Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall Origin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
gunnar
19.02.2018 12:35:33 (muokattu 19.02.2018 12:37:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Kokemukseni mukaan nuo em. oireet johtuvat näissä halvalla tuotetuissa yleensä ihan suunnittelumokista ja ovat ns. ominaisuuksia. Vahvarin gutshotista näkis aika nopeesti onko esim hehkut toteutettu huonosti tai piirilevyn asettelu/suunnittelu huono tai muuntajat väärin ym. Putkien vaihdolla tai biasoinnilla voi auttaa mutta yleensä kyse on rakenteellisesta ongelmasta.
 
Halvalla kun harvoin saa hyvää.

 
Pidetäänpä peukkuja, että Origin olisi toteutettu kelvollisesti. Ainakin siinä on vähemmän kanavia ja gain-stageja = vähemmän komponentteja, eli toivoa on.
 
Edit: Jos sen siis jokupäivä ylipäätään saa ;)
 
Shredator
19.02.2018 12:47:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunnar: Pidetäänpä peukkuja, että Origin olisi toteutettu kelvollisesti. Ainakin siinä on vähemmän kanavia ja gain-stageja = vähemmän komponentteja, eli toivoa on.
 
Edit: Jos sen siis jokupäivä ylipäätään saa ;)

 
Joo pitää toivoa. Mulla on käynyt myös useampi kaukoidän ns. perinnevahvarikin joissa nämä häiriöongelmat ovat olleet, ellei jopa pahempia kuin moderneissa gain-koneissa...Se gain-tasojen määrä ei siis korreloi suoraan häiriöiden kanssa. Paljon on kiinni teknisessä toteutuksessa, esim class-A vs A/B, single ended yms.
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
gunnar
19.02.2018 18:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Joo pitää toivoa. Mulla on käynyt myös useampi kaukoidän ns. perinnevahvarikin joissa nämä häiriöongelmat ovat olleet, ellei jopa pahempia kuin moderneissa gain-koneissa...Se gain-tasojen määrä ei siis korreloi suoraan häiriöiden kanssa. Paljon on kiinni teknisessä toteutuksessa, esim class-A vs A/B, single ended yms.
 
Kyllä varmasti näin. Suunnitteluvirheen pystyy tekemään yksinkertaisempaankin laitteeseen esim. niin, että EMC:tä ei huomioida laisinkaan.
Ehkäpä yritän toivoa, että kun on vähemmän komponentteja on ainakin teoriassa vähempi mahkuja tehdä virheitä suunnittelussa ja ainakin on vähemmän vikaantuvia komponentteja.
 
Hehhee, ristinpä sormeni eläen tässä toivossa ja odottelen kesää ;)!
 
JuSu
19.02.2018 20:36:28 (muokattu 19.02.2018 20:37:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Update case Marshall DSL20HR.
 
Kävin treeniksellä pläikäämässä vehkeellä.
 
The Good: Laitteessa on mainio soundi, kun hanikkaa saa hieman auki. Oikein kovasti hyvä. Ei kovin monipuolinen (no, se on Marshall), mutta ne soundit, mitkä siitä löytyvät, yksinkertaisesti toimivat. Mikään hienohelmojen hiplausvempele se ei ole, soundi on vahvasti naamalla, jopa röyhkeä, mutta hyvällä tavalla. Vahva plussa.
 
The Bad: Aiemmin mainitsemani taustakohina oli edelleen läsnä, eli se ei johtunut kotitalon sähköistä. Treenisolosuhteissa sitä tuskin huomaa, mutta se on siellä ja mä tiedän sen. Vertailin muihin läsnäolleisiin vahvistimiin, ja samanlaista kaukaisen, puuskittaisen tuulen kaltaista kohinaa niissä ei ollut. Jos jotain oli, se oli tasaista kohinaa, ja sellaisen olisin Marsustakin hyväksynyt.
 
Eli palautukseen menee. Kysymys nyt onkin, laitanko huoltoon, josta se voi tulla bumerangina takaisin, koska vika on hyvin pieni (mutta silti todellinen), vai palautanko verkkomyynnin palautusajan sisällä? Ehkä pitäisi käydä jossain kuuntelemassa, onko muissa vastaavissa samanlaista kohinaa, eli onko kyseessä yksilövika vai merkin/mallin ominaisuus...
 
Täytyy oikein tuumata.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
aristoteles666
19.02.2018 20:54:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:i käytetty halpoja osia (esim vastusten laadussa säästetty hi-gain-vahvarissa etuasteessa, jolloin kohinaa löytyy vaikka muille jakaa).
 
nykyään kun käytetään metallikalvovastuksia, jo ihan sen takia että ne on niin paljon parempia, ja myös halvempia, ei tuo ole mikään ongelma.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jag
19.02.2018 21:20:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Update case Marshall DSL20HR.
 
Kävin treeniksellä pläikäämässä vehkeellä.
 
The Good: Laitteessa on mainio soundi, kun hanikkaa saa hieman auki. Oikein kovasti hyvä. Ei kovin monipuolinen (no, se on Marshall), mutta ne soundit, mitkä siitä löytyvät, yksinkertaisesti toimivat. Mikään hienohelmojen hiplausvempele se ei ole, soundi on vahvasti naamalla, jopa röyhkeä, mutta hyvällä tavalla. Vahva plussa.
 
The Bad: Aiemmin mainitsemani taustakohina oli edelleen läsnä, eli se ei johtunut kotitalon sähköistä. Treenisolosuhteissa sitä tuskin huomaa, mutta se on siellä ja mä tiedän sen. Vertailin muihin läsnäolleisiin vahvistimiin, ja samanlaista kaukaisen, puuskittaisen tuulen kaltaista kohinaa niissä ei ollut. Jos jotain oli, se oli tasaista kohinaa, ja sellaisen olisin Marsustakin hyväksynyt.
 
Eli palautukseen menee. Kysymys nyt onkin, laitanko huoltoon, josta se voi tulla bumerangina takaisin, koska vika on hyvin pieni (mutta silti todellinen), vai palautanko verkkomyynnin palautusajan sisällä? Ehkä pitäisi käydä jossain kuuntelemassa, onko muissa vastaavissa samanlaista kohinaa, eli onko kyseessä yksilövika vai merkin/mallin ominaisuus...
 
Täytyy oikein tuumata.
 
JuSu

 
Mulla on vähän samat pohdinnat menossa. Tekee tällaista:
https://drive.google.com/open?id=1JRThs5ciNCLBr4EM92nAbyPDUi4974Ef
 
Videon alussa kuuluu hörpöti hörpöti soundi joka on koko ajan läsnä mutta ei reagoi namikoihin. Tuo gain kohina ultra kanavassa on toisen nupin ollessa täysillä ja toisen klo 12 yli sen verta kovaa, että treeniksellä olisi jo ärsyttävä keskustella sen yli. Video vähän hämää kun puhelin on kaiutinlinjan yläpuolella.
 
JuSu
19.02.2018 21:45:15 (muokattu 19.02.2018 21:48:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jag: Mulla on vähän samat pohdinnat menossa. Tekee tällaista:
https://drive.google.com/open?id=1JRThs5ciNCLBr4EM92nAbyPDUi4974Ef
 
Videon alussa kuuluu hörpöti hörpöti soundi joka on koko ajan läsnä mutta ei reagoi namikoihin. Tuo gain kohina ultra kanavassa on toisen nupin ollessa täysillä ja toisen klo 12 yli sen verta kovaa, että treeniksellä olisi jo ärsyttävä keskustella sen yli. Video vähän hämää kun puhelin on kaiutinlinjan yläpuolella.

 
Jep. Toi hörpöti hörpöti on just samaa, mitä toi mun yksilökin tekee, eikä tosiaan reagoi nuppien asentoon.
 
Tuota toista kohinaa en osaa kommentoida, itse en huomannut, että erityisesti kohisisi... Toki särökanava aina suhisee, kun volumet ja gainit käännellään kohti kaakkoa... =)
 
Mistä ostit omasi?
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Jag
19.02.2018 21:53:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Jep. Toi hörpöti hörpöti on just samaa, mitä toi mun yksilökin tekee, eikä tosiaan reagoi nuppien asentoon.
 
Tuota toista kohinaa en osaa kommentoida, itse en huomannut, että erityisesti kohisisi... Toki särökanava aina suhisee, kun volumet ja gainit käännellään kohti kaakkoa... =)
 
Mistä ostit omasi?
 
JuSu

 
Kohisee toki, mutta kohina on mielestäni poikkeuksellisen voimakas. Eteenkään kun vahvistimeen ei ole mitään kytketty. Silleen että keskustelu samassa tilassa olisi jo vähän vaikeaa pahimmillaan ja esim. hypoteettisessa keikkatilanteessa biisien välillä todella ärsyttävä. Tietysti classic gain puolella tuota ei ole että sillähän se sammuu.
 
Musacornerista ostin sillä ennakkotilaajan hinnalla. Saapui viime perjantaina. Muutenhan tuo olisi oikeenkin kiva sopiva laite mulle, mutta nyt hieman arveluttaa.
 
JuSu
19.02.2018 21:57:44 (muokattu 19.02.2018 22:00:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jag: Kohisee toki, mutta kohina on mielestäni poikkeuksellisen voimakas. Eteenkään kun vahvistimeen ei ole mitään kytketty. Silleen että keskustelu samassa tilassa olisi jo vähän vaikeaa pahimmillaan ja esim. hypoteettisessa keikkatilanteessa biisien välillä todella ärsyttävä. Tietysti classic gain puolella tuota ei ole että sillähän se sammuu.
 
Musacornerista ostin sillä ennakkotilaajan hinnalla. Saapui viime perjantaina. Muutenhan tuo olisi oikeenkin kiva sopiva laite mulle, mutta nyt hieman arveluttaa.

 
Kävin vielä vääntelemässä namiskoita korva kaiuttimessa... Se hörpötys reagoi jonkin verran resonance -potikkaan. Koitapa, tekeekö sulla samaa. Resonance nollassa häviää lähes täysin.
 
Itse tilasin Verkkokaupasta samoin ennakkohinnalla. Taidan pakkailla tuon tässä joutessani.
 
JuSu
 
EDIT: Itseasiassa myös presence vaikuttaa siihen vähän.
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Jag
19.02.2018 22:04:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Kävin vielä vääntelemässä namiskoita korva kaiuttimessa... Se hörpötys reagoi jonkin verran resonance -potikkaan. Koitapa, tekeekö sulla samaa. Resonance nollassa häviää lähes täysin.
 
Itse tilasin Verkkokaupasta samoin ennakkohinnalla. Taidan pakkailla tuon tässä joutessani.
 
JuSu
 
EDIT: Itseasiassa myös presence vaikuttaa siihen vähän.

 
Resonance vaikuttaa kyllä sen häiriöäänen alapäähän kohtuu voimakkaasti lisäävänä, mutta kyllä se itse soundi jää. Vähän ku high pass filtteriä rullais. Presencen eroa en oikein kuule.
 
Saattaa kyllä olla että ton särökohinan kanssa vähän ylireagoin kun en hiffaa kui helvetin lujalla se vahvistin on ja istun hiljaisessa kerrostalokämpässä. Se saattaa olla ihan normaalin rajoisssa. En muista oonko aiemmilla putkivahvareilla koskaan edes testannut vastaavaa.
 
s151669
20.02.2018 08:42:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: puuskittaisen tuulen kaltaista kohinaa
 
olen saanut aikaan ihan rikkinäisillä etusputkilla. Käy, kukkuu, soundaa hyvältä, ei ole mikrofoninen, mutta syysmyrsky puhaltelee omia aikojaan.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
mrk
20.02.2018 09:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Top Sound lupailee Origineita saataville huhtikuussa ja myy ennakkoon 10% alennuksella.
 
"Short On Long Term Goals"
VIPMetal
20.02.2018 09:59:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: olen saanut aikaan ihan rikkinäisillä etusputkilla. Käy, kukkuu, soundaa hyvältä, ei ole mikrofoninen, mutta syysmyrsky puhaltelee omia aikojaan.
 
Kuulostaa halvoilta putkilta nämä kohinat ja suhinat.
 
Raskasta rokkia: Heroes Don't Ask Why
Corto
20.02.2018 10:10:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mrk: Top Sound lupailee Origineita saataville huhtikuussa ja myy ennakkoon 10% alennuksella.
 
Origin 20H ja 50H nupeilla sama hinta (645€, 10% alella 580€), taitaa olla 20H:n hinnassa painovirhe Top Soundin nettisivuilla? Pitäisi olla satkun halvempi jo sen ovh.
 
More Gary, Less Paul
JuSu
20.02.2018 11:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: olen saanut aikaan ihan rikkinäisillä etusputkilla. Käy, kukkuu, soundaa hyvältä, ei ole mikrofoninen, mutta syysmyrsky puhaltelee omia aikojaan.
 
Olen koittanut useilla eri putkilla, ei vaikutusta... Pitää vielä yrittää. Vialliselta putkelta tuo minustakin kuulostaisi, mutta ei auttanut.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
JuSu
20.02.2018 21:33:09 (muokattu 20.02.2018 21:36:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, pakkailin DSL:n ja laitoin paluupostiin.
 
Luvattiin uusi tilalle, eli ei tarvitse lähteä huoltorumbaan. Sen verran muikea soundi oli DSL:ssä kuitenkin, että mieluusti sellaisen omistan.
 
Toivottavasti seuraava on sitten ehjä... =)
 
Mitä tästä nyt jäi päällimmäisenä mieleen, TOP 3:
 
- Tehtaan ensiasennusputket (etuaste) ovat kammottavat
- Hyvillä putkilla vehkeessä on oikein hyvä soundi, kunhan volumea saa tarpeeksi nostettua.
- Kotikäyttöön siitä ei ole, low power -moodissakaan soundi ei aukea kotivolumeilla. No, keinokuorma auttaa tässä.
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
Corto
22.02.2018 18:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DSL1HR on nyt korkattu ja testattu Celestion V30:n ja Gibson Les Paulin voimin vain pikaisen 20min verran, kiitos lapsiperheen kiireiden.
 
Tymäkkä peli, olin positiivisesti vaikuttunut ensivaikutelmasta jo orkkisputkilla. Classic Gain -kanava oli yllättävänkin puhdas puoleen väliin asti, sitten soundiin alkoi tulla rosoa. Päätesärö oli tosin 1W asetuksella yhä liian äänekäs. Ei puhettakaan että saisi vedellä AC/DC:tä pintarosolla makuuhuonevolyymeillä. Pitää koestaa vielä se 0.1W asetus paremmalla ajalla. EQ käyttäytyy vähän jännästi ja parhaat soundit Ultra Gain -kanavalla löytyy mielestäni (Marshallin aiemman Class 5 -vahvistimen tapaan) kun jättää sekä Bass- että Treble-potikan reilusti alle puolenvälin ja ruuvaa Middleä suunnilleen keskivaiheille. Sieltähän se JCM-soundi sitten putkahti. Ja kyllä tämä paremmalta kuulosti kuin EL84-putkilla varustettu JCM-2000 DSL-201 -kombo, jonka aiemmin omistin. Takapaneelin kuulokeliitäntääkin testasin ja kyllähän se toimii, mutta siinä tuli heti se korostunut "peitto kaiuttimen päällä"-tunkkaisuus, ainakin omilla halppis-Sennheisereilla.
 
Välissä piti biasoida kokemus Orange Rocker 30:llä. EL34-putkinen Rocker oli samalla kitaralla ja elementillä soiteltuna hieman terävämpi, erottavampi ja selkeämpi. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, niin se ei *välttämättä* ole automaattisesti parempi valinta kaikissa tilanteissa. Tietty mutainen, honottava räkäisyys kuulsi DSL1:n soundista läpi ja kyllä sillekin mieluisammat käyttökohteensa löysi. Nyt olen vähän kahden vaiheilla että pidänkö tämän Marsun vai en. Jos en omistaisi Rockeria, niin vastaus olisi ehdottomasti kyllä. DSL1 kattaa kotikäytössä JCM-henkisen putkipelin tarpeen erinomaisesti. Mutta Rocker 30 tunkee osittain samalle tontille...
 
Hyvin lyhyeksi jääneen testin takia jäi moni tärkeä asia kokeilematta (efektilooppi, pedaalit vahvarin edessä, 0.1W asetus) mutta toistaiseksi annan varovaisen suosituksen DSL1:n nuppiversiolle.
 
More Gary, Less Paul
lefa79
25.02.2018 15:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Toivottavasti seuraava on sitten ehjä... =)
 
Kun saat uuden vahvistimen, niin kerrohan sitten, poistuiko tuulenpuuskapörinä?
 
Itse pakkailin oman vahvistimen palautusvalmiiksi jo aikaa sitten, mutta kaivoin sen uudelleen testiin, kun loadboksi saapui. Sama tuulenpuuskapörinä on tuossa minunkin vahvistimessa, mutta muutoin tykkään kyllä kovasti. Myöskään minulla ei etusteputkien vaihtaminen vaikuttanut asiaan, vaan puuskat säilyi. En huomannut enää aikaisemmin kuvaamaani ongelmaa kaiutinlähtöjen kanssa, joten menkööt kännin piikkiin, vaikka en mitää ollutkaan juonut...
 
Hommasin EVH LBX:n tuon Marshallin korvaajaksi, mutta nyt kävikin niin, että pitäisin mielummin tuon DSL:n kuin EVH:n. Marshallissa on mielestäni paljon enemmän luonnetta, soitti sitten kaiuttimen tai loadboxin/tietokoneen läpi. DSL:n kanssa on jotenkin paljon inspiroivempaa soittaa kuin tuon EVH:n, joka tuntuu ja kuulostaa jotenkin plugarilta.
 
Jag
25.02.2018 20:28:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma DSL menee ensi viikolla Uraltonelle tarkastukseen tuon pohjahäiriöäänen vuoksi heti kun arkimenojan puolesta on mahdollista se sinne kiikuttaa. Musacornerille pisteet tähän astisesta asioinnista. Myöntyivät jatkamaan tuotteen palautusoikeutta siihen asti että asia on saanut selvyyden.
 
JuSu
25.02.2018 21:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lefa79: Kun saat uuden vahvistimen, niin kerrohan sitten, poistuiko tuulenpuuskapörinä?
 
Toki. Lauantaina tuli viesti, että uusi laite on pakattu ja postitettu. Odottelen saapuvaksi tiistaina.
 
Jag: Oma DSL menee ensi viikolla Uraltonelle tarkastukseen tuon pohjahäiriöäänen vuoksi heti kun arkimenojan puolesta on mahdollista se sinne kiikuttaa.
 
Saisikos tästäkin sitten raportin, josko jotain selviää? Olisi kiva tietää, mistä vika kumpuaa. Kiitos!
 
JuSu
 
"I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing." -Charles Bukowski
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «