Muusikoiden.net
18.12.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin(combo) josta saa pelkkää cleania
1
Ahti Tuumiainen
27.07.2018 05:26:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, semmoinen olisi hakusessa. En halua mitään mallinnuksia enkä edes särökanavaa. Ja transistorivahvistin pitäisi olla. Löytyykö tämmöistä, vai pitäisikö suunnata katse bassovahvistimiin? Entä jonkun muun käyttöön kuin kitaralle tarkoitettuihin? Ja ei tarvitse tulla paljoa voluumia, ihan kotona yksin soitteluun olisi tarkoitus.

Ja sitten vielä ps: mulla on Fender Mustang mallintava vahvistin. Jos myisin sen, niin paljonko siitä kehtais pyytää? 20-100 euroa?

My car is shining, my teeth are fast.
19691970
27.07.2018 06:33:03

Ahti Tuumiainen: Niin, semmoinen olisi hakusessa. En halua mitään mallinnuksia enkä edes särökanavaa. Ja transistorivahvistin pitäisi olla. Löytyykö tämmöistä, vai pitäisikö suunnata katse bassovahvistimiin? Entä jonkun muun käyttöön kuin kitaralle tarkoitettuihin? Ja ei tarvitse tulla paljoa voluumia, ihan kotona yksin soitteluun olisi tarkoitus.

Kun haetaan puhtaille soundeille transistorivahvistinta ilman mallinnuksia, mulle tulee ekana mieleen aina nämä Rolandin JC-sarjan vahvistimet, joista pienin ja halvin taitaa olla tämä:
https://www.thomann.de/fi/roland_jc_22.htm

Jos se särömahdollisuus saa olla (eihän sitä pakko ole käyttää, vaikka siinä vahvistimessa se mahdollisuus olisikin), niin sitten vaikka tälläinen:
https://www.thomann.de/fi/vox_pathfinder.htm

hallu
27.07.2018 11:12:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyisistä vahvistimista tulee mieleeni EBS Session 60 bassokombo. Itselläni oli sellainen ja se oli todella hyvä myös kliinille kitaralle. Siitä lähtee juuri sellainen botnekas "läski" jazzkliini jollaisesta itse pidän. Se toimii myös hyvin bassolle sekä muuhun eli itse käytin sitä myös taustanauhojen pyörittelyssä. Se oli uutena vajaa kolmisensataa ja käytettynä olen torilla nähnyt sitä alle kahteensataan enkä itse epäröisi sitä ostaa jos sellaista olisin hakemassa.

Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on Session Sessionette, joita on tarjolla toisinaan ja hinnat ovat hyvin edullisia. Se on hyväsoundinen laite, mutta loistaa nimenomaan säröpuolellaan ja sen kliini taas on minusta aika kolkko ja kellomaisen kilahtava. Tykkäsin sen särökanavasta, mutta kliinissä EBS on minusta parempi (mutta nää nyt on makuasioita).

Sitten on tietenkin kaikkien klassikoiden äiti, jota ei myöskään saa uutena, mutta monet pitää tätäkin kliinin kitaroinnin graalin maljana (huom itse en ole koksaan soittanut tällä) nimittäin Polytone. Muita ei oikein tule mieleen ja uusia trankkuja ei taida kitarapuolellla oikein olla tajolla kun kaikki on jotain ihme mallinnuskummituksia..... tai no ehkä sen lounaslaatikon voisit tsekata. Sitä olen joskus pikaisesti kaupassa testannut ihan okei ja monet kehuu ja siinä kai ei mitään digitaalista d-luokan päätteessä on se suodatinhommeli joka voi vähän digitaaliselta tuntua, mutta ei määritelmällisesti sellainen ole.

Koita nyt ainakin satanen siitä mustangista saada. Jos ei ole kiire myydä niin anna olla vähän aikaa torilla kyllä sillekin tarvitsija löytyy.

Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
basisti1971
27.07.2018 11:32:53 (muokattu 28.07.2018 06:55:15)

Moi.

Mallintavat poislukien, normaali vahvistinkytkentä säröytyy ainoastaan kun vahvistinastetta yliohjataan, eli etenkin vanhan liiton vahvistimista puhuttaessa kaikista vahvareista joista saa särösoundin, saa pihalle myös suhteellisen säröttömän soundin.
Eli vaikkei kokemusta juuri tuosta olekaan, Mustangisi soveltuu vallan mainiosti säröttömäänkin soitteluun.
Kuten myös nuo yllälinkitetyt vaihtoehdot.

Ei kaikkia sisäänrakennettuja ominaisuuksia ole pakko käyttää jollei ole tarvetta tai ei vaan yksinkertaisesti halua.

Instrumenttivahvistusketjun suunittelu- ja valmistusfilosofiaan kuuluu kuitenkin aina jonkinmoinen särö, ultrapuhtaita HiFi-soundeja aniharva jaksaa ainakaan pidemmän päälle kuunnella.
Ja HiFi-puhtaat ovat armottomia soittovirheille, joten senkään puolesta eivät ole kovinkaan suosittuja etenkään aloittelijoiden keskuudessa.
Pidemmälle ehtineet voivat toki halutessaan tuollaisten armottomien signaaliketjujen avulla hioa soittotatsiaan tasaisemmaksi, mutta valitettavasti aniharva vaivautuu.

Se tuleeko särö esiasteesta, pääteasteesta vai kaiuttimesta, kahden edellämainitun yhdistelmästä vai kaikista kolmesta, se on toinen juttu se.

Ahti Tuumiainen: Entä jonkun muun käyttöön kuin kitaralle tarkoitettuihin? Ja ei tarvitse tulla paljoa voluumia, ihan kotona yksin soitteluun olisi tarkoitus.

Jos tavoitteena on vahvistukseltaan täysin särötön signaaliketju, periaatteessa mikä tahansa kokoaluekäyttöön tarkoitettu aktiivikaiutin jonka sisääntulo sopii korkeaimpedanssiselle ja tasoltaan matalalle magneettimikkisignaalille käy.
Ja jos käyttää jotain esivahvistinta, ei tarvitse erikseen kantaa murhetta impedanssi- ja tasosovituksistakaan.

Itsestä kiinni mitä käyttää, valinnanvaraa on dyykatuista tietokonekaiuttimista tonnien aktiivi-PA-pömpeleihin.
Itse olen soitellut juuri tuollaisilla dyykatuilla tietokonekajareilla, kuten myös pienillä aktiivisilla PA kaapeilla.
Yksi edullinen vaihtoehto hivenen tietokonekajaria suurempikokoisesta pikkukajarista on vaikkapa FBT:n Jolly A, ainakin vanhempi versio sopii suoraan ilman sen kummempia esivahvistimia kevyeen keikkakäyttöönkin.

T:Samuli

Tami
27.07.2018 12:56:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Niin, semmoinen olisi hakusessa. En halua mitään mallinnuksia enkä edes särökanavaa. Ja transistorivahvistin pitäisi olla. Löytyykö tämmöistä, vai pitäisikö suunnata katse bassovahvistimiin? Entä jonkun muun käyttöön kuin kitaralle tarkoitettuihin? Ja ei tarvitse tulla paljoa voluumia, ihan kotona yksin soitteluun olisi tarkoitus.

Ja sitten vielä ps: mulla on Fender Mustang mallintava vahvistin. Jos myisin sen, niin paljonko siitä kehtais pyytää? 20-100 euroa?

Mielenkiintoinen tilanne ja kysymys. Mitkä jutut esmes tuossa Mustangissa tökkii tällä hetkellä? Lähinnä haen sitä, mimmoisia ominaisuuksia uudessa vehkeessä pitäisi olla? Lähtökohtaisesti kuvailemasi äänet saa tuosta Mustangista, mutta jotain uupuu?

En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Kyllikki
27.07.2018 13:09:10

Nuo kriteerit täyttävä peli on tässä:

https://www.musamaailma.fi/dv-mark-jazz-12-kitaravahvistin.html

Riemastuttava tuttava jo painonsakin puolesta - vain 8,6 kg

Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
crow77
27.07.2018 13:14:13

Mites akustisen puolen combot? Itselle siunaantui takavuosina jostain halpis-Kustom, KAA-16, nykyinen vastine taitaa olla Sienna-sarja. En ole raaskinut hävittää, kun arvo on muutama kymppi mutta kuulostaa varsin hyvältä. 4-alueinen equ ja jousikaiku, celestionin kajari jne. Että tuli vaan mieleen jos siltä suunnalta kattelis..

balanced1
27.07.2018 13:37:04 (muokattu 27.07.2018 13:37:57)

https://www.tori.fi/pohjois-savo/Ro … pan_Vintage_1982_1985__48246482.htm

Tuollaisia löytyy useampi 80-luvulta. Transistori ja aika kulttimaineessa tietyissä piireissä. Aivan loistava puhdas kanava.

Jucciz
27.07.2018 17:53:28

Roland Jazz Chorus tai Yamaha G100-212. Molemmat ovat klassikkopelejä nimenomaan puhtaaseen soundiin.
JoKo
27.07.2018 20:10:06

Rolandin Jazz-chorus on tässä trankku-clean jutussa kyllä paras mihin olen törmännyt.

VIPMetal
27.07.2018 22:16:31

Roland JC-120. Toimii.

Divorce rock: Heroes Don't Ask Why
Ahti Tuumiainen
27.07.2018 22:40:57 (muokattu 27.07.2018 22:50:31)

Tami: Mielenkiintoinen tilanne ja kysymys. Mitkä jutut esmes tuossa Mustangissa tökkii tällä hetkellä? Lähinnä haen sitä, mimmoisia ominaisuuksia uudessa vehkeessä pitäisi olla? Lähtökohtaisesti kuvailemasi äänet saa tuosta Mustangista, mutta jotain uupuu?

Ihan kiva vehjehän se on. Mutta mulla on vaan jo vuosikausia ollut päähänpinttymä mahdollisimman yksinkertaisesta vahvistimesta. Hyvät soundit siitä Mustangista saa ainakin yksin soitteluun ja jos kaipaa monipuolisia soundeja ja efektejä, niin se on juuri ihanteellinen. Mutta minä en kaipaa. Minulle riittää kitaran ja sormien tuottamat efektit. Enkä sitä paitsi osaa edes käyttää sitä kunnolla(ja ohjekirja on hukkunut), mutta se ei ole se syy miksi haluaisin siitä eroon.

Kyllikki: Nuo kriteerit täyttävä peli on tässä:

https://www.musamaailma.fi/dv-mark-jazz-12-kitaravahvistin.html

Riemastuttava tuttava jo painonsakin puolesta - vain 8,6 kg

No niin, siinähän se olis. Harmi vaan että maksaa enemmän kuin tienaan kuussa.

Mulla oli aikoinaan Fender Frontman Reverd 15 w. Myin sen muistaakseni 20 eurolla, tai 40 eurolla, en muista. Särö oli kamala, mutta puhtaat ihan riittävät mulle.

Ei tällä mikään kiire ole. Kunhan vaan suunnittelen ja tuumailen, että millaisia musavehkeitä tarvitsisin mahdollisesti lähitulevaisuudessa.

balanced1: https://www.tori.fi/pohjois-savo/Ro … pan_Vintage_1982_1985__48246482.htm

Tuollaisia löytyy useampi 80-luvulta. Transistori ja aika kulttimaineessa tietyissä piireissä. Aivan loistava puhdas kanava.

No tuollainenhan se mulle pitäisi olla. Just tuo kahden kitaran sisääntulo olisi myös toivottava ominaisuus, tai ainakin kiva lisä, jota en tullut ensin ajatelleeksikaan. Eikä ole hinnalla pilattu.

aslak
27.07.2018 22:50:49

Music Man RD sarjan kanssa ei voi mennä pieleen, tunnettu ja tunnustettu clean/headroomistaan, parhainta. Omistin 2 kpl joten ei ole mutua.
Etuaste trankku ja pääte putkilla.

Jone the Bone
28.07.2018 10:15:22 (muokattu 28.07.2018 10:18:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen:

No niin, siinähän se olis. Harmi vaan että maksaa enemmän kuin tienaan kuussa.

Lisään vielä kerosiinia jäsen Kyllikin sytyttämiin liekkeihin tuomalla esiin DV Markin Jazz 12:n pikkuveljen, Little Jazzin:

https://www.musamaailma.fi/kitarist … rk-little-jazz-kitaravahvistin.html

Samat säädöt ja tehot kuin isoveljessäänkin, mutta pienemmällä kaijuttimella. Ulkomaisten arvostelujen mukaan odotettu tulokas erityisesti puhdasta soundia hakevien jazz-heebojen keskuudessa. Artikkeleiden mukaan syö myös hyvin pedaaleja, jotka kannattaakin pitää sopivan etäällä, etteivät tule syödyiksi huomaamatta.

Itse säestän myös Music Man -combojen esille nostoa, joskin myös re-issue mallien hinnat saattavat ylittää tässä tapauksessa budjetin, kuten Roland JC-sarjakin.

Kaikki tässä ketjussa ehdotetut combot ovat varmastikin hyviä vaihtoehtoja, kun haussa on nimenomaan hyvä puhdas soundi. Useimpien uusien kohdalla vain budjetissa pysyminen saattaa tuottaa ongelmia, ja käytettyjen, tuotannosta jo poistuneiden löytäminen voi olla pitempiaikainen prosessi. Tosin, tietynlaisen "kulttiaseman" saavuttaneiden vahvistimien osalta ei niille karttunut ikä suinkaan tuo helpotusta tilanteeseen hinnan osalta, pikemminkin päin vastoin.

Jos budjetti on kuitenkin kovin tiukka, voisiko sitten ajatella säästämistä pärjäämällä hieman kevyemmällä aamiaisella?

Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Ahti Tuumiainen
29.07.2018 11:08:19 (muokattu 29.07.2018 11:09:31)

Jos budjetti on kuitenkin kovin tiukka, voisiko sitten ajatella säästämistä pärjäämällä hieman kevyemmällä aamiaisella?

Heh. Jo tokkiisa.

Soittelin äsken tuolla Mustangilla, ja on se ihan hyvä. Ja onhan niillä efekteillä tosiaan kiva leikkiä. Mietin vaan, että aika vähän niille on käyttöä, ja mua kiinnostaisi enempi hommata pelkkä clean-vahvistin ja mahdollisesti joku säröpurkki siihen. Vaikka aika jazz-orientoitunut olenkin, joten särötintä kaipaa harvemmin.

Kefiiri
29.07.2018 11:34:17

Välillä vanhoja Yamahan comboja on liikkeellä ja useimmiten kohtuuhintaan. Tuntuu että kaikissa, teholuokasta riippumatta, on hyvin tasapainoinen puhdas sointi. Semmoisen hommaat.

(Ihan niissä vanhimmissa kolmikulmaisissa se sointi on lievästi kireä kuten Fenderin Frontmaneissa, mutta kaikki matkalaukkumalliset soivat nätisti.)

En ole musiikin asiantuntija.
iec
29.07.2018 11:40:29

Ahti Tuumiainen: Heh. Jo tokkiisa.

Soittelin äsken tuolla Mustangilla, ja on se ihan hyvä. Ja onhan niillä efekteillä tosiaan kiva leikkiä. Mietin vaan, että aika vähän niille on käyttöä, ja mua kiinnostaisi enempi hommata pelkkä clean-vahvistin ja mahdollisesti joku säröpurkki siihen. Vaikka aika jazz-orientoitunut olenkin, joten särötintä kaipaa harvemmin.

Varmaan joku Fenderin putkivahvari voisi olla kova sana clean-soitteluun. Edullisimmasta päästä mieleen tulevat seuraavat mallit:
-Excelsior
-Champ 12
-Ramparte
-Blues Junior
-Champ 600 (tosi pieni vahvari, sopii kotisoittoon)
-Super 112
-Super 60

Torillakin noita näytti tällä hetkellä löytyvän alkaen 170 euroa (Champ 600.)

Ja Rikstonelta voisi myös kysyä mitä löytyy vaikka valmiina. Risto myy torilla ainakin tällaista, joka voisi olla ihan hyvä sinun käyttötarkoituksiin:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1380091

Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jaketsu
29.07.2018 18:06:02

Tuo DV Markin Jazz on tosi hyväkuuloinen kapistus ja tosiaan kevytkin kuin mikä. Joskus ihastelin noita musamaailmassa samalla kun tein ostopäätöstä Mooerin kompurasta. Jos olisi ylimääräistä niin toi olisi varmaan meikäläisen kotivahvari.

Vainottu
01.08.2018 13:13:43 (muokattu 01.08.2018 13:14:44)

Jaketsu: Tuo DV Markin Jazz on tosi hyväkuuloinen kapistus ja tosiaan kevytkin kuin mikä. Joskus ihastelin noita musamaailmassa samalla kun tein ostopäätöstä Mooerin kompurasta. Jos olisi ylimääräistä niin toi olisi varmaan meikäläisen kotivahvari.

Nämä on pirun hyväsaundisia purkkeja. Mulla on tuo 2 kanavainen micro 50-nuppi ja toob-kaiutin ihan keikkakäytössä. Humppaa, rautalankaa ja rokkenrölliä soittelen. Ääntäkin lähtee yllättävän paljon. Uskallan suositella.

Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti