Muusikoiden.net
21.10.2018

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mini-humbucker kitarat
1
Juutas
22.03.2018 11:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina on alkanut poltella ajatus kitarasta, jossa olisi mini-humpparit. Olen lukenut lukuisia hehkutuksia siitä kuinka niissä yhdistyvät sinkuloiden ja humppareiden "parhaat puolet" eli yksikelaisten erottelu ja humppareiden "purenta".
Pari keskusteluaihetta siis peliin:

1) Mitä olette mieltä ko. mikeistä omaan kokemukseenne peilaten (ei siis mitään "isot pojat kertoi" tai "luin netistä" läppää - kiitos).

2) Missä kitarassa olisi ko. mikit tehdasasenteisena (mielellään alle 1000 euroa JOS mahdollista). Firebird on tietysti klassikko, mutta ei jotenkin istu omaan makuun.

3) Miten mini-humppareilla toimii sarjaan/rinnankytkentä soundillisesti? Normihumppareilla olen itse tykästynyt rinnankytkentään, joka antaa sitä "kompromissin" tuntua erottelun ja purennan kesken.

Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Corto
22.03.2018 13:08:22 (muokattu 22.03.2018 13:09:40)

Itseänikin semisti kuumotti yhdessä vaiheessa hommata tuollainen, mutta haaveeksihan se on vielä jäänyt. Ainakin Gibsonilla oli männävuosina niitä alle tonnin 70s Tribute -malleja (SG, LP) joissa on minihumpparit, esim.

https://www.topsound.fi/gibson-sg-special-70s-tribute-sc.html
https://www.topsound.fi/gibson-les-paul-studio-70s-tribute-vs.html

More Gary, Less Paul
p130
22.03.2018 13:28:01 (muokattu 22.03.2018 14:13:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Corto: Itseänikin semisti kuumotti yhdessä vaiheessa hommata tuollainen, mutta haaveeksihan se on vielä jäänyt. Ainakin Gibsonilla oli männävuosina niitä alle tonnin 70s Tribute -malleja (SG, LP) joissa on minihumpparit, esim.

https://www.topsound.fi/gibson-sg-special-70s-tribute-sc.html
https://www.topsound.fi/gibson-les-paul-studio-70s-tribute-vs.html

Noissa on ne uudemmat perinnehenkiset minit, perinneminihumbucker on mun mielestä se paras välimuoto stratomikin ja normihumbuckerin välillä. 90-luvun alusta jonnekin ihan viime vuosiin ainoa Gibsonin tarjoama malli oli järjettömän kuuma. Ihan jees sekin joihinkin tarkoituksiin, mutta ei todellakaan se, mitä minihumbuckerilla yleensä ymmärretään.

Sarjaan/rinnankytkentää en ole koskaan kokeillut koska näissä ei yleensä ole johtimina kuin perinteinen kuuma ja maa eikä ole tehnyt mieli harrastaa aukaisemalla mikkiä ja johdottamalla uusiksi. Sekin onnistuisi kyllä varmasti ja joissakin jälkiasennusmikeissä taitaa olla neljä johdinta jo valmiina. Mun kokemukset rajoittuu lähinnä 60-70 -lukujen aitoihin asioihin ja pariin Duncan Antiquityyn sekä yhteen kuumilla "moderneilla" minihumbuckereilla varustettuun ritsaan.

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
horseface
22.03.2018 13:59:12

Mulla on Les Paul Deluxe, jossa on tallassa Lollarin minihumppari ja kaulamikkinä originaali Gibson. Perushumppariin verrattuna ehkä vähän ohuempi mutta ei missään nimessä huonompi soundi. Sanoisinko, että rokimpi. Vahvistimina mulla on pääsääntöisesti tuollaisia hotrodattu plexi-tyyppisiä ratkaisuja. Erot normihumppariin hyvässä ja pahassa tuntuvat korostuvat vähän vahvistimen mukaan; joidenkin kanssa korostuu hieno twangi, joidenkin kanssa ohuus kuuluu vähän liikaakin.

Huutamalla ne asiat selviää.
Guitarfreak
22.03.2018 15:24:01

Mulla on tota em. tribuuttisarjaa oleva Firebird ja siinä on noi orkkismikit kiinni. Otelautana on paahdettu vaahtera joten ei oo suoraan vertailukelpoinen stankku LP:iin.

Mut mikit on erottelevat ja kankeat mut kuitenkin hyvällä tavalla vintaget. Jotenkin semmone fiilis että toimis paremmin omassa Makita-soundissa 500k volapotikoilla vaikea sanoa miksi :D näitä joutuu rankaisemaan kovemmalla kädellä ku verrokkeja (LP Burstbucker Pro:lla ja strato singlet + JB jr) että saa samanlaista rähinää aikaiseksi. Botnepää on ihan erilainen ku täyskokoisissa - ei mikään liian iso mut sopiva sillei ettei mee basistin tontille.

Ei mikään soolosoittajan unelma mut komppiosastolla leikkaa ja palastelee.

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
horseface
22.03.2018 19:43:27

Guitarfreak: Ei mikään soolosoittajan unelma mut komppiosastolla leikkaa ja palastelee.

Totta. Oikeilla asetuksilla minihumpparista lähtee todella autenttiset vintage-AC/DC:t.

Huutamalla ne asiat selviää.
Guitarfreak
22.03.2018 20:42:31

horseface: Totta. Oikeilla asetuksilla minihumpparista lähtee todella autenttiset vintage-AC/DC:t.

Puuttuu enää se koulupuku ;)... mut crunch löytyy joo helposti

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
kihtaristi
23.03.2018 14:27:20

Juutas: Viime aikoina on alkanut poltella ajatus kitarasta, jossa olisi mini-humpparit. Olen lukenut lukuisia hehkutuksia siitä kuinka niissä yhdistyvät sinkuloiden ja humppareiden "parhaat puolet" eli yksikelaisten erottelu ja humppareiden "purenta".
Pari keskusteluaihetta siis peliin:

1) Mitä olette mieltä ko. mikeistä omaan kokemukseenne peilaten (ei siis mitään "isot pojat kertoi" tai "luin netistä" läppää - kiitos).

2) Missä kitarassa olisi ko. mikit tehdasasenteisena (mielellään alle 1000 euroa JOS mahdollista). Firebird on tietysti klassikko, mutta ei jotenkin istu omaan makuun.

3) Miten mini-humppareilla toimii sarjaan/rinnankytkentä soundillisesti? Normihumppareilla olen itse tykästynyt rinnankytkentään, joka antaa sitä "kompromissin" tuntua erottelun ja purennan kesken.

Firebird mikit ja minihumbuckerit on desgnillisesti ihan eri juttu. Tässä asia englanniksi lyhyesti:
http://www.300guitars.com/articles/ … umbucker-vs-gibson-firebird-pickup/
Itse en ole päässyt vertailemaan, että kuinka paljon soundissa sitten on eroa.

Itsellä on yhdessä double cutissa Lollarin Firebird mikit ja ne toimii rock touhuihin hyvin. Outputtia on tosiaan vähemmän, mutta soundi on sitten taas hitusen kirkkaampi ja ehkä erottelevampi. Vahvistimesta saa/joutuu ruuvata lisää volumea, että vastaa melutasot perus humppareilla varustetun kitaran kanssa.

Alle tuhannen euron malleja oli harvassa ainakin thomannilla tällä hetkellä, mutta esim tämä mini humppareilla varustettu SG on 999€:
https://www.thomann.de/fi/gibson_sg_special_2018_sc.htm

fox
23.03.2018 14:50:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kihtaristi: Firebird mikit ja minihumbuckerit on desgnillisesti ihan eri juttu. Tässä asia englanniksi lyhyesti:
http://www.300guitars.com/articles/ … umbucker-vs-gibson-firebird-pickup/
Itse en ole päässyt vertailemaan, että kuinka paljon soundissa sitten on eroa.

Tuota "uudempaa" F-bird -mikkiä en ole purkanut koskaan, mutta on sellainen käsitys, että se olisi ladattu alnicon sijaan keraamisilla magneeteilla. Tästä johtuen, ja kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi, se on joillekin vähän turhankin "kuuma". Mitä sitten tulee noihin (mahdollisiin) soundieroihin tuon LP Deluxestakin tutun minihumpparin kanssa, niin ei se omasta mielestä mikään maailmoja mullistava ole. En väitä, etteikö mahdollisesti joku niissä(kin) eroa kuulisi, mutta noin niinku omana käsityksenä tämä.
Jossain vaiheessa 70-luvun puolella oli jopa hiukkasen "trendikästä" tosin vaihtaa Firebirdiin Deluxen mikit, että sai "ne säädettävät napapalat" käyttöön. Myös muita käyttökohteita noille Deluxe-minihumppareille oli tuolloin, olen noista kirjoitellut.
Todellakin, noita uusia F-bird humppareita on sen turhan "kuumuuden" takia vaihdeltu, juurikin Lollareihin, mutta se on jo vähän "toinen juttu" ja aiheen ulkopuolelta vissiin.

Itsellä on yhdessä double cutissa Lollarin Firebird mikit ja ne toimii rock touhuihin hyvin. Outputtia on tosiaan vähemmän, mutta soundi on sitten taas hitusen kirkkaampi ja ehkä erottelevampi. Vahvistimesta saa/joutuu ruuvata lisää volumea, että vastaa melutasot perus humppareilla varustetun kitaran kanssa.

Alle tuhannen euron malleja oli harvassa ainakin thomannilla tällä hetkellä, mutta esim tämä mini humppareilla varustettu SG on 999€:
https://www.thomann.de/fi/gibson_sg_special_2018_sc.htm

Tuollainen minihumpparihan on jo rakenteensakin puolesta pikkuisen enemmän siellä "kirkkaan puolella"kapeampine keloineen.
Ihan tehtaan jäljiltä voi tosiaan olla hankalaa löytää keppiä jossa moiset mikit on vakiona, tuossa on ylempänä jo aika monia. Jos sitten tuonne vintagepuolelle mennään, niin sieltä tulee mieleen SG Pro ja Special (joissa oli mustat muovikuoriset minit), uudemmissa malleissa taas kaikki Gibsonin Nighthawk 3p -mallit, tosin niissä ei ole minihumpparia kuin kaulapositiossa.
Jatsilootista (jotka tuskin tulee tässä tapauksessa kysymykseen) minejä löytyy Giban Johnny Smithistä ja Crestistä.. Että valikoimat on aika niukkoja. Jos en ihan väärin muista, niin jenkii-Jacksonilla tais olla joku minihumppareilla varustettu malli myös...

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuskiz
23.03.2018 15:30:16

Nykyset Firebird-mikit ei ole sama asia kuin vanhat kunnon.
http://www.mylespaul.com/threads/an … de-a-modern-firebird-pickup.186201/

Niitä kunnollisia saa sitten vaikka Duncanilta et al.

Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
LaMotta
23.03.2018 15:53:28 (muokattu 23.03.2018 16:31:40)

Onko PRSn narrowfield-humppari mini-humbucker?

(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
jPekka
23.03.2018 16:30:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse laidoin Slidecaster-nimellä kulkevaan soittopeliin (slidesoittoa varten rakentelemani pala-Telecaster, yllättävää kyllä) kaulamikiksi DiMarzion tulkinnan Firebird-humbuckerista. (Tarkempaa mallia en muista, oli minulla pitkään toisessa kitarassa.) On toiminut tehtävässään oikein hyvin. Laitoin siihen myös kelojen sarjaan/rinnankytkennän, jota ei ole kauheasti tullut käytettyä, mutta pidän siitä että se on olemassa.

"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti