Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edullisin custom kitarapaja?
1 2 3 4 5 611 12 13 14 15
iec
05.02.2018 13:08:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Ei toki, mutta jos asenteesta paistaa se klassinen mikä vittu tässä muka oikein maksaa -mentaliteetti ni sit kyllä kannattaa ostaa kitarat edelleen kaupasta. Ihan samanlailla homma toimii muillakin aloilla. Markalla saa markan tavaraa ja jos ei oo valmis maksaan sitä mitä pyydetään siitä mitä haluaa, ni ihan turha kiukutella.
 
Hyvä kirjoitus.
 
Sitä voi aina omalta kohdalta miettiä kuinka paljon tulisi maksamaan kitaran tekeminen ihan itse. Ihan vain vaikka perussiivoojan tuntipalkalla. Jos nyt oletettaisiin että saa vaikka 2000 euroa brutto kuukaudessa ja karkeasti ottaen 100 euroa päivässä (nämä ei ole mitään tarkkoja faktoja vaan ihan suuntaa-antavia summia). Jos oletetaan että kitaran saisi tehtyä vaikkapa yhdess työviikossa (Jezse korjatkoon jos arvioin valmistusajan ihan persiilleen), olisi palkan osuus jo 500 euroa minimissään.
 
Kitaran puut maksaa jotain 250 euroa (Tele), mikit 100 euroa, virityskoneisto 40 euroa, talla 50 euroa sitten maalit ja lakat maksaa jonkin verran, kielet 5 euroa. Tuosta tuleekin jo yhteensä noin 950 euroa pyöristettynä.
 
Sitten tarvitaan vielä jokin tila (kerrostalohuoneistossa ei voi oikein laulattaa oikohöylää ja kopiosorvia ja hiomakonetta...) ja siitä tilasta pitää maksaa vuokraa. En tiedä saisiko jostain sopivan tilan vaikka 1000 eurolla kuukaudessa? Jos tekee neljä kitaraa kuukaudessa, olisi tilavuokran osuus kitaraa kohden 250 euroa.
 
Summa summarum: Jos kitaran sitten myy 1200 eurolla, jää käteen siivoojan palkka. Ja entäs sitten jos ei tulekaan kuin yksi tilaus kuukaudessa? Persnettoa tulee siinä tapauksessa, kun rahat menee vuokraan. Pitäisi elää 50 eurolla viikko. Niin ja jossain pitää itsekin asua (verstaalle tuskin voi muuttaa.) Ei näytä laskelmat kovin hyviltä.
 
Tuossa nyt jätin kaikki mahdolliset yrittäjän lisämaksut ottamatta huomioon jne jne. Ja en tiedä saako mistään päin suomea verstastilaa vuokralle noin halvalla. Kenties jossain syrjäseudulla, jonne ei potentiaaliset asiakkaat viitsi matkustaa. Ja en tiedä ehtiikö tehdä yhden kitaran viikossa vai enemmän. Mutta näin pöljän pojan matematiikalla saa jo hintaa yhdelle custom-kitaralle melko paljon, vaikka olisikin ihan tavallinen tele-mallinen kitara.
 
Että jos ei suomalaisten custom-kitarapajojen hinnoittelu kelpaa, niin sitten kannattaa tosiaan ostaa kaupasta ja mielellään edellisen vuoden poistomallia, että saa mahdollisimman halavalla ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
JeKo
05.02.2018 13:23:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puiden hinta on loppujen lopuksi aika pieni. Esim. perus leppärunko, vaahterakaula ja ruusupuuotelauta kustantavat noin 100e. Eksoottisemmat puut on toki sitten kalliimpia. Laadukas hardware ja mikitys taas saattaa nostaa paljonkin hintaa, riippuen vähän kitaramallista.
 
Työtunteja kuluu suht paljon kun laadukasta lopputulosta lähtee hakemaan, ja jos asiakkaalla on paljon erityistoiveita niin nekin on jokaisessa työvaiheessa otettava huomioon. Perus musta strato-kopio Fenderin mitoituksilla on taas paljon helpompi tehdä kun on valmiit mallit ja sapluunat. Kitaran maalaaminen ja viimeistely (varsinkin polyuretaanilla) vie sekin aikansa.
 
Jos joku ammattimies 1500 eurolla tarjoaa customia sisältäen kaiken niin eipä tuossa kannata tuntipalkkoja hirveästi laskeskella.
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
Jeszse
05.02.2018 14:07:26 (muokattu 05.02.2018 14:11:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: . Jos oletetaan että kitaran saisi tehtyä vaikkapa yhdess työviikossa (Jezse korjatkoon jos arvioin valmistusajan ihan persiilleen)
 
Riippuu asioista. Jonkun öljypintasen telecasterin saa hikoilemalla tehtyä päivässäkin. Mun ennätys on yöllä puhelimeen kilahtaneesta esimerkkikuvasta valmis kitara tilaajalle vähän alle kymmenen viikkoo, ku tein joka päivä jotain 4-5 tuntia. Sisältää kaks kaulaa ja kahen viikon lakkojen kuivumisen. Mutta en mä oo tehny ees kahtakymmentä soitinta ni tuli siinä välillä mietittyäkin työvaiheiden järjestystä.
 
E. Höpöhöpö, en tehnyt ku joulun välipäivät tota 4-5h rykäsyjä. Muuten tein päivät firman hommia ja illasta tuntipari omia. Olin siis työssäoppimassa sillon soitinrakennusyrityksessä.
 
Tollanen https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … c1b9bfbbafda98e8a82e881&oe=5B1260E6
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Pinewood
05.02.2018 15:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Riippuu asioista. Jonkun öljypintasen telecasterin saa hikoilemalla tehtyä päivässäkin. Mun ennätys on yöllä puhelimeen kilahtaneesta esimerkkikuvasta valmis kitara tilaajalle vähän alle kymmenen viikkoo, ku tein joka päivä jotain 4-5 tuntia. Sisältää kaks kaulaa ja kahen viikon lakkojen kuivumisen. Mutta en mä oo tehny ees kahtakymmentä soitinta ni tuli siinä välillä mietittyäkin työvaiheiden järjestystä.
 
E. Höpöhöpö, en tehnyt ku joulun välipäivät tota 4-5h rykäsyjä. Muuten tein päivät firman hommia ja illasta tuntipari omia. Olin siis työssäoppimassa sillon soitinrakennusyrityksessä.
 
Tollanen https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … c1b9bfbbafda98e8a82e881&oe=5B1260E6

 
Paljonko lasket saavasi tuntipalkkaa kun teet kitaroita muille olettaen että kaikki hoituu virallisen kirjanpidon kautta?
 
ituvirtanen
05.02.2018 16:12:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse pitäisin suurimpana riskinä omaa kykyä speksata kitara oikein. Että valitut ominaisuudet olisivat oikeasti sitä, mitä haluan.
 
Kustom on siksi vaikea aihe, että siihen vaikuttaa monta asiaa, ihan fiilistasosta lähtien. Siksi rakentajan naamakin voi pilata lopputuloksen. Osaako tilaaja itse todella leipoa sanoiksi sen, mitä tahtoo, on puhelimitse tai spostitse viittä vaille vaikeaa. Todellisen osan käpistely on jo toinen juttu: "Tosta vielä milli pois".
 
Minulla on käynyt niin hyvä onni, että löysin soittavan sepän, joka ymmärtää juuri minun puhettani. Toisaalta oma makukin on kehittynyt (tai taantunut). Speksi nauhattomalle oli pitkä skaala (36") ja kevyt soitin. Että tulikin hyvä. Kaulaprofiili istuu kuin hanska. Pulttikaulaiseen tuli valmiskaula ja kopasta tuli kuvittelemaani paljon hienompi. Hassua, miten hyvin tämä instrumentti istuukin omaan kroppaan, soittoon ja pändiin.
 
Joskus kolmekymppisenä en olisi saanut oikein mitään järkevää aikaan tilaamalla. Nyt on jonkinlainen henkilökohtainen näkemys (jos sanon tarve, huijaan itseäni). Erilaisten soittimien soitto ja kokeilu on auttanut ihan hirveästi. Sanotaan vaikka näin: jos olet soittanut vain presarilla, tilaa itsellesi presari, josta pyydät kustomoimaan sen rasittavan _______. Jalopuinen 6-kielinen Surine voi olla tosi hieno muttei sillä presarikeikoille lähdetä punkkia soittamaan.
 
Jeszse
05.02.2018 16:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: Paljonko lasket saavasi tuntipalkkaa kun teet kitaroita muille olettaen että kaikki hoituu virallisen kirjanpidon kautta?
 
Tosta ei kyllä montaa euroa tunnille jääny.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
Jucciz
05.02.2018 17:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Puiden hinta on loppujen lopuksi aika pieni. Esim. perus leppärunko, vaahterakaula ja ruusupuuotelauta kustantavat noin 100e.
 
Tuolla hinnalla et kyllä saa yksipalaista runkopuuta, loimuvaahterakaulaa ja viimeisen päälle huippulaatuista otelautasiivua - puhumattakaan erillisistä kansipuista, jos semmoista sattuisi halajamaan. Noista viimeksi mainitun (otelauta-aihion) voi saada muutamalla kympillä, mutta esim. edellä mainituista yhteensä tuleekin väkisin jo useampi satanen.
 
Ja sitten se olennaisempi kysymys, joka jo otsikon perusteella vähän kummastuttaa: miksi sitä edes ottaisi satasella halvimmat mahdolliset peruspuut, jos nimenomaan on tilaamassa itselleen mittatilauskitaraa? En ymmärrä sitä, että ollaan teettämässä premium-soitinta ja samalla haluttaisiin tinkiä kaikesta mahdollisesta. Ristiriitainen yhtälö.
JeKo
05.02.2018 17:49:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tuolla hinnalla et kyllä saa yksipalaista runkopuuta, loimuvaahterakaulaa ja viimeisen päälle huippulaatuista otelautasiivua - puhumattakaan erillisistä kansipuista, jos semmoista sattuisi halajamaan. Noista viimeksi mainitun (otelauta-aihion) voi saada muutamalla kympillä, mutta esim. edellä mainituista yhteensä tuleekin väkisin jo useampi satanen.
 
Ja sitten se olennaisempi kysymys, joka jo otsikon perusteella vähän kummastuttaa: miksi sitä edes ottaisi satasella halvimmat mahdolliset peruspuut, jos nimenomaan on tilaamassa itselleen mittatilauskitaraa? En ymmärrä sitä, että ollaan teettämässä premium-soitinta ja samalla haluttaisiin tinkiä kaikesta mahdollisesta. Ristiriitainen yhtälö.

 
Yksipalaisuudella ei ole mitään merkitystä. Monet "putiikkivalmistajatkin" käyttävät nimenomaan 2-palaisia runkoja. Loimuvaahtera ei ainakaan itselleni tuo mitään lisäarvoa, varsinkin kun ilmeisesti on jonkin verran epästabiilimpaa kuin loimuton vaahtera, tai näin ainakin isot pojat sanovat. Pelkkää silmäkarkkia siis.
 
Itse ostin soitinrakennuskurssia varten omat puuni hintaan 100e muutamalta pätevältä soitintakentajalta. Sainpa jopa valkata puutkin itse ;-)
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
Kefiiri
05.02.2018 18:37:20 (muokattu 05.02.2018 18:38:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: miksi sitä edes ottaisi satasella halvimmat mahdolliset peruspuut, jos nimenomaan on tilaamassa itselleen mittatilauskitaraa?
 
Jos sattuu tykkäämään peruspuista. Hermostuttava kuviointi vaan harmittaisi. Kevyt saisi soitin kyllä olla, sikäli puilla olisi merkitystä.
 
Jaa että kannattaa sitten tilata balsakitara? Hyvä ajatus, ei olisi kuvioitakaan haitaksi asti :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
05.02.2018 18:40:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Yksipalaisuudella ei ole mitään merkitystä. Monet "putiikkivalmistajatkin" käyttävät nimenomaan 2-palaisia runkoja. Loimuvaahtera ei ainakaan itselleni tuo mitään lisäarvoa, varsinkin kun ilmeisesti on jonkin verran epästabiilimpaa kuin loimuton vaahtera, tai näin ainakin isot pojat sanovat. Pelkkää silmäkarkkia siis.
 
Itse ostin soitinrakennuskurssia varten omat puuni hintaan 100e muutamalta pätevältä soitintakentajalta. Sainpa jopa valkata puutkin itse ;-)

 
Itse en ymmärrä soitinrakennuksesta mitään, mutta oon kuullut paristakin luotettavana pitämästäni lähteestä, että yksikään liimasauma ei varsinaisesti paranna soundia verrattuna siihen, että sitä saumaa ei olisi - olivatpa erot sitten miten pieniä hyvänsä. Tästä syystä esim. yksipalaista kokovaahterakaulaa olen kuullut pidettävän parempana ratkaisuna kuin vaahterakaulaa ja erillistä vaahteraotelautaa.
 
Lujuus- ja stabiiliustekijät ovat sitten oma lukunsa toki. Ja onhan se selvää, että yhden palan rungot ovat kalliimpia, koska niiden vaatimia (ts. riittävän isoja) puita ei vaan ole yhtä paljon tarjolla - ainakaan siis huokealla. Loimut kaulapuussa eivät mullekaan itseisarvo ole, mutta sattumalta aika kivaa loimua on pariin kitaraani osunut kaulaankin. ;)
fox
05.02.2018 18:50:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri:
Jaa että kannattaa sitten tilata balsakitara? Hyvä ajatus, ei olisi kuvioitakaan haitaksi asti :)

 
Tiettävästi siinä ei pysy ruuvit kunnolla, puun rakenteesta johtuen. ZZ Topin sedille tekivät Gibsonilla "Johnny Firesmith"-malliset kitarat, niissä oli balsa kuitenkin "vahvistettu" kuusiviilulla.
Balsaahan on toki soitinrakennuksessa muuallakin käytetty, keventävänä täytepuuna. Varsinaisesti mikään "halpismateriaalihan" se ei laisin ole.
 
Mitäänhän ei tällä kirjoituksellani ollu edullisen kustompajan kanssa tekemistä, nuo Johnny Firesmithitkin oli hintavan pajan tekemiä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kefiiri
05.02.2018 19:09:21 (muokattu 05.02.2018 19:11:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Itse en ymmärrä soitinrakennuksesta mitään, mutta oon kuullut paristakin luotettavana pitämästäni lähteestä, että yksikään liimasauma ei varsinaisesti paranna soundia verrattuna siihen, että sitä saumaa ei olisi - olivatpa erot sitten miten pieniä hyvänsä.
 
Tokko sauma sointia parantaa, mutta tuskin se oikeasti sitä huonontaakaan. On hyvä sanoa, ettei rungon sointi saumojen ansiosta parane, koska se varmaan on totta. Ei parane eikä huonone. Jaa kaulapuustakos tässä puhuttiinkin... aivan sama.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
05.02.2018 19:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Balsaahan on toki soitinrakennuksessa muuallakin käytetty, keventävänä täytepuuna. Varsinaisesti mikään "halpismateriaalihan" se ei laisin ole.
 
Jos oikeasti olisin teettämässä kitaraa, ottaisin varmaan osittain onton mäntyrungon kovalevykannella ja -pohjalla, kuten vanhoissa Danelectroissa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
05.02.2018 19:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tokko sauma sointia parantaa, mutta tuskin se oikeasti sitä huonontaakaan. On hyvä sanoa, ettei rungon sointi saumojen ansiosta parane, koska se varmaan on totta. Ei parane eikä huonone. Jaa kaulapuustakos tässä puhuttiinkin... aivan sama.
 
Molemmista puhuttiin. Luulen, että varmaan kummassakin tapauksessa vaikutus on osapuilleen sama.
Kefiiri
05.02.2018 19:17:36 (muokattu 05.02.2018 19:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Molemmista puhuttiin. Luulen, että varmaan kummassakin tapauksessa vaikutus on osapuilleen sama.
 
Osapuilleen onkin hyvä ilmaisu tähän dilemmaan. Ymmärrän toki jos mojoperiaatteella kokee yksipuisen rakenteen pätevimmäksi, niin eihän silloin voi palasista koottuun tyytyä.
 
(Eka englantilainen sarjavalmisteinen sähkökitaramalli tehtiin kuulemma yhdestä puupalasta kaulaa myöten! Tinkimätön ratkaisu.)
 
En ole musiikin asiantuntija.
terok.o
05.02.2018 19:32:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän sepän kuin sepän, oli sitten millä alalla tahansa, kannattaa järjestää asuminen siten, että ei tarvitse erikseen pajasta vuokraa maksaa. Oli se sitten talon kellarissa tai erillinen piharakennus. Varsinkin jos customia tekee. Kyllä ne asiakkaat sinne löytää jos seppä on hyvä ja kummasti sillä mökkiä maksaa mikä menisi tilojen vuokriin.
 
18is9
05.02.2018 19:36:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä ratkaisi halvan customsoittimen dilemman tilaamalla m.netin puukimpassa valmiin jazzbasson rungon ja kaulan ja puuhailemalla loput itse. Saa tehdä ne kaikkein hauskimmat jutut itse ja lopputuloksesta tulee aika varmasti ok kun ne puuosat on kuitenkin tehnyt joku ammattilainen. Kunhan nyt katsoo mihin sen tallan ruuvaa. Nyt siintää haaveissa Precision Guitar Kitsin sarja josta voisi vääntää vaikka LP Juniorin tai jonkinalisen variantin siitä. Eihän noita väkerryksiään varmasti myytyä saa, siinä mielessä joku oikea custom lienee kuitenkin parempi sijoitus.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
kojones
05.02.2018 20:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Meikä ratkaisi halvan customsoittimen dilemman tilaamalla m.netin puukimpassa valmiin jazzbasson rungon ja kaulan ja puuhailemalla loput itse. Saa tehdä ne kaikkein hauskimmat jutut itse ja lopputuloksesta tulee aika varmasti ok kun ne puuosat on kuitenkin tehnyt joku ammattilainen.
 
Eiköhän ne ole tehnyt jonkun koneistajan valvoma CNC. Toki se koneistajakin on ammattilainen ja paljon mittatarkempia runkoja valmistaa kuin soitinrakentaja käsin.
 
Thyvon
06.02.2018 09:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Itse en ymmärrä soitinrakennuksesta mitään, mutta oon kuullut paristakin luotettavana pitämästäni lähteestä, että yksikään liimasauma ei varsinaisesti paranna soundia verrattuna siihen, että sitä saumaa ei olisi - olivatpa erot sitten miten pieniä hyvänsä. Tästä syystä esim. yksipalaista kokovaahterakaulaa olen kuullut pidettävän parempana ratkaisuna kuin vaahterakaulaa ja erillistä vaahteraotelautaa.
 
Lujuus- ja stabiiliustekijät ovat sitten oma lukunsa toki.

 
Ei tässä lausumassa mikään sodi omaakaan maalaisjärkeä vastaan, mutta silti tulee halu muistuttaa, että esim. Ruokangas tekee kalleimpiin soittimiinsa kaulat kolmesta palasta laminoimalla, lapa tietty eri palasta myös. https://www.youtube.com/watch?v=9BlQZiR3jKw
 
vt_17
06.02.2018 10:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni kauloissa laminoimalla useasta palasta haetaan mahdollisimman jäykkää ja stabiilia ratkaisua, joka elää vähemmän. Ibanezilla näitä näkyy paljon, oliko jonkun mallin kaula jopa 11 palasta tehty.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 611 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «