Muusikoiden.net
10.12.2018
R-JAM Group Oy | Italia Guitars | Demokitaroita myynnissä 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaramikkien Modit
1 2 3 4
Metalkallo
15.07.2018 12:15:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä mikki asiat on kovasti ruvennut kiinnostamaan minua ja ajattelin udella mitä modeja sinä tiedät tai ja olet tehnyt omiin mikkeihin?

Itse olen tehnyt tähän astisista magneetin vaihdon/t ja mikin päällä olevien säädettävien ruuvien poisto. Ihan kivasti nuo pikku modit muuttaa mikin sointia ja ovat helppo myös pistää ennallaan mikäli ei miellyta korvaa.

Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
LaXu
15.07.2018 17:02:47 (muokattu 15.07.2018 17:03:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yhdessä kitarassa Vintage Viben mikit, joissa on ihan valmistajan päästä mainio ominaisuus: helposti vaihdettavat magneetit. Ruuveilla kiinni oleva mikin pohjalevy irti, magneetit ulos, uudet tilalle. Ei tartte kattoa kuin napojen suunnat oikein.

Alun perin lähdin vaihtamaan mikkejä, koska alkuperäinen tallamikki oli vähän tunkkainen ja honottava. Otin uudet mikit AlNiCo 5 -magneeteilla, mutta sain mukana myös AlNiCo 2 -magneetit. Vitoset olivat tosi kirkkaat ja vähän ohuet, kun taas kakkosilla tuli just sellaista täyteläisyyttä, mitä vanha Yamahan puoliakustiseni kaipasi. Itseasiassa muutti fiilikseni kitarasta "pitäskö myydä pois" -> "tämä on ja pysyy".

Millä tavalla naparuuvien poisto vaikuttaa soundiin?

Myydään Axe-Fx 2: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1371854
Decadetroll
15.07.2018 17:07:52

LaXu: Mulla on yhdessä kitarassa Vintage Viben mikit, joissa on ihan valmistajan päästä mainio ominaisuus: helposti vaihdettavat magneetit. Ruuveilla kiinni oleva mikin pohjalevy irti, magneetit ulos, uudet tilalle. Ei tartte kattoa kuin napojen suunnat oikein.

Eli niinkuin käytännössä 95% kitaramikeistä? :)

I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
tuskiz
15.07.2018 20:06:56

LaXu: Mulla on yhdessä kitarassa Vintage Viben mikit, joissa on ihan valmistajan päästä mainio ominaisuus: helposti vaihdettavat magneetit. Ruuveilla kiinni oleva mikin pohjalevy irti, magneetit ulos, uudet tilalle. Ei tartte kattoa kuin napojen suunnat oikein.

Olen pahoillani jos ostit nuo mikit tämän "mullistavan huikean uuden ominaisuuden" vuoksi.

Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Metalkallo
15.07.2018 20:51:11

Millä tavalla naparuuvien poisto vaikuttaa soundiin?

No tuolla tavoinhan magneetin vaihto yleensä tapahtuu. Itse ruuvaan pohjalevyn ruuveja hieman auki ja tökkään toisesta päästä magneetin ulos, näin mikäli magneetti on jo irrallaan. Vahaamattomissa mikeissä magneetin saa juuri tuollein helposti ulos.

Naparuuvien (ne mitä voi pyörittää ruuvarilla mikin päällä) poisto vaikuttaa suht paljon mikin sointiin, minun mielestäni ehkä huonosti. Soundi ilman ruuveja on bassomainen ja hieman löysä, mutta samalla kirkas ja hieman yksikelaisen suuntaan menevä muttei aivan. Aluksi vaikutti hyvältä, mutta loppujen lopuksi parempi ruuveilla kuin ilman soundin puolesta.

ibnz
15.07.2018 22:32:33

Humppareissa naparuuvien pituuskin vaikuttaa saundiin. Vaihdoin viimeksi Duncan Full Shrediin ison keraamisen magneetin (koska Custom isolla on parasta) ja saundi jäi hitu liian kirkkaaksi. Perinteiset ruuvit lyhyiden heksaruuvien tilalle ja nyt on täydellinen

Huomenna sitten!
LaXu
15.07.2018 22:43:46

tuskiz: Olen pahoillani jos ostit nuo mikit tämän "mullistavan huikean uuden ominaisuuden" vuoksi.

Monessa mikissä ei pohja lähde ihan noin simppelisti irti mun mielestä.

Myydään Axe-Fx 2: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1371854
tuskiz
16.07.2018 00:46:19

LaXu: Monessa mikissä ei pohja lähde ihan noin simppelisti irti mun mielestä.

Jos yhtään tutkit normaalin humpparin rakennetta, huomaat ettei se pohjalevy ole kiinni kuin neljällä ruuvilla jotka menevät pohjan läpi keloihin kiinni, tämä siis ilman kolvattuja kuoria. Jotta saa magneetit ulos humpparista ei noita ruuveja tarvitse edes ruuvata kokonaan auki.

Decadetroll
16.07.2018 08:39:31

LaXu: Monessa mikissä ei pohja lähde ihan noin simppelisti irti mun mielestä.

No, voihan monessa mikissä se vaha olla sulanut pohjalevyyn kiinni ja kelojen suojateippi liimautunut... Mutta kyllähän noin keskimääräisesti ne irtoaa just noin simppelisti. Paitsi jos on joku epoksiin valettu (emg) tai kuorellinen, jossa kuori on juotettu kiinni pohjalevyyn.

I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
Metalkallo
16.07.2018 16:02:38

Yleensä pohjalevy lähtee juu tuollein helposti irti vaan ruuvaamalla ne ruuvit auki, tai juottamalla kuorellisessa oleva kuori irti. Joissain mikeissä taas saattaa olla se käämilankaa suojaava teippi aika kovasti kiinni sivuista pohjalevyssä, et sitä voi joutua myös irroittamaan jonkin verran.

fox
16.07.2018 16:49:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: .. tai juottamalla kuorellisessa oleva kuori irti. Joissain mikeissä taas saattaa olla se käämilankaa suojaava teippi aika kovasti kiinni sivuista pohjalevyssä, et sitä voi joutua myös irroittamaan jonkin verran.

No, toistakyt vuotta sitten kirjoittelin humpparin kuorien poistosta/avaamisesta tuollaista:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3427674#p3427674

ja edelleenkin mieluummin teen noin. Kiinni juottaminenkin on noin "helpompaa" siihen sahatulle täpälle.
Siinä näet on sellainen vaara niitä auki juottaessa, että voi tinaa mennä sellaiseenkin paikkaan missä sitä ei yhtään tarvitsis olla. ;)
Myöskään en sitä magneettia lähtis sivuttaissuunnassa työntämällä irroittamaan koskapa siellä voi olla humpparin kelojen ulostulojohtimia vaikka missä, riippuen mikin kokoajasta. Umpeen vahatuissakin on omat konstinsa, mutta nehän sinä tiedät kun olet niitä(kin) "magneetinvaihdoissa operoinut".
EMG-Overlandin mikkejä ei ehjänä saa purettua, ei myöskään "tar-backeja" eikä muitakaan epoksiin valettuja kuten vaikka Super 80 tai Superock.
Mitä tulee sitten siihen kitaramikkien modaamiseen, AlNiCo-magneettien vaihdot toisiin vastaaviin, ilman niitten magneettien tarkempaa mittaamista voi hivenen muuttaa soundia tai sitten ei (vallankin jos siihen muutokseen oikein kovasti uskoo). Se magneetti kuitenkin on ainoastaan yksi tekijä mikin "soundissa". Kelan mitoitus, kelarungon muoto ja jossain määrin kääminnän toteutus on myös kuitenkin tärkeitä sen "lopputuleman" kannalta. Resonanssitaajuutta näes ei voi muuttaa vain sitä magneettia vaihtelemalla. =)

Noita kaikkia mahdollisia modauksiahan voisi luetella useita, sekä mikin "sisäisiä" että johdotuksella toteutettavia. Pitää ehken palata aiheeseen tässä vielä..

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuskiz
16.07.2018 18:27:19

Kelojen muovin tyyppi, spacerien materiaali ja säätöruuvien kannan muoto on tärkeimpiä mikin soundiin vaikuttavia asioita.

fox
16.07.2018 19:25:33

tuskiz: Kelojen muovin tyyppi, spacerien materiaali ja säätöruuvien kannan muoto on tärkeimpiä mikin soundiin vaikuttavia asioita.

Jos niin sanot, täytyyhän sitä noinkin kokenutta tyyppiä uskoa. Ooh, tiedätpä paljon, poika!!

tuskiz
16.07.2018 19:31:47

fox: Jos niin sanot, täytyyhän sitä noinkin kokenutta tyyppiä uskoa. Ooh, tiedätpä paljon, poika!!

Nyt tiedät sinäkin, kun voit lukea sen internetistä. Ole hyvä.

Arkka
16.07.2018 19:39:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Kelojen muovin tyyppi, spacerien materiaali ja säätöruuvien kannan muoto on tärkeimpiä mikin soundiin vaikuttavia asioita.

Tuu tänne rölötteleen, niin ei tarvi asiaketjuja sotkea ;)
https://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=24

Metalkallo
16.07.2018 19:48:16 (muokattu 16.07.2018 19:52:34)

fox: Mitä tulee sitten siihen kitaramikkien modaamiseen, AlNiCo-magneettien vaihdot toisiin vastaaviin, ilman niitten magneettien tarkempaa mittaamista voi hivenen muuttaa soundia tai sitten ei (vallankin jos siihen muutokseen oikein kovasti uskoo). Se magneetti kuitenkin on ainoastaan yksi tekijä mikin "soundissa". Kelan mitoitus, kelarungon muoto ja jossain määrin kääminnän toteutus on myös kuitenkin tärkeitä sen "lopputuleman" kannalta. Resonanssitaajuutta näes ei voi muuttaa vain sitä magneettia vaihtelemalla. =)

Noita kaikkia mahdollisia modauksiahan voisi luetella useita, sekä mikin "sisäisiä" että johdotuksella toteutettavia. Pitää ehken palata aiheeseen tässä vielä..

Asiaa puhut. Tietenkin varovainen pitää olla jos lähtee tuuppaamaan magneettia sivusta ulos (ei onnistu vahatuissa koska ei liiku), mutta itse olen huomannut tuon kätevimmäksi keinoksi silloin kun jos esim. testailee eri magneetteja. Pohjan ruuvit auki hieman ja tuuppaus. Duncanin ja Gibsonin mikeissä nuo johdot on olleet yleensä siellä päässä josta lähtee tuuppaan jolloin en osu johtoihin vaan pelkästään magneettiin, ja tuolta päästä se pitääkin tuuppaa.

Mikissä on se oma soundinsa toki mikä pysyy ja mitä ei saa muutettua kuin vaan varmaan uudelleen käämimällä, mutta mun kokemuksella magneetti vaikuttaa yllättävän paljon. Tietty magneetti vaikuttaa vain basson, keskialueen ja kirkkauden toistoon, mutta nuokin joskus muuttaa aika paljon mikin sointia.

Mun mielestä tärkeimmät asiat mikin soundin kannalta on se käämilanka ja paljon sitä on, mistä materiaalista johto on ja sitten magneetti. En tosin ole asiantuntija, mutta nuo vaikuttaa olevan tärkeitä asioita jotka vaikuttaa mikin yleissointiin.

Metalkallo
16.07.2018 19:51:30 (muokattu 16.07.2018 23:21:31)

Tässä muuten mun video missä testaan 57 Classic mikkejä ILMAN noita naparuuveja mikin päällä. Niin sanottu "köyhän miehen P90 mikit" :)
https://www.youtube.com/watch?v=CeUin_-rjcU

Tokai LP, Celestion G12 Neo Creamback kajari. Nauhoitettu Zoom Q2HD:lla kuva että ääni, eli ei sentään mikään normi kamera ihan.

Jälkeenpäin kokeilin vaihtaa normi 57 Classicin tallaan plussan tilalle yhä ilman ruuveja ja yhä alnico 4 magneetilla ja se kyllä päihitti plussan kevyesti. Tiukka, mutta samalla löysä, kirkas ja erotteleva. Ehkä vähän T-Topin suuntaan.

fox
16.07.2018 20:29:18

Metalkallo: Tietty magneetti vaikuttaa vain basson, keskialueen ja kirkkauden toistoon, mutta nuokin joskus muuttaa aika paljon mikin sointia.

Mun mielestä tärkeimmät asiat mikin soundin kannalta on se käämilanka ja paljon sitä on, mistä materiaalista johto on ja sitten magneetti. En tosin ole asiantuntija, mutta nuo vaikuttaa olevan tärkeitä asioita jotka vaikuttaa mikin yleissointiin.

Hei, kun sua nuo jutut kiinnostaa, niin koitas ihmeessä jostain löytää tuommoinen kirja:

Donald Brosnack: Guitar Electronics -A Workbook jossa on aika perusteellisesti selvitetty mikä vaikuttaa ja mihin. Toinen hyvä tietty olis Adrian Leggin kirja Customizing Guitar Electronics joka sitten noihin kytkentöihin enemmän painottuu.

Oikeastaan sen mikin tuottamaan informatsuuniin vaikuttaa hyvinkin paljon se kelan muoto. Kapea ja korkea tuottelee sitä "F-tyylistä" ylä - keskialuepainotteista kun taas matala ja leveä menee sinne "P-90" suuntaan keski-ala -äänesten puolelle. "Nyansseja" sitten voi hakea sillä magneettikonfiguraatiolla. Siinäkin on sellainen "kauhun tasapaino" löydettävä, jo joskus 80-luvun alun kieppeillä yhen kaverin kommentti oli, kokeiltuaan jotain neodyymimagneetteja kitaramikissä "Darn near to weld the string to the mic.." eli vahva magneettikenttä kyllä "tappaa" kielen värähtelyn. Voipa muuten myös aiheuttaa mm. epävireisyyttä ja niitä ikäviä Stratoja vaivaavia "wolf toneja". Googleilepa.
EMG:n ideahan oli "heikko" mikki ja signaalin vahvistus mikin sisään rakennetulla esivahvistimella. Noin ylimääräsenä kommenttina.. ;)

hallu
16.07.2018 22:13:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:.............
EMG:n ideahan oli "heikko" mikki ja signaalin vahvistus mikin sisään rakennetulla esivahvistimella. Noin ylimääräsenä kommenttina.. ;)

Täähän on aivan loistava tiedonjyvänen enpä ollut tullut edes ajatelleeksi tätä puolta. Luulin, että EMG:n aktiivimikin idea oli ainoastaan vähentää sähkömagneettisen häiriön vaikutusta signaaliin, mutta siinähän tosiaan on tuokin puoli, että "heikko" mikki ei myöskään häiritse kielen soimista. Miksi helvetissä EMG:tä jotenkin ei pidetä yhtään kliinien soundien mikkinä? häiriötön mikki on tietenkin mannaa isoille säröille, mutta luulisihan sen nyt toimivan myös kliineissä..... vai mitenkä se on? mun pitäs varmaan ostaa joku kitara jossa on EMG:t että pääsisin tutustumaan siihen kunnolla.

Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Metalkallo
16.07.2018 23:29:52

hallu: Miksi helvetissä EMG:tä jotenkin ei pidetä yhtään kliinien soundien mikkinä? häiriötön mikki on tietenkin mannaa isoille säröille, mutta luulisihan sen nyt toimivan myös kliineissä..... vai mitenkä se on? mun pitäs varmaan ostaa joku kitara jossa on EMG:t että pääsisin tutustumaan siihen kunnolla.

EMG:tä pidetään niin hevi mikkinä et monikaan ei yhdistä puhtaita soundeja siihen. Kyllä niistä puhdastakin lähtee, mutta se ei kuulosta aivan yhtä "elävältä" kuten passiivimikissä. Onhan EMG:llä sitten eri mikkejä toki, et varmasti sieltä löytyy niitäkin joilla irtoaa hyvät kliinitkin. Vahvaristakin johtuu toki, esim. Fenderistä lähtee hyvät kliinit varmasti EMG:n mikeilläkin.

Kiitos Foxille, täytyy katsoa jos tutustuis noihin kirjoihin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti