Muusikoiden.net
28.10.2020

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall Silver Jubilee
1
Epi
14.07.2018 16:30:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö jäseniltä kokemusperäisiä näkemyksiä 80-luvun Marshall Silver Jubilee 2550- ja reissue 2555X -nuppien välisistä eroista? Hintaerot vaikuttavat melkoisilta, joten onko sille mielestänne soundillista tai muuta laadullista perustetta? Kyselen, kun tuo SJ on kiinnostava, mutta käytännössä mulle suht outo malli.

Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
The Jack
14.07.2018 21:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epi: Hintaerot vaikuttavat melkoisilta, joten onko sille mielestänne soundillista tai muuta laadullista perustetta?

Jos voi hyväksyä mustan perinteisen värin tolexissa, niin alkuperäisen 80-luvun lopun Black Jubileen löytää pienellä etsinnällä samaan hintaan mitä uudet reissuet maksaa eli n. 1200 e. Se on identtinen Silverin kanssa ja ainoastaan kuoret on eri. Aivan ensimmäiset Silver Jubileet eivät olleet yhtä hyväsoundisia kuin mihin on totuttu Jubileestä puhuttaessa ja valmistustekniikkaa muutettiin jonkun ajan kuluttua. Eli ostamalla mustan vältyt saamasta mahdollisesti sitä huonompaa ensimmäistä erää. Jubileetä tehtiin vähän aikaa mustana kuin hopeanväristen teko oli lopetettu. Keräilyarvon takia hinta on mustissa kuitenkin alhaisempi, kun niin moni yhdistää Jubileen siihen hopeaan väriin.

Torilta lähtisi 1400 eurolla Black Jubilee, mutta tuossa on mielestäni n. 200 euroa tinkivaraa.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1349869

En ole testannut uutta Jubileetä, mutta tämä on todella asiallinen video aiheesta.

https://www.youtube.com/watch?v=Z0_2-jCKSNM

Jubilee on omalla pienellä kokemuksella Marshalleista se paras soundisin. Mutta ei monipuolisin, ja sitä kannattaa ajatella enemmänkin yksikanavaisena vahvarina. Ei siitä saa poljettua kanavanvaihdolla tai pedaaleilla sekä hyvää cleaniä että säröä. Se on joko tai. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos harkitsee vahvaria keikkavehkeeksi. Jubileestä lähtee mielestäni loistavat cleanit, mutta se vaatii sitä että käy sormilla ruuvaamassa Lead Masterin, Presencen ja Gainin täysin eri asentoon mikä on särökanavan paras asetus.

Jouni Antero
15.07.2018 08:34:52

Juurikin näin. Itselläni on tuollainen Black Jubilee, se pienin combo versio, mikä tuntuu valmistetulla lyijystä. Kokoisekseen painaa kuin synti.

Siitä ei todellakaan saa puhdasta ja hyvää säröä samalla, mutta ei se kytkin ole lainkaan tarpeeton. Siitä saa erinomaisesti sellaista Rolling Stones komppi semisäröä ja sitten se kovin haluttu "täysi särö". Jos tarvitset sellaista ultra puhdasta niin sitten kyllä valitettavasti tarttee toisen vahvistin ja A/B-boxilla vaihto.

Itse ostin omani uutena noin 30 v sitten ja aluksi en oikein saanut siitä soundeja irti, mutta sitten luin jonkun haastattelun, missä joku sanoi, että Marsut kuulostaa parhailta, kun on kaikki täysillä. Toimii ainakin tällä. Käytännössä ainoa säätö mihin sen jälkeen olen koskenut on mastervola tilanteen mukaan.

Tyyppivikanahan näissä on surkea looppipiirilevy, mutta hoitokin on halpa, eli patch piuha jos looppia ei käytetä. Looppi toimii itsessään ongelmitta.

Rumpuja täytyy soittaa siten, että virveliin osutaan säännönmukaisesti!
Shredator
15.07.2018 09:13:41

Tuossa on oiva demo reissuesta. Puhdaatkin irtoaa kun osaa :) Marshall teki todella hyvää työtä näiden reissuiden (plus miniversio) kanssa, eikä kannata uskoa nettihypeä. Jopa looppikin on korjattu.
https://youtu.be/eNpCIqV0zO8

Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Epi
15.07.2018 11:14:25 (muokattu 15.07.2018 11:15:46)

Kiitos paljon kommenteista. Itselleni tuo särö/kliini ei tuota ongelmia, koska olen suuri säröfani, enkä omassa soitossani juurikaan puhdasta puolta tarvitse.

Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
JuSu
16.07.2018 08:34:52

Moro!

Jubilee on omalla pienellä kokemuksella Marshalleista se paras soundisin. Mutta ei monipuolisin, ja sitä kannattaa ajatella enemmänkin yksikanavaisena vahvarina. Ei siitä saa poljettua kanavanvaihdolla tai pedaaleilla sekä hyvää cleaniä että säröä. Se on joko tai. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos harkitsee vahvaria keikkavehkeeksi. Jubileestä lähtee mielestäni loistavat cleanit, mutta se vaatii sitä että käy sormilla ruuvaamassa Lead Masterin, Presencen ja Gainin täysin eri asentoon mikä on särökanavan paras asetus.

Tässä nyt tulee moterni tekniikka avuksi. Mulla on (Mini) Jubileen "kanavanvaihtimena" tuommoinen custom switcher (taisi maksaa n. 150 euroa), jossa neljä jalkakytkintä, kaksi looppia ja kaksi relettä. Toisessa loopissa mulla on säröpedaali ihan pikkuiselle reunalle säädettynä. Switcherillä sitten saa kanavanvaihdon ja boosterin erilaisia yhdistelmiä yhden polkaisun taakse, eli mulla neljä perussoundia siinä paletissa. Jos kanavien yhteinen eq alkaa rajoittaa ilmaisua, voisi tuohon toiseen looppiin laittaa eq-pedaalin, ja ottaa sen sitten mukaan vaikka juuri tukevoittamaan clean-kanavaa, joka mainitaan ohueksi, jos särösoundi on equtettu kohdalleen. Itsellä ei ole tätä havaintoa, ainakaan se ei mua ole haitannut.

Vielä itse vahvistimesta... Mulla on uusiotuontato-Jubileita kaksin kappalein. Ostin ensin mininupin, ja se kun tärähti tajuntaan ja lujasti, piti vielä saada samaa herkkua combomuodossa. En ole syväluotaavaa vertailua orkkiksiin tehnyt, mutta kyllä tuossa Minissäkin on soundi kohdallaan. Ja hintahan on jopa melkoilailla edukas tämäntasoisesta ja -laatuisesta vahvistimesta, Thomann myy nuppia hintaan 725 euroa. Jos 20 W riittää (ja useimmille riittää), niin ei huono vaihtoehto.

JuSu

"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
The Jack
16.07.2018 15:37:07

JuSu: Moro!
Tässä nyt tulee moterni tekniikka avuksi. Mulla on (Mini) Jubileen "kanavanvaihtimena" tuommoinen custom switcher (taisi maksaa n. 150 euroa), jossa neljä jalkakytkintä, kaksi looppia ja kaksi relettä. Toisessa loopissa mulla on säröpedaali ihan pikkuiselle reunalle säädettynä. Switcherillä sitten saa kanavanvaihdon ja boosterin erilaisia yhdistelmiä yhden polkaisun taakse, eli mulla neljä perussoundia siinä paletissa. Jos kanavien yhteinen eq alkaa rajoittaa ilmaisua, voisi tuohon toiseen looppiin laittaa eq-pedaalin, ja ottaa sen sitten mukaan vaikka juuri tukevoittamaan clean-kanavaa, joka mainitaan ohueksi, jos särösoundi on equtettu kohdalleen. Itsellä ei ole tätä havaintoa, ainakaan se ei mua ole haitannut.
JuSu

Turha valehdella, olen kopsannut asetukset omaan 2555:n aika suoraan Slashiltä. Myöskin Bonamassa käyttää aika pitkälti samoja säätöjä, mutta sillä oli bassot kympissä. Eli särökanava päälle, Lead Master kymppiin, Output Masteria sopivasti ja muut namiskat n. kuutoselle. Pidän 2555:n omasta säröstä enemmän kuin yhdenkään säröpedaalin ja Tubescreamerillä vain boostaan sooloja ja lisään niihin sustainia. Jos soitan siis Gain 6:ssa ja Lead Master täysillä, mikään pedaali ei kait pysty puhdistamaan soundia mikäli kanavanvaihdolla polkaisen clean-puolen päälle. Tietysti voin tehdä kompromissin laskemalla säröä ja Lead Masteria, mutta sitten se ultimaattinen paras terä säröpuolelta jää puuttumaan. Ihmettelen noita arvosteluvideoita siitä, että soittavat monesti särökanavan kanssa Lead Master puolessa välissä. Jää se vahvarin paras soundi kokonaan esittelemättä. Ymmärrän toki että pikkurosoilla soittava pärjää ihan hyvin Jubileen kanssa sellaisena kuin se on. Monella Jubileetä käyttävällä on kuitenkin toinen vahvistin säädettynä cleaneille.

JuSu
16.07.2018 15:56:41

The Jack: ...mikään pedaali ei kait pysty puhdistamaan soundia mikäli kanavanvaihdolla polkaisen clean-puolen päälle...

Pystyy pystyy. Mä tein noin käyttämällä Hotone Liftup -boostia. Käänsin siitä vaan tasoa alas, mikä ajaa suunnilleen saman asian, kuin kitaran volan tiputtaminen. Samalla pystyi pedaalin säätimillä kompensoimaan leikkautuvaa yläpäätä. Toimii ihan hyvin. Eq-pedaali toimii tässä ihan hyvin myös.

Lead masterin nostaminen käsittääkseni Jubileessa aiheuttaa vaiheenkääntäjän säröytymisen, joka voi tosiaan olla hyvinkin maukasta.

JuSu

"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
The Jack
16.07.2018 17:00:12

JuSu: Pystyy pystyy. Mä tein noin käyttämällä Hotone Liftup -boostia. Käänsin siitä vaan tasoa alas, mikä ajaa suunnilleen saman asian, kuin kitaran volan tiputtaminen. Samalla pystyi pedaalin säätimillä kompensoimaan leikkautuvaa yläpäätä. Toimii ihan hyvin. Eq-pedaali toimii tässä ihan hyvin myös.

Lead masterin nostaminen käsittääkseni Jubileessa aiheuttaa vaiheenkääntäjän säröytymisen, joka voi tosiaan olla hyvinkin maukasta.

JuSu

Täytyy testailla, kun omistamani Ten Band EQ on jäänyt luvattoman vähälle käytölle.

Vaikea silti vielä uskoa, että EQ:llä pääsee lähellekään sitä Jubileen clean-kanavan heleyttä minkä siitä saa Gain, Lead Master ja Presence aika lähellä nollaa. Toinen juttu on, että ainakin omassa vahvarissani tuntuu olevan todella suuri ero kanavien voluumibalanssissa. Samalla kun pitäisi vähentää clean-kanavalta säröä pitäisi siis buustata myös kunnolla voluumia ylöspäin.

JuSu
16.07.2018 19:53:19 (muokattu 16.07.2018 19:54:20)

The Jack: Vaikea silti vielä uskoa, että EQ:llä pääsee lähellekään sitä Jubileen clean-kanavan heleyttä minkä siitä saa Gain, Lead Master ja Presence aika lähellä nollaa.

Ei varmasti pääsekään....

Toinen juttu on, että ainakin omassa vahvarissani tuntuu olevan todella suuri ero kanavien voluumibalanssissa. Samalla kun pitäisi vähentää clean-kanavalta säröä pitäisi siis buustata myös kunnolla voluumia ylöspäin.

...koska sulla noi kuvailemasi soundit löytyy aikalailla erilaisilla asetuksilla. Mulla taas on haettu kompromissi puhtaan ja särön väliltä, ja sitten niitä vähän maustamalla saatu lisää variaatiota.

Makuasioita, sanoi Mustikin. Mutta näin mä olen saanut Jubileesta varsin pätevän neljän perussoundin keikkakoneen.

JuSu

Gypsy
18.07.2018 14:17:03 (muokattu 18.07.2018 14:22:17)

Jouni Antero:

Tyyppivikanahan näissä on surkea looppipiirilevy, mutta hoitokin on halpa, eli patch piuha jos looppia ei käytetä. Looppi toimii itsessään ongelmitta.

Mitä tarkoitat tällä?

EDIT: Sikäli kun näissähän ei mitään "looppipiirilevyä" edes ole. Ne Cliffin kytkinjakit kyllä usein alkavat näiden loopeissa tuon ajan vehkeissä ämpyilemään. Koskee myös esimerkiksi JCM800 ja 900 sarjalaisia. Silloin patchi auttaa. Vaan ei se uusi jakkikaan kallis ole.

Aamen
Gary the pine
21.07.2019 15:43:44

Nostellaas tätä kun on oivasti otsikoitu, hakukin löytää tämmöset helposti.

Mullehan tää alkuperäinen Silveri on kovin tuore tuttavuus ja kyseessä siis 2550-nuppi ja kaverina 2551A-komero, jossa T75-tötteröt.

Olen nyt sitä tossa kurittanut tuolla omalla komerolla, vanhoilla Pulsonic-komeroilla ja G12H-100 komerolla, mutta vähän tuolla mielen sopukoissa kukkuu ajatus että olisko tuolla vielä jotain mitä ei nyt vaan saa pihalle näillä tötteröillä. Viittaan siis tuohon nettimutuun, jonka mukaan Silverit olis lähtöjään equtettu V30:n kaveriks.

Minkäslaisia kokemuksia muilla Jubi-reiskoilla on? Mun piti yks V30-komero saada tossa lainaan, mutta se ei sit joutanutkaan, joten olen tyystin kelluvassa tilanteessa asian kanssa.

Itse en ole koskaan saanut V30-tötteröitä toimimaan minkään muun kuin Mesan Roadsterin kanssa. Kaikki tähänastiset Marsut on kuulostaneet järjestäen järkyttäviltä niiden läpi.

Tulin, näin, paskoin housuun.
B-tone-flat
21.07.2019 17:07:36

Gary the pine: Nostellaas tätä kun on oivasti otsikoitu, hakukin löytää tämmöset helposti.

Minkäslaisia kokemuksia muilla Jubi-reiskoilla on? Mun piti yks V30-komero saada tossa lainaan, mutta se ei sit joutanutkaan, joten olen tyystin kelluvassa tilanteessa asian kanssa.

Itse en ole koskaan saanut V30-tötteröitä toimimaan minkään muun kuin Mesan Roadsterin kanssa. Kaikki tähänastiset Marsut on kuulostaneet järjestäen järkyttäviltä niiden läpi.

V30 tötteröille on jubilee nupit equtettu alunperin. Näin muistan myös jostain asiantuntijafoorumilta lukeneeni. V30:sta en itsekään tykkää jubileen kaverina mutta toisaalta en tykkää koko V30:sta edes minkään muunkaan nupin kaverina. Sen sijaan pidän enemmän Greenbackin saundista jota myös kaikille vahvistimilleni tarjoilen.

Toisaalta makuasioitahan nämä on.

"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Ambitus
21.07.2019 17:26:51

Gary the pine: Nostellaas tätä kun on oivasti otsikoitu, hakukin löytää tämmöset helposti.

Mullehan tää alkuperäinen Silveri on kovin tuore tuttavuus ja kyseessä siis 2550-nuppi ja kaverina 2551A-komero, jossa T75-tötteröt.

Olen nyt sitä tossa kurittanut tuolla omalla komerolla, vanhoilla Pulsonic-komeroilla ja G12H-100 komerolla, mutta vähän tuolla mielen sopukoissa kukkuu ajatus että olisko tuolla vielä jotain mitä ei nyt vaan saa pihalle näillä tötteröillä. Viittaan siis tuohon nettimutuun, jonka mukaan Silverit olis lähtöjään equtettu V30:n kaveriks.

Alkuperäiset Silver-kaapit tuli joko v30 tai t75-tötteröillä. Kyl sen originaalinupin saa toimimaan kummallakinoikein hyvin. Mul on täysstäkillinen niitä vanhoja 4x12 kaappeja; alakaapissa t75 ja yläkaapissa v30 ja ollaan ihan onnistuneesti tehty levyjä kummallakin kaapilla. Mun suosikki Silverin kaveriksi on tosin Bognerin Ubercabit jos on v30 ja t75 ristissä.

www.facebook.com/MatiasKupiainenOfficial/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti