Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko tavalliseen umpikaappiin vaihtaa noin vain elementit?
1 2 3
Laulava Kylätohtori
09.09.2018 18:27:11 (muokattu 09.09.2018 18:28:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo olen tehnyt vähän samanlaisen havainnon ja sen vuoksi aattelinkin päivittää noita elementtejä. Mitenkä muuten nuo WGS:t ? tehdäänkö ne kaikki ameriikoissa, vai onko ne halvemmat (satasen hintaluokassa) tehty kiinassa kuten Celestioneiden kohdalla on asian laita?
 
Olisiko ollut niin, että ne kootaan Jenkeissä, mutta osat tulee muualta? Muistankohan väärin, jos sanon, että niissä lukee Assembled in USA?
 
E. Itse suosittelen Taydenin elementtejä, jos vaan jostain löydät niitä. Mielestäni vähintään Heritage Celestioneiden tasoa, paitsi itse tykkään Taydenien tonesta enemmän.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
hallu
09.09.2018 18:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Olisiko ollut niin, että ne kootaan Jenkeissä, mutta osat tulee muualta? Muistankohan väärin, jos sanon, että niissä lukee Assembled in USA?
 
E. Itse suosittelen Taydenin elementtejä, jos vaan jostain löydät niitä. Mielestäni vähintään Heritage Celestioneiden tasoa, paitsi itse tykkään Taydenien tonesta enemmän.

 
Joo mä löysin myös, että kasattu usassa, mutta aika vaiteliaita näyttivät olevan varsinaisen valmistusmaan suhteen. Toisaalta nykyisin on yleistynyt käytäntö, että kaikki tavarat tehdään useammassa maassa ja siten sellaisia "made in" merkintöjä ei enää niin paljoa näe. No sillä asialla ei sinällään ole merkitystä kun mulla on nytkin kiinalaiset elementit Zillassa ja ihan hyvältä ne kuulostaa.
 
Tayden kiinnostaa kyllä kiitos vinkistä. Pikaisella googlaamisella en oikein äkännyt mistä noita saa ostaa, Uraltonella ei ainakaan näyttänyt olevan tarjolla Taydenia. Tiedätkö sattumoisin saako noita ostettua jostain suomesta? niin ja onko sulla joku tietty Taydenin malli joka voisi olla lähellä Celestion G12-65/WGS ET65 maailmaa? (nuo mainitut kajarit mulla on nyt ollut mielessä).
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Laulava Kylätohtori
09.09.2018 21:31:06 (muokattu 09.09.2018 21:32:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo mä löysin myös, että kasattu usassa, mutta aika vaiteliaita näyttivät olevan varsinaisen valmistusmaan suhteen. Toisaalta nykyisin on yleistynyt käytäntö, että kaikki tavarat tehdään useammassa maassa ja siten sellaisia "made in" merkintöjä ei enää niin paljoa näe. No sillä asialla ei sinällään ole merkitystä kun mulla on nytkin kiinalaiset elementit Zillassa ja ihan hyvältä ne kuulostaa.
 
Tayden kiinnostaa kyllä kiitos vinkistä. Pikaisella googlaamisella en oikein äkännyt mistä noita saa ostaa, Uraltonella ei ainakaan näyttänyt olevan tarjolla Taydenia. Tiedätkö sattumoisin saako noita ostettua jostain suomesta? niin ja onko sulla joku tietty Taydenin malli joka voisi olla lähellä Celestion G12-65/WGS ET65 maailmaa? (nuo mainitut kajarit mulla on nyt ollut mielessä).

 
Itse ostin aikoinani Uraltonelta, kun se vielä myi niitä. Samoin niitä sai Lean-Businessiltä Briteistä, joka taisi olla virallinen Tayden myyjä. Torilta sain metsästettyä joitakin, mutta ei niitä siellä juuri näe. Eikä missään muuallakaan. Yritin niitä haeskella ulkomaita myöden, mutta en löytänyt uusina, enkä käytettyinä. Ilmeisesti firma on lopettanut, mutta hassua, ettei käytettynäkään löytynyt.
 
Maksoin muistaakseni True Britistä (G12M-25) 80 uutena. Naurettava hinta, koska elementti on vähintään Heritage Greenbackin tasoa. Olen meinaan noita A/B-testannut vierekkäin samassa kaapissa. Tayden oli aavistuksen vähemmän kireä, mutta se voi johtua sisäänajostakin, en ole varma. Mutta muuten ihan identtinen soundi. Ja True brittejä oli tässä joskus taannoin torilla varmaan 70:llä tai jotain ja tosi pitkän aikaa. Ja silti jengi maksoi 60 kiinalaisesta kopiosta, joka oli ns. huonompi.
 
Itsellä on pari True Brittiä, eli perinteisiä Greenbackejä, pari Great Brittejä, jotka ovat G12H-75 kopioita, ja itse tykkäsin enemmän kuin Celestionin yhdestäkään testaamastani versiosta. Periaatteessa identtinen soundi, mutta yläpää jotenkin enemmän balanssissa omaan makuun. Pari Smoothia eli Alnicoja, joiden en tiedä olevan kopioita mistään, mutta toimii säröllä paremmin kuin mikään testaamani muu alnico-elementti. Ja sitten on vielä pari Brit 60:stä, jotka ovat kai kuin V30, mutta G12M-soundilla lisättynä. Suoraan en ole V30:iin verrannut.
 
E. En tiedä mitään mallia, mikä olisi tietääkseni suoraan G12-65, mutta ehkäpä tuo Brit 60 voisi olla lähellä tai sinnepäin tai jotain. Ei ole ikinä tullut verrattua ilman, että välissä olisi ollut liikaa aikaa..
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
09.09.2018 22:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WGS Reaper voi olla hyvä ehkä Greenbackin vastineeksi myös vaikkei aivan sama olekaan.
https://www.youtube.com/watch?v=towo5k1aTfQ
 
Tiedä sitten onko Reaper HP parempi?
 
Itseänikin kiinnostaa Tayden hieman, mut tosiaan kiven alla.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
09.09.2018 22:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: WGS Reaper voi olla hyvä ehkä Greenbackin vastineeksi myös vaikkei aivan sama olekaan.
https://www.youtube.com/watch?v=towo5k1aTfQ
 
Tiedä sitten onko Reaper HP parempi?
 
Itseänikin kiinnostaa Tayden hieman, mut tosiaan kiven alla.

 
Joo myös greenback voi olla kiinnostava, mutta sama juttu kuin tuossa Reaperissa eli tehonkestoa ei ole riittävästi. Etsin elementtejä vähintään viidenkymmenen watin tehonkestolla mieluummin vähän yli (60-70 w olis ihan jees) eli 2x12 kaappiin tulisi täytettä ja satawattinen vahvari. Käytännössä nuo pienetkin kestäisi koska en tietenkään aja koskaan täysillä sitä vahvistinta, mutta kun se on mätsäävä kaappi, niin haluaisin että se mätsäisi sitten myös teoreettisten ja kuviteltujen wattienkin osalta.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
p130
09.09.2018 22:52:16 (muokattu 09.09.2018 22:52:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo myös greenback voi olla kiinnostava, mutta sama juttu kuin tuossa Reaperissa eli tehonkestoa ei ole riittävästi. Etsin elementtejä vähintään viidenkymmenen watin tehonkestolla mieluummin vähän yli (60-70 w olis ihan jees) eli 2x12 kaappiin tulisi täytettä ja satawattinen vahvari. Käytännössä nuo pienetkin kestäisi koska en tietenkään aja koskaan täysillä sitä vahvistinta, mutta kun se on mätsäävä kaappi, niin haluaisin että se mätsäisi sitten myös teoreettisten ja kuviteltujen wattienkin osalta.
 
Vanhat "punaiset" Goodmansit voisi hyvinkin olla tuo haettu 50W Greenback. Jos vain jostain löytää, kiven alla meinaavat olla. Kaikki legendaariset britttivalmistajat käyttivät aikanaan myös Goodmanseja.
 
http://www.voxsupreme.org.uk/images/speakers/closeups/goodmans_25.jpg
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Metalkallo
10.09.2018 05:33:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Joo myös greenback voi olla kiinnostava, mutta sama juttu kuin tuossa Reaperissa eli tehonkestoa ei ole riittävästi. Etsin elementtejä vähintään viidenkymmenen watin tehonkestolla mieluummin vähän yli (60-70 w olis ihan jees) eli 2x12 kaappiin tulisi täytettä ja satawattinen vahvari. Käytännössä nuo pienetkin kestäisi koska en tietenkään aja koskaan täysillä sitä vahvistinta, mutta kun se on mätsäävä kaappi, niin haluaisin että se mätsäisi sitten myös teoreettisten ja kuviteltujen wattienkin osalta.
 
Reaper HP on 50w.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
hallu
10.09.2018 11:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Reaper HP on 50w.
 
Kiitos minä tsekkaan senkin kun menen Uraltonelle :-)
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
hallu
10.09.2018 17:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei suljetaan tää keissi (siis keskustelua toki voimme jatkaa) mä ostin tänään kajarit Uraltonelta. Päädyin sitten ostamaan WGS ET65 tötteröt kuten vähän jo etukäteen olin aatellut. Komea vaihtoehto olisi ollut Celestion G12-65 Hertitaget, mutta kun ne on tilauskamaa ja noita WGS:iä on sen verran paljon ylistetty ja ne on halvemmatkin ja ne sai heti, niin päädyin sitten niihin. Kyselin vielä myyjältäkin joka oli sitä mieltä, että niitä amerikkalaisvalmisteisina pidetään, vaikka ei tiennytkään onko kyse vain kasauksesta ja mistä osat ovat peräisin. Ja vaikka ne ovat epäilyttävän edulliset.
 
Mutta on ne jumalauta hyvät. Otin ekat testityypit ja ero V30 kajareihin on ihan huikea. Nää tuntuu tekevän juuri sen mitä toivoinkin näiden tekevän ja ihan uskomatonta kuinka paljon kaappi voi muuttua elementeillä ja miten soundi paranoo :-) . Vaikka nämä on ihan uudet vielä eikä vissiin sisäänajetkutkaan, niin nää on nyt jo hyvät. En enää voisi olla onnellisempi :-) okei onni on liian voimakas sana, mutta tyytyväinen olen ihan kertakaikkiaan. Yläkerta ei ole enää riipivän kirkas vaan tasapainoisen lämmin ja keskialue on tyyni ja tasainen. Selkeä muutos oli, että botnea katosi melkoisesti eli nuo V30 kajarit oli paljon botnekkaammat kuin luulinkaan. Ajattelin, että botne tulee tosta kaapista, mutta näillä elementeillä alakerta kirkastui todella paljon (mikä sekin on minulle ihan miellyttävä muutos). Särösounditikin on nyt jopa Leadkanavalla semmoisia lämpimiä ja rouheita eikä semmoisia treblepiikkejä tai pahimmoillaan sirinää esiintynyt lainkaan. Uskaltaisimpa väittää, että tätä soundimuutosta en olisi voinut saavuttaa eq:a ruuvaamalla millään.
 
Elementit on erilaisia. Huomasin jo asennusvaiheessa kun sormella naputteli kartiota, että v30 on tumma ja voimakas alapää eli pieni kosketus "tömähti". Lisäksi V30 magneetti vaikuttaa järeämmältä ja mun mielestä myös WGS on kevyempi elementti. En nyt tietenkään osaa mitään muuta arvioida, mutta Uraltonen myyjä ainakin arvioi että kyse on hyvästä elementistä jossa ei ole vikoja eikä lastentauteja esiintynyt eikä huonoa palautetta. Se sanoi myös tämän olevan WGS:n eniten myyty malli (en tiedä johtuuko halvasta hinnasta vai onko tää muuten vaan neutraali, mutta ei tää ihan paskakaan voi silloin olla).
 
On tästä ollut sekin hyöty, että nyt mulla alkaa olla käsitys ainakin parista elementtisuosikistani ja mietin, että miksi helvetissä mä niin monta vuotta tuskailin tuon V30 elementin kanssa kun ratkaisu lopultakin oli näin lähellä :-).
 
Jos joku tarvii kaksi 16 ohmista uudempaa kinkki Celestion V30 hägäriä niin mä pistän nuo joutilaaksi jääneet torille nyt. Tiedän jo etten niitä takaisinkaan laita :-).
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
s8na
10.09.2018 18:56:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V30 palaa aina takaisin jossain vaiheessa rumbaa. ;)
 
hallu
10.09.2018 19:06:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: V30 palaa aina takaisin jossain vaiheessa rumbaa. ;)
 
No niin varmaan kun se on yksi maailman eniten käytetty elementti. Ja en edelleenkään väitä että se olisi huono, vaan se ei sopinut minun signaaliketjuun.... ei vaan sopinut. Luin aiheesta lisää ja luulen, että se johtuu siitä, että minun kitarat ovat niin kirkassointisia ja yksi niistä keskialueelta agressiivinen niin, että v30 elementti korosti liiaksi ylärekisteriä ja teki siten soinnista liian riipivän. Toisaalta v30 voimakas botne toi reilusti jynkkää alapäähän niin että zillakaapilla tunnelma oli jopa middlekuoppainen samalla kun yläpää tuntui irroittavan paikat hampaista ja alapää höskytti munuaisia niin, että tulee kuset housuun.
 
Ymmärrän hyvin että esim recto ympäristössä modernissa hevimeiningissä v30 on ihan ehdoton, mutta meikäläisen reunarosobluesissa se tuntui vaan niin kesyttömältä että en saanut sitä aisoihin eq:a ruuvaamalla enkä mikkejä ruuvaamalla enkä soittotatsia säätelemällä. Siksi vaihdoin ja tosi pitkään minä sen v30 elementin kanssa taistelin ja sain siitä kyllämonia tyydyttäviä ja joskus jopa hyviä soundeja ulos, mutta mikään ei ollut koskaan helppoa.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Jucciz
10.09.2018 19:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: V30 palaa aina takaisin jossain vaiheessa rumbaa. ;)
 
Riippuu varmaan rumbasta. ;)
s8na
11.09.2018 12:46:33 (muokattu 11.09.2018 12:52:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi valitsemasi tuutit on varmasti hyvät. Kokeilin joskus ja se kuulosti kyllä todella hyvälle. Mulla oli vaan silloin omiin hommiin sopimaton takaa avoin kaappi ja koko setti vaihtui sit isompaan suljettuun.
 
hallu
11.09.2018 18:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Noi valitsemasi tuutit on varmasti hyvät. Kokeilin joskus ja se kuulosti kyllä todella hyvälle. Mulla oli vaan silloin omiin hommiin sopimaton takaa avoin kaappi ja koko setti vaihtui sit isompaan suljettuun.
 
Mulla on umpinainen kaappi, mutta nyt kun sanoit niin voisi tosiaan kokeilla ottaa takaa se keskimmäinen levy pois ja kokeilla sitä avoimena.
 
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Laulava Kylätohtori
11.09.2018 19:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mulla on umpinainen kaappi, mutta nyt kun sanoit niin voisi tosiaan kokeilla ottaa takaa se keskimmäinen levy pois ja kokeilla sitä avoimena.
 
Jos et vielä ole kokeillut, niin ilman muuta kannattaa kokeilla. Puoliavoin kaappi saattaa hyvinkin olla teikäläisen juttu..
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «