Muusikoiden.net
15.12.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pääteputkien/vahvistimen vaurioituminen efektiloopin käytöllä?
1 2
The Jack
13.10.2018 17:30:09 (muokattu 13.10.2018 17:35:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko säröpedaalien tai EQ:n käytöstä loopissa johtuvat laiterikot myytti vai onko väitteissä todella perää? Olen tehnyt kokeiluita MXR:n Ten Bandin kanssa efektiloopin kautta, ja se pelittää todella hienosti. Olen kuitenkin miettinyt onko loopin kautta tapahtuva gainin tai kaikkien taajuuksien boostaus terveellistä vahvarille? Luin jokin aika sitten Orangen Bax Bangeetar Guitar Pre EQ.stä, ja kommenttiosiossa oli juttua että pedaalilla voisi loopin kautta ääriasetuksilla käytettynä vaurioittaa vahvistinta. Vaikkei varsinaista kertatuhoa tapahtuisi, niin voiko silti looppia equttamalla lyhentää huomattavasti pääteputkien elinikää?

harryk
13.10.2018 17:36:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Onko säröpedaalien tai EQ:n käytöstä loopissa johtuvat laiterikot myytti vai onko väitteissä todella perää? Olen tehnyt kokeiluita MXR:n Ten Bandin kanssa efektiloopin kautta, ja se pelittää todella hienosti. Olen kuitenkin miettinyt onko loopin kautta tapahtuva gainin tai kaikkien taajuuksien boostaus terveellistä vahvarille? Luin jokin aika sitten Orangen Bax Bangeetar Guitar Pre EQ.stä, ja kommenttiosiossa oli juttua että pedaalilla voisi loopin kautta ääriasetuksilla käytettynä vaurioittaa vahvistinta. Vaikkei varsinaista kertatuhoa tapahtuisi, niin voiko silti looppia equttamalla lyhentää huomattavasti pääteputkien elinikää?

En ole pitkän vahvistinten rakennus- ja huoltourani aikana ikinä törmännyt tällaiseen asiaan. Olisi kiva kuulla joku esimerkki tällaisesta elävästä elämästä.

Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
The Jack
13.10.2018 17:51:13

harryk: En ole pitkän vahvistinten rakennus- ja huoltourani aikana ikinä törmännyt tällaiseen asiaan. Olisi kiva kuulla joku esimerkki tällaisesta elävästä elämästä.

En minäkään ole törmännyt elävässä elämässä, mutta netissä olen juttuja aiheesta lukenut. Toki näilläkin käyttäjillä laiterikot on voineet hyvinkin johtua muista syistä, ja joskus ne loopissa EQ:tä käyttävätkin joutuvat joka tapauksessa putkensa uusimaan.

Kokeilin joskus aikaisemminkin EQ:tä loopin kautta, ja silloin tuloksena oli erittäin epäterveitä ääniä. Ilmeisesti JVM:n efektiloopissa on jotain tyyppivikoja, jotka ovat voineet aiheuttaa tämän. Jubileessä Ten Band toimii todella hyvin, mutta en halua omilla vahvareilla testata äärirajoja vaan mieluummin sulkea riskit pois jo ennalta. Mulle riittää vahvistinkorjaajan mielipide. Kiitokset.

The Jack
13.10.2018 20:31:16

Ei toimi sittenkään Ten Band kunnolla Jubileen efektilenkissä. Nyt sain aikaan samat häiriöt kuin aiemmin JVM:llä. Yhtäkkiä volat sekä särö putoaa, ja vahvistin tuntuu kyykkäävän ja kuristuvan hengiltä. Mystinen ongelma. Mun korvat tykkää Eq:stä luupissa mutta vahvarit ei.

Laulava Kylätohtori
13.10.2018 21:01:24 (muokattu 13.10.2018 21:02:37)

The Jack: Ei toimi sittenkään Ten Band kunnolla Jubileen efektilenkissä. Nyt sain aikaan samat häiriöt kuin aiemmin JVM:llä. Yhtäkkiä volat sekä särö putoaa, ja vahvistin tuntuu kyykkäävän ja kuristuvan hengiltä. Mystinen ongelma. Mun korvat tykkää Eq:stä luupissa mutta vahvarit ei.

Voisiko vika olla spedussa? Kuinka lujaa soitat? Boostaatko eq:lla?

Oudolta kuulostaa, vaikka en näistä mitään ymmärrä.

Voiko tässä olla jotain, että spedu ja looppi toimii eri tason jännitteillä tai jotain?

Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
The Jack
13.10.2018 21:24:49 (muokattu 13.10.2018 21:27:28)

Laulava Kylätohtori: Voisiko vika olla spedussa? Kuinka lujaa soitat? Boostaatko eq:lla?

Oudolta kuulostaa, vaikka en näistä mitään ymmärrä.

Voiko tässä olla jotain, että spedu ja looppi toimii eri tason jännitteillä tai jotain?

Lujaa periaatteessa, kun Master Vola on 2,5:ssä ja soitan 100 W putkinuppia full stackiin. Silti vahvari aika vajaa teholla käy, joten siitä ei pitäisi olla kyse.

Tosiaan mulla on efektiloopissa 3 pedaalia. Delay ja Reverb molemmat 9 V ja MXR Ten Band 18 V. Olen ottanut delayhin virtaa samasta virtalähteestä kuin muihin varsinaisessa ketjussa oleviin pedaaleihin, mitä ei periaatteessa kai saisi tehdä. Voisiko tuokin aiheuttaa häiriötä? Olen aika noviisi näiden pedaalien kanssa. Mulla oli aikomuksena EQ:llä hakea oikein brutaali Slayer-särö, ja se onnistuikin kunnes pätkiminen alkoi.

The Jack
13.10.2018 22:38:10

Helvetti sentään, mulla oli 2 Bossin taiwanilaista pedaalia laudassa, kaikki muut pedaalit on laatukamaa. DD-3 pimeni aiemmin päivällä, siinä on joku kosketushäiriö varmaan helpolla korjattavissa, siltikin varmaan alle vuoden vanha pedaali kyseessä käytönjälkien perusteella (käytettynä ostettu). Täällä kyselemäni ongelman aiheutti NS-2:n viallinen output jack. Heittäkää nämä aasialaiset halpikset mäkeen ja ostakaa laatutuotteita!

Laulava Kylätohtori
13.10.2018 23:34:14

The Jack: Lujaa periaatteessa, kun Master Vola on 2,5:ssä ja soitan 100 W putkinuppia full stackiin. Silti vahvari aika vajaa teholla käy, joten siitä ei pitäisi olla kyse.

Tosiaan mulla on efektiloopissa 3 pedaalia. Delay ja Reverb molemmat 9 V ja MXR Ten Band 18 V. Olen ottanut delayhin virtaa samasta virtalähteestä kuin muihin varsinaisessa ketjussa oleviin pedaaleihin, mitä ei periaatteessa kai saisi tehdä. Voisiko tuokin aiheuttaa häiriötä? Olen aika noviisi näiden pedaalien kanssa. Mulla oli aikomuksena EQ:llä hakea oikein brutaali Slayer-särö, ja se onnistuikin kunnes pätkiminen alkoi.

Voihan sitä kokeilla pelkällä eq:lla loopissa. Ja ilman, että virtalähteessä on muita speduja. Saa siitä ainakin tietoa, että temppuileeko yksinäänkin..

Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
aristoteles666
14.10.2018 03:44:29 (muokattu 14.10.2018 03:45:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Ei toimi sittenkään Ten Band kunnolla Jubileen efektilenkissä. Nyt sain aikaan samat häiriöt kuin aiemmin JVM:llä. Yhtäkkiä volat sekä särö putoaa, ja vahvistin tuntuu kyykkäävän ja kuristuvan hengiltä. Mystinen ongelma. Mun korvat tykkää Eq:stä luupissa mutta vahvarit ei.

eiköhän se loopin linjatasoinen signaali ja sun äärimmäiset säädöt eq ssa saa sen eq komponentit lämpenemään jolloin se alkaa säröytyä ja vola tippuu.
siksi se toimii hetken hyvin.
hommaa oikea linjatasoon tarkoitettu eq

" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
basisti1971
14.10.2018 06:03:45

Moi.

The Jack: Onko säröpedaalien tai EQ:n käytöstä loopissa johtuvat laiterikot myytti vai onko väitteissä todella perää?

Vaikka teoriassa moinen toki mahdollista onkin, en itse näiden reilun kolmenkymmenen harrastusvuoden aikana moista väitettä edes muista kuulleeni.

Joten myytille annan ääneni minäkin.

Toisaalta, johtuen MI-vahvarien efektiloopin rakenteista ja toki siitäkin ettei sen enempää efektien kuin efektilenkkienkään impedanssi- ja tai signaalitasoille ole minkäänlaista standardia, on täysin herran hallussa toimiiko satunnaisen vahvarin efektilenkissä oleva satunnainen efekti ylipäätänsä suunnitellulla tavalla.

Bufferoitu lenkki on toki huomattava parannus perinteiseen etu- ja pääteasteen väliin lykättyyn "köyhän insert-pisteeseen", mutta ihan yhtä lailla paluun bufferiasteen saa ruvelle kuin vaiheenkääntäjänkin jos efektien ulostulotaso ylittää seuraavan asteen sietokyvyn.
Impedanssisovitusongelmat oikein suunniteltu (ja käytetty) bufferoitu efektilenkki kyllä ratkaisee.

The Jack: Luin jokin aika sitten Orangen Bax Bangeetar Guitar Pre EQ.stä, ja kommenttiosiossa oli juttua että pedaalilla voisi loopin kautta ääriasetuksilla käytettynä vaurioittaa vahvistinta. Vaikkei varsinaista kertatuhoa tapahtuisi, niin voiko silti looppia equttamalla lyhentää huomattavasti pääteputkien elinikää?

Edelleen, teoriassa on toki mahdollista että perusterveen vahvistimen putkien elinikä lyhenisi radikaaleilla efekteillä efektiloopissa, mutta veikkaisin että tuossakin tapauksessa vaikutusmenetelmä on sama kuin keinokuormaa käyttäessä: putki rasittuu enemmän koska sitä ajetaan suunniteltua kovemmin.

Tai sopivalle taajuudelle osuvat resonanssit tärisyttävät putkea mekaanisesti.

Tuo iänpäivänvanha markkinointikikka jossa valmistaja tai valmistajan valtuuttama taho varoittelee että: "Käyttö omalla vastuulla, tämä on niin raju laite että huolettomasti käytettynä särkee paikat" on kyllä satavarma tapa saada käkimassa laitetta kuin laitetta ostamaan.

Perinteisesti olen kyllä tottunut näkemään tuota slogania ajoneuvojen viritysosien tiimoilta, mutta miksipä ei toimisi kitarakamoissakin ;).

The Jack: ...kun Master Vola on 2,5:ssä ja soitan 100 W putkinuppia full stackiin. Silti vahvari aika vajaa teholla käy, joten siitä ei pitäisi olla kyse.

:)

Potikoiden asennosta on MI-vahvarin kyseessä olessa täysin mahdotonta päätellä kaiutinlinjaan siirtyvää tehoa.
Pitäisi olla etukäteen mitatut referenssit ennaltamäärätyillä signaalitason voimakkuuksilla vahvistimen eri pisteissä jotta voisi edes auttavasti arvata ja merkata potikan asteikkoon ulostulotehon.

Jos ulostulotehon haluaa syystä tai toisesta tietää, pitää se mitata.
Joko oikein mittalaittein tai kaiutinlinjan väliin laitettavalla mittarilla.

Vahvistimen käyttäytymisestä voi toki päätellä paljonkin, mutta ainoastaan jos kaiutinelementit eivät muokkaa ääntä ylenmäärin.

T:Samuli

The Jack
14.10.2018 09:58:21 (muokattu 16.10.2018 01:14:56)

aristoteles666: eiköhän se loopin linjatasoinen signaali ja sun äärimmäiset säädöt eq ssa saa sen eq komponentit lämpenemään jolloin se alkaa säröytyä ja vola tippuu.
siksi se toimii hetken hyvin.
hommaa oikea linjatasoon tarkoitettu eq

Näin siinä varmaan käy. Kokeilin vielä soittaa pelkällä piuhalla vahvariin ja Ten Band oli yksinään loopissa, niin se alkaa tekemään häiriötä ainakin jos EQ:llä nostaa gainia tai volumea. Eipä mun toisaalta ole mikään pakko MXR:ää loopissa pitää, ja opiskelin ettei Kerry Kinginkään Ten Band ollut loopissa vaan ennen vahvaria. Tietenkään sillä tavoin vaikutus ei ole yhtä dramaattinen.

Olisiko Bossin DD-3 voinut vaurioitua eilen siitä että se oli loopissa seuraavana Ten Bandista, ja siihen meni se vahvasti boostattu signaali? Ainakin vahvari toimii edelleen normaalisti ja jatkan ottamalla seuraavaksi säröt vaikka pari päivää sitten saapuneesta BB PreAmp Compista ja ihan perinteisesti ilman looppia.

E: Ei tuhonnut Ten Band Bossin delaytä. Siihen tuli vaan sattuman oikusta, joku käsittämätön kosketushäiriö juuri samaan aikaan kun pohtisin näitä boostauksen vaaroja. Jostain syystä pedaali ei mennyt päälle ollenkaan backplaten ollessa paikallaan. Kääntämällä paksun kumipuolen alaspain se alkoi toimia, mutta silloin se ei mene kunnolla kiinni ja reunoihin jää rakoa. Heitin pöydällä lojuneen vanhan tv-maksukortin takalevyn ja piirilevyn väliin ja nyt se pelittää. Onnistuin sorkkimaan samalla vahingossa DD-3:n Hold asentoon, ja sain sitä kautta vielä yhden lisäongelman mitä en heti tajunnut. Nyt pedaaliin syttyi valo, mutta se ei pysynyt päällä. Googletus auttoi.

https://www.thegearpage.net/board/i … switch-easy-to-fix-replace.1345892/

On mennyt viime aikoina pedaali-innostuksen kasvaessa vähintään soittoaikaa vastaava aika erilaisten elektroniikkaongelmien pohtimiseen.

EE: Ei se välttämättä ihan sattuman oikku ollutkaan että DD-3:een tuli vikaa. Ehkä pieni ylikuumeneminen teki sinne sen vian.

iec
14.10.2018 10:11:00

The Jack: Näin siinä varmaan käy. Kokeilin vielä soittaa pelkällä piuhalla vahvariin ja Ten Band oli yksinään loopissa, niin se alkaa tekemään häiriötä ainakin jos EQ:llä nostaa gainia tai volumea. Eipä mun toisaalta ole mikään pakko MXR:ää loopissa pitää, ja opiskelin ettei Kerry Kinginkään Ten Band ollut loopissa vaan ennen vahvaria. Tietenkään sillä tavoin vaikutus ei ole yhtä dramaattinen.

Olisiko Bossin DD-3 voinut vaurioitua eilen siitä että se oli loopissa seuraavana Ten Bandista, ja siihen meni se vahvasti boostattu signaali? Ainakin vahvari toimii edelleen normaalisti ja jatkan ottamalla seuraavaksi säröt vaikka pari päivää sitten saapuneesta BB PreAmp Compista ja ihan perinteisesti ilman looppia.

Laittaisin eq:n loopissa viimeiseksi. Ja kannattaa varmaan vähän kokeilla vahvarin pre-volan ja MXR ten bandin volumen ja gainin kanssa miten toimii parhaiten. Lisäksi oma kokemus on opettanut, että efektiloopissa kannattaa ennemminkin vaimentaa kuin boostata signaalia/taajuusalueita, sillä vahvistaminen vahvistaa häiriöitä ja kohinoita myös. Vähän sama idea siis kuin siinä että suhinoidrn ja kohinoiden kannalta on fiksumpaa käyttää kirkkaampaa elementtiä kaapissa ja kääntää trebleä pienemmälle kuin käyttää tummaa elementtiä ja kääntää treble täysille.

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
The Jack
15.10.2018 12:20:41

Mulle palasi mieleen vielä tarkemmin se vuosi sitten tapahtunut episodi JVM:n efektiloopin boostauksesta Ten Bandillä. Vahvistin alkoi pitää maailmanlopun ääniä ja olin jo varma suuremman laiterikon tapahtumisesta. Otin virrat pois ja MXR oli tulikuuma. Lopetin sillä kertaa loopin boostaukset siihen. Kuitenkin monet ovat käyttäneet kyseistä EQ:tä loopissa vuosia ja suosittelevat sitä. Ehkä mun pedaalissa on jotain vikaa, ja tai sitten vanhat Ten Bandit voi olla valmistettu laadukkaammista lämpöä paremmin kestävistä komponenteista. Tuotteen 2 sivun manuaalissa ei sanota pedaalin käytöstä loopissa mitään, mutta ilmeisesti sitä ei ole tarkoitettu linjatasossa ajettavaksi.

Ennen vahvaria olevassa efektiketjussa MXR toimii hyvin, eikä kuumenemista tapahdu missään määrin. Loistava boosteri sooloihin, varsinkin kaulamikin soundia pystyy kirkastamaan maukkaalla tavalla. Toisaalta ennen vahvaria käyttämällä monet taajuuksien säädöistä ei vaikuta juuri mitään. Kuvittelin alun perin saavani Ten Bandillä Mesan EQ-säädöt Marshalliin loopittamalla, mutta se ei nyt toiminut. Tai se toimii hetken ihan mallikkaasti, kunnes lämmöt nousee. Ehkä pelkkiä tiettyjä tasoja vaimentamalla voisi toimia, mutta tuskin sekään on pedaalin eliniän kannalta kovin suositeltava ratkaisu.

Laulava Kylätohtori
15.10.2018 13:17:09

Onkohan siellä loopissa liian korkeat jännitteet eq:lle..

Aika hassua, jos tuollaista eq:ta ei ole tehty looppia ajatellen, kun siellähän niitä yleisimmin käytetään.

Kefiiri
15.10.2018 13:33:56

Ei EQ-masiinan kyllä lämmetä pitäisi vaikka linjasignaali olisi jännitteeltään vähän tujumpikin. Voiko siinä tulla jokin omituinen potentiaaliero vahvarin ja EQ-boksin maatasojen välille joka aiheuttaisi lämpenemisen? Harvinaisen erikoista.

En ole musiikin asiantuntija.
headhead
15.10.2018 20:24:47

Eikös efektiloopin signaalitaso muutu master volumen mukaan? Backstageblogissa oli tästä hyvä artikkeli "tuhoaako efektilooppi signaalisi", jota en jostain syystä löytänyt googlella. Siinä Kimmo kertoi mittailleensa efektiloopista yli kymmenen voltin signaalia (en muista oliko rms, peak-to-peak jne.) master volumen asennosta riippuen. Ja PPIMV -laitteissa on siitä syystä efektiloopissa isompi taso (ja mahfollisesti säröä) jos signaalia vaimennetaan vasta vaiheenkääntäjän jälkeen?

Sanoinko jotain typerää?
The Jack
16.10.2018 01:05:58

headhead: Eikös efektiloopin signaalitaso muutu master volumen mukaan? Backstageblogissa oli tästä hyvä artikkeli "tuhoaako efektilooppi signaalisi", jota en jostain syystä löytänyt googlella. Siinä Kimmo kertoi mittailleensa efektiloopista yli kymmenen voltin signaalia (en muista oliko rms, peak-to-peak jne.) master volumen asennosta riippuen. Ja PPIMV -laitteissa on siitä syystä efektiloopissa isompi taso (ja mahfollisesti säröä) jos signaalia vaimennetaan vasta vaiheenkääntäjän jälkeen?

Mulla oli tyypilliseen tapaan Jubileessa Lead Master täysillä, joka vetää kait vaiheenkääntäjän särölle. Olisiko se sitten voinut nostaa myös signaalitasoa. Luin äsken että Jubileen käyttäjillä on tullut ongelmia loopin kanssa jos käyttävät paljon gainiä tai lead masteriä. Mulla oli niitä molempia, mutta Master Volume oli aika matala. Minun mallissani pitäisi olla kuitenkin vakiona ilman säätömahdollisuutta -10dB taso, joka on normipedaaleille sopiva. Näissä vanhoissa 80-luvun Marshallin malleissa tasot saattavat tosin vähän heitellä.

JVM:ssä on nyt ainakin takana valittuna -10db, mutta en ihan varma ole olisinko tässä välissä looppia käyttänyt. Ei ole ihan mahdotonta että olisi jäänyt +4db asetukset päälle. Sillä selittyisi luultavasti loopissa olleen Ten Bandin kuumeneminen. En ole kovin paljoa looppia tottunut käyttämään, enkä ole perehtynyt sen toimintaan enempää. Olisi ollut kiva lukea Backstageblogin artikkeli aiheesta, mutta en itsekään löytänyt sitä. Ainoastaan Kimmon tänne aiheesta aloittaman ketjun, ja siinä ollut vanha linkki ei enää toimi.

Otsikkoa ei voi enää muuttaa, mutta pitäisi olla luultavasti enemmän huolissaan siitä mitä pedaaleille voi tapahtua loopissa väärällä käytöllä kuin vahvarin ylikuormittumisesta loopin käytöllä.

headhead
16.10.2018 14:11:41

Blogissa kerrottiin siitä miten efektiloopit tarkoitettiin alunperin 80-luvulla räkkiefekteille, ja sen takia niissä on kova signaalitaso. Onkohan moderneissa vahvistimissa looppi suunniteltu niin että taso pysyy 9v pedaaleille sopivana?

PPIMV:n ja efektiloopin yhteensopivuusongelmaa ei myöskään kovin usein näe missään mainittavan. Jos efektiloopin idea on saada efektit signaalitielle särön jälkeen, ja PPIMV:n idea (käyttäjästä riippuen) on saada vaiheenkääntäjä särölle, siinä on ristiriita?

Sanoinko jotain typerää?
hallu
16.10.2018 17:24:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Blogissa kerrottiin siitä miten efektiloopit tarkoitettiin alunperin 80-luvulla räkkiefekteille, ja sen takia niissä on kova signaalitaso. Onkohan moderneissa vahvistimissa looppi suunniteltu niin että taso pysyy 9v pedaaleille sopivana?

PPIMV:n ja efektiloopin yhteensopivuusongelmaa ei myöskään kovin usein näe missään mainittavan. Jos efektiloopin idea on saada efektit signaalitielle särön jälkeen, ja PPIMV:n idea (käyttäjästä riippuen) on saada vaiheenkääntäjä särölle, siinä on ristiriita?

Kyllä efektiluupit on jouduttu nykyvahvistimissa tekemään sellaisiksi, että vahvistimen eteen tarkoitetut efektit toimii niissä. Ts signaali pitää laskea sendissä ja jälleen nostaa returnissa. Tämän tekemiseen kai on erilaisia konsteja ja sen vuoksi efektiloopeissa on eroja eikä ne ole kuulemma lainkaan ongelmattomin osa vahvistinta ja todellakin jotain muuta kuin vain kaksi plugia etusen ja päättärin välillä.

Kaikkiin vahvistimiin ei efektilooppi edes sovi ja siksi sitä ei ihan kaikkiin vahvistimiin myöskään ole laitettu eli sellaiset vahvistimet joissa särö syntyy merkittävästi etusen jälkeen, ei efektiluupista ole välttämättä mitään hyötyä ja se on se syy miksi luuppi joistakin vahvistimista jätetään pois. Joskus käyttäjien ymärtämättömän vaatimuksen vuoksi luuppi laitetaan sellaiseenkin vahvistimeen mihin sitä ei luontevasti saa ja silloin tulee hassu väärinkäsitys kun luuppiin laitettu efekti vaikuttaa edelleen olevan särön edessä. Kuulemma Viktorialla on yksi tällainen vahvistin.

"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
The Jack
18.10.2018 12:35:36

Pahus, kunpa olisin tiennyt nämä jutut muutama kuukausi takaperin. Olisin ostanut MXR Carbon Copyn sijasta MXR Carbon Copy Deluxen. Deluxe-mallissa on sisällä triggeri, jolla voi kytkeä pedaalin Line Level-tasolle.

Jos unohdetaan kokonaan EQ:n ja muiden radikaalien pedaalien käyttö loopissa, niin onko turvallista kytkeä tohon 89-vuoden 2555:n loopin kautta normipedaaleja kuten MXR Carbon Copy, T-Rex Creamer tai Mellow Yellow Tremolo? Ne toimivat loopissa todella hyvin, paljon paremmin kuin ennen vahvaria. Jos ajatellaan kuitenkin pidempiaikaista käyttöä, niin hajoaako nämä pedaalit vähitellen kun signaali saattaa olla jatkuvasti vähän liian iso?

https://www.thomann.de/fi/radial_xamp_engineering.htm

Tuolla vehkeellä ongelma vissiin ratkeaisi, mutta se ei tule halvaksi. En huomaa pedaalien toiminnassa tai soundissa mitään vikaa nykyisellä pelkällä piuhakytkennälläkään. Ainoastaan linjatason signaalin vaikutus pedaalien kestävyyteen huolettaa. Bossin DD-3 saattoi hyvinkin jo ottaa loopin käytöstä pientä osumaa, mutta sen aiheutti ehkä järjetön boostaus Ten Bandillä. Olin siis kytkenyt looppiin Delayn Ten Bandin jatkoksi, ja olin nostanut Volumea, Gainiä sekä ylätaajuuksia Ten Bandistä. Ten Bandiä en enää looppiin vie, mutta sain ruuvattua erittäin makeat Gary Mooren leadit miedolla reverbillä ja dilsalla loopissa. Noita sekä phaseriä ja tremoloa haluaisin loopittaa jatkossakin, mutta en sen kustannuksella että jotain hajoaa. Yleensä looppia käsittelevissä keskusteluissa sanotaan, että sinne voi kytkeä mitä tahansa ja sääntöjä ei ole. Harvempi tuo ilmi tätä juttua ettei vanhoissa vahvareissa looppia ole edes tarkoitettu normipedaaleille vaan räkkiefekteille.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti