Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaapeista taas..
1 2 3
LaMotta
15.06.2018 20:31:32 (muokattu 15.06.2018 20:32:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emmie tiijä. Olennaista on se että onko kotelo avoin vai suljettu. Sen jälkeen pystyy equlla säätämään pikkujutut kohdilleen. Mutta kuka mitenkin. Mitäpä tässä jeesustelemaan. Saahan näistä mussuttaa tuomiopäivään saakka.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
high_society
15.06.2018 22:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Keikalla teen mitä äänimies käskee enkä väitä vastaan :-)
J.Nikkanen: Se on kyllä varmasti melko usein ihan oikea ratkaisu!
 
Äläkää ny alkako lampailemaan.
Voi sille sanoa myös et piä tunkkis perkele !
 
Tulosta Merkitse muistiin + Vastaa lainaten
LaXu
16.06.2018 12:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aslak: Sitten kun olet kokeillut kaikki 200 elementtiä, 200 kaappia, closed back, semi-open ja open variaatiolla niin kitaristi on hullu otus joka huomaa että elementin ripustus unohtui.
 
Ai mutta kun tämähän on nykytekniikalla ihan hirveän helppoa. Nuppi johonkin hyvään line-out kuormaan kiinni ja kaappi-impulssit tulille. Siinä voi sitten loputtomiin mehustella, että mikä kaiutin-kaappi-mikki yhdistelmä (tai useamman miksaus!) kuulostaa parhaalta sen sun vahvistimen kautta.
 
Tätä tullut harrastettua mallintavien kanssa niin paljon, että oli pakko myöntää, että se kaiutinkaappi on vaan pirun tärkeä tekijä siinä ketjussa. IR-valmistajilta löytyy Greenbackia ja V30:sta niin pirun moniin kaappeihin sullottuina ja jotenkin ne silti onnistuvat kuulostamaan erilaisilta eri skobeissa, yksi toimii hyvin vahvarin X kanssa ja toinen taas Y:n.
 
Itse suosin 1x12 skobeja, mutta niiden täytyy olla sopivan kokoisia. Pieni kotelo, "laatikkomainen" soundi. Vastaavasti samankokoinen kotelo saattaisi avata 1x10 kaiuttimen soundia sopivasti. Mun nykyinen Bognerin kombo taitaa olla kooltaan lähempänä pientä 2x12 kaappia.
 
hallu
16.06.2018 13:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Ai mutta kun tämähän on nykytekniikalla ihan hirveän helppoa. Nuppi johonkin hyvään line-out kuormaan kiinni ja kaappi-impulssit tulille. Siinä voi sitten loputtomiin mehustella, että mikä kaiutin-kaappi-mikki yhdistelmä (tai useamman miksaus!) kuulostaa parhaalta sen sun vahvistimen kautta.
 
Tätä tullut harrastettua mallintavien kanssa niin paljon, että oli pakko myöntää, että se kaiutinkaappi on vaan pirun tärkeä tekijä siinä ketjussa. IR-valmistajilta löytyy Greenbackia ja V30:sta niin pirun moniin kaappeihin sullottuina ja jotenkin ne silti onnistuvat kuulostamaan erilaisilta eri skobeissa, yksi toimii hyvin vahvarin X kanssa ja toinen taas Y:n.
 
Itse suosin 1x12 skobeja, mutta niiden täytyy olla sopivan kokoisia. Pieni kotelo, "laatikkomainen" soundi. Vastaavasti samankokoinen kotelo saattaisi avata 1x10 kaiuttimen soundia sopivasti. Mun nykyinen Bognerin kombo taitaa olla kooltaan lähempänä pientä 2x12 kaappia.

 
Niin ja sitten vielä se kotelon rakenne jos käyttää refleksiaukkoista koteloa niin soundi muuttuu jälleen. Mietin että niissä avoimissakin kaapeissa vaikuttaa varmaan se minkä muotoinen se reikä siellä takana on ja onko kokonaan auki, vai vaan puoliksi, etc.....
 
Sitten jos impulsseihin mennään, niin tulee yhtenä muuttujana lisää se mikitys ja huone. Itse olen impulssien kanssa kokenut vähän ongelmalliseksi monitorikuuntelun. Kuulokkeilla toimii hyvin kuin junan vessa, mutta monitoreilla tulee sitten oma akustinen tila joka alkaa vaikuttamaan myös. Mutta siis variaatioita on mielettömästi eikä niitä kaikkia mitenkään voi analyyttisesti käydä läpi. Se pitää vaan kulloisessakin tilanteessa koittaa saada kamppeet soimaan niin hyvin kun osaa, ja niillä sitten mennään.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
Laulava Kylätohtori
22.06.2018 21:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No tuostahan voisi päätellä, että botne ei riipu pelkästään kaapista, vaan elementti tuo sitä myös.
 
Jep, kyllä se elementti vaikuttaa merkittävästi myös botneen. Tuossa, kun olen jos jonkinlaista elementtiä käyttänyt vuosien varrella Bluetonen kaapissa, niin kyllä se elementti vaikuttaa (mielestäni) ihan kaikkeen.
 
Ja toisaalta, kun kaappejakin on ollut kaikenlaisia ja samoja elementtejä vaihdellut eri kaappien kesken, niin kyllä sillä kaapillakin on iso merkitys ei vain botneen, vaan kaikkeen muuhunkin.
 
Näin meikäläisen metelin raiskaamilla korvilla koettuna siis. :)
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
22.06.2018 21:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Niin ja sitten vielä se kotelon rakenne jos käyttää refleksiaukkoista koteloa niin soundi muuttuu jälleen. Mietin että niissä avoimissakin kaapeissa vaikuttaa varmaan se minkä muotoinen se reikä siellä takana on ja onko kokonaan auki, vai vaan puoliksi, etc.....
 
Sitten jos impulsseihin mennään, niin tulee yhtenä muuttujana lisää se mikitys ja huone. Itse olen impulssien kanssa kokenut vähän ongelmalliseksi monitorikuuntelun. Kuulokkeilla toimii hyvin kuin junan vessa, mutta monitoreilla tulee sitten oma akustinen tila joka alkaa vaikuttamaan myös. Mutta siis variaatioita on mielettömästi eikä niitä kaikkia mitenkään voi analyyttisesti käydä läpi. Se pitää vaan kulloisessakin tilanteessa koittaa saada kamppeet soimaan niin hyvin kun osaa, ja niillä sitten mennään.

 
Olikos se niin, että refleksiputki vaikuttaa enemmän sinne alataajuuksiin, mikä oli ainakin yksi syy, ettei niitä ole niinkään kitarakaapeissa, vaan bassokaapeissa? Jostain muistelisin tällaista lukeneeni.
 
Se on totta, että tuo on kyllä niin loputon suo, että jossain kohtaa pitää vaan päättää, että tämä on hyvä ja mennä sillä...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
J.Nikkanen
22.06.2018 22:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Äläkää ny alkako lampailemaan.
Voi sille sanoa myös et piä tunkkis perkele !

 
Toki voi, mutta äänimies on ystävä joka tekee parhaansa tai sen minkä osaa tai mitä just sillä hetkellä huvittaa. Keikan jälkeen olen aina käynyt kiittämässä miettimättä sen enempää oliko saundit ok vaiko vielä paremmat.
 
hallu
22.06.2018 22:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Olikos se niin, että refleksiputki vaikuttaa enemmän sinne alataajuuksiin, mikä oli ainakin yksi syy, ettei niitä ole niinkään kitarakaapeissa, vaan bassokaapeissa? Jostain muistelisin tällaista lukeneeni.
 
Se on totta, että tuo on kyllä niin loputon suo, että jossain kohtaa pitää vaan päättää, että tämä on hyvä ja mennä sillä...

 
Refleksiputkia en ole kitarakaapeissa nähnyt eli ne ainakin ovat lähinnä bassokaappien ja ehkä pa-kaappien rakenteita. Mutta refleksiaukkoja olen nähnyt ainakin siis änkäisen kitarakaapeissa on sellainen ja mesan thielessä on refleksiaukot edessä. Joissakin avoimissa kaapeissa on taas takana eri muotoisia ja kokoisia aukkoja joten ehkä niilläkin on soundillista merkitystä, mutta se edessä oleva aukko ainakin on viritettävää mallia.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
Guitarfreak
23.06.2018 00:51:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Refleksiputkia en ole kitarakaapeissa nähnyt eli ne ainakin ovat lähinnä bassokaappien ja ehkä pa-kaappien rakenteita. Mutta refleksiaukkoja olen nähnyt ainakin siis änkäisen kitarakaapeissa on sellainen ja mesan thielessä on refleksiaukot edessä. Joissakin avoimissa kaapeissa on taas takana eri muotoisia ja kokoisia aukkoja joten ehkä niilläkin on soundillista merkitystä, mutta se edessä oleva aukko ainakin on viritettävää mallia.
 
Jos oon oikein ymmärtänyt nii toi Mesan thiele aka modattu EV TL806 ei ole suoraan refleksi (ported) vaan transmission line -tyyppinen konstruktio. https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line_loudspeaker
 
Muista en sit tiedä :)
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guitarfreak
23.06.2018 00:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Toki voi, mutta äänimies on ystävä joka tekee parhaansa tai sen minkä osaa tai mitä just sillä hetkellä huvittaa. Keikan jälkeen olen aina käynyt kiittämässä miettimättä sen enempää oliko saundit ok vaiko vielä paremmat.
 
...elämäänsä kyllästynyt entinen kitaristi jolla kiiltää kaljahanat silmissä... :D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
J.Nikkanen
23.06.2018 01:16:58 (muokattu 23.06.2018 01:30:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Jos oon oikein ymmärtänyt nii toi Mesan thiele aka modattu EV TL806 ei ole suoraan refleksi (ported) vaan transmission line -tyyppinen konstruktio. https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line_loudspeaker
 
Muista en sit tiedä :)

 
Ei, olet ymmärtänyt väärin. Ihan refleksikaappejahan ne EV & Mesa & johdannaiset ovat. Täysin tavallinen hyllyportti, EV antaa toki mahdollisuuden muuttaa kaapin viritystaajuutta, Mesasta ja muista en tiedä.
 
Transmission Line Loudspeaker huomattavasti monimutkaisempi ja harvoin muualla kuin hifi hommissa käytetty.
 
edit: ...jaa oisko jossain PA pömpeleissä myös tuommosia keksintöjä ollut? Juuri nyt en muista.
 
J.Nikkanen
23.06.2018 01:27:22 (muokattu 23.06.2018 01:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Refleksiputkia en ole kitarakaapeissa nähnyt eli ne ainakin ovat lähinnä bassokaappien ja ehkä pa-kaappien rakenteita. Mutta refleksiaukkoja olen nähnyt ainakin siis änkäisen kitarakaapeissa on sellainen ja mesan thielessä on refleksiaukot edessä. Joissakin avoimissa kaapeissa on taas takana eri muotoisia ja kokoisia aukkoja joten ehkä niilläkin on soundillista merkitystä, mutta se edessä oleva aukko ainakin on viritettävää mallia.
 
Ei se elementti tiedä onko aukko pyöreä vaiko suorakaiteen, kolmion tms. muotoinen. Pinta-ala ja pituus määräävät viritystaajuuden. Pelkkä pyöreä (tai neliö, suorakaide, kolmio, jne.) reikä etulevyssä on juurikin vain sen etulevyn pituinen "putki".
 
Guitarfreak
23.06.2018 08:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei, olet ymmärtänyt väärin. Ihan refleksikaappejahan ne EV & Mesa & johdannaiset ovat. Täysin tavallinen hyllyportti, EV antaa toki mahdollisuuden muuttaa kaapin viritystaajuutta, Mesasta ja muista en tiedä.
 
Transmission Line Loudspeaker huomattavasti monimutkaisempi ja harvoin muualla kuin hifi hommissa käytetty.
 
edit: ...jaa oisko jossain PA pömpeleissä myös tuommosia keksintöjä ollut? Juuri nyt en muista.

 
TL806 on PA kaappi :)
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
23.06.2018 08:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei se elementti tiedä onko aukko pyöreä vaiko suorakaiteen, kolmion tms. muotoinen. Pinta-ala ja pituus määräävät viritystaajuuden. Pelkkä pyöreä (tai neliö, suorakaide, kolmio, jne.) reikä etulevyssä on juurikin vain sen etulevyn pituinen "putki".
 
Okei, minä tiedän niin kovin vähän näistä joten nämä tiedon jyvät ovat minulle arvokkaita, kiitos niistä.
 
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
J.Nikkanen
23.06.2018 10:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: TL806 on PA kaappi :)
 
Se on silti bassorefleksi.
 
J.Nikkanen
23.06.2018 11:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, minä tiedän niin kovin vähän näistä joten nämä tiedon jyvät ovat minulle arvokkaita, kiitos niistä.
 
Mutta semmoinen hassu "pieni" yksityiskohta, eli vaikka tuossa mainitsin että reikä kuin reikä toimii ikäänkuin refleksiputkena niin toki perinteisessä, takaa avoimessa kitarakaapissa on ihan turhaa hommaa yrittää niin ajatella. Eli avoin kaappi on avoin kaappi ja sillä hyvä.
 
Avoimessa kaapissa vaikuttaa toki saundiin se että kuinka suuri se aukko on mutta mun mielestä (tai sitten vain kuvittelen koko jutun koska näköaisti usein jyrää kuuloaistin) myös aukon sijainnilla on merkitystä sekä tietysti elementillä.
 
Ja ettei homma olisi liian helppoa niin aukko etuseinässä ei automaattisesti tarkoita että voitaisiin puhua refleksikaapista, aukon koko ja pituus voivat olla sellaiset että kaappi ei toista yhtään alemmaksi kuin perinteinen, takaa avoin. Se vain kuulostaa erilaiselta mutta ei ole siis refleksikaappi.
 
Ja totean vielä sellaisenkin asian että vaikka maailmassa on ikäänkuin päin helvettiä suuniteltuja kaappeja ties mitenkä paljon, niin silti nekin toimittavat usein vallan kelpoa saundia ulos. Voihan noita kaappeja sekä elementtejä (jos T/S parametrit saatavilla) mallintaa softalla ja ihmetellä ei hemmetti että eihän tuossa kaapissa ole mitään järkeä mutta kun se vaan saundaa niin helvetin hyvältä!
 
Jos se kuulostaa hyvältä, se on silloin hyvä.
 
ituvirtanen
23.06.2018 11:55:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Voihan noita kaappeja sekä elementtejä (jos T/S parametrit saatavilla) mallintaa softalla ja ihmetellä ei hemmetti että eihän tuossa kaapissa ole mitään järkeä mutta kun se vaan saundaa niin helvetin hyvältä.
 
Kun PA-puolella, johon kitaravehkeetkin kuuluvat, suunnitellaan vahvistin tai kaappi, ei olla tekemässä hifiä. Siksi kaappi voi kuulostaa hyvältä, koska vahvarin ja kaapin yhdistelmä voi toimia ihan hyvin. Kumpikaan ei ole vasteeltaan suora ja eq edustaa suunnittelijan mieltymyksiä, siis kiemura. Kitaran vaste on tunnetusti suorasta kaukana. Siten lopputulos voi hiukan vahingossa olla ihan OK. Erityisesti, jos korva on tottunut johonkin.
 
J.Nikkanen
23.06.2018 12:04:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: Kun PA-puolella, johon kitaravehkeetkin kuuluvat, suunnitellaan vahvistin tai kaappi, ei olla tekemässä hifiä. Siksi kaappi voi kuulostaa hyvältä, koska vahvarin ja kaapin yhdistelmä voi toimia ihan hyvin. Kumpikaan ei ole vasteeltaan suora ja eq edustaa suunnittelijan mieltymyksiä, siis kiemura. Kitaran vaste on tunnetusti suorasta kaukana. Siten lopputulos voi hiukan vahingossa olla ihan OK. Erityisesti, jos korva on tottunut johonkin.
 
Kyllä, juuri näin. Ja tuo on hemmetin hyvä lause: "Siten lopputulos voi hiukan vahingossa olla ihan OK." Eli testihommia, loputon suo, hyvä (teko)syy kamarunkkaukseen!
 
Guitarfreak
23.06.2018 13:41:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Se on silti bassorefleksi.
 
Kyllä. Katoin speksit tarkemmin nii näi on. Seison korjattuna.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
J.Nikkanen
23.06.2018 13:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Emmie tiijä. Olennaista on se että onko kotelo avoin vai suljettu. Sen jälkeen pystyy equlla säätämään pikkujutut kohdilleen. Mutta kuka mitenkin. Mitäpä tässä jeesustelemaan. Saahan näistä mussuttaa tuomiopäivään saakka.
 
Jos vahvistimen omat säädöt eivät tahdo riittää niin EQ etuasteen ja päätteen välissä on kyllä oikein oiva työkalu, toimii mun mielestä paremmin siinä kohtaa signaaliketjua kuin efektilaudassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «