Muusikoiden.net
21.10.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erimieliset virittimet
1
Serenity
24.09.2018 18:13:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä siis viritysmittarit, ei ne kitaran lavassa olevat jutut..

Eli käytössä on kolme eri systeemiä: tietsikassa AP Tuner 3, Ibanez CU10 ja klipsimittari Cherub WST-640C. Jokaisella on vähän oma näkemyksensä oikeasta vireestä, ero on pahimmillaan korvin kuultava (reilu 10 senttiä). Onkohan joku muu huomannut eroja virittimien välilllä? (kaikissa pitch = 440 Hz).

Eipähän tuo muuten haittaisi, mutta kun Ibanez ei suostu virittämään bassoa ja klipsiviritin taas toimii vain bassossa (ja akkareilla tietty). AP Tuner toimii kyllä hyvin, mutta turhauttaa buuttailla tuota Wintoosaa yhden virittelyn takia. Ongelma tuli esiin vasta nyt kun innostuin kokeilemaan äänitysten tekoa.

LaXu
24.09.2018 18:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvat viritysmittarit ovat yleensä ihan syvältä. Olen saanut kännykän softillakin paljon parempia tuloksia.

Progorava
24.09.2018 18:46:18 (muokattu 30.09.2018 21:17:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeidalla skeida vire. So ist das leben.

Kaikkein mahtavinta on virittää kitaraa kännykän apilla samalla kun eukko tahi kakarat kaakattaa jotain tärkeetä samassa huoneessa.

Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
basisti1971
26.09.2018 06:32:30

Moi.

LaXu: Halvat viritysmittarit ovat yleensä ihan syvältä.

Noinhan se ruukaa menemään, etenkin jos kaikki bändin jäsenet virittävät omalla erilaisella halpiksellaan.

Joissain virittimissä on myös mahdollista vahingossa (tai jonkun avuliaan kanssabändiläisen ystävällisellä myötävaikutuksella) hienosäätää virettä.

Nuo halpiksetkin on kyllä ainakin oman rajallisen kokemuksen (Planet Waves SOS) perusteella täysin riittäviä itsekseen soitteluun, mutta etenkin äänitellessä on melko helposti ongelmia tiedossa.

Tarkasta viritysmittarista on kuitenkin niin paljon iloa ja hyötyä, että moinen kuuluu kyllä ainakin mun mielestä jokaisen kitaristin ja basistin peruskalustoon.

T:Samuli

J.Nikkanen
26.09.2018 08:15:10

Mulla oli muutamia klipsivirittimiä mutta aina olen palannut Korg DT-10 pedaaliin. Handlaa kitarat ja bassot, normi ja droppivireet. Joku Bossilainen (?) klipsiviritin oli ihan mahdoton, normivire meni ihan ok mutta droppi-cissä kitaralla kuulosti virittimen kanssa viritettynä järkyttävältä. Seikon STX5 on tallella jossain, kaippa sekin toimii mutta en ole taas pitkään aikaan käyttänyt. Kotona tulee melkein otettua A=440 juutuubista ja viritän ihan manuaalisesti sen pohjalta.

Serenity
26.09.2018 08:15:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Nuo halpiksetkin on kyllä ainakin oman rajallisen kokemuksen (Planet Waves SOS) perusteella täysin riittäviä itsekseen soitteluun, mutta etenkin äänitellessä on melko helposti ongelmia tiedossa.

Näköjään.. Noilla meikän vehkeillä saa kyllä kaikilla soittimen ihan ok vireeseen, mutta ongelma ilmeni tosiaan sitten äänittäessä. Olen kyllä sellaisiinkin vehkeisiin törmännyt, joilla ei kitaraa vireeseen saa sitten millään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti