Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on uuden sähkökitaran nauhojen normaalia kulumista?
1 2 3
Krice
12.05.2018 18:04:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Mitä mä just luin? Basically: Huonoilla soittajilla nauhat kuluu nopeammin? Ja, että "ei osata keventää otetta" eli hyvät soittajat soittaa "kevyin ottein". Tässä on varmaan joku tieteellinen menetelmä taustalla millä oot tätä asiaa tutkinut.
 
Tuo on siinä mielessä perusteltu näkemys, että kieltä ei tarvitse painaa nauhaan kuin sen verran, että kieli soi. Mutta sen jälkeen tietysti esimerkiksi paksummat kielet kuluttavat enemmän, koska niillä soittamiseen vaaditaan enemmän voimaa. Lisäksi joillakin soittajilla vain on kovempi ote kitaraan, samalla tavalla kuin minkä tahansa soittimen kanssa. Jotkut röytävät kovaa sillä soittimella, toisilla taas on hienostuneempi ote soittamiseen. Mitä tulee tutkimuksiin niin omalta osalta voin kertoa, että käytännössä itselläni nauhat ei kulu lainkaan. En ole ainakaan havainnut mitään nauhakulumaa kitaroissani, joissa on tavalliset nauhat, ei siis mitään teräsnauhoja tms.
 
trih
12.05.2018 18:41:04 (muokattu 12.05.2018 18:51:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zadu86: Mulla on kans tota hiekkapaperifiilistä ollut! Just ylänauhoilla. En ole vielä ottanut musaliikkeeseen yhteyttä mutta hieman oon kans miettinyt et enpä usko että niitä kauheesti kiinnostaa. Eikä tuo nyt vielä ole niin vakavaa. Tuntu muutenkin olevan semmonen liike että en ainakaan huoltoon uskalla kitaraani sinne viedä :D Oli meinaan ennen kyseista pacificaa kokeilussa Gibsonin les paul studio faded jossa nauhat törrötti(kuulemma kuivuuttaan) ikävästi. Liike fiksas nauhat aika karun näköseks, otelaudassa jälkiä viilaamisesta. Ja ikävästi otti silti näppeihin terävät nauhan päät. Siks päädyinkin hyvän nauhojen viimeistelyn suorittaneeseen Yamahaan :D
 
Mitä mä just luin :D Onnea vaan tuon Gibsonin ostajalle... Mikähän liike on kyseesä, vai uskaltaako sitä mainita...
 
Nyt kun tuon kerroit, niin kyseessähän voi olla alun perinkin jotenkin käytetty tms. soitin, vaikka paketista otettiin. Kymmeniä sähkiksiä omistaneena en ole saanut kuin vuosien soittamisella kulumaa nauhoihin. Tuo alue tosin on aika yleinen kulumille, mutta ei puolessa vuodessa. Tai sitten Yamahan nauhat ja tuo NYXL:n uusi metalliseos ei toimi yhteen.
 
Joku huhu ollut tuosta NYXL:n nauhojen kulutuksesta, mutta ei kai pidä paikkaansa: https://www.thegearpage.net/board/i … nyxl-strings-and-fret-wear.1900574/
 
LaMotta
12.05.2018 18:57:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En ole ainakaan havainnut mitään nauhakulumaa kitaroissani, joissa on tavalliset nauhat, ei siis mitään teräsnauhoja tms.
 
Terästä ne on luultavasti joka tapauksessa. Ruostumaton teräs (stainless steel) taitaa olla se kaikkein kovin nauhamateriaali.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Juzpe
12.05.2018 20:57:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä muistan, että sä joskus sanoit, että sulla menee nauhat tosi äkkiä vaihtokuntoon. Olisiksää sit vähän tohelo :-D ?
 
No mulla oli LP Deluxe 13 vuotta soitossa lähes ainoana kunnollisena kitarana. Siihen vaihdettiin nauhat 3 kertaa ja hiottiin toistakymmentä. Huono ja tyhmä olen. Sittemmin oon aktiivisesti koittanu pyrkii noihin kovametallinauhoihin.
 
LaMottalle tiedoksi: Kyl se nikkelihopealejeerinki on se perusmatsku. Terästä on vaan ne "SS" tai "kovametalli" tms. nauhat.
LaMotta
12.05.2018 21:03:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: LaMottalle tiedoksi: Kyl se nikkelihopealejeerinki on se perusmatsku. Terästä on vaan ne "SS" tai "kovametalli" tms. nauhat.
 
Aijaa? Omissa ritsoissa tuskin on 'perusmatskua'.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
13.05.2018 00:11:21 (muokattu 13.05.2018 00:14:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen kommentti oli inter-netissä: "Another example of this would be that PRS uses extremely hard nickel frets on their instruments (such as this beautiful Custom 24), which are on par with a lot of stainless steel frets out there."
 
Aika harvoissa liukuhihnakitaroissa on vakiona teräsnauhat. Asiallisemmissa Parkereissa on ymmärtääkseni aina käytetty sellaisia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Urban Baboon
13.05.2018 01:34:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Aika harvoissa liukuhihnakitaroissa on vakiona teräsnauhat. Asiallisemmissa Parkereissa on ymmärtääkseni aina käytetty sellaisia.
 
Kaikissa Tom Andersoneissa on ollut teräsnauhat keväästä 2002 lähtien. Toki ne eivät ole mitään liukuhihnakitaroita. Itselle teräsnauhat ovat aivan ehdottomat, lähinnä liukkautensa vuoksi.
 
parek
13.05.2018 10:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nikkelinauhoissakin on paljon eroa eri merkeissä. Jos haluaa pitkään kestävät, niin laittaa Jescaria. Dunlopeja en omiin kitaroihini laittais.
 
Kenkuru
13.05.2018 10:59:49 (muokattu 13.05.2018 11:00:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusi kitara ja 5kk vanha, niin sillähän on takuu? Mä lähtisin keskustelemaan myyjäliikkeen kanssa, koska tommoisella soittomäärällä ei pitäisi olla mitään nauhankulumisia.
 
zadu86
16.05.2018 01:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Mitä mä just luin :D Onnea vaan tuon Gibsonin ostajalle... Mikähän liike on kyseesä, vai uskaltaako sitä mainita...
 
Nyt kun tuon kerroit, niin kyseessähän voi olla alun perinkin jotenkin käytetty tms. soitin, vaikka paketista otettiin. Kymmeniä sähkiksiä omistaneena en ole saanut kuin vuosien soittamisella kulumaa nauhoihin. Tuo alue tosin on aika yleinen kulumille, mutta ei puolessa vuodessa. Tai sitten Yamahan nauhat ja tuo NYXL:n uusi metalliseos ei toimi yhteen.
 
Joku huhu ollut tuosta NYXL:n nauhojen kulutuksesta, mutta ei kai pidä paikkaansa: https://www.thegearpage.net/board/i … nyxl-strings-and-fret-wear.1900574/

 
Jep! :D no en tiedä viittiikö ihan nimellä mainita mutta Tampereen tammelantorin läheisyydessä tää liike on.. ja saattaa olla tuo kyseinen kitara vieläkin kaupan..
 
En mä kyllä voi uskoa että tuota olis käytetty, jotenki mä olen sen varmasti itse saanut aikaan soittamalla.. pitää seurailla tilannetta. Ja siirtyä ss-seokseen jatkossa jos se on mun tatsista kiinni!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «