Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: GAS Guitarworks
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Tuismond
12.07.2022 18:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki molemmat kitarat tulivat takuuhuolletuiksi nauhojen ja vibraton osalta, siitä täydet pisteet rakentajalle.
 
Haeroe: 4kg on kyllä minunkin kirjoissani liian painava kitaraksi eikä sille tuossa vaiheessa enää mitään pysty tekemään, mutta annoitko muissa puutteissa sepälle mahdollisuuden korjata puutteet? Minullakin on GAS:n kitaroissa ollut sanomista pajalta tullessa, mutta puutteet on korjattu mukisematta nopeasti. Voi olla, että Ruokankaalta ei moisia pääse milloinkaan ulos pajalta, ja eihän se optimaalista ole, jos joutuu viemään soittimen takaisin pajalle, mutta se mahdollisuus pitää tekijälle antaa.
 
On valitettavaa, että GAS:ien ja käytännössä kaikkien muidenkin Suomi-pajojen hinta puolittuu noudettaessa. Mojo on ihmeellinen juttu.
 
Victoria Concordia Crescit
JJ-Lahtela
21.10.2022 21:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En voisi olla tyytyväisempi asiakas: laadukasta työtä, reilut hinnat ja erinomaista asiakaspalvelua, melkeinpä kellonajasta riippumatta. Vahva suositus kaikille! Oli kyseessä huoltotyö mutta kyllä Pekan valmistamat kitaratkin vakuuttivat, ehkä joskus...
 
Haeroe
10.12.2022 10:55:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tositarinaa paikallisen sepän takuusta.
 
GAS More:ssa on ollut ylimääräistä häiriötä, jonka m.net:n skabassa kanssakilpailija huomasi. Kun sen joku huomasi, huomasin minäkin. Vein soittimen pajalle. Emme pystyneet toistamaan vikaa. Palasin kotiin, ja testasin. Vika oli edelleen päällä. Kiikutin soittimen takaisin. Seppä teki korjauksia johdotuksiin, mutta luuttu ei edelleenkään tullut kuntoon. Kolmannella yrityksellä vein laitteen mukanani, jolla vian sai toistettua. Ei jäänyt epäilystä. Vikaa on. Jätin vermeen pajalle, ja eilen sen sieltä hain. Nyt on kunnossa. Vika oli rikkinäinen volume-potikka. Mitä tästä opimme? Takuuhuolto pelaa.
 
GAS Stratosta pimeni keskimikki kesken keikan. Vein pajalle. Vika oli mikkikytkimessä. Tuli kuntoon. Samalla tehtiin säädöt. Siitä luonnollisesti maksoin, koska sillä ei ollut mitään tekemistä mikkikytkimen vian kanssa.
 
##
 
Kuten olen aiemminkin sanonut tässä ketjussa, viattomia GAS:t eivät ole, mutta aina ne on kuntoon saatu. Luottamus on iso juttu sen lisäksi, että soittimet ovat just eikä melkein. Jos kauempaa hankittu kallis (suhteellinen käsite) menee särki, sen korjaaminen takuun piikkiin on kokolailla hankalampaa kuin paikallisen tekijän soitin. Tämä on minulle tärkeää, mutta ymmärrän totta kai muitakin näkökulmia.
 
Ugh.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Pinewood
10.12.2022 13:43:06 (muokattu 10.12.2022 13:48:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden muiden valmistajien valmiiden osien (kytkimet, potikat, mikit, virittimet, tallat yms.) yksittäisistä vioista ei kitarantekijää voi paljon arvostella, jos on käytetty tunnetusti hyvälaatuisia osia ja niiden toiminta on ollut pajalla testattaessa moitteetonta. Mutta toki nekin pitää korjata, jos niihin takuuaikana vikaa tulee - ja hienoa, että em. tapauksessa näin kävi. Varsinkin sähköjen suhteen vian löytäminen voi joskus olla hankalaa, jos vika ei koko ajan ja kaikissa ympäristöissä havaittavissa. Kurjaksi tilanne voi muuttua silloin, jos asiakas on vaatinut kitaraansa jotain, mikä ei ole tekijän mielestä suositeltavaa - joko havaittujen laatuongelmien tai aiempien kokemusten puuttumisen vuoksi. Joskus tekijällä olisi hyvä olla kanttia sanoa ei, vaikka asiakaspalvelusta kyse onkin. Vaikka esim. ulkopuolisen huonon osan valmistajan tai myyjän takuu toimisikin, se ei kuitenkaan korvaa korjauksista aiheutuneen työn osuutta kitaran tekijälle.
 
The Jack
10.12.2022 16:19:50 (muokattu 10.12.2022 16:21:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Noiden muiden valmistajien valmiiden osien (kytkimet, potikat, mikit, virittimet, tallat yms.) yksittäisistä vioista ei kitarantekijää voi paljon arvostella, jos on käytetty tunnetusti hyvälaatuisia osia ja niiden toiminta on ollut pajalla testattaessa moitteetonta. Mutta toki nekin pitää korjata, jos niihin takuuaikana vikaa tulee - ja hienoa, että em. tapauksessa näin kävi. Varsinkin sähköjen suhteen vian löytäminen voi joskus olla hankalaa, jos vika ei koko ajan ja kaikissa ympäristöissä havaittavissa.
 
Eikö näissä Gasseissä ole yleensä pajalla itse käsinkäämityt mikit? Yhtään tekijää väheksymättä, niin voisin kuvitella jonkun tunnetun isommassa mittakaavassa toimivan pystyvän tekemään vähemmän vika-alttiita mikkejä. Ei kait suomalainen pikkupaja pysty mikin valmistukseen kovin kummoisia laitteita hankkimaan, ja täysi käsityöläisyys ei ole välttämättä hyvästä mikin valmistamisessa. Itselläni ei ole koskaan vikaantunut millään tavoin esim. Duncanit, Lollarit yms. laatuvalmistajien mikit. Sen sijaan kitaroiden mukana tulleita halpismikkejä on hajonnut tai ne ovat olleet valmiiksi viallisia.
 
E: Tarkemmin luettuna ei näemmä vika ollutkaan Gassin mikissä, vaan valitsijassa.
 
Haeroe
10.12.2022 17:24:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack:
E: Tarkemmin luettuna ei näemmä vika ollutkaan Gassin mikissä, vaan valitsijassa.

 
Joo, vika oli mikkivalitsimessa, mutta olet varmaan oikeassa siinä, että sarjatuotantona tehtävät mikit ovat laadunvarmistukseltaan eri tasolla kuin paikallisen sepän. Ei mulla ole yhtään GAS:n mikkiä mennyt rikki, mutta siitäkin huolimatta ajatuksesi saattaa olla jäljillä. Mitä mikkien saundiin tulee, siinäkin sarjatuotantotavara voi olla tasalaatuisempaa eli SD:ltä etc. tilatessaan tietää tasan tarkkaan, mitä tilaa. Toisaalta perus-stratoni GAS-mikit ovat parhaat stratomikit, joita olen soittanut. Jos siis haluaa pelata varman päälle, voi olla viksua tilata Suomi-customi tunnetuilla mikeillä. Mulla on kaikissa GAS:eissä GAS-mikit yhden Keeperin tallamikkiä lukuun ottamatta. Siihen halusin 100% JB-saundin, joten sellainen siihen laitettiin.
 
Sekavaa tekstiä, pahoittelut siitä.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Jeszse
10.12.2022 17:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Ei kait suomalainen pikkupaja pysty mikin valmistukseen kovin kummoisia laitteita hankkimaan, ja täysi käsityöläisyys ei ole välttämättä hyvästä mikin valmistamisessa. Itselläni ei ole koskaan vikaantunut millään tavoin esim. Duncanit, Lollarit yms. laatuvalmistajien mikit. Sen sijaan kitaroiden mukana tulleita halpismikkejä on hajonnut tai ne ovat olleet valmiiksi viallisia.
 
E: Tarkemmin luettuna ei näemmä vika ollutkaan Gassin mikissä, vaan valitsijassa.

 
Kuka tahansa vähänkään käsitöistä ymmärtävä pystyy rakentaan käämintäkoneen muutamalla kympillä, langan kelaaminen siihen rungon ympärille, parafiinin sulattaminen vesihauteessa ja sen mikin kasaaminen ei varsinaisesti oo mitään ameriikantemppuja. Mikkien sielunelämä saundin puolesta se se taas on semmonen suo että herttinen sentään.
 
Vähemmän itellä on ollu ongelmia noiden ite kötöstettyjen mikkien kanssa ku kaupan kikkareiden. Ja siinäkin on ero onko joku kotiharrastaja tai "suomalainen pikkupaja" tehny ne ajatuksella vai joku kiinalainen pikkupoika massatuotantona.
 
Ps. Tossa ammattitason käämintäkone, voi ostaa kuka tahansa https://www.stewmac.com/luthier-too … ng/mojotone-pickup-winding-machine/
 
Mikkien osia löytyy ihan kotimaastakin.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
novo
10.12.2022 22:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun -91 Gibson SG Special otti osumaa oikein huolella pudotessaan treeniksen lattialle perse edellä. Kitara Pekalle huoltoon ja liimaukset otti aikaa melko pitkään, koska ilmeisesti kitarassa oli jotain hillitöntä jännitettä ollut jo pitkän aikaa ennen hajoamista. Sovittiin, että turha maskeeraaminen jätetään pois, kun muutenkin pitopeli ja elämää nähnyt. Silti hämmästyin lopulta, kuinka hemmetin siistiltä kitara näyttää. Ikävä kyllä kuvia ei ole millään näppärällä palvelimella tarjota, mutta trust me bro.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Jucciz
11.12.2022 04:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeroe: Tositarinaa paikallisen sepän takuusta.
 
...
 
Mitä tästä opimme? Takuuhuolto pelaa.
 
...
 
Luottamus on iso juttu sen lisäksi, että soittimet ovat just eikä melkein.

 
Tätä on helppo kompata lukemattomia kertoja Pekan verstaalla vuosien mittaan käyneenä.
 
Kun soittimella on oikeasti pitkä takuu, ja valmistaja seisoo työnsä ja sanojensa takana - ja lisäksi asuu 20 minuutin automatkan päässä - on paljon turvallisempi fiilis kuin tilanteessa, jossa soitin on valmistettu esimerkiksi kokonaan toisella mantereella.
 
Ainut ongelma Pekan kanssa asioidessa on se, että kun ajattelee käyvänsä vain pikaisesti piipahtamassa, saattaa jutellessa vierähtää tunti tai kaksi - ja harmillisen usein myös kahvit keitetään, ja juttu vaan jatkuu... eli jos ajattelit varata reissuun puoli tuntia, varaa suosiolla vähintään kaksi. Ja varaudu tilaamaan yksi kitara lisää. :D
 
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
gotthard
11.12.2022 12:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta tuli mieleeni sellainen on kun itselläni on erikoisempi harrasteauto ja sitä tulee sitten käytettyä juuri sen mallisiin autoihin erikoistuneella korjaajalla. Niitä ei Suomessa juuri kahta enempää ole. Korjaamon isäntä edustaa tietysti Suomen kovinta erikoisosaamista juuri siitä aiheesta ja kuten asiaan kuuluu, on tietysti itsekin innostunut harrastaja. Viime kerralla kun hain autoa sieltä, jäin taas höpöttelemään niitä näitä, mies tietysti vastaili kohteliaasti ja kräsivällisesti. Vasta kun olin lähdössä näin kuinka hän melkein pinkaisi korjaamon puolelle. Aloin ensimmäistä kertaa ihan miettimään että jumalauta, mikähän oikeus minulla on mennä toisen työaikaa tuhlaamaan tyhjänpäiväisillä jutuillani. Varmaan puoli tuntia sain tämän yrittäjän työpäivästä tuhottua. Ihan ajattelemattomuuttani, ilman korvausta. Erikoistunut pienyrittäjä ei voi muuten sanallakaan, ei edes ilmeillään tämän kokoisessa maassa mainita tai vihjata että ottaisitko nyt sen romusi ja päästä minut takaisin töihin. Voin vain kuvitella kuinka monta tuntia viikossa kitaran korjaaja-säätäjätkin saa käydä läpi asiakkaiden kanssa ihan tyhjänpäiväistä sielunhoitoa, josta ei maksa kukaan mitään - ja sitähän juttua tälläkin alalla riittää. Miettikää muutkin tätä.
 
Töynävä
11.12.2022 13:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin Pekan pajalle kitaran viemässä hoitoon ja samalla tuli katsastettua sunburst Trus-T.
 
En ole teleihn taipuvainen - yksi vintagelaitos ollut, mutta yhteyttä ei syntynyt.
Sointi akustisesti tässä sunburstissa oli kyllä poikkeuksellinen. En tiedä mistä Pekka sellaista seetriä on löytänyt, mutta kyseessä ei ollut kevennysporattu ja painoa oli ~2,5kg ja soundissakin sellaista, omaan kokemukseen pohjaavaa, semihollow'n keskialuetta ja kitara jaksoi soida.
 
Jos joskus teleen haksahdan, niin kyllä ensimmäinen puhelu menee Pekalle.
 
Ja mitä erheisiin tulee, niin ihmiset näitä tekee - ihan jopa muissakin suomalaisissa ja kv. putiikeissa (nimim. kokemusta). Tärkeintä on saattaa asia sitten mallilleen niin, että kaikki ovat tyytyväisiä.
 
Suomessa on hienoa osaamista tälläkin saralla.
 
Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
WanhaWetäjä
11.12.2022 13:42:20 (muokattu 11.12.2022 13:43:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gotthard: Voin vain kuvitella kuinka monta tuntia viikossa kitaran korjaaja-säätäjätkin saa käydä läpi asiakkaiden kanssa ihan tyhjänpäiväistä sielunhoitoa, josta ei maksa kukaan mitään - ja sitähän juttua tälläkin alalla riittää. Miettikää muutkin tätä.
 
Rasittavia höpöttäjiä ja ns renkaanpotkijoita löytyy tietty myös soittajista ja etenkin alan harrastajista, itse käyn pajalla vain jos mulla on oikeaa asiaa kuten huomenna kun vien yhden kitaran mikkikytkimen vaihtoon.
Tuskin siellä tunteja vietän vaikka ainahan siellä tovi vierähtää MUTTA se kuuluu asiaan, täytyyhän rempan aiheet selvittää kuin myös mahdollisesti demota mistä on kyse ja mitä asioille voi tehdä, myös ylä E:huono sointi vaatii demoamista ja pohdintaa.

Kyse ei ole pajan tuotteesta vaan perinteisestä soitinkaupasta ostetetusta keskihintaisesta ihan ok kitarasta jota heidän huollossaan ei saatu korjattua, siitä piiiiiiitkä miinus ko firman huollon suuntaan.Osaan itsekkin käyttää kontaktisprayta jolla kytkin saadaan toimimaan päivä, pari, ylä E:n vika oli "korjattu" actionia nostamalla ja jäykemmän kielisetin vaihdolla huonolla menestyksellä, kyseessä takuuhuolto.
 
GAS paja on samassa talossa missä seppä asustaa joten tuskin hällä on 8-16 aikataulut työn suhteen, viime viikolla näin sepän paikallisessa marketissa ja kysyin koska hän voi ko pienehkön rempan tehdä, vastauksena sitten kun tuot kitaran.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Kontiak
11.12.2022 19:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gotthard: Voin vain kuvitella kuinka monta tuntia viikossa kitaran korjaaja-säätäjätkin saa käydä läpi asiakkaiden kanssa ihan tyhjänpäiväistä sielunhoitoa, josta ei maksa kukaan mitään - ja sitähän juttua tälläkin alalla riittää. Miettikää muutkin tätä.
 
Ruokangas kertoi joskus, että iltamyöhällä sattui haaveri vannesahan kanssa ja sen jälkeen meni verstas vakioaikaan kiinni iltaisin. Youtubestakin saa mainokset pois maksamalla.
 
Ihan teoriassakin toimii: hyvinvointi ja tehokkuus kulkee samaa matkaa, kapitalismi on tehokkain ja ydintoimintaan keskittyminen on aina se ainoa keino.
 
https://youtu.be/8idw6-JeePs?t=106
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Gary the pine
17.12.2022 22:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gotthard: Tuosta tuli mieleeni sellainen on kun itselläni on erikoisempi harrasteauto ja sitä tulee sitten käytettyä juuri sen mallisiin autoihin erikoistuneella korjaajalla. Niitä ei Suomessa juuri kahta enempää ole. Korjaamon isäntä edustaa tietysti Suomen kovinta erikoisosaamista juuri siitä aiheesta ja kuten asiaan kuuluu, on tietysti itsekin innostunut harrastaja. Viime kerralla kun hain autoa sieltä, jäin taas höpöttelemään niitä näitä, mies tietysti vastaili kohteliaasti ja kräsivällisesti. Vasta kun olin lähdössä näin kuinka hän melkein pinkaisi korjaamon puolelle. Aloin ensimmäistä kertaa ihan miettimään että jumalauta, mikähän oikeus minulla on mennä toisen työaikaa tuhlaamaan tyhjänpäiväisillä jutuillani. Varmaan puoli tuntia sain tämän yrittäjän työpäivästä tuhottua. Ihan ajattelemattomuuttani, ilman korvausta. Erikoistunut pienyrittäjä ei voi muuten sanallakaan, ei edes ilmeillään tämän kokoisessa maassa mainita tai vihjata että ottaisitko nyt sen romusi ja päästä minut takaisin töihin. Voin vain kuvitella kuinka monta tuntia viikossa kitaran korjaaja-säätäjätkin saa käydä läpi asiakkaiden kanssa ihan tyhjänpäiväistä sielunhoitoa, josta ei maksa kukaan mitään - ja sitähän juttua tälläkin alalla riittää. Miettikää muutkin tätä.
 
Plussan arvoista itsepohdiskelua jota soisin useammankin edes kerran elämässään kokeilevan.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
gotthard
19.12.2022 14:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekottelin tuossa mielessäni että jos lörpöttelisin vaikka 2h Juha Ruokankaan kanssa tiskin yli ja kyselisin kaikkea tärkeää kuten vau, näin Rickey Medlockellakin sun kitaran, kerro mulle mitä te Rickeyn kanssaa juttelitte ja minkälainen se kitara on. Ja muut starat myös samalla kaavalla. Niin Juha jättäisi varmaan 5000€ tienamatta siinä ajassa. Kun mitäänhän minä persaukinen en kuitenkaan osta enkä tilaa :)
 
syanid
01.03.2023 17:40:05 (muokattu 01.03.2023 17:41:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaan vähän. Pekalta hieman eri mallistakin.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/177281.jpg
 
drum_man
18.04.2024 12:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve kaikki, tässä puolueeton näkemykseni Pekan työstä ja panoksesta suomalaiseen soitinrakennukseen.
 
Lähdin ns. "Kitarasafarille" reitillä Lahti - Hyvinkää ja päämääränä Tampere.
Olin saanut Tampereelta paljon hyviä tarjouksia laadukkaiden / butiikki kitaroiden kokeilusta / ostosta, josko joku niistä nappaisi ja lähtisi kotiin asti.
 
Paljon oli hienoja vaihtoehtoja, Vuorensaku, Smitty Hollannista, sekä testailin Kitarakuussa melkein pari tuntia eri kitaroita mm. kaikki Kauffmannin telet / stratot ja yhtä erinomaista K-Line Truxtonia, joka oli lähellä lähteä myös mukaan.
 
Mutta sitten oli suunniteltu etappi Pekalle / GAS Guitarworksin pajalle Tampereelle ja lähdin sinne ennakkoluulottomasti, vaikka en ollut koskaan edes soittanut GAS-kitaraa ennen.
 
Hetken oltuani Pekan pajalla ja ihmeteltyäni kaikkia vanhoja hienoja puumateriaaleja, sekä kuunneltuani Pekan innostunutta kerrontaa kitaroista, olin todella vakuuttunut herran käsityötaidoista, sekä ammattitaidosta kitaranrakennuksen ja puuntyöstön suhteen. Kaiken lisäksi mies tekee kaikki maalaukset, mikit!, custom inlayt yms. itse pienessä pajassaan, omakotitalonsa kellarissa. Siellä on kyllä myös hieno CNC-kone, töitä varten joilla saadaan ihmiskättä tarkemmat viimeistelyt toteutettua.
 
No sitten testailemaan kaikki vapaana olevat kitarat läpi.
Jokainen kitara tuntui poikkeuksellisen hyvältä. Kaulat olivat miellyttäviä, varsinkin tällaiselle joka tykkää hieman tuhdimmasta kaulasta, sekä rosterinauhat ja niiden viimeistely on aivan huipputasolla, kuin on myös kaikki muut pienet yksityiskohdat kaulaliitoksen metallilaatoista, aina lavan GAS-logoihin asti. Missään ei ole huonolla tavalla mitään kotikutoista, vaan viimeisen päälle artesaanin taitoa ja huoliteltua työtä, joka mielestäni kestää vertailun mihin tahansa maailmalla, tai Suomessa valmistettavaan laadukkaaseen sähkökitaraan.
 
Sanoin Pekalle jo alussa, että tässä minun testailussa voi hetken kestää, jotta rupeaisi vaan hommiin koska kaikenlaista työntouhua varmasti oli kesken.
Pekka kuitenkin kuunteli soittoani koko ajan ja kertoi sekä auttoi kitaroiden ja erilaisten mikkikytkentöjen suhteen koko ajan, mihinkään ei ollut kiire vaan keskityttiin asiakkaaseen ja minun tarpeisiin.
 
Olin iskenyt silmäni ja mieleni johonkin singlecoil-henkiseen kitaraan ja puhdasta stratoa en halunnut, vaan pikemminkin telen.
 
Loppupeleissä vintagehenkiset mieltymykseni kutsuivat hankkimaan tämän kitaran https://gasguitarworks.fi/kauppa/GA … ine-Tele-*****MYYTY*****-p552220864 . Tässä kitarassa vanhat puut, työnjälki, fiilis, sointi, soitettavuus... Kaikki kohtasivat ja kitara oli mielestäni täydellinen symbioosi straton ja telen välillä. Eikä myöskään huikea Oolannin sotien aikaisten uppopuiden käyttö ainakaan minulle vähennä kitaran tunnearvoa, vaan luo hienon kontaktin käyttösoittimen / taideteoksen välillä nykypäivästä historian havinaan asti.
 
Olen käyttänyt rahaa kymmeniä tuhansia euroja viimeisenä vuosikymmenenä ostaen Gibson Customshoppia / Murphy Labia, Fender Custom Shoppia / Masterbuildia, sekä lukuisien pienempien tunnettujen butiikkivalmistajien kitaroita, Fano, Novo, Frank Hartung, K-Line yms yms. Ja vaikka jokainen kitara noista on ollut ainakin hyvä, ellei jopa loistava, niin ne on lähtenyt kiertoon, johtuen tosin pääosin levottomasta mielestäni ja vaihtelun halusta kitaroiden suhteen, mutta tämä kierrätys ja kitaroiden määrä on toisaalta saanut minut tajuamaan, että millaisista kitaroista, mikeistä, kauloista minä oikeasti pidän.
 
Eilen siihen sitten heräsin, että meillä on ainakin Tampereella maailmanluokan soitinartesaani ja puuseppä, joka tekee upeaa laatua, hienoista harvinaisista puista, sekä saat oikeasti jutella herran kanssa joka on aidosti kiinnostunut myös Matti Meikäläisten soittimista ja käyttää paljon aikaa, että asiakas on varmasti tyytyväinen. Tästä työstä ja palvelusta olen valmis maksamaan vähintään saman verran kuin jostain muusta Amerikkalaisesta / Eurooppalaisesta butiikkibrändistä.
 
Joten pääpointtini tälle kirjoittelulle on, että arvon kitaranystävät;
Olkaa avoimin mielin ja arvostakaa kotimaan seppien osaamista, ala ei ole kultakaivos ja yrittäjät ovat tiukalla, sekä tekevät työtään intohimosta eikä rahasta, se näkyy ja tuntuu kitaroissa. He eivät ole siellä tekemässä ikuisesti, Pekkakin on 59-vuotias ja vaikka ymmärrän että otan jälleenmyyntiarvossa takkiin rajusti enemmän kuin vastaavassa Gibson, tai Fender-merkin kitarassa, niin ensimmäistä kertaa tuntuu että minulla on käsissä kitara josta en halua luopua. Instrumentti on yksinkertaisuudessaan niin hyvä ja uniikki, eikä tällaista asiakas / seppä kontaktia ulkomaisten pajojen kanssa saa oikein mitenkään. Tämä kontakti luo myös aivan erilaisen kosketuksen ja tunteen kitaraa kohtaan kun oikeasti olet tavannut valmistajan ja aistinut hänen intohimonsa soittimiaan kohtaan.
 
Tässä tapauksessa kitarani oli jo valmis, enkä tekoprosessiin osallistunut millään lailla, mutta kun kitara tuntui siltä kuin se olisi minulle tehty, niin päätös oli helppo.
 
Ps.
 
Sinne jäi myös ainakin yksi todella mahtava tele, johon tässä linkki https://gasguitarworks.fi/kauppa/GAS-TELE-p223634084 . Jos mukavan erilainen ulkonäkö nappaa, niin suosittelen käymään kokeilemassa ja ostoksille Pekan kellariin ennen kuin suoraan laitat rahasi johonkin muuhun. Ei ne tästä parane mielestäni.
 
Kannattaa käydä myös tsekkaamassa modernimmat Pekan tekemät uudet R-Go - kitarat https://rgoinstruments.com/ . Jos haluat tuollaisen omilla spekseillä, niin sinun ei tarvitse odottaa vuotta, eikä edes puolta vuotta. Hämmästyttävää kyllä Pekka saa tuollaisen sinulle kasaan kuulemma n. parissa viikossa jos keskittyy pelkästään ko. kitaran rakentamiseen! Joten käyhän pajalla kokeilemassa, matka on useammankin sadan kilometrin arvoinen ja kerro Pekalle terveiset Lahdesta.
 
Lämpimät suositukset Pekalle ja GAS Guitarworksille, toivotan vilpittömästi kaikkea hyvää ja menestystä yritykselle tuleville vuosille eteenpäin.
 

 
- Kari
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 510 11 12 13 14

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «