Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Heräteostokset/bipo-ostokset/masennusostokset/hulluusostokset
1 2
Sotakoira Musti
14.04.2018 16:39:00 (muokattu 14.04.2018 16:44:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan arvon mnettiläisistä havainnut seuraavaa: kun alkaa ahdistamaan, masentamaan tai on vauhtiviikot päällä pikkukännissä, tulee osteltua ihan helvetisti kamaa johon ei ihan oikeasti olisi varaa. Niin, kai sen uskaltaa sanoa sen ääneen. Mä annan palaa suodattamatta: mä olen huomannut että elämän synkimpinä hetkinä, jolloin olisi valmis vetämään ittensä kiikkuun, ajatus uudesta kitarakamasta saa voinnin paremmaksi ja on jotain kivaa jota odottaa. Tosin kyllä tämä tulee ihan helvetin kalliiksi: aina kun alkaa kinnaamaan nupissa niin pakko ostaa jotain että saa sen endorfiiniryöpyn. Buyers remorse iskee sit n 5-45 min päästä, mutta päätän silti pitää romut.
 
Yst terv nimim 4 kk aikana n 15k€ rallanneena. Ja mikä pahinta, ajatus kamoista ja bändeistä on se ainoa juttu joka pitää mut kasassa.
 
Olenko hullu? No ainakin psykpolin mukaan jotain hienosäätöä olisi tarvis tehdä :)
 
Si vis pacem, para bellum.
Sotakoira Musti
14.04.2018 16:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja todettakoon että uusi kitara tepsii paljon paremmin kuin 2 kk psykoterapiaa ja purkillinen rivatrilia.
 
Si vis pacem, para bellum.
hallu
14.04.2018 16:58:16 (muokattu 14.04.2018 17:00:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijaiskäyttäytyminen on varmasti tuttuameille kaikille. Ainakin itse tunnistan oireet ja olen samalla tavalla käyttäytnyt, mutta en ehkä ihan samassa mitassa, mutta olen minäkin laittanut kitarakamoihin tuhansia euroja ja tunnistan, että osto ja myyntikaudet tulevat sykleittäin eli se imaisee jotenkin mukaansa se torin jännitys kun jotain alkaa tapahtua.
 
Kysymykseen oletko hullu, ei voi sanoa kuin että se riippuu siitä, onko sinulla varaa tuohon. Jos et joudu tuon takia vaikeuksiin, niin et ole hullu, mutta jos joudut ongelmiin niin sitten ehkä olet..... mene ja tiedä?..... mistäpä minä sen voisin tietää?
 
E:
 
Sotakoira Musti: Niin ja todettakoon että uusi kitara tepsii paljon paremmin kuin 2 kk psykoterapiaa ja purkillinen rivatrilia.
 
Tässä tietenkin kannattaa muistaa, että psykoterapia saattaa auttaa sinua ratkaisemaan ongelmasi, mutta uudella kitaralla saatat hankkia lisää ongelmia. Rivatrill auttaa luultavasti samalla tavalla kuin kitarakin :-)
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Sotakoira Musti
14.04.2018 17:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E:
 
Tässä tietenkin kannattaa muistaa, että psykoterapia saattaa auttaa sinua ratkaisemaan ongelmasi, mutta uudella kitaralla saatat hankkia lisää ongelmia. Rivatrill auttaa luultavasti samalla tavalla kuin kitarakin :-)

 
No, on sitä terapiaa istuttu yli 5 vuotta. Ja paljon on saatu aikaiseksi peruspsyyken puolella. Mutta nämä ahdistukset, vauhtipätkät, vitutukset. Kyllähän käsi käy aina tarvittaessa pilleripurkilla. Paitsi sit kun on esim vähän brenkkua järjestelmässä, sit alkaa kamojen dyykkaaminen. Itseäni suojellakseni laitoin luottokiellon päälle ja onneksi on helevatan kiukkuinen akka, joka pyrkii pitämään kurissa :)
 
Si vis pacem, para bellum.
Guitarfreak
14.04.2018 17:20:48 (muokattu 14.04.2018 17:21:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se mieliala ois tärkee saada pysymään ylhäällä jollain muulla ku kestämättömällä rahankäytöllä... ois itsellä taipumus olemassa vastaavanlaiseen käytökseen mut joutunut käymään henkisesti mankelia läpi vuosien varrella ettei tartte koko ajan olla haalimassa uutta roinaa (lopulta sillä kaman määrällä tulee vaan sairaaks enempi :D) mut kyl koko ajan pitää olla katselematta toria jne jos meinaa pitää sipulin kasassa ;)
 

 
Tietenkin ku ottaa sipuliin nii se tulevaisuusnäkökulma tuppaa unohtumaan ja kiikku kiinnostaa enempi. Mut ehkä se soittaminen on kivempaa ku kiikkuminen.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Krice
14.04.2018 18:37:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan monilla on "sekä että" -tilanne, soittokama on tietyllä tavalla tarpeellista, mutta impulsiiviset hankinnat tuottavat myös mielihyvää. Itse olen pyrkinyt hitaasti siirtämään ajattelutapaani siihen suuntaan, että uudet kamat ei ratkaise juurikaan mitään musiikin tekemisen tai soittamisen osalta.
 
Metalkallo
14.04.2018 19:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskityt liikaa yhteen asiaan jolloin et näe muita asioita ympärilläsi. Kuulostaa joltain yön hihhuli ennusteilta, mutta noin näyttäis olevan.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
trih
14.04.2018 19:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näitä heräteostoksia tullut tehtyä, kännissäkin. Mutta ei mitään liian hinnakasta, pidemmän päälle vaan turhaa rojua. Viimeksi kun aloin pohtia Gibson Les Paulin hankkimista, niin otin Epiphone Les Paulini soittoon ja totesin, että on se hyvä kitara ja soittotaitoa vaan tarvii lisää, ei tavaraa.
 
LaXu
14.04.2018 21:49:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun ostoshimot herää, mulle tulee yleensä ensin sellainen viikkoja kestävä tutkimusreissu internetin syövereihin jossa luen jostain laitteesta ihan kaiken minkä löydän ja kartoitan vaihtoehdot ym. Yleensä yritän ostaa pitopelejä, mutta aina ei osu ihan täysin nappiin tai myöhemmin mieltymykset muuttuvat ja sitten kama kiertää torille.
 
Se tutkimustyö on monesti hauskempaa kuin itse tuotteen omistaminen.
 
Myydään Yamaha THR100HD: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1354111
tomaattiorava
14.04.2018 22:08:06 (muokattu 14.04.2018 22:09:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime viikolla ostin kitaran jota varten olin säästänyt liki 2 vuotta... et eipä kauheesti heräteostoksia tuu tehtyä kun sitten lähtee kämppä, luottotiedot yms...
 
E : Jajoo, kuten tuossa yllä, niin ennen jokaista hankintaa ihan plektroja myöten tulee tutkittua asiasta kaikki mahdollinen.
 
Pinewood
15.04.2018 00:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Kun ostoshimot herää, mulle tulee yleensä ensin sellainen viikkoja kestävä tutkimusreissu internetin syövereihin jossa luen jostain laitteesta ihan kaiken minkä löydän ja kartoitan vaihtoehdot ym. Yleensä yritän ostaa pitopelejä, mutta aina ei osu ihan täysin nappiin tai myöhemmin mieltymykset muuttuvat ja sitten kama kiertää torille.
 
Se tutkimustyö on monesti hauskempaa kuin itse tuotteen omistaminen.

 
Erittäin hyvin sanottu. Ja tähän päälle, että usein on todella vaikea tehdä lopullista päätöstä. Joskus ostohimossa jahkaaminen menee jopa siihen pisteeseen, että mietintään ja selvittelyyn käytetty aika ottaa päähän niin paljon, että tilanne on vihellettävä poikki ostamalla. Ja usein se voi olla myös taloudellisesti järkevin ratkaisu. Montakohan sataa tuntia olen käyttänyt pelkästään vahvistinhankintoihin... No, lopulta kaasutus loppui kuin seinään, kun ostin kaksi lisää viikon sisällä. Onneksi käytettyjen hinnat olivat niin kohdillaan, että sain kaksi uuden veroista vahvistinta selvästi halvemmalla, mitä pelkkä kalliimpi olisi maksanut uutena.
 
sustain65
15.04.2018 10:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu:
Se tutkimustyö on monesti hauskempaa kuin itse tuotteen omistaminen.

 
Kyllä tuotteen käyttäminen on vielä hauskempaa kuin omistaminen tai se tutkimustyö.
 
Metalkallo
15.04.2018 12:41:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Kyllä tuotteen käyttäminen on vielä hauskempaa kuin omistaminen tai se tutkimustyö.
 
Tässä se aloittajan ongelma juuri on, tuotteen tutkiminen, odottaminen ja ostaminen on jännittävämpää kuin itse tuotteen käyttäminen. Se on sitä tavaran hamstrausta. Vaikka tuotteita varmasti arvostaakin, niin niitä ei käytä tarpeeksi.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
sustain65
15.04.2018 12:56:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tässä se aloittajan ongelma juuri on, tuotteen tutkiminen, odottaminen ja ostaminen on jännittävämpää kuin itse tuotteen käyttäminen. Se on sitä tavaran hamstrausta. Vaikka tuotteita varmasti arvostaakin, niin niitä ei käytä tarpeeksi.
 
Myönnän kyllä olevani myös hamsteri. Lähinnä se johtuu siitä että olen laiska myymään mitään pois. Kitarat ja vahvistinosasto saavat kyllä hyvin käyttöä, mutta erinäisiä pedaaleja yms. pientä lojuu kyllä tyhjänpanttina kaapissa.
 
Sotakoira Musti
15.04.2018 13:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Tässä se aloittajan ongelma juuri on, tuotteen tutkiminen, odottaminen ja ostaminen on jännittävämpää kuin itse tuotteen käyttäminen. Se on sitä tavaran hamstrausta. Vaikka tuotteita varmasti arvostaakin, niin niitä ei käytä tarpeeksi.
 
En tiedä viitattiinko aloittajalla minuun, mutta vastaanpa kuitenkin. Kyllä, on kiva selailla nettiä ja miettiä mitä oikeasti tarvitsisi. Mutta sitten on vaan juttuja, jotka voi ostaa ns lennosta, koska tietää niillä olevan käyttöä. Esim Voxin AC30 ja blue alnicot sisään, ihan no brainer. Sama juttu Rickenbackerin 325 tai 360/12.
 
Tietty kun kamaa tulee tarpeeksi, niiden käyttöaste putoaa. Kullekin kitaralle kuitenkin on oma käyttötarkoituksensa. Stratolla soitellaan tiettyjä biisejä, rikuilla toisia, telellä ja lespalla kolmansia. Yhtään kitaraa en ole laittanut vielä kiertoon, tosin toinen teleistä saa kyllä lähteä Duo jetin tieltä. Pedaaleja ei ole yhtään ylimääräistä, olen myynyt pois rahoittaakseni uusia pedaaleja. Sama juttu vahvareiden kanssa, vanhaa pois ja uutta tilalle.
 
Tulipa vähän sekava kirjoitus. Ehkäpä yhteenvetona voisin todeta että kaikki hankkimani on tullut tarpeeseen ja ennen hankintaa asiaa on yleensä harkittu. Yhden kitaran kohdalla yli 25 vuotta. Tavaraa alkaa kasautumaan (lähinnä kitaroita), mutta kaikille löytyy käyttöä ja kaikki saa soittoaikaa. Se on vaan se ostamisen tuoma euforia, siksi aloitin tämän ketjun. Kun on paha olla, voi pahaa oloa yrittää korjailla tekemällä hankintoja, jotka olisivat joka tapauksessa tulleet eteen jossain vaiheessa. Nyt on vaan semmoinen elämäntilanne, että talous on hieman eri tasolla kuin 20 vuotta sitten.
 
Ps. Ja kyllä, mikään ei ole niin kivaa kuin seurata lähetyksenseurannasta missä uusin ostos seikkailee
 
Si vis pacem, para bellum.
Sotakoira Musti
15.04.2018 13:48:46 (muokattu 15.04.2018 13:50:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkanpa vielä. Vaarallisimpia heräteostoksia ovat pedaalit. Niitä kun harvoin pääsee kunnolla kokeilemaan ennen ostopäätöstä. Katselet netistä yhden jos toisenkin pätkän ja ajattelet wau, tossa on se soundi jota olen aina hakenut. Sit teet ostopäätöksen. Purkki kotiin ja kiinni rigiin. Yleensä tässä kohtaa innostus hieman laantuu.
 
Soundi voi olla sitä mitä ajattelit sen olevan, mutta sit kun yrität sovittaa sen bändiviitekehykseen. Eihän se soundi sovi yhteenkään biisiin?! Tai sitten soundi ei vastaa juuri lainkaan netin promovideoita. Omakohtainen kokemus on että varsikin EHX:n tuotteissa promon luoma mielikuva vs todellisuus voi olla hyvinkin kaukana.
 
Okei, saat sen yhden kivan soundin pihalle ja saat sen ympättyä biisiin. Entäs sitten? Sulla voi olla käsissäsi 300€ purkki jota voi käyttää yhdessä biisissä, yhdessä kohtaa. Just eilen juteltiin kämpillä bändin toisen kitaristin kanssa, että pedaalien härösoundeja voisi yrittää tunkea omiin biiseihin. Sit tulikin kuningasajatus: Mike Oldfieldin Tubular bellsin innoittamana 20-30 min pelkkää pedaalien härösoundeja, riffejä ja kakofoniaa. Sit olisi kaikille purkille käyttöä. Tosin itse olen myynyt kaikki one trick pony -pedaalini veke pl catalinbreadin adinekon. Kaikille muille pedaaleille jotka ovat kaikki lankussa kiinni, on käyttöä ja paljon.
 
Si vis pacem, para bellum.
nightbird
15.04.2018 16:19:42 (muokattu 15.04.2018 16:39:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Relax Man ( men)
Jos tulee GAS päälle niin istukaa alas, antakaa sen paremman puoliskon esittää argumenttinsa miksi se esikoisen vaippa-paketti on "oikeesti tärkeempi kuin se juuri oikea yksikelainen strato."
Miettikää tarkkaan oloanne tässä universumissa ja asettakaa tilanteenne isompaan stratosfääriin.
Huomaatte että elämässä on tuhat kertaa tärkeämpiä pidemmälle kantavia päätöksiä kuin se viimeisen centin laitto soittovehkeisiin, Kuka v...tu maksaa teille enemmän mahdollista keikkaliksaa vaikka soittaisitte sillä Fenkulla Harley Bentonin sijaan ?
Se on edelleen se yleisö joka teistä maksaa ja nimenomaan teistä !
Ihan sama millä skulaatte kun vaan homma pelittää, se taas on kiinni teidän sormista ja asenteesta.
Sorry hirveesti purkauksesta mutta tämä koko fuckin homma on niin mieletöntä !
 
zedder
15.04.2018 16:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Relax Man ( men)
Jos tulee GAS päälle niin istukaa alas, antakaa sen paremman puoliskon esittää argumenttinsa miksi se esikoisen vaippa-paketti on "oikeesti tärkeempi kuin se "juuri oikea yksikelainen strato".
Miettikää tarkkaan oloanne tässä universumissa ja asettakaa tilanteenne isompaan stratosfääriin.
Huomaatte että elämässä on tuhat kertaa tärkeämpiä pidemmälle kantavia päätöksiä kuin se viimeisen centin laitto soittovehkeisiin, Kuka V.ttu maksaa teille enemmän mahdollista keikkaliksaa vaikka soittaisitte sillä vitun Fenkulla Harley Bentonin sijaan ?
Se on edelleen se yleisö joka teistä maksaa ja nimenomaan teistä !
Ihan sama millä skulaatte kun vaan homma pelittää, se taas on kiinni teidän sormista ja asenteesta.
Sorry hirveesti purkauksesta mutta tämä koko fuckin homma on niin mieletöntä !

 
Taisit nyt ampua hiukan ohi targetin. Tässä ei perhaps ollut niinkään kyse siitä että mitä soittaja tarvitsee, vaan siitä että tuleeko hän ehkä paremmalle moodille kun ostaa lisää kivaa gearia nurkkiinsa.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
nightbird
15.04.2018 16:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aijai, taisin kuitenkin osua oikeaan suuntaan kuitenkin vaikka karrikoiden.
Tarkoitinhan nimenomaan sitä että missä ajaa yksilön hetkellisen ( nimenomaan hetkellisen koska morkkis iskee) tyydytyksen tunne ympäristön sen hetkisen edun edelle?
Perään kuulutan kaikille GASilaisille järkeä käteen.
 
Sotakoira Musti
15.04.2018 17:09:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Aijai, taisin kuitenkin osua oikeaan suuntaan kuitenkin vaikka karrikoiden.
Tarkoitinhan nimenomaan sitä että missä ajaa yksilön hetkellisen ( nimenomaan hetkellisen koska morkkis iskee) tyydytyksen tunne ympäristön sen hetkisen edun edelle?
Perään kuulutan kaikille GASilaisille järkeä käteen.

 
Siinä olet oikeassa että se ostamisen antama tunne on yleensä hyvä. Ja siitähän tämä ketju lähtikin liikkeelle. Siinä ammut harhaan jos oletat että kaikilla ostoksen tekeminen aiheuttaa automaattisesti taloudellisen katastrofin (vrt lapselle vaippoja) ja luottotietojen menettämisen. Tiedoksesi, elämme lapsiperheenä varsin mukavaa elämää ajoittaisista harkintahuumista riippumatta (vehkeisiin joiden hommaaminen on harrastuksen takia hyvin perusteltua).
 
Ja nyt mulla alkaa olla se setup jolla pärjää ns hautaan saakka. Muutama juttu vielä puuttuu. Ja sen jälkeen tulee opetella muita huonon olon purkukeinoja kun kitaroiden ostelua. Tai no. Kyllä se 10-20€ kielipaketinkin ostamisesta tulee kiva fiilis ja mukava puolen tunnin - tunnin askartelusessio kielten vaihdossa ja setupissa.
 
Eli vedä syvään henkeä ja rauhoitu, niin minäkin teen.
 
Si vis pacem, para bellum.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «