Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster vs. Telecaster
1 2 3 4 5 6 7 8
ha55i
30.09.2018 16:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Strato ja tele...
 
Mulle suurin ero on fiiliksessä. Tele on sellainen suoraviivainen pizzalapio, jolla ollaan heti asian ytimessä. Stratolla kierrellään ja kaarrellaan - "naatitaan", sanoisi savolainen.
 
Luonnollisesti on myös tekniset erot, mutta ne varmaan kaikki tietääkin.
 
/h
 
Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt.
Kuha
30.09.2018 16:53:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tele = lyömäsoitin. Strato = näppäilysoitin.
 
Old Fenders never die
antnis
30.09.2018 17:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun toisinpäin. Tele = jazz-kitara.
 
Andamaani
30.09.2018 17:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä kommenteista alkukankeudesta huolimatta! ;) Juuri tuollaista tuumailua kaipasinkin.
 
Guitarfreak
30.09.2018 17:16:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velhot soittaa kummallakin hianosti :D
 
Parhaita teleääneksiä omiin korviin on tarjonnu Danny Gatton :D lasketaan sit Steve Morsekin puoliks tähän ku sen kitara on puoliks tele...
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
30.09.2018 17:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Velhot soittaa kummallakin hianosti :D
 
Parhaita teleääneksiä omiin korviin on tarjonnu Danny Gatton :D lasketaan sit Steve Morsekin puoliks tähän ku sen kitara on puoliks tele...

 
Danny Gatton on tosiaan ihan huikea taituri. Mulle tuli mieleen toinen joka soittaa myös telellä kera Fender twinreverbin nimittäin Ted Greene, joka sitten tekee telellä juttuja mitä sillä ei tavallisesti tehdä mutta myös osoittaa kitaramallin monipuolisuutta. Muista velhoja jotka ovat puhaltaneet teleen elämää, on esim John Scofield ja onhan niitä tietenkin muitakin, mutta nämä mainitut todistaa, että tele sopii hyvin kitarasankarinkin hyppysiin. Stratoa suuremmoisesti vanuttaut soittoniekka mielestäni on Bill Frisell (tyyppi jonka laskin rautalankakategoriaan kunne minua tuolla toisessa ketjussa ojennettiin, että rautalankaa on ainoastaan paska musa :-D ).
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
balanced1
30.09.2018 18:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andamaani: Kiitos positiivisesta asenteesta! Hyvää elämän jatkoa sinulle!
 
Sitten kun taas teet seuraavan profiilin niin jätä tuo uhoilu, koska kuitenkin esität uutta jäsentä
 
aslak
30.09.2018 18:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratoja tuli soiteltua pitkään kunnes osui kohdalle 2012 Tele American std rosewood otelaudalla ja pötsiviisteellä. Eipä ole tarvinnut katsella stratoja tämän jälkeen. Hoitelee keikalla semi-clean-crunch osaston.
 
arijuki
30.09.2018 22:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut lespoja ja stratoja, nyt vaan kaksi teleä. Tykkään kovasti!
 
Pääsyy on telen yksinkertaisuus ja soundit. Straton 5 mikkiä on ihan liikaa, pärjään kaula- ja tallamikeillä. Lespassa haittasi bodien takapainoisuus, mutta johtui osin siitä että täydellistä yksilöä ei osunut kohdalle.
 
Telejä löytyy nykyään niin moneen lähtöön, että sopiva löytyy varmasti kaikille.
 
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
Jucciz
30.09.2018 22:33:07 (muokattu 30.09.2018 22:38:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telecaster on kaikessa karuudessaan ja yksinkertaisuudessaan hieno työkalu, jolla soittaa ihan mitä vaan, jos tietää, mitä tekee. Telecasterin taakse ei voi myöskään piiloutua: jos soittaa huonosti, kuulostaa Telecasterin kanssa todella huonolta - jos taas hyvin, siinä kitarassa on hyvin pitkälti kaikki, mitä soittimelta voi toivoa. Voisi siis sanoa, että Telecasterin kanssa soittajissa jyvät erotellaan akanoista.
 
Mulle on Telecasterista vuosien saatossa kehkeytynyt semmoinen go to -kitara, jonka otan kouraan, jos en yhtään tiedä, mitä olen tekemässä seuraavaksi. Sillä pääsee aina maaliin vähintään kohtuullisesti - yleensä loistavasti. Ennen kaikkea se on erinomainen työjuhta. Mikkiasentoja (tämä ei ole sama kuin soundeja!) on suht rajoitetusti, vibrakampea ei ole, mutta jokin siinä yksinkertaisuudessa vaan kiehtoo.
 
Viimeisimmän biisinikin soitin pelkällä Telecasterilla - ja vieläpä kotimaisella sellaisella - alusta loppuun:
https://soundcloud.com/jucciz/kasettiveijo-suosii-suomalaista
zombywoof
30.09.2018 22:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tele on tyylikäs, country ja rock! Simppeli työkalu. Stratossa on mulle ihan liikaa ominaisuuksia. Vibrakammet, 5-asentoinen mikkikytkin, 3 potikkaa.. ääääh. Eikä tuo lapa ja bodyn muoto miellytä silmää, kaksisarvisuus toimii paremmin bassossa. Lisäksi stratosta tulee liian kitarasankarifiilis.
 
"Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends"
Kontiak
30.09.2018 22:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs kiinteätallainen strato vs. telecaster?
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
p130
30.09.2018 23:32:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Entäs kiinteätallainen strato vs. telecaster?
 
Kiinteätallainen strato kuulostaa stratolle, telecaster telecasterille.
 
Keskustelupalstoilta löytää paljon juttua siitä kuinka hardtail-stratosta saa telesoundia koska kiinteä talla. Mun korvaan ei ole sen lähempänä kuin tavallinen stratokaan. Toki soittaja kuulee sen, mitä uskoo kuulevansa. Siihen kaikki käärmeöljy perustuu. Telen talla ja mikit eroavat stratosta, myös hardtailista ja siksi ne kuulostavat erilaiselle, vaikka Fenderille molemmat.
 
Joku sanoo kohta, että straton tallan jouset ovat iso osa soundia, mun korvaan ne eivät paljoa tee kokonaisuuteen. Monet tekijäukotkin ilmeisesti demppaavat jouset, eli jotain erottuvaa ne joidenkin mielestä tekevät. Itse en ole koskaan pitänyt sitä kokonaisuuden kannalta merkittävänä juttuna. Vaan tähän kai ajatus kiinteätallaisen straton telemäisyydestä perustuu.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
aslak
30.09.2018 23:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sillä pääsee aina maaliin vähintään kohtuullisesti - yleensä loistavasti.
 
Hyvin sanottu, se on just näin! Myy tämä slogan Fenderille.
 
Barska
01.10.2018 00:12:11 (muokattu 01.10.2018 00:13:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Entäs kiinteätallainen strato vs. telecaster?
 
Ainakaan mun hardtail strato ei mee telestä, vaikka siinä ylikäämitty tallamikki, jossa metallinen baseplate... On siinä vähän telen napakkuutta, mut ei silti sama. Ja kuitenkin siinä on straton fiilis. Jostain luin, että se telen tallan rakenne vaikuttaisi mikin magneettikentään ja soundiin. Voi kyllä olla ihan tuubaakin. :)
 
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Puavali
01.10.2018 01:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ei kun toisinpäin. Tele = jazz-kitara.
 
Jazz-soinnut pitää ottaa kunnolla lyömällä, ja jazz-soolot revitään paksulla plektralla koukkimalla. Tele on lyömäsoitin.
tomaattiorava
01.10.2018 13:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiken minkä tele tekee, strato tekee paremmin.
Ketjun voi sulkea, you are welcome.
 
antnis
01.10.2018 15:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Jazz-soinnut pitää ottaa kunnolla lyömällä, ja jazz-soolot revitään paksulla plektralla koukkimalla. Tele on lyömäsoitin.
 
Soinnut vedetään hybridillä.
 
Vainottu
01.10.2018 16:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta kuin torilta poistamaan tuo minun Tom Anderson niin ei tarvi pohtia että Tele vai Strato. ;)
 
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
iec
01.10.2018 16:25:15 (muokattu 01.10.2018 16:27:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telessä yksi selkeä etu mulle on se mihin kohtaan talla asettuu kun teleä soittaa seisaaltaan. Stratossa pikkauskäsi tuntuu jäävän liian taakse ja soittaminen on vaikeampaa kuin telellä . Lisäksi straton keskimikki tuntuu joskus olevan tiellä, eli plektran kärki osuu mikkiin. Ehkä tämä jälkimmäinen asia johtuu vain omasta soittotaidosta :)
 
Tuossa kuva josta näkee tallan paikan:
https://goo.gl/images/N5GP2T
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «