Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin katosi vahvistimista graafinen eq?
1 2
Kefiiri
11.02.2018 18:18:49 (muokattu 11.02.2018 18:18:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graafinen EQ on juuri siitä hieno, että se on... graafinen, heti näkee mitä taajuusvasteelle tapahtuu. Parametrisen kanssa olen ihan metsikössä, silloin mennään tuurilla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
11.02.2018 18:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Graafinen EQ on juuri siitä hieno, että se on... graafinen, heti näkee mitä taajuusvasteelle tapahtuu. Parametrisen kanssa olen ihan metsikössä, silloin mennään tuurilla.
 
Juurikin päinvastoin, graafisella ei näe miten laajalle alueelle se todellisuudessa vaikuttaa, parametrinen vaatii siinä mielessä enemmän ymmärrystä, mutta kaikki on ns. nähtävillä mitä tapahtuu.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
LaMotta
11.02.2018 18:28:11 (muokattu 11.02.2018 18:31:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Juurikin päinvastoin, graafisella ei näe miten laajalle alueelle se todellisuudessa vaikuttaa,
 
Siinähän ne toiset säätimet on vieressä. Säätöalue on niiden välillä. Ei kovin vaikeaa.
 
Parametrinen on tarkempi toki. Mutta yleiseen soundin muokkaamiseen graafinen parempi. Parametrista tarvitaan esim kiertojen ja seisovien aaltojen vaimentamiseen, joissa graafinen on täysin kädetön.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
ituvirtanen
11.02.2018 18:43:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Graafinen EQ on juuri siitä hieno, että se on... graafinen, heti näkee mitä taajuusvasteelle tapahtuu. Parametrisen kanssa olen ihan metsikössä, silloin mennään tuurilla.
 
Graafisen etu on kieltämättä se ulkoasu. Haittana pidän liian leveitä kaistoja. Vahvistimiin ei integroida koskaan terssikorjaimia (kolme säädintä oktaavilla), vaan oktaavin tai leveämmän kaistan liu'ut.
 
Juuri parametrinen on se juttu: korostuksen tai vaimennuksen määrää ja leveyttä voi säätää ja vaikuttaa esmes huoneen aiheuttamiin ongelmiin keikoilla. Havainnointi ilman toiminnan parempaa tajua on kieltämättä hankalaa.
 
f = liikutettavan taajuusalueen keskipiste
Q = laajuus, kaistan leveys keskipisteen ympärillä
dB = määrä, korostus tai vaimennus
 
Ostin efektiluuppiin halpispedaalin (Artec) ja mittasin sen läpi. Heitin pari kiinnepistettä purkkiin säätimien ympärille ja nyt voin helpommin käyttää sitä. Tosin parhaiten parametrisen käyttö onnistuu ihan korvin kuunnellen tiloissa, joissa joku taajuus kiertää tai vahvistuu liikaa. Sitä voisi ajatella kierronestäjänä (jotka perustuvat samaan ideaan) mutta myös halutun alueen vaimentajana tai korostajana (liikkuva taajuus toimii kuin vauvau-pedaali).
 
Monialueversioilla pystyy tekemään aika ihmeellisiä vasteita mutta yksialueinen on lähinnä keikkakäyttöön ja notch-henkinen (bassolla). Akustinen kitara hyötyy myös parametrisesta hankalissa keikkapaikoissa.
 
LaMotta
11.02.2018 18:51:00 (muokattu 11.02.2018 18:52:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Behringerilta saa loistavan kapistuksen jossa on molemmat equt yksissä kuorissa. http://www.fullcompass.com/common/products/original/5354.jpg
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
ibnz
11.02.2018 19:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: No se post-pre eq on varsin tehokas työkalu. Mut kuuntelemalla selviää mitä mikäkin tekee. Ei tartte olla mikään ET
 
Juum siksi niitä käytän itsekin. Alkuketjussa vaan mietiskeltiin, että näinköhän se tavan tallaaja uskaltaa edes mennä lähelle sitä cockpittiä. Behringerin eq taitaa makssa muutaman kympin, se on isolle valmistajalle pilkkuvirhe kustannuslaskemilissa ja silti vahvareissa ei ole tätä erittäin näppärää ominaisuutta? Se, että "saahan sen pedaalinakin" olisi vähän eriskummallista, koska sitten pitää olla erilliset virtalähteet ja/tai patterit jne.
 
Epäilen siis, että se on työkaluna liiankin kustannustehokas
 
Huomenna sitten!
Guitarfreak
11.02.2018 19:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Juum siksi niitä käytän itsekin. Alkuketjussa vaan mietiskeltiin, että näinköhän se tavan tallaaja uskaltaa edes mennä lähelle sitä cockpittiä. Behringerin eq taitaa makssa muutaman kympin, se on isolle valmistajalle pilkkuvirhe kustannuslaskemilissa ja silti vahvareissa ei ole tätä erittäin näppärää ominaisuutta? Se, että "saahan sen pedaalinakin" olisi vähän eriskummallista, koska sitten pitää olla erilliset virtalähteet ja/tai patterit jne.
 
Epäilen siis, että se on työkaluna liiankin kustannustehokas

 
Epäilen myös että perinteet painaa jo nii paljon ettei voi tehdä. Aattelepa Fender graafisella tai Marshall... ei mee kaupaks - ihan vaikka jo sen takia ku ei koskaan aiemminkaan oo ollu :E
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
11.02.2018 19:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Juum siksi niitä käytän itsekin. Alkuketjussa vaan mietiskeltiin, että näinköhän se tavan tallaaja uskaltaa edes mennä lähelle sitä cockpittiä. Behringerin eq taitaa makssa muutaman kympin, se on isolle valmistajalle pilkkuvirhe kustannuslaskemilissa ja silti vahvareissa ei ole tätä erittäin näppärää ominaisuutta? Se, että "saahan sen pedaalinakin" olisi vähän eriskummallista, koska sitten pitää olla erilliset virtalähteet ja/tai patterit jne.
 
Epäilen siis, että se on työkaluna liiankin kustannustehokas

 
No Harry taisi tuolla alkuketjussa todeta, että ainkin mesan tapa toteuttaa se ei ole ihan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella, mutta tokikaan se ei varmaan ole ainoa tapa sitä toteuttaa.
 
Mulle on tuulut vaan tähän mennessä mieleen semmoinen seikka, että jos nykyiset efektilenkit on kerran suunniteltu pedaaleja varten ja pedaalit on taasen suunniteltu kitaran heikkovirtasignaalia varten eikä linjasignaalia, niin sehän tarkoittaa että efektilenkkiin laitettavaa eq-pedaalia varten signaali täytyy ensin heikentää ja sitten taas takaisin tullessa vahvistaa uudelleen. No sinällään en tiedä haittaako se signaalin heikentäminen ja vahvistaminen efektiluupissä, mutta luulisi että vahvan linjasignaalin käsittely eq:sa on eriasia kuin instrumenttisignaaliksi vaimennetun käsittely ja sitten herää kysymys myös siitä miten heikennettäessä ja vahvistettaessa säilytetään taajuuksien suhteet mahdollisimman muuttumattomina. Itse jotenkin kuvittelisin, että efektilenkki joka käsittelee suoraan linjatasoista signaalia olisi laadullisesti paras, mutta sen heikko puoli on että siinä ei voi käyttää kuin räkkiefektejä jotka osaavat käsitellä niin vahvaa signaalia, mutta eq:n näkökulmasta se mahdollistaisi studiotasoisten eq:iden käytön. Kysymys tietenkin onkin siinä, että tarjoaako kukaan valmistaja enää linjatasoista efektilenkkiä? vai pitäisikö sitä varten käyttää räkkikamoja? no en etiedä onko tämä lainkaan relevanttia pohdintaa, mutta ymmärrän, että vahvistimen valmistaja joutuu väkisinkin miettimään signaalinkuljetusta eikä eq-pedaalin heittäminen vahvistimen rakenteisiin ole lainkaan niin yksinkertainen juttu kuin voisi kuvitella.... tiedä sitten.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
tommiot
11.02.2018 21:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graafisen EQ:n toteuttamisessa ei todellakaan ole mitään ihmeellistä. Esimerkiksi efektilenkin yhteyteen semmoinen on ihan helppo tehdä. Signaalitason joutuu laskemaan operaatiovahvistimille sopivaksi.
 
Itse en oikein välitä graafisen EQ:n saundista kitarakäytössä.
Kefiiri
11.02.2018 21:28:36 (muokattu 11.02.2018 21:29:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös signaalitasoa joka tapauksessa jouduta efektilenkkiä varten laskemaan efekteille sopivaksi?
 
Olen nähnyt Mesan graafisen EQ.n kytkennän keloineen, minkähän takia se on toteutettu niin hankalasti? Ei kai niissä aina keloja käytetä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
tommiot
11.02.2018 21:35:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eikös signaalitasoa joka tapauksessa jouduta efektilenkkiä varten laskemaan efekteille sopivaksi?
 
Olen nähnyt Mesan graafisen EQ.n kytkennän keloineen, minkähän takia se on toteutettu niin hankalasti? Ei kai niissä aina keloja käytetä.

 
Keloilla se toteutus on juuri helpompaa. Komponentteja tarvitaan vähemmän koska kelaa ei tarvitse korvata gyraattorikytkennällä. Kelat ovat toki vähän kalliimpia ja huonommin saatavilla olevia komponentteja suurilla induktanssiarvoilla.
Kefiiri
11.02.2018 21:38:46 (muokattu 11.02.2018 21:39:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Kelat ovat toki vähän kalliimpia ja huonommin saatavilla olevia komponentteja suurilla induktanssiarvoilla.
 
Sitä tarkoitin, mutta ehkä kelasysteemi on kytkennän kehittelyn aikoihin ollut kaikkineen kustannustehokkaampi ratkaisu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Progorava
11.02.2018 22:29:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita graaffisia equja Hartken karvalakkivahvareissakin, joten tuskin tämä on kustannuskysymys.
 
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
Guitarfreak
11.02.2018 22:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progorava: Onhan noita graaffisia equja Hartken karvalakkivahvareissakin, joten tuskin tämä on kustannuskysymys.
 
Kummatkos olikaan niitä putkiaivoja ;D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
11.02.2018 23:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Jokainen tyylillään...
 
Tuli mieleen, että olet oikeassa. Mutta mä en vaan ole vielä niin kokenut näitten vehkeitten kanssa, että osaisin tai edes tajuaisin näiden ihan täyttä potentiaalia. Mä olen vasta nautiskellut markien perussoundista eli siitä mikä niistä lähtee ihan luonnostaan, mutta en ole vielä selvittänyt mihin kaikkeen näitä pystyy taivuttamaan kun oikein taivuttamaan alkaa. Isojen poikien juttuja kuunneltuani olen käsittänyt että näillä pitäisi pystyä kaikenmoista tekemään.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Guitarfreak
12.02.2018 07:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tuli mieleen, että olet oikeassa. Mutta mä en vaan ole vielä niin kokenut näitten vehkeitten kanssa, että osaisin tai edes tajuaisin näiden ihan täyttä potentiaalia. Mä olen vasta nautiskellut markien perussoundista eli siitä mikä niistä lähtee ihan luonnostaan, mutta en ole vielä selvittänyt mihin kaikkeen näitä pystyy taivuttamaan kun oikein taivuttamaan alkaa. Isojen poikien juttuja kuunneltuani olen käsittänyt että näillä pitäisi pystyä kaikenmoista tekemään.
 
Pääasia isojen poikien puheista huolimatta on se et kokee sen toimivan itselleen :) ja etsii niitä omia ilmaisukeinoja/muotoja. Ts. tekee niinkun itse kokee hyväksi.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
harryk
12.02.2018 10:04:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Graafisen EQ:n toteuttamisessa ei todellakaan ole mitään ihmeellistä. Esimerkiksi efektilenkin yhteyteen semmoinen on ihan helppo tehdä. Signaalitason joutuu laskemaan operaatiovahvistimille sopivaksi.
 
Itse en oikein välitä graafisen EQ:n saundista kitarakäytössä.

 
Graafisen EQ:n toteutus on huomattavasti monimutkaisempi asia kuin esim. 3-säätöisen, perinteisen treble, middle, bass tonestackin tekeminen. Noita isoinduktanssisia keloja on myös aika vaikea hankkia muutoin kuin teettämällä ne jollain pajalla erikseen ja kohtuullisen kalliiseen hintaan. Tämä siis jos halutaan toteuttaa tuo eq Mesan malliin.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «