Muusikoiden.net
22.10.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kopio Gibsonin "elvytys"
1
sam_u
26.09.2018 21:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain serkkupojalta ulkomailta ostetun Gibson Les Paul kopion, jossa on sähköissä jotain häikkää eikä ääntä kuulu. Soitin tuntuu omaan käteen hyvältä, vaikkakin aivot haraavat vastaan koska kopio. Ajattelin ensin tutkia mitä on kitara syönyt ja sen jälkeen ehkä vaihtaa suoraan laadukkaat mikit ja potikat ja jakki. Mitä mieltä olette onko mitään järkeä, ja mitä mikkejä suosittelisitte yleishyviksi tuommoseen les paul-tyyppiseen skebaan? Tai mitkä olisi hyvät jos soittelisi vähän enemmän hard rock-tyyppistä runttailua, kun löytyy jos tuommonen Hagström Viking kikkailu vehje? Kitara oli vissiin maksanut silti monta sataa, eikä tunnu miltään anttila-ruoskalta. Tosiaan hyvän tuntuinen ja näköinen kun käsissä pyörittelee.

high_society
26.09.2018 22:36:40 (muokattu 26.09.2018 22:39:50)

Tottakai on järkeä jos kitara kerran tuntuu hyvältä.
Osta torilta jotkut Paffit siihen ja valitsemastasi soitinliikeestä potikat, ni ei hirveen kalliiks tuu.

Tosin et varmaan sitä kerkee tekeen ku muusikoiden ristiretkeläiset tulee ja sikisevinä henkinä hirttää sut munistas....

Jotenki maukkaan oloinen kitti:
https://obsidianwire.com/traditional-vintage-60s-wiring-for-les-paul

"Improved Sound & Playability"
"Crystal Clear Tone"
heheh

Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten
iec
26.09.2018 22:50:01 (muokattu 26.09.2018 22:53:30)

high_society:
Tosin et varmaan sitä kerkee tekeen ku muusikoiden ristiretkeläiset tulee ja sikisevinä henkinä hirttää sut munistas....

Muiden asenne riippu melko lailla siitä mitä lavassa lukee. Mikäli lukee Gibson ja kitara ei ole aito, niin silloin sanotaan että "hyi hyi." Jos taas kopiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa Les Paulin mallista kitaraa joka ei ole mitoiltaan 100% Gibsonin mallinen ja lavassa lukee vaikka Tokai, niin silloin tuskin voi kitaran omistajaa syyttää löyhästä moraalista.

Mikeiksi voisi heittää vaikka Dimarzio Liquifire + Crunch Lab-setin tai Seymour Duncanin Jazz+JB -setin jos haluaa soitella hardrock/kasariheviä. Vaihtoehtoja on monia, mutta tuossa mun suosikit.

Hagström Viking-puoliakustisessa taitaapi olla enemmän jazz/blues-mikit. Ainakin kaverilla on verrattuna mun Jazz&JB-settiin josta löytyy enemmän rähinää rokettirolliin.

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Urban Baboon
27.09.2018 01:31:19

Eiköhän sillä ihan hyvin soittele, vaikka olisikin suora väärennös. Ei kai toimivaa kitaraa takkaan kannata heittää? Ongelmia syntyy, jos sen yrittää myydä. Sitten kannattaa mahdollinen Gibsonin logo hioa pois ja myydä kopiona. Mutta myymisestähän tässä ei ollut puhe.

sam_u
27.09.2018 08:54:00

Kiitos vastauksista! Olen nyt eilisen illan ja selannut mnetin toria ja tkauppaa. Olen tullut siihen tulokseen, että ei ole järkeä vaihtaa vain jotain sähköjä, vaan laitan suoraan kaikki vaihtoon. Kumminkin vaihdan mikit, niin potikat, jakki ja svitsi ei maksa paljon mitään enää siihen päälle. Nii ja tosiaan kitara on siis ihan (epä)rehellinen feikki Gibsoni, jonka lavassa komeilee herra Gibsonin nimi. En todellakaan aio myydä ainakaan tuommoisenaan. Kyllähän tuo ahistaa semisti itseäkin, että on noin ja meinasinkin että jos vaikkapa näppäisi nätin maalin lapaan. Tosin tuohon sunburstiin vaikea saada nättiä yksiväristä sopimaan.
Mutta takaisin elektroniikkapuoleen. Onko humbuckereissa eroa että minkälaiset potikat vaativat? Kun seymor duncanin sivuilla taisi olla nyrkkisääntönä että niihin sopisi 500kohm. Nykyisessä kepissä tulee todella vähän säädettyä tonea ja volaa eri säätöihin mikkien välillä, niin mietin että jättäisi kaksi potikkaa vain kytkemättä, ja laittaisi yhteiset vola ja tone potikat. Mikin valintakytkin aitten tottakai.

samiko
30.09.2018 10:57:30

sam_u: Sain serkkupojalta ulkomailta ostetun Gibson Les Paul kopion...

Ei kitarasi ole kopio, se on väärennös.

samiko
30.09.2018 11:15:28

high_society: Tosin et varmaan sitä kerkee tekeen ku muusikoiden ristiretkeläiset tulee ja sikisevinä henkinä hirttää sut munistas....

Niin... en jaksa uskoa että jossain kellofoorumilla oltaisi kauheasti innoissaan, jos joku tulee kertomaan että haluaisin tuunailla rannalta ostettua Patek Philippeäni.

Tai itse asiassa Patek Philippen oston juuri ja juuri hiffaan, koska aitoon ei normi-ihmisellä varaa, mutta rantatuolin ääressä veistetyn Gibsonin hinnalla saa aidon Gibsonin käytettynä.

Itse en ainakaan sikise, lähinnä huvittunut. Gibson on kuitenkin ihan ruoska merkki ja kaikki Benettonitkin linkoaa ja pesee ja pyyhki ne 100-0. Sitten kuitenkin väärennökset järjestäin ihan hyviä yksilöitä. Ja vaikka väärennökset hyviä yksilöitä, kukaan ei tiedä että ovat hyviä yksilöitä, koska ihmiset luulee niitä aidoiksi. Miksi kukaan ei tee/osta Benettonin väärennöksiä

hallu
30.09.2018 11:42:23 (muokattu 30.09.2018 11:43:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: Niin... en jaksa uskoa että jossain kellofoorumilla oltaisi kauheasti innoissaan, jos joku tulee kertomaan että haluaisin tuunailla rannalta ostettua Patek Philippeäni.

Tai itse asiassa Patek Philippen oston juuri ja juuri hiffaan, koska aitoon ei normi-ihmisellä varaa, mutta rantatuolin ääressä veistetyn Gibsonin hinnalla saa aidon Gibsonin käytettynä.

Itse en ainakaan sikise, lähinnä huvittunut. Gibson on kuitenkin ihan ruoska merkki ja kaikki Benettonitkin linkoaa ja pesee ja pyyhki ne 100-0. Sitten kuitenkin väärennökset järjestäin ihan hyviä yksilöitä. Ja vaikka väärennökset hyviä yksilöitä, kukaan ei tiedä että ovat hyviä yksilöitä, koska ihmiset luulee niitä aidoiksi. Miksi kukaan ei tee/osta Benettonin väärennöksiä

Harley Bentoniin ei liity merkkinä mitään haluttavuutta eikä se merkkinä edusta mitään muuta kuin halpuutta (ja se yksilö jonka itse näin,oli myös aidosti huono). Aloittajana en ehkä olisi mainostanut, että kitara on tuoteväärennös vaan puhunut vain kopiosta. Sehän lakkaa olemasta tuoteväärennös kun sen Gibsonin logon hinkkaa sieltä lavasta pois.

Tuoteväärennöksissä on asiakkaan näkökulmasta se ongelma ettei niistä tiedä mitä ne on. Onko ne edes puuta ja jos on niin mitä puuta. Itse en sellaista ostaisi, koska jos valmistajalla on häpyä valehdella nimestä, niin miksi se puhuisi totta mistään muustakaan asiasta. Mutta jos olet kitarasi hyväksi havainnut, niin en sinuna sitä polttaisi vaan sähköt ja mikit kondikseen ja kovaa soittoa. Sen logon tosiaan hinkkaisin pois koska tuoteväärennös nyt kuitenkin on rikos ja itseäni väärennetty logo enemmänkin hävettäisi jos tietäisin kitaran väärennökseksi.

Se että muusikoiden netissä halvat aina pesee ja linkoaa kalliit, johtuu lähinnä siitä että halvatja varsinkaan edulliset kitarat ei enää nykyisin ole varsinaisesti huonoja vaan oikein kelpo pelejä ja vastaavasti niistä kalliista ei ihan kaikki ole niitä ylisuuremmoisia mahtiyksilöitä ja koska raha on ihmisille eri arvoista, niin kaikki ei pidä niitä kalliita hintansa väärtinä. Ja sehän on ihan totta, että vaikka CS Gibsonin ja stankku Gibsonin välillä tuntuisi olevan suhteellisen merkittäväkin ero, niin esimerkiksi stankku Gibsonin ja studio Gibsonin välillä sellaista eroa ei enää ole, mutta silti hintaero niillä on jotain nelinkertainen.

Tai siis on tietenkin ero stankun ja studion välillä, mutta se ero on lähinnä kosmeettinen eli stankussa on kiiltävämpi lakka ja enemmän blingiä, mutta soundiltaan ne on jokseenkin identtiset. Sen sijaan stankun ja CS:n välillä ei ole minkäänlaista eroa ulkonäön suhteen, mutta soundissa on merkittävä ero (ainakin parhaimmillaan en ole kuin paria CS:ää testannut ja ne oli aivan häikäisevän hyviä soinnillisesti, vaikka näyttivät ihan tavallisilta lessuilta). Eli halvemmassa päässä erot on ulkonäessä ja kalliimmassa päässä erot on soinnissa mikä kertoo, että soundi maksaa enemmän kuin silmäkarkki.

"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Barska
30.09.2018 12:07:03 (muokattu 30.09.2018 12:10:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sam_u: Nykyisessä kepissä tulee todella vähän säädettyä tonea ja volaa eri säätöihin mikkien välillä, niin mietin että jättäisi kaksi potikkaa vain kytkemättä, ja laittaisi yhteiset vola ja tone potikat. Mikin valintakytkin aitten tottakai.

Jos m-netin ristiretkeliset ei ole vielä vieraileet (plussaa high_societylle), niin en kyllä ehkä itse jättäisi Gibson tyyliseestä kitarasta kahta potikkaa kytkemättä. Ainakin mun mielestä LesPaul-tyyppsessä kitarassa, maukkaimmat soundit asuu mikkikytkin keskellä ja siitä sopivasti volume/tone potikoilla kaivellen.

No tämä toki maku- ja tottumus asia, itse vietin ekat 20-soittovuotta pelkän volume-potikan kanssa, kun kasari-oppien mukaan tone-kytkentä vaan syö yläpäätä... Nyt jopa tone:t on ahkerassa käytössä.

Mikeistä: Yllä mainittu 59/JB-duncan kombo on hyvä. Ja jos jätetään putiikki ym. kalliimat mikit pois, niin tän hetken oma suosikki lespassa on Dimarzion AirClassic/SuperDistortion. Joo, peruskauraa, mut pelaa hyvin humpasta-kasariheviin.

No, kannattaako kopio/väärennoksen tuunaus? No, kukaan ei ihmettelisi made in China Epiphonen tms. tuunammista. Mulla on kaveri, jolla iso kokoelma kalliita merkki kitaroita. Silti vähän väliä tyyppi ostelee halpis-ruoskia ja sijoittaa moninkertaisesti kitaran arvon mikkeihin ym. maalaa, sekä fiksailee niitä mieleisekseen. Osasta tulee hyvinkin hyviä. Osasta ei sitten. Silllä harrastus se tuokin.

Ja kopio/väärennös debaattiin. Joo, on väärin ja on rikollista. Tässä vähän sama juttu, kuin vaimo otti itsestään selfien Romanialais-kerjäläisen kanssa, näyttäen voiton merkkiä. Teki kuvasta sitten meemin, tekstillä: I support organized crime! Juristi huumoria kait.. Kuka tuon mitenkin ymmärtää, toinen juttu.

All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
The Jack
30.09.2018 12:26:04

hallu: Tai siis on tietenkin ero stankun ja studion välillä, mutta se ero on lähinnä kosmeettinen eli stankussa on kiiltävämpi lakka ja enemmän blingiä, mutta soundiltaan ne on jokseenkin identtiset. Sen sijaan stankun ja CS:n välillä ei ole minkäänlaista eroa ulkonäön suhteen, mutta soundissa on merkittävä ero (ainakin parhaimmillaan en ole kuin paria CS:ää testannut ja ne oli aivan häikäisevän hyviä soinnillisesti, vaikka näyttivät ihan tavallisilta lessuilta). Eli halvemmassa päässä erot on ulkonäessä ja kalliimmassa päässä erot on soinnissa mikä kertoo, että soundi maksaa enemmän kuin silmäkarkki.

Ainakaan Suomen markkinoilla harvemmin näkee uusia Les Paul Standardeja missä olisi erityisen upeita loimukansia. Kauniita ne ovat toki, mutta siihen seuraavalle tasolle päästäkseen pitäisi ostaa Custom Shop. Näteimmät kannet menee Custom Shopille, ja minusta kaikki loimukantiset R:t on poikkeuksetta uusia stankkuja nätimpiä.

Soundeista sanoisin etten ole koskaan törmännyt vielä huonoon Standardiin, mutta Studioiden joukossa on ollut välillä melko tumppuja. Vaikea uskoa niitä rujoimpia Studioita edes Gibsoneiksi, vaikka lavassa niin lukee. Muutamat Custom Shopit mitä olen testannut lyhyesti on olleet upeita, mutta en osaa sanoa missä määrin kokemus loistavuudesta tulee kevyestä painosta ja ulkonäöstä.

hallu
30.09.2018 12:58:38 (muokattu 30.09.2018 13:04:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Ainakaan Suomen markkinoilla harvemmin näkee uusia Les Paul Standardeja missä olisi erityisen upeita loimukansia. Kauniita ne ovat toki, mutta siihen seuraavalle tasolle päästäkseen pitäisi ostaa Custom Shop. Näteimmät kannet menee Custom Shopille, ja minusta kaikki loimukantiset R:t on poikkeuksetta uusia stankkuja nätimpiä.

Soundeista sanoisin etten ole koskaan törmännyt vielä huonoon Standardiin, mutta Studioiden joukossa on ollut välillä melko tumppuja. Vaikea uskoa niitä rujoimpia Studioita edes Gibsoneiksi, vaikka lavassa niin lukee. Muutamat Custom Shopit mitä olen testannut lyhyesti on olleet upeita, mutta en osaa sanoa missä määrin kokemus loistavuudesta tulee kevyestä painosta ja ulkonäöstä.

No stankuthan on vähintään yhtä keveitä ja toisinaan keveämpiäkin niiden kevennysten ansiosta. Itse suhtaudun keveyteen silleen varauksellisesti että ei liian kevytkään saa olla. Joskun testailin jotain SG.tä joka oli niin ylikevyt, että siitä tuli ihan rimpulafiilis, vaikka ei se nyt varsinaisesti rimpula ollut, mutta en vaan tykännyt. 3,5kg:sta ylöspäin alkaa olla ihan jees ja yli viiskiloisten kohdalla alkaa hymy hyytymään :-D .

Kyllä mä olen nähnyt stankuissa tosi upeita loimukansia ja omassanikin oli sellainen (tosin se oli vuosimallia -95). Mulle ne kannen loimut on aika yhdentekeviä. Niin ja en minäkään ihan surkeasoundisia stankkuja ole tavannut, mutta en toisaalta myöskään studioita (mun silmissä ne on samaa kamaa eri pintakäsittelyillä ja kanttauksilla). Sen sijaan CS:ään näyttää tulevan selkeä loikka soundillisesti. Mutta ei kai CS:tkään ole ihan samanlaisia ja olen ymmärtänyt, että ne vanhat jotka ei olleet oikeilla historiaspekseillä oli soinnillisesti vaatimattomampia ja ainakin se yksi yheksänkytluvun R oli vaatimaton eikä tarjonnut mitään lisäarvoa stankkuun verrattuna (paitsi ettäoli kalliimpi), mutta ne kaksi 2018 mallia oli ihan briliantteja.

Voi olla että mä en niistä kannen loimuista niin ymmärräkään kun en niihin ole ikinä isommin kiinnittänyt huomiota. Stankuissa ehkä yheksänkytluvulla suosittiin syvempää loimua jota ei nykyisin oikein noissa CS:sikään tapaa kuin toisinaan.

E: sen verran kuitenkin olen oppinut lessuista, että stankun tai studion voisin ostaa kokeilematta kitaraa, kyllä ne niin toistensa kaltaisia on, mitä oon stedannut, mutta CS olisi ihan pakko tsekata ja valikoida se itseä eniten puhutteleva soitin.

EE: tuli mieleen tosta tumppusoundisista studioista, että mun havaintojen mukaan se tumppuus liittyy siihen millaiset kevennykset on. Ne ihan ontoiksi koverretut Paulit on mun mielestä kautta linjan "tumpumpia" siis sellaisia jazzlootamaisia.

"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti