Muusikoiden.net
23.10.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kappimalli jopa parempi kuin oikea kaappi!!
1
hallu
03.05.2018 20:27:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumankekka, mutta nyt on pakko tulla hehkuttamaan kun kokeilen uutta kytkentää ja sukat pyörii jaloissa saatana vieläkin :-D .

Tää liittyy siis kaappimalleihin. Mulla on Mesa mark V:n perässä CabClone, jonka perässä on vielä Bluetone reactive load. No yleensä himassa soitan Zillan kaappiin kun sen nyt vaan on hyvä. Nyt sitten sain päähäni kokeilla irroittaa kaapin tuosta ketjusta ja vetää CabClonesta äänikortin input 1 ja Bluetone Reactive Loadista äänikortin input 2 ja kuuntelu Yamaha HS7. Kaitinsimulaationa keinokuormien passiiviset leikkurit. Ja voihan jumpe että oli makea soundi :-). Periaatteessa varmaan vähän niinkuin olisi kaksi kaappia, mutta noissa kuormissa voi vielä niitä simulaatioita molemmista vaihdella niin variaatioita löytyy vaikka mihin. Eniten hätkähdytti, että mun mielestä soundi oli vielä makeampi kuin tuolla oikealla kaapilla, vaikka luulisi, että se on kaiken mittapuu.

Tää on aivan järkyttävän hyvä, mutta ajattelin seuraavaksi vielä kokeilla miltä kuulostaisi jos laittaisi kaksi kaappi-impulssia samanaikaisesti. Jos ne toimii läheskään näin hyvin niin perhana mä paan kaapit myyntiin ja soittelen näillä keinokuormilla loppuikäni :-D .

Aattelni jakaa tämän innostukseni kun ensinnäkin oli vähän hemmetin hieno kokemus ja lisäksi muistuttaisin, että jos teillä on kaikenlaista vanhaa kamaa himassa, niin kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti kokeilla kytkeä erilaisia juttuja, niin voi löytää tosi maatamullistavia elämyksiä.

Mä voisin äänittää kokeeksi tuota setuppiani ja jos se kuulostaa kuulokkeilla yhtään likipitäenkään siltä, mitä noiden Yamahan kajareiden kautta, niin pistän jakoon niin saatte ihmetellä kanssani sitä tsoundia :-D

Elämä on reiässä rattoisaa......
steelduck
03.05.2018 21:22:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervetuloa kerhoon :D

Mulla Universal Audio OX kuulostaa paremmalta, kuin yksikään kaappi mitä minulla on. (4x12 heritage greenbackeillä, 4x10 Jensen Alnicoilla, 1x12" WGS Alnicolla jne). Tämä tosin johtuu luultavasti siitä, että tuolla OX:lla voi ajaa putkivahvistinta optimiasetuksilla - eli niin lujalla, että korvat eivät kestäisi sitä oikealla kaapilla ilman korvatulppia.

Nyt voi soitella Geneleccien kautta sopivan lujalla, niin että korvat kestää ja vahvistin puskee putket hehkuen parasta mahdollista soundia, kun sitä ei ole tarvinnut kuristaa millään mastervoluumeilla yms.

LaMotta
03.05.2018 21:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä on siis kiva kotisoundi?

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
03.05.2018 21:43:05

LaMotta: Kyseessä on siis kiva kotisoundi?

Siis juu nimenomaan kotisoundi, ei noilla HS7:la paljoa reenikämpällä juhlita :-). Tällaista tietokoneen äärellä herkuttelua kun voi laittaa juutuubista jonkun blueskierron päälle ja veivata siihen päälle sitten jotain hauskaa.

hallu
03.05.2018 21:45:44

steelduck: Tervetuloa kerhoon :D

Mulla Universal Audio OX kuulostaa paremmalta, kuin yksikään kaappi mitä minulla on. (4x12 heritage greenbackeillä, 4x10 Jensen Alnicoilla, 1x12" WGS Alnicolla jne). Tämä tosin johtuu luultavasti siitä, että tuolla OX:lla voi ajaa putkivahvistinta optimiasetuksilla - eli niin lujalla, että korvat eivät kestäisi sitä oikealla kaapilla ilman korvatulppia.

Nyt voi soitella Geneleccien kautta sopivan lujalla, niin että korvat kestää ja vahvistin puskee putket hehkuen parasta mahdollista soundia, kun sitä ei ole tarvinnut kuristaa millään mastervoluumeilla yms.

Joo toi on kyllä totta, mutta tuota isoa vahvistinta ei tarvii ajaa ihan niin putket hehkuen kuin pientä vahvistinta, mutta toki vahvistimen avaaminen avaa myös soundia.

Nää mun keinokuormat ei tokikaan ole noin fiinejä kun OX tai Torpedo, mutta tässä setupissa kyllä kelpaa meikäläiselle.

steelduck
03.05.2018 22:33:51 (muokattu 03.05.2018 22:35:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kokeilla sillä Mark V:llä niin, että laitat sieltä takaa sen Hard Bypass päälle, silloin se ohittaa myös sen oikeassa laidassa olevan master volumen yms. ja on vain ne kanavakohtaiset säätimet ja EQ käytössä. Ihan parhautta, mutta sitä ei korvat kestä oikealla kaapilla, kun puskee semmoista reilua 120db :D

Barska
04.05.2018 00:16:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kyseessä on siis kiva kotisoundi?

No joo, noiden Yamahoiden kanssa kyllä vain kotisoundi. Mutta muutenhan toi on jonkun aktiivimontorin läpi ihan sama systeemi, kuin AxeFX/Kemper/tms. malllintava saman aktiivimonitorin läpi. Mut aikuisten mallintava, noin niinku mun mielestä. :)

Itse olen joskus soitellut bändin kanssa, ennen Torpedo-liven hankkimista, ketjulla Marsun-nuppi->cabclone(keinokuormana)->Blubox->pa-kamoihin (siis "laulukamat" pa). Oikein mainiosti toimi tollasen vanhan JMP:nkin kanssa kun kerrankin sai päätteestäkin vähän mehua irti.

Sehän tossa toki on, ettei tollasen ketjun ole tarkoituskaan kuulostaa samalta, kuin pelkkä vahvistin kaappiin. Kas niin sekä CabClonen kuin BluBoxin soundihan matkii mikitetyn kaapin soundia. Eli oikealle kaapille tulisi tilanne reiluksi jos sen mikittäisi ja ajaisi sitten niihin monitoreihin. Ja lujaa. Sitten uskoisin kaappimallinnoksen jäävän toiseksi. Ainakin omat kaapit pelastivat paikkansa taloudessa rinnakkain verratessa.

Itsellä on ihan omasta kokemuksesta johdettu vahva mutu-uskomus, että jos meteliä joutuu rajoittamaan, on nykypäivänä tollanen putkivahvistimen luukuttaminen keinokuorman läpi impulssiin ja siitä monitoriin/pa:han/tallentimeen on soundillisesti paras ratkaisu. Itsellä tämä melkein pääasiallisesti käytössä nykyisin.
Jos taas metelin määrällä ei ole mitään väliä, eikä kiire, niin ei impulssillla ole mitään sanomista oikean kovaa soivan kaapin ja mikin yhdistelmälle. Oikean kaapin mikityksessä toki huone ja sijoittelu sekä kaikki mahdollinen kuun asentoa myöten vaikuttaa lopputulokseen :)

Ai niin, mun korvaan tollanen mikitetty kaappi tai mallinnos mikitetystä kaapista toki kuulostaa valmiimmalta ja paremmalta soundilta musan seassa, kuin se pelkkä kaappi. Tää toki makuasia.

Ja juu, kaikkea musakamaa PITÄÄ kokeilla ennakkoluulottomasti ja usen erilailla "kuin kaikki muut". Loppupeleissähän kyse on vain pelimannin mielikuvituksesta ja taidosta saada haluamansa soundi ulos. Tahtoo helposti unohhtua nykyaikana, kun valinnan mahdollisuuksia esim. soittokamoissa on liiaksikin..

All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
hallu
04.05.2018 08:05:01

Barska: ................
Ja juu, kaikkea musakamaa PITÄÄ kokeilla ennakkoluulottomasti ja usen erilailla "kuin kaikki muut". Loppupeleissähän kyse on vain pelimannin mielikuvituksesta ja taidosta saada haluamansa soundi ulos. Tahtoo helposti unohhtua nykyaikana, kun valinnan mahdollisuuksia esim. soittokamoissa on liiaksikin..

Tämä on juuri se minkä itsekin allekirjoitan. Tietyssä mielessä parhaat kamat on aina ne jotka on käsillä ja pitää vaan alkaa varioimaan ja kokeilemaan kaikkea. Sivumennen sanottuna tuo Blubox on kiinnostanut itseänikin.

Tässä mun tämän kertoisessa vuodatuksessa oli eniten takana oivallus käyttää kahta erilaista leikkuria ja saada siten ikään kuin malli kahden kaapin setupista. Itse olen mieltynyt noihin leikkureihin, mutta impulssejakin ajattelin tällä tavalla kokeilla.... tai sitten niin että soisessa kanavassa on impulssi ja toisessa leikkuri.

Tuo mikitetty kaappi oli itseltäni jäänyt huomaamatta ja se pitääkin varmaan kokeilla. Jahka saan Änäkäiseltä toisen kaapin niin varmaan kokeilen senkin, että mikitän molemmat kaapit omille kanavilleen ja äänitän testipätkät ensin kahdella mikitetyllä kaapilla ja sitten kahdella leikkurilla ja lopuksi vielä kahdella impulssilla.... kahteen OX:iin mulla ei ole varaa :-D

sound of blues
04.05.2018 19:46:33

https://youtu.be/8XfLz5cLpAc

LaXu
05.05.2018 10:55:47

sound of blues: https://youtu.be/8XfLz5cLpAc

Vaikka diggaankin The Pedal Showta, mielestäni he ovat vähän pihalla mitä tulee moderneihin digivehkeisiin. Pelkästään parempien kuulokkeiden käyttö olisi auttanut soundia, mutta olisin mielelläni nähnyt tuossa jaksossa myös kokeiltavan soundia studiomonitorien tai PA-kaapin kautta. Myös parempi tutustuminen Mooer Radarin ominaisuuksiin olisi varmasti auttanut.

Vältän kuulokkeiden käyttöä Axe-Fx 2:n kanssa ihan samoista syistä kuin TPS:n tyypit, siitä puuttuu se yhteys kitaran ja kaiuttimien välillä. Näin on sanonut Axe-Fx:n kehittäjäkin. Studiomonitorien kanssa en koe tätä ongelmaa lainkaan ja soundi on hyvä, joskin tietysti erilainen kun kaiutinsimulaatio on läheltä mikitetyn kitarakaapin soundi eikä se, mitä kuulisit suoraan kitarakaappina.

Jos on ihan pakko käyttää kuulokkeita, niin kannattaa kokeilla useampaa eri mallia. Mun AKG:t ja Beyer-Dynamicit kuulostavat ihan erilaisilta vaikka muut asetukset olisivat samat. Beyerit ovat lähempänä mitä studiomonitorit, mutta AKG:ssa on sellainen soundi joka toimii mielestäni kitaran kanssa hyvin. Kuulokkeiden lisäksi pistän yleensä Axen kaappimallinnuksesta huonesimulaation päälle (kaiun lisäksi) tuomaan tilan tuntua. Se tekee soundista eläväisemmän luurien kanssa. Kuulokkeidenkin kanssa volan kääntäminen kaakkoon parantaa soundia, mutta ei se hyvää kuulolle tee.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti