Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fuzz asiantuntijat?
1
dogster
07.03.2018 23:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli hakukoneella jo haeskelinkin mutten löytänyt tarpeeksi tyydyttäviä vastauksia siihen mimmoisia fuzz pedaaleja ihmiset on tykännyt käyttää Marshall / Humbucker tyylisellä setupilla?
Toki on kyse mieltymyksistä pitkälle mutta varmaankin on niitä kokeneita jotka kerinnyt Marshall/humbucer setupilla kokeilla monen eri tyyppisiä Fuzz pedaaleita.
 
Omat kokemukset jää siihen punaiseen Dallas arbiter fuzz faceen ja Russian Big muff se musta, kumpikaan näistä ei ollut ehkä mun juttu vaikka hienoja vehkeitä ovatkin..
Hakusessa jotain suht perinteikästä Fuzz pedaalia jossa kuitenkin säilyisi erottelukyky ettei menis siihen bassovoittoiseen puuro osastolle kokonaan se soundi, niin ja jos lämpimän kuuloisia Fuzz pedaleita on olemassakaan niin antakaahan suosituksianne arvon ihmiset ?
Kiinnostaa myös nämä mitä eroa on sillä onko kyseessä germanium tahi silicon versio? Toimiiko esim jompikumpi paremmin humbuckereilla?
Mielenkiintoista olisi kuulla ihmisten kokemuksista Fuzz pedaaleista mitä havaintoja ihmiset tehnyt?
 
jhlamm
08.03.2018 00:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt itseäni asiantuntijaksi fuzzeista miellä ja suurelta osin kysehän on just siitä, mikä on se oma soundi. Itse pidin modatusta Big Muff Pista, ja näistä en nyt kuollakseni saa mieleeni, että mikä niistä se oli. Jokin vanhempi modattu versio. Itselle sopivan karua soundia.
 
Osa pitää vanhan koulukunnan germanium-fuzzista, joka on rakenteeltaan äärimmäisen simppeli fuzzface tyyppinen pedaali ja toisille taas se monimutkainen ja tuhatpotikkainen. Etuna näissä monipotikkaisissa ainakin on se, että on enemmän säätömahdollisuutta just sen bassopään mutaisuuden poistoon. Itse käytin siihen eq-pedaalia, mutta ongelmanahan oli, että hypätessä pois fuzzista niin piti se eq:kin sammuttaa.
 
Näin omaan korvaan ainakin noi silicon (pii) fuzzit tuntuu jotenkin kireämmiltä. Tai siis niissä taitaa just se jännite (onko jokin klippausjännite tai hfe) erilainen. Tietäjät tietäkööt ja kertokoot. Tosin nykyisin noilla pii-versiollakin on rakennettu kohtuullisen monimutkaisia piirejä, jotka kivasti kyllä kuulostaa pehmeämmiltä.
 
TL:DR; germanium yksinkertainen piiri ja pehmeämpi soundi. Pii modernimpi. Pii-pohjaisissakin diodeissa saatu kuulostamaan vintagella piirin avulla.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Metalkallo
08.03.2018 11:35:54 (muokattu 08.03.2018 11:36:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dogster: Jos et pitänyt punaisesta germanium fuzzista, niin ehkä sininen silicon (eli pii) fuzz on enemmän SE juttu? Pii fuzzi ei ole yhtä pehmeä vaan hieman kirkkaampi ja terävämpi mun kokemuksen mukaan, mut ei varmaan kaikki? Germanium puhdistuu hyvin, mut jotkin pii fuzzit myös.
 
Aina voi kysyä ja teettää custom fuzzin, esim. s0r0666 tietä varmaan kaiken fuzzeista ja tekee mainioita pedaaleja. Mulle se teki fulltonen punaisesta 69 germanium fuzzista pii version joka on kyllä hyvä. Sanoin, että haluan soundin olevan niin paljon germaniumin tapainen kuin voi olla mutta pii (silicon) transistorilla, lopputulos on mainio ja juuri sitä mitä halusin.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Urban Baboon
08.03.2018 12:48:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuolla ole aika paljon fuzzeista juttua. Hyödyllistä ja turhaa.
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=180469&o=0
 
dogster
08.03.2018 20:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vois joo tsekata sen sinisen version tai ehkä jopa udella custom Fuzz:ia.
Kiitokset kaikista vinkeistä!
 
Laulava Kylätohtori
08.03.2018 22:36:55 (muokattu 08.03.2018 22:42:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skreddyn Lunar Module Deluxekin voisi olla hyvä vaihtoehto. Pii trankut ja about fuzz face kytkentä, mutta paljon säätöjä, joilla soundista saa jopa distortion meininkiä ja muutenkin tiukempaa ja epäfuzzfacemaista soundia, Toimii ainakin itsellä omien kamojen kanssa todella hienosti straton tallassa olevan JB Jr:n kanssa.
 
Henkilökohtaisesti olen enemmän silicone eli piitrankkujen ystävä. Germaniumit ovat jotenkin liian muhjua.
 
Ja mulla on siis S0r0666:n versio tuosta, ei alkuperäistä Skreddyä. Tosin mieli tekisi hankkia originaali ihan vaan mielenkiinnosta, ei siksi, että kuvittelisin sen olevan parempi.
 
E. ja vaikka tuossa on siis viisi säätöpotikkaa, niin ne ei haittaa, vaikka muuten olen säätöjen "vihaaja". Yleensä kaikki yli kolme nappiset lähtee heti torille, mutta Skreddyissä (mulla on myös aito Scrwedriver Dlx, joka on pirun hyvä ja toimii humppareilla myös. Ainut säröspedu viime kesän keikoilla) nuo säädöt vaan on jotenkin loogisia ja toimivia myös tällaisen yksinkertaisuuteen kalleellaan olevan mielestä.
 
Olkoon menneeksi
Viimeinen Samurai
09.03.2018 02:03:21 (muokattu 09.03.2018 02:05:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kokemus on että melkeinpä mikä tahansa fuzz kuulostaa hyvältä Marsun edessä. Fuzz Facella Hendrixit, Big Muffilla stonerit ja Tonebenderillä Jimmy Paget.
 
Humbucker-asiaan en ole hyvä ottamaan kantaa, kun en juurikaan humppareilla soita, mutta vintagempien humppareiden kanssa voisin nähdä katsovani jotain ärhäkämpää, niin kun vaikka nyt Tonebenderiä tai Fuzz Facea piitrankuilla.
 
käsi
21.04.2018 03:24:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä Belcat R-Fuzz pedaali klippiä. Marshallin kaappi, nuppina hiwatt. Oon soittanut myös vanhan jcm800 nupin kanssa ja toimii hyvin yhteen.
 
https://www.youtube.com/watch?v=DzMApMosXx0
 
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «