvittaessa hieman ärjympäänkin. Ei tunnu kauheasti käytettyinä liikkuvan, liekkö sitten tyytyväisiä omistajia.
 
Ei ole saanut virallista mnet-approved -leimaa. ;D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Shredator
05.11.2018 17:09:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Ei ole saanut virallista mnet-approved -leimaa. ;D
 
Se on kyllä harmi. Loistava vahvistin, joskin pidän Artist Editionia vielä parempana. Sehän tehtiin kai alun perin Gary Moore -signatureksi, mutta jäi julkaisematta...Myöhemmin sellaset herrat kuten Doug Aldrich, Paul Stanley ja Jimmy Page ovat vedelleet moisella. Englit ponnistaa Marshall-pohjalta mutta tuo AE erityisesti erottuu joukosta ja kumartaa siihen suuntaan.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
05.11.2018 18:03:26 (muokattu 05.11.2018 18:08:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten jos aloittajalla on jo ihan jees vahvistin ja haluaa marsu soundia, niin jokin hyvä marsua emuloiva pedaali olisi ihan järkevä ratkaisu, ainakin silloin jos etsii marsusta vain sitä särösoundia. Sillein saa helposti molemmat, kun on vahvistin jossa hyvät kliinit, pedaalilla sitten säröt = problem solved!
 
Noin teen itse kotioloissa. Kliinit kliininä, polkaisu ja marsuhan se siellä. Itse käytän rockett animal overdrivea joka mallintaa 68 vuoden JMP marsua, ja siltä se kyllä kuulostaa vaikkei ehkä nyt aivan prikulleen ole se, mutta todella lähellä.
 
Kantsii tosiaan muistaa myös se, että monet vahvistimet sekä pedaalit saa klooneina jolloin ei tarvitse pulittaa nimilisää tai muuta, ainoastaan osista sekä ominaisuuksista jotka valitsee.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
JuSu
05.11.2018 18:53:20 (muokattu 05.11.2018 19:21:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitänpä tähän vähän omaa kokemusta aiheesta.
 
Mulla on ollut tuota brittiosastoa mm. Blackstar S1-100, HT-20 ja HT50, Marshall DSL-100, DSL-20, JCM-800, JCM-600. Laney GH50L, VH100R, Ironheart, LH50 Hughes&Kettner Statesman Dual EL34 ja Dual 6L6. Jotain unohtui varmaan, mutta monenlaista, kuitenkin tuommoista halvempaa tai keskihintaista vehkettä on mennyt käsien läpi.
 
Sen jälkeen kun tuli hommattua tuollainen uusiopainos 20 W Silver Jubilee, loppui vahvistinrumba, ja paussia on jatkunut nyt yllättävän pitkään. Sen verran kuitenkin, että hankin nupin lisäksi myös comboversion. Noista kahdesta mulle toi combo toimii blues-southern-rock -osastolla itseasiassa paremmin, mutta pitänee vähän puljata kaappiosasta nupin alle, jottei ihan tylsäksi mene... =)
 
Vastaavasti bändikaverilla on Blackstar HT-20, eikä senkään soundista ole pahaa sanottavaa. Itse en saanut siitä irti mitään.
 
Eli tiivistettynä mun ohje on, että sanottiin täällä mitä tahansa, muista testata itse. Mutta älä unohda testata sitä Jubileeta. =)
 
JuSu
 
E: Unohtui mainita Marshall DSL20HR ja Origin 20, jotka kävi pyörähtämässä tuossa keväällä/kesällä. Ei ne Jubileen rinnalla olleet oikein mitään, mutta toki tämä on paljolti makuasia - eli testaamaan.
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
velipekka
05.11.2018 18:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on jo itse asiassa yksi marsu, JCM2000 kombo. Siinä mielestäni cleanit ihan ok,
sen säröistä ei jostain syystä pidä.
Vähän (tai paljon) himottaa toista marsua ottaa kokeeksi.
 
Nyt kun näitä ehdotuksia on tutkinut ja netissä arviota lukenut ja videoita katsonut,
niin pitäisi melkein kaksi ostaa. Toinen retro-vintage soundilla ja toinen hieman räyhäkkämpi rokkimasiina.
 
Voiko näitä olla likaa...
 
Barska
05.11.2018 18:56:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Se on kyllä harmi. Loistava vahvistin, joskin pidän Artist Editionia vielä parempana. Sehän tehtiin kai alun perin Gary Moore -signatureksi, mutta jäi julkaisematta....
 
Juu RetroTube on hyvä, niinkui Artist Edition on. Ja varmaan on ainakin käytettynä lähelle 800:n hintaluokkaa. Ainakin maailmalla näytti olevan..
 
Toi oli kiinnostava juttu, että Artist Edition oli tarkoitettu Gary Moore siguksi. Aina oppii uutta.. Luulin, että Gary oli aina Marshall mies, pientä Soldanon kanssa ollutta sivusuhdetta lukuunottamatta.. :)
 
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «