Muusikoiden.net
19.10.2018
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin katosi vahvistimista graafinen eq?
1 2
hallu
11.02.2018 10:04:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juolahti tässä mieleen semmoinen kyssäri tai huomio, että aikanaan kaheksankytluvulla Mesa alkoi lisätä graafisia eq:ita vahvistimiinsa.. siis mark sarjalaisiahan ne aluksi oli kaikki, niin taidettiin elää -80 lukua. Siihen aikaan muut alkoivat mesan vanavedessä tehdä samaa.. tai ainakin aika monet. Marshallissa ei tainnut ikinä olla sellaista, mutta ainakin Fenderillä oli vähintään yhdessä mallissa (Fender 140 mallissa muistan semmoisen olleen) ja Carvinilla on ainakin yhdessä tai kahdessa mallissa semmoinen ollut. No en kyllä muista oliko muilla.
 
Näyttää kuitenkin siltä, että se oli sellainen ohikiitävä muoti-ilmiö ja nyt niitä ei enää käytetä. Mesa toki on säilyttänyt sen mark vahvistimissaan ja taisi viimeisimpään Expressiin sen lisätä, mutta muissa malleissa ei sitä tarjoa. Mielestäni se ei markissakaan ole täysin välttämätön, mutta lisää kyllä vahvistimen taipuisuutta merkittävästi. Mutta muuten moista näkee enää bassovahvistimissa. Ilmeisesti Eq:a ei myöskään tarvita muissa, mutta miksi? tätä olen tässä jäänyt vähän pohtimaan.
 
Mesahan on käyttänyt sitä "contour" säädintä esimerkiksi aikaisemmissa Expresseissä, joka on tavallaan graafinen eq mutta säätää vain sitä V:n syvyyttä. Onko muissa vahvistimissa sitten tehty niin että se sisäinen eq on ikäänkuin kiinteä, että valmistaja on sinne jonkilaisen käyrän rakentanut (joka on sitten sen vahvistimen ominaissoundi), mutta sitä ei vaan voi säätää. Vai onko kyse siitä, että jos kytkentä on riittävän yksinkertainen ja hyväsoundinen jo itsessään, niin se vaan ei tarvitse enää mitään hilavitkuttimia siihen sotkemaan asioita (esim. Fender Champion vain yksi säädin ).
 
Ymmärrän kyllä että vahvistinvalmistajat tietenkin järkeilevät hommansa tavallaan ja ratkaisevat tekniset kysymykset oman filosofiansa mukaan. Mulla on vaan tullut semmoinen ajatus, että onkohan noi järkyttävän monimutkaiset Mesat kaikkine miljooninen nappuloineen vähän vanhanaikaisia? siis toi markkihan on aika kasarilate tuon graafisen eq:sa kanssa? meinaan, että ne jotka hakee monipuolisuutta, siirtyy suosiolla digiin ja presettien maailmaan, koska mikään analoginen laite ei voi siihen monipuolisuuteen vastata. Ja ne jotka haluaa sitä putken lämmittämää läpinäkyvyyttä päätyy yksinkertaisten putkivahvistinten pariin ja hoitaa monipuolisuuden tarpeensa pedaaleilla tai digietuasteella.
 
Meinaan, että niin paljon kuin mä mesoista ja etenkin markeista tykkään, niin entistä vahvemmin on tullut semmoinen olo kuin ne olis vähän numerokiekkopuhelimia kun muu maailma menee jo vahvasti älypuhelinten aikaa :-).
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaMotta
11.02.2018 10:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nappulaviidakko tekee vahvistimesta vaikeasti lähestyttävän. Graafinen equ pitäisi olla jokaisessa kitaravahvistimessa vakiona.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
TTV
11.02.2018 10:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesan Markkeja en ole koskaan omistanut enkä fyysisesti käyttänyt (diginä kylläkin), mutta niissä just tuo graafinen EQ on ollut se kiinnostava piirre. Kasarilla/ysärillä omistin Peaveyn StudioPRO combon, jonka saundia muokkailin Bossin GE-7:lla. Myöhemmin olen tykästynyt MXR M-108 graafiseen EQ:hun vahvistimen efektiloopissa. EQ tarjoaa just mainion hienosäätömahdollisuuden saundiin, niin oikeilla putkareilla kuin mallintavissakin. AX8:ssakin mulla on 10-kanavainen EQ aina ketjussa mukana.
 
Pitäisikö graafinen EQ olla integroituna vahvistimeen kuten Mesalla? Kyllä ja Ei. Kyllä sen takia, että integroituna se olisi kompaktissa muodossa, valmiiksi poweroituna ja luultavasti vähän häiriintyvällä kytkeytymisellä. Ei vastausta puoltaa se, että graafisia EQ:ta on aika monenlaisia; taajuusalueet, säätövarat, tasonsovitukset,... eli yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja kolman koirasta, joten valikoimasta tulisi aika laaja.
 
Ehdotin joskus Bluetonen Harrylle ideaa Custom-nupista, johon integroitaisiin juurikin tuo MXR 10-kanavainen EQ, mutta emme saaneet jalostettua sitä järkevän totetuksen tasolle.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Corto
11.02.2018 11:19:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnon vahvistimessa on kaksi säätöä: Volume ja Tone. Kaikki muu on ylimääräistä hifistelyä.
 
More Gary, Less Paul
Corto
11.02.2018 11:28:49 (muokattu 11.02.2018 11:29:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vakavasti puhuen, graafisen EQ: n ongelma ja hienous on juuri siinä säätövarassa. Tavallinen pulliainen ymmärtää ja pärjää mainiosti 1-3 nupin EQ-säädön kanssa, mutta lyöpä keskiverto harrastajalle eteen 10 säätimen graafinen EQ niin iskee paitsi runsaudenpula, myös se nakuttava tunne takaraivossa että "juuri tämä asetus ei ehkä ole paras mahdollinen". Mutta kun vaihtoehtoisia säätöjä on tarkemmassa EQ:ssa ekspotentiaalisesti enemmän, ei siitä nakuttavasta tunteesta pääse koskaan eroon. Tulee neuroottinen hinku vähän rukata ja säätää.
 
En siis väitä, etteikö graafinen EQ olisi joillekin harrastajille ihan hyödyllinen ja toivottava ominaisuus, mutta suurin osa pärjää mainiosti karkeammillakin säädöillä. Itse asiassa monelle yksinkertaistettu EQ on luultavasti vain helpotus.
 
More Gary, Less Paul
hallu
11.02.2018 11:29:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Corto: Kunnon vahvistimessa on kaksi säätöä: Volume ja Tone. Kaikki muu on ylimääräistä hifistelyä.
 
Niin eikös se tonekin ole vähän hifisteltyä:-) jos soundi on kohdallaan, niin volume riittää.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
11.02.2018 11:40:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Corto: Vakavasti puhuen, graafisen EQ: n ongelma ja hienous on juuri siinä säätövarassa. Tavallinen pulliainen ymmärtää ja pärjää mainiosti 1-3 nupin EQ-säädön kanssa, mutta lyöpä keskiverto harrastajalle eteen 10 säätimen graafinen EQ niin iskee paitsi runsaudenpula, myös se nakuttava tunne takaraivossa että "juuri tämä asetus ei ehkä ole paras mahdollinen". Mutta kun vaihtoehtoisia säätöjä on tarkemmassa EQ:ssa ekspotentiaalisesti enemmän, ei siitä nakuttavasta tunteesta pääse koskaan eroon. Tulee neuroottinen hinku vähän rukata ja säätää.
 
En siis väitä, etteikö graafinen EQ olisi joillekin harrastajille ihan hyödyllinen ja toivottava ominaisuus, mutta suurin osa pärjää mainiosti karkeammillakin säädöillä. Itse asiassa monelle yksinkertaistettu EQ on luultavasti vain helpotus.

 
Mä olen sun kanssa vähän samoilla linjoilla, että jos soundi on hyvä niin piruunko niitä tsiljoonia säätöjä tavii :-). Toisaalta käytän itse EQ:a vähän päinvastoin eli en niinkään etsi uusia hyviä soundeja, vaan kytken eq:n kaveriksi jos hyvässä soundissani on jotakin häiritsevää. Kliinit yleensä toimii hyvin ilman mitään kummenpia eq:tteluita, mutta säröjen kanssa toisinaan siellä on jokin siritys tai muu liiaksi korostuva taajuus, jota voi eq:la siivota häiritsemästä. Toisaalta jos särö on liian smoothie niin eq:la voi vähän sotkea sitä ja tehdä siitä vähän arvaamattomamman ja ilkeämmän.
 
Esimerkiksi eri kitaroilla on omanlaisiaan ominaissoundeja mikeistä ja ties mistä johtuen ja eri vahvistimet ovat eri tavalla herkkiä noille muuttujille, niin eq:la voi kitaroiden eroja vähän tasoitella.
 
Mä olin itse aika fundamentaalinen vahvistinten perinteisyyden suhteen aikaisemmin ja aattelin, että mitä vähemmän nappeja niin sen parempi ja siksi aika pitkään vierastin aika tosi paljonkin mesoja, mutta nykyisin ajattelen että samahan se on minkälaisesta nappulakummituksesta sen oman soundinsa löytää kunhan sen vaan löytää, kaikista ei löydä mutta monista kyllä löytää.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
LaMotta
11.02.2018 11:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos clean soundi on hyvä ja säröllä on jotain sirinää niin kannattaa hankkia toisenlaisia säröjä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Guitarfreak
11.02.2018 12:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On vielä kokematta se vahvari jossa toimis clean/crunch/lead/Mörrimöykky kaikilla äänenpaineilla pelkällä yhdellä volapotikalla :D tai edes että toimis säröpedaalien kans em. tilanteissa hyvin sillä yhdellä volapotikalla.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
harryk
11.02.2018 12:49:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesan tapa toteuttaa graafinen eq alkuaikojen koneissa perustui aika monimutkaiseen ja kalliiseen rakennustapaan. Siinä käytettiin mm. transistoreja ja sellaisia keloja, joita on nykyään aika vaikea saada kohtuuhinnalla mistään. Tuo eq voidaan toki toteuttaa myös modernilla tavalla ilman perinteisiä keloja ym., mutta on joka tapauksessa aika monimutkainen juttu toteuttaa. Se nostaa laitteen valmistuskustannuksia. Myöskin graafisen EQ:n integrointi vahvistimen alustaan vaatii vähän enemmän kuin pyöreiden potikan reikien porailun siihen.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
LaXu
11.02.2018 12:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Efektiluupit ja EQ-pedaalit tekivät kenties sisäänrakennetusta mallista tarpeettoman, mutta niissäkin valmistajan omille vahvistimilleen suunnittelema EQ-pedaali voisi olla hyvä veto.
 
Muutenkin kitaravahvistimissa on tarpeettoman vähän EQ-mahdollisuuksia verrattuna vaikka bassovahvistimiin. Bassovahvareissa on lähes poikkeuksetta vähintään kaksi potikkaa keskialueen muokkaamiseen ja joissain myös noiden potikoiden taajuusaluetta saa säädettyä. Ainoa vahvistin, jossa olen vastaavaa nähnyt on vanhat Yamaha DG-nupit ja combot. Mielestäni kaksi mid-potikkaa olivat tosi näppärät soundin muokkaamiseen eivätkä tehneet käytöstä tarpeettoman monimutkaista.
 
LaMotta
11.02.2018 13:01:15 (muokattu 11.02.2018 13:04:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Equjen ongelma on siinä että käyttäjän pitäisi tietää jotain taajuusvaste-termistä. Graafinen equ on ihan oikeasti suhteellisen helppo käyttää. Parametrinen equ onkin jo sitten hiukan hankalampi ja sitä kautta arviolta 75% harrastajien ymmärryksen yläpuolella.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
iec
11.02.2018 13:13:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, on Mesan graafisen eq:n käyttötarkoitus se, että niillä normi Bass-Mid-Treble -säätimillä haetaan lähinnä särön luonne ja sitten se ulostuleva taajuustasapaino säädetään sillä graafisella. Voi toki olla että olen ymmärtänyt väärin. Eräs Mark V:n omistava tuttu kitaristi tuota mulle kerran selitti. Itse en ole livenä testannut.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Guitarfreak
11.02.2018 13:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, on Mesan graafisen eq:n käyttötarkoitus se, että niillä normi Bass-Mid-Treble -säätimillä haetaan lähinnä särön luonne ja sitten se ulostuleva taajuustasapaino säädetään sillä graafisella. Voi toki olla että olen ymmärtänyt väärin. Eräs Mark V:n omistava tuttu kitaristi tuota mulle kerran selitti. Itse en ole livenä testannut.
 
Näinhän se menee... Gain-Treble-Middle-Bass säätää sitä luonnetta/tuntumaa ja GEQ+presence:lla sitten muotoillaan pökäleestä konvehti.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
ibnz
11.02.2018 14:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhana tässähän epäilee olevansa liian tyhmä käyttämään vahvistinta :)
 
Luulen, että graafinen eq vahvistimessa söisi valmistajan toisten tuotteiden myyntiä (vaihtelua) ja siksikin se on jätetty pois
 
Huomenna sitten!
hallu
11.02.2018 15:08:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: On vielä kokematta se vahvari jossa toimis clean/crunch/lead/Mörrimöykky kaikilla äänenpaineilla pelkällä yhdellä volapotikalla :D tai edes että toimis säröpedaalien kans em. tilanteissa hyvin sillä yhdellä volapotikalla.
 
Mä luulen, että kliini ja crunch voisi vielä mennä sillä volapotikalla (alkupäässä kliini ja säröytyisi loppua kohti ja niinhän se taitaa noissa ollakin). Mutta lead ja mörrimöykky tarvitsee varmaan jo väistämättä vähän eq:n säätömahdollisuutta ja melkeimpä oman kanavansa.
 
Esimerkiksi minä itse en tee kolme kanavaisella vahvistimella yhtään mitään. Mulle riittäisi yksi kanava josta ruuvasin sen halutun särömäärän ja lisäksi sooloboosti. Edes efektilenkkiä en ole koskaan käyttänyt, vaikka sellainenkin mulla monesti vahvistimissa olisi ollut tarjolla.
 
Mä vaan tykkään noiden markien soundista ja joudun sietämään sitä nappulahirvitystä saadakseni sen. Mä teen vähän niinku silleen, että olen vääntänyt haluamani soundit siitä ja sitten en katsele ollenkaan vahvistimen suuntaan :-D . Mutta siis mulla menee suurin osa noiden vehkeitten potentiaalista täysin hukkaan.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Guitarfreak
11.02.2018 16:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Perhana tässähän epäilee olevansa liian tyhmä käyttämään vahvistinta :)
 
Luulen, että graafinen eq vahvistimessa söisi valmistajan toisten tuotteiden myyntiä (vaihtelua) ja siksikin se on jätetty pois

 
No se post-pre eq on varsin tehokas työkalu. Mut kuuntelemalla selviää mitä mikäkin tekee. Ei tartte olla mikään ET
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Guitarfreak
11.02.2018 16:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä luulen, että kliini ja crunch voisi vielä mennä sillä volapotikalla (alkupäässä kliini ja säröytyisi loppua kohti ja niinhän se taitaa noissa ollakin). Mutta lead ja mörrimöykky tarvitsee varmaan jo väistämättä vähän eq:n säätömahdollisuutta ja melkeimpä oman kanavansa.
 
Esimerkiksi minä itse en tee kolme kanavaisella vahvistimella yhtään mitään. Mulle riittäisi yksi kanava josta ruuvasin sen halutun särömäärän ja lisäksi sooloboosti. Edes efektilenkkiä en ole koskaan käyttänyt, vaikka sellainenkin mulla monesti vahvistimissa olisi ollut tarjolla.
 
Mä vaan tykkään noiden markien soundista ja joudun sietämään sitä nappulahirvitystä saadakseni sen. Mä teen vähän niinku silleen, että olen vääntänyt haluamani soundit siitä ja sitten en katsele ollenkaan vahvistimen suuntaan :-D . Mutta siis mulla menee suurin osa noiden vehkeitten potentiaalista täysin hukkaan.

 
Jokainen tyylillään...
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
TTV
11.02.2018 17:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Näinhän se menee... Gain-Treble-Middle-Bass säätää sitä luonnetta/tuntumaa ja GEQ+presence:lla sitten muotoillaan pökäleestä konvehti.
 
öbaut just näin se mullakin on käytössä; särösaundi muokataan sopivaksi vahvistimen omilla säädöillä ja loopissa oleva M-108 vain leikkaa 500Hz kaistaa sen verran kuin se omaan korvaani kotioloissa hyvälle kuulostaa.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
11.02.2018 17:56:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Jokainen tyylillään...
 
No niinpä, vaikka pikkuisen ehkä liioittelin lähestymistapani simppeliyttä. Varsinkin mark IV:sä käytän graafista eq:ta säröjen siivoamiseen, yleensä pikkuisen pyrin leikkaamaan liikaa treblekkyyttä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti