Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin tämänkertaisen (2018) ahdingon pohdintaa.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
basisti1971
02.03.2018 05:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Uutiset siitä että Gibsonilla menee heikosti ei pitäisi kellekään enää tässä vaiheessa tulla yllätyksenä, alamäki on jatkunut tasaisena jo vuosikymmeniä.
 
Imagoa on toki pönkitetty vaihtelevalla menestyksellä viime vuosikymmeninä, ja suurelle yleisölle joita kiinnostaa ainoastaan ikoninen soitin, eivät ahdingon perimmäiset syyt huoleta piirun vertaa.
Eikä toki tarvitsekaan, ellei ole sillä tapaa merkkiuskollinen että haluaa hankkia uuden Gibsonin joka vuosi.
Toisin kuin autoissa, kitarat kun eivät vaadi vuosittaista merkkihuoltoa jotta takuu säilyisi, eikä varosavastuunkaan koukerot instrumenttipuolta rasita.
Vanhoja "hyviä" Gibsoneita on markkinoilla pilvin pimein, ja tulee jatkossakin olemaan.
 
Tuossa aihetta sivunneessa viestiketjussakin linkitetty Gibsonin CEO:n itkuvirsi on hupaisaa luettavaa, ja periamerikkalaiseen tyyliin syyllinen on aina joku muu kuin firma itse.
Tällä kertaa syylliseksi valkkautuu kuluttaja, kukapa muukaan kun kuluttajatuotteita valmistetaan :/.
 

 
Suomen kielellä tämänkertaisen ahdingon perussyistä ei ole taidettu liiemmin kirjoitella, Lontooksi kyllä.
 
Esimerkiksi:
 
https://hazeguitars.com/blog/the-gibson-bankruptcy-mess
ja
http://iheartguitarblog.com/2018/02 … .html#sthash.dh9Y9Mjm.rQPWaBqU.dpbs
 
Nuo blogikirjoitukset valottavat tapahtumia hivenen pidemmältä aikaväliltä, eivätkä lupaa valoisaa tulevaisuutta konglomeraatille nykymuodossaan.
 

 
Gibsonfanaatikot ovat jo vuosikymmeniä enemmän tai vähemmän hiljaa ihmetelleet miksi Gibsonin pitää hankkia jos jonkinmoisia firmoja omistukseensa lainarahalla, vaikka osaaminen sen enempää kuin resurssitkaan eivät riitä niiden hoitamiseen.
Asian voisi jollain tapaa ymmärtää jos tehtäisiin voittoa, mutta voittoa tekevät brändit ovat olleet Gibsonin tallissa kokolailla vähissä.
Edes ostetut instrumenttibrändit eivät voi kovinkaan hyvin, poislukien se kaikkein vanhin, eli Epiphone.
Lukuisat kuluttajaelektroniikkabrändit ovat tuottaneet tappiota tai minimaalista voittoa likipitäen koko Gibson-omistuksensa ajan.
Aivan oma lukunsa on ikonisten musalaitebrändien lokaaminen tai tappaminen, mutta se on toisen keskustelun aihe se.
 
No, monista klassikkostatuksen omaavista brändiomistuksista on toki se hyöty että sikäli mikäli ostaja löytyy, noista saattaa saada sen verran pääomaa että Trumpin verohelpotusten avittamana on mahdollista räpiköidä vielä vuosi, pari.
 
Mutta koska on ostettu kalliilla ja tehty tappiota samalla brändin statusta heikentäen, myyntitappiota on odotettavissa ja roimasti.
 
Niin roimasti että on verraten epätodennäköistä että joukkovelkakirjoihin vaadittu $375 miljoonaa yht'äkkiä löytyisi, ja kun ei löydy, lankeaa tuon päälle vielä heti $145 miljoonaa lisää maksettavaksi.
CEO Juskiewicz toki vakuuttaa että kaikki on hyvin, mutta ainakin näin maallikon näkövinkkelistä tilanne on kaikkea muuta kuin hyvä.
Miljardin liikevaihdolla ja prosentin, parin voittomarginaalilla ei juuri tänäpäivänä juhlita, eikä etenkään maksella lankeavia joukkovelkakirjoja.
 
Luottoluokitus kun Gibsonilla on Kreikan luokkaa, eikä liene toivoa että valtio tulee musalaitebrändejä pelastamaan kuten autoteollisuudelle tuossa jonkin aikaa sitten kävi.
Työllistämisaspekti kun on aivan toista luokkaa.
 

 
Henkilökohtaisesti asia ei mitenkään mahdottomasti huoleta tälläkään kertaa, en osaa kuvitella tilannetta jossa uuden Gibsonin ostaisin, mutta onhan se aina sääli kun maksimaalista voittoa tavoittelevat businessmiehet tuhraavat brändejä jotka ovat lähellä sydäntä.
Toisaalta, historia on osoittanut että on myös mahdollista että ahdingosta uusin tai jopa alkuperäisinkin voimin nostettu brändi saa aivan uutta nostetta menestykselleen.
 
T:Samuli
 
VIPMetal
02.03.2018 06:46:15 (muokattu 02.03.2018 11:24:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan muuten ottamatta kantaa, säädin tuossa eräälle kaverille yhden Les Paul Standardin eilen, ja oli kyllä hyvänoloinen ja tuntuinen LP. Voisin kuvitella ostavani lähes uuden Gibsonin. =)
 
E: Niin siis oli 2016 mallia...
 
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
DirtyFingers
02.03.2018 08:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Asiaan muuten ottamatta kantaa, säädin tuossa eräälle kaverille yhden Les Paul Standardin eilen, ja oli kyllä hyvänoloinen ja tuntuinen LP. Voisin kuvitella ostavani lähes uuden Gibsonin. =)
 
Moi Henry Juszkiewicz
 
Come with me for fun in my buggy
zedder
02.03.2018 09:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassikkostatuksen omaavien brändien omistuksista puheen ollen:
 
Minkäköhän takia Gibson meni ja tappoi omistuksessaan olevan Steinbergerin? Se kun oli ihan oikeasti moderni ja uusia innovaatioita sisältäneitä soittimia valmistanut kitaramerkki.
 
Nykypäivänä olisi varmastikin jo mahdollista valmistaa alumiinista ja hiilikuidusta koostuvia soittimia riittävän kustannustehokkaasti. Jostakin syystä se ei kuitenkaan Gibsonia kiinnosta.
 
Olisi ihan kiva jos alkaisivat tekemään uudestaan oikeita GL-mallisia "luutia" asianmukaisista materiaaleista ja kunnollisella työn jäljellä.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
GiovanniDiRondo
02.03.2018 10:11:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Klassikkostatuksen omaavien brändien omistuksista puheen ollen:
 
Minkäköhän takia Gibson meni ja tappoi omistuksessaan olevan Steinbergerin? Se kun oli ihan oikeasti moderni ja uusia innovaatioita sisältäneitä soittimia valmistanut kitaramerkki.
 
Nykypäivänä olisi varmastikin jo mahdollista valmistaa alumiinista ja hiilikuidusta koostuvia soittimia riittävän kustannustehokkaasti. Jostakin syystä se ei kuitenkaan Gibsonia kiinnosta.
 
Olisi ihan kiva jos alkaisivat tekemään uudestaan oikeita GL-mallisia "luutia" asianmukaisista materiaaleista ja kunnollisella työn jäljellä.

 
Hyvä pointti kyllä. Luulisi, että just tällä saralla pyrittäisiin tuomaan uusia tuotteita, jotka kiinnostavat nykypäivän kuluttajaa. Eri materiaaleja, muotoilua, teknologiaa, toimivutta niissä tilanteissa joissa musiikkia oikeasti tehdään.
 
Nuo Gibsonin viritelmät modernisoida sähkökitaraa ovat jotenkin tuntuneet sellaisilta Frankensteinin hirviöiltä, joissa sotketaan toisiinsa sopimattomia asioita keskenään.
 
Ei silti, melkein aina, ihan 70-luvulta lähtien kun Gibson on esitellyt uusia lankkukitaroita, niiden muotoilu on kyllä ollut aivan käsittämätön. Kun joku uusi malli Gibsonilta tulee (ehkä nyt sentään Nighthawkia lukuunottamatta) runko muistuttaa lähinnä pimeässä teurastetun sian ruhoa. :D
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Tympee Huttunen
02.03.2018 10:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson on hieno skeba, mutta auttamattoman vanhanaikainen, eikä pyristelyistä huolimatta ole saanut muokattua kitaraan uusien trendien mukaan. Yritystä on kyllä ollut, mutta robottituner ei paikkaa headstockin suunnitteluvirhettä, tai lapakulman heikkoutta. Ihmeellistä, ettei minkäänlaista vaihtoa perinteiselle headstockille ole ollut.
 
Outoa on myös, ettei pidemmälle skaalalle ole ollut tarjolla kuin Custom Shopin tuotteet, Nighthawk ja Blueshawk. Pelkästään kohtuuhintainen ikoninen Les Paul 25.5 skaalalla olisi tuonut uuden ostajakunnan.
 
Freewheeler
02.03.2018 10:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on mielestäni erittäin asiallista jutustelua aiheesta. Ja suurimmaksi osaksi olen samaa mieltä. Gibsonin pitäisi keskittyä tekemään legendaarisia perusmallejaan paremmin ja edullisemmin. Eikä hyppiä ympäriinsä ostelemassa brändejä. Kaikki Gibsonin viime vuosien uudet kehitelmät ovat olleet ihan kauheita kitaroita! Enkä nyt edes ala robottiviritinjuttuja...
 
https://youtu.be/9_Xi9GQ48iY
 
GiovanniDiRondo
02.03.2018 10:21:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen:Yritystä on kyllä ollut, mutta robottituner ei paikkaa headstockin suunnitteluvirhettä, tai lapakulman heikkoutta. Ihmeellistä, ettei minkäänlaista vaihtoa perinteiselle headstockille ole ollut.
 
No ei se asia ihan näinkään ole. Gibson on valmistanut kitaroita yli 100 vuotta - kyllä siellä ihan oikeasti tiedetään miten kitaroita tehdään.
 
Eri asia tosin on, onko sähkökitarassa tarpeen tehdä tuollaista asiaa ihan viimeisen päälle, varsinkin kun se on tosiaan rakenteellisesti heikko.
 
Minun mielstä Les Pauleja pitäisi thedä siihen tyyliin kuin esimerkiksi Ruokangas, puulajiksi voisi valita soveltuvamman ja sen lavan voisi nöyrästi liimata erillisestä puukappaleesta.
 
Hiilikuitukin kaulan vahvikkeena on myös keksitty.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
fox
02.03.2018 10:33:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder:
Minkäköhän takia Gibson meni ja tappoi omistuksessaan olevan Steinbergerin? Se kun oli ihan oikeasti moderni ja uusia innovaatioita sisältäneitä soittimia valmistanut kitaramerkki.
 
Nykypäivänä olisi varmastikin jo mahdollista valmistaa alumiinista ja hiilikuidusta koostuvia soittimia riittävän kustannustehokkaasti. Jostakin syystä se ei kuitenkaan Gibsonia kiinnosta.
 
Olisi ihan kiva jos alkaisivat tekemään uudestaan oikeita GL-mallisia "luutia" asianmukaisista materiaaleista ja kunnollisella työn jäljellä.

 
No, ehkä niitten menekki ei kumminkaan ole "riittävä"? Jos kovin harva asiakas moista haluaa, ehkä ei sinällään ole tuloksen kannalta hyvä pitää Steinberger-rakentajia palkan edestä kuutta kuukautta vuodesta vaan "papuja pinoamassa" kun ei ole tilauskirjassa yhtikäs mittää.. Loppuviimeksi se kysynnän "laimeus" sai Ned Steinbergerin myymään firmansa 1987, kun oli investoinut laitteisiin ja työväkeen runsaamman menekin toivossa aikanaan..
Steinbergerhän oli ensimmäisiä "hankintoja" Juszkiewickin ja Berrymanin hommattua ite firman 1986. Onhan se (jälleen) melkomoinen "palapeli" noitten eri hankintojen kautta, noin isommin kaivelematta tulee mieleen leegio eri brändejä jotka on firman osasia. Tobias, Flatiron, Zeta, Mapex, Orange Amps nyt ensimmäisenä tulee Mieleen.. ;)
No, onhan tässä vielä muutaman kuukauden edestä "jännitystä ja kieli pitkällä odottelua" sekä hyvä mahdollisuus tuottaa tekstiä, ennen heinäkuuta.
Missään nimessä ei olis ensimmäinen kerta kun kyseinen firma olis uusille omistajille myyty - joko tytäryhtiöineen tai ilman. Voihan olla, että Hiratake Shibya ostaa vaikka MCI:n (Music City International) joka hallinnoi mm. vuonna 1928 New Yorkissa alkuaan perustettua Epiphonea, Mapexin rumpuja ja Orangen vahvareita.
Jää nähtäväksi. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
vvaltsu
02.03.2018 10:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän Gibsonilla meni sillon joskus 2002-2012? Oisko niillä ylipäätään ollu mitään tarvetta ruveta leikkimään minkään robottivirien, liian leveiden satuloiden tai muiden vammaisten speksien kanssa kosiskellakseen uusia asiakkaita, vai tehtiinkö se vain ns. huvikseen? Sillonhan niillä oli vaikka mitä kunnon hyviä malleja valikoimassa, kuten LP Standard, LP Traditional ja LP Traditional Pro ja hinnatkin oli kai jossain määrin linjassa. Ton ajan Lessuissa ei oo juurikaan korjattavaa, korkeintaan se voluten lisäys lapaan ja ehkä myös jonninjoutavan nauhojen päälle tulevan bindauksen vois jättää pois, mikä laskisi myös hintaa. Speksit on kokolailla kunnossa ja ilmeisesti myös laadun osalta tuon ajan Gibsoneita kehutaan. Laatu tuskin on tippunut mihinkään tänäkään päivänä mutta mallisto on silkkaa rölöpaskaa.
Kefiiri
02.03.2018 10:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Kun joku uusi malli Gibsonilta tulee (ehkä nyt sentään Nighthawkia lukuunottamatta) runko muistuttaa lähinnä pimeässä teurastetun sian ruhoa. :D
 
Osuva rinnastus :D
 
Vaikka varmaan Exploreriakin aikoinaan pidettiin sähköiskun saaneena sikana.
 
Gibsonin laparatkaisua ei voi tehdä kahdesta osasta, Gibsoneita ostelevat bluespapparaiset eivät hyväksy semmoista. Voisi sitä minun puolestani kokeilla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
02.03.2018 10:37:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Mitenköhän Gibsonilla meni sillon joskus 2002-2012?
 
Hyvinhän niillä meni kun sodanjälkeisten sukupolvien keski-ikään tulleet lääkärit ja lakimiehet osteli Les Pauleja lasivitriineihinsä. :)
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
fox
02.03.2018 10:38:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen:
Outoa on myös, ettei pidemmälle skaalalle ole ollut tarjolla kuin Custom Shopin tuotteet, Nighthawk ja Blueshawk. Pelkästään kohtuuhintainen ikoninen Les Paul 25.5 skaalalla olisi tuonut uuden ostajakunnan.

 
Eipä ihan noinkaan. Ei ostajakunta oo ollut kiinnostunut "pidempiskaalaisesta" LP:stä. Jos muutama kymmenen olisi ollut, ei olis ollut kannattavaa tuolla ostajapohjalla täysimittaista tuotantoa käynnistää. Eipä esimerkiks pidempiskaalainen RD-mallikaan menestynyt. Ei se kyllä sitten "normiskaalaisena" versionakaan mitenkään lentoon lähtenyt..
Niin kovin moni muukaan noista "perinteisistä" poikkeavasta mallista, mitä esimerkiks Norlinin aikaan tekivät, olleet suuria menestyksiä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
VIPMetal
02.03.2018 11:16:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DirtyFingers: Moi Henry Juszkiewicz
 
Moi! Ihan hauska. =)
 
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
Tympee Huttunen
02.03.2018 11:18:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: No ei se asia ihan näinkään ole. Gibson on valmistanut kitaroita yli 100 vuotta - kyllä siellä ihan oikeasti tiedetään miten kitaroita tehdään.
 
Varmasti osataan, mutta ei tehdä. Sille on syynsä, että G-kieli menee epävireeseen ja matalimmalla vireillä menee soundi muhjuksi ja paikoin epävireiseksi.
 
Eri asia tosin on, onko sähkökitarassa tarpeen tehdä tuollaista asiaa ihan viimeisen päälle, varsinkin kun se on tosiaan rakenteellisesti heikko.
 
Hauskaahan se on, että monet halpismerkit tekee sen paremmin, esim lavan erillisestä palasta, jolloin syyt ei mene rasistuskohdassa niin, että lapa katkeaa. Lisäksi on volutet, jota Gibsonkin lienee käyttänyt joskus.
 
Minun mielstä Les Pauleja pitäisi thedä siihen tyyliin kuin esimerkiksi Ruokangas, puulajiksi voisi valita soveltuvamman ja sen lavan voisi nöyrästi liimata erillisestä puukappaleesta.
 
Samaa mieltä.
 
Tympee Huttunen
02.03.2018 11:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eipä ihan noinkaan. Ei ostajakunta oo ollut kiinnostunut "pidempiskaalaisesta" LP:stä. Jos muutama kymmenen olisi ollut, ei olis ollut kannattavaa tuolla ostajapohjalla täysimittaista tuotantoa käynnistää. Eipä esimerkiks pidempiskaalainen RD-mallikaan menestynyt. Ei se kyllä sitten "normiskaalaisena" versionakaan mitenkään lentoon lähtenyt..
Niin kovin moni muukaan noista "perinteisistä" poikkeavasta mallista, mitä esimerkiks Norlinin aikaan tekivät, olleet suuria menestyksiä.

 
Näen tuon enemmän markkinointisyynä. Ehkä skaalaan liika kehuminen olisi samalla "haukkunut" sitä perinteistä skaalaa.
 
Progorava
02.03.2018 11:21:52 (muokattu 02.03.2018 11:22:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Niin kovin moni muukaan noista "perinteisistä" poikkeavasta mallista, mitä esimerkiks Norlinin aikaan tekivät, olleet suuria menestyksiä.
 
Gibson on siis pahasti perinteidensä vanki. Ehkä heidän kannattaisi alkaa tuottamaan näitä Henkan kaipaamia uudistuksia vain Epiphone-brändin alla ja sieltä varovasti ujuttaa onnistuneet ideat Gibsonin lavoilla varustettuihin kirveisiin.
 
Kaikki muu on kokeiltu, joten miksi ei kokeiltaisi myös mennä perse eellä puuhun?
 
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
zedder
02.03.2018 11:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:Steinbergerhän oli ensimmäisiä "hankintoja" Juszkiewickin ja Berrymanin hommattua ite firman 1986. Onhan se (jälleen) melkomoinen "palapeli" noitten eri hankintojen kautta, noin isommin kaivelematta tulee mieleen leegio eri brändejä jotka on firman osasia. Tobias, Flatiron, Zeta, Mapex, Orange Amps nyt ensimmäisenä tulee Mieleen.. ;)
 
Joo, ja sitten vielä hankkivat Philipsin viihde/kulutuselektroniikkabrändin itselleen vuonna 2014. Melkolailla saman tien poistivat keneltäkään kysymättä mm. jo aikoja sitten myydyistä Philips BD-soittimista smart-tv -ominaisuudet ovelasti jaetulla firmware -päivityksellä. Eli heti osasivat kusta senkin pisneksen...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
tuskiz
02.03.2018 13:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta Gibsonin voisi edelleen myydä Kiinaan niin laatu nousisi ja kustannukset saataisiin kuriin. Toivoa onneksi on kun on kiinanpojat ostaneet viimeaikoina vaikka mitä brändejä.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
2randpo
02.03.2018 14:40:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Minusta Gibsonin voisi edelleen myydä Kiinaan niin laatu nousisi ja kustannukset saataisiin kuriin. Toivoa onneksi on kun on kiinanpojat ostaneet viimeaikoina vaikka mitä brändejä.
 
Joo kaikki Kiinaan vaan. Kuten Pentti Saarikoski-vainaa profetoi viimeisinä sanoinaan: "Kiinalaiset tulevat."
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «