Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran otsonointi
1
Samperi666
22.03.2018 19:17:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan mennyt kokeilemaan moista? Periaatteessa pitäisi olla riskitön toimenpide kitaralle. Sain LP Studion jonkin aikaa sitten joka on kylpenyt koko ikänsä röökin savussa. Päällisin puolin putsaus on tehty mutta epäilisin että otelauta ainakin on imenyt itseensä hajun ja tietty kaikki pikku koloset minne ei rätillä pääse. Otsonoinnin pitäisi tehota nimenomaan hajuhaittoihin ja vieläpä tupakan hajuun hyvin. Onhan se haju osa kitaran identiteettiä eikä sinänsä kauhean häiritsevää mutta jos mahdollisuus olisi päästä eroon siitä niin onkohan toimenpiteestä mitään haittaa?
 
Matias.
22.03.2018 19:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, jos on on puhdistettu ensin niin kyllähän siitä hajut lähtee. Olen noita otsonoinut. Ainoa tsekattava on sen kitaran muoviosat. Joitakin muovilaatuja otsonia haurastuttaa. Lähinnä 60 -luvun kitarat ja ehkä 70 -luvun alun plekusuojat ym. On riskiyhmää. Uudemmissa ei ongelmia. Muovit voi poistaa käsittelyn ajaksi ja puhdistaa vaikka CRC:n Plastic Cleanerilla.
 
Olen pyrkinyt otsonoimaan kitara laukussaan. Mulla on ohut letku mikä johtaa otsonaattorin tuotoksen laukkuun joka on vähän raollaan ja koko hoito on jätesäkissä joka on suljettu ilmatiiviiksi. Lähtee se haju siitä laukustakin samalla.
 
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
Kaijis
25.03.2018 16:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ollut kuullutkaan, että otsonointi voi vaikuttaa muoviosiin tuolla lailla, joten hyvä tietää.
 
Olen harkinnut minulle vaihdossa tulleen Marsun JCM 900 1936 kaapin otsonointia, sillä perusteellisen pesunkaan jälkeen siitä ei haju irronnut. Mutta mahtaakohan otsonointi vaikuttaa tolexiin tai muihin osiin jollain tapaa? Kannattaisiko esimerkiksi kaiuttimet, johdot ja jakki irroittaa ennen otsonointia?
 
Tympee Huttunen
25.03.2018 17:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä kannattaisi otsonaattori ostaa? Tarkoitus olisi kaikenmaailman puulaatikoita sun muita otsonoida esim. jätesäkissä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «