Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin viimeistelyn taso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
LaMotta
20.01.2018 08:11:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Vanhaan aikaan tehtiin asiat kestämään.
 
Niinku Gibsonin tunnetusti luja lapakonstruktio?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
20.01.2018 09:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Niinku Gibsonin tunnetusti luja lapakonstruktio?
 
No on se ainakin sulla kestänyt hyvin provoilun aiheena :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
LaMotta
20.01.2018 10:07:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No on se ainakin sulla kestänyt hyvin provoilun aiheena :D
 
Mnetin torilla on niin useasti lapakorjauksen kokeneita LP-kitaroita ettei asiasta tarvitse edes provoilla tosiasiain paiskautuessa silmäin eteen.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kefiiri
20.01.2018 10:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Mnetin torilla on niin useasti lapakorjauksen kokeneita LP-kitaroita ettei asiasta tarvitse edes provoilla tosiasiain paiskautuessa silmäin eteen.
 
Kyllä, se on heikko kohta ja ryhmä haluaa että kaula rakennetaan sellaiseksi. Parannuksia on yritetty mutta volutekaan ei mennyt läpi. Konservatiivisia ovat Gibsonin asiakkaat.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Joees
20.01.2018 10:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kyllä, se on heikko kohta ja ryhmä haluaa että kaula rakennetaan sellaiseksi. Parannuksia on yritetty mutta volutekaan ei mennyt läpi. Konservatiivisia ovat Gibsonin asiakkaat.
 
Ja tää on yksi Gibsonin isoista ongelmista. Kaikkea hienoa on kokeiltu ja yritetty mutta ollaan oman historian ja legendan vankeja.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
fox
20.01.2018 10:42:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: No on se ainakin sulla kestänyt hyvin provoilun aiheena :D
 
No, pitäähän sitä tuosta aiheesta kommentoida. Onhan se sellainen rakenneratkaisu, joka on jossain määrin herkkä. Saman tapainen juttu tosin noita kopiomaakarien skeboja vaivaa, jos on tehty identtisesti. Ihan kokemusperäisesti, meidän soolokitaristilla on joku Tookkai, jossa oli lapa 3 palasena. Liimattunahan se on toistakymmentä vuotta tosin kestänyt rasitteita hyvin.. ;)
Täytyy kyllä todeta tässä, että ihan joitakin kymmeniä Gibsoneitakin aikoinaan kattelleena on sillä otannalla vastaan tullut ehkä 3-4 laparikkoa. Syynä niihin on ollut etupäässä joku käyttäjän hanskahäiriö, kuten täysin sopimaton laukku ja siihen suuri mutta voi!!, niin aiheeton luottamus, tahi sitten se klassinen "Kyllä se keppi hyvin tuossa vahvistinpinoa vasten pystyssä pysyy!"
Edelleen näyttää olevan niin, että kyllä se Gibson on sellainen soitinrakennuksen esikuva ja standardi johon vieläkin verrataan kaikkia kopiokepukoita. Ja niitähän tehdään, edelleen, vaikka se varsinainen "kopiobuumi" hiipui tuossa 70-luvun loppupuolella.. Ja myös se, että suurin osa noista Gibson-aiheisista keskusteluista kulminoituu sellasten soittajien esiintuloon, joiden soitinarsenaaliin ei kyllä syystä tai toisesta kuulu ko. merkin soittimia. Mutta kovia markkinamiehiä ovat kyllä he, ja sinnikkäitä. 8)
Harmihan tuossa tosin on se, ettei oikein yhden yhtäkään Gibson-aiheista (tai sivuavaa..)ketjua voi edes toivoa pysyvän ihan "asiallisena". Jossain vaiheessa kyllä tulevat ihan kaikki synnit ja virheet julistettua, oli ne sitten aiheellisia, tai "jostain luin, ja sanoivat" -pohjaisia. Tosiasiahan se on, ettei yhdenkään muun brändin tuotanto kerää niin paljon "ränttäystä ja ulinaa" maailmallakin, eri foorumeilla, kuin tuo yks. No, edesmennyt Ed Roman ja hänen suhtautumisensa mm. Japanin tuotantoon ja pariin muuhunkin juttuun ehken.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaMotta
20.01.2018 10:46:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Tosiasiahan se on, ettei yhdenkään muun brändin tuotanto kerää niin paljon "ränttäystä ja ulinaa" maailmallakin, eri foorumeilla, kuin tuo yks. No, edesmennyt Ed Roman ja hänen suhtautumisensa mm. Japanin tuotantoon ja pariin muuhunkin juttuun ehken.
 
Olisiko vaikuttanut yhtään se että japsit oli kilpailijoita hänelle? Sekä tunnetusti tekevät myös laatua jos haluavat.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
fox
20.01.2018 10:46:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joees: Ja tää on yksi Gibsonin isoista ongelmista. Kaikkea hienoa on kokeiltu ja yritetty mutta ollaan oman historian ja legendan vankeja.
 
Mutta minkäs teet? Kun ne potentiaaliset ostajat/soittajat haluaa, että pitää ehdottomasti olla vannesahalla muotoon sahattu ykspuinen kaula-aihio. 80 alussa poistui se volute, aiemmin jo 3-palainen vaahterakaula. Kun sellasia ei ollut silloin "hyvinä aikoinakaan".
Jos nyt tuota kaulaongelmaa vielä puidaan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
20.01.2018 10:49:24 (muokattu 20.01.2018 10:51:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joees: Ja tää on yksi Gibsonin isoista ongelmista. Kaikkea hienoa on kokeiltu ja yritetty mutta ollaan oman historian ja legendan vankeja.
 
Ei ne ole mitään vankeja. Huipulla vaan firmalla ei ole enää muuta kuin menetettävää niin riskien ottaminen pelottaa. Sitä paitsi huipulta on korkea pudotus, niin on syytäkin pelätä.
 
Täytyy muistaa, että uutuuksien kokeilu ei tapahdu koskaan valtavirrassa, se tapahtuu väistämättä marginaalissa niin taiteessa, tieteessä kuin teollisuudessakin, jossa isot eivät tee koskaan mitään jännittävää, vaan jännitys tulee marginaalista ja isot tekevät markkinatutkimuksia ja pelaavat varman päälle kuten oikein onkin.
 
Enemmän minua ihmetyttää muutamien jatkuvaristiretki jotain kitaramerkkiä vastaan vieläpä argumenteilla "ootte tyhmiä kun ostatte Gibsonia". Mitä helvetin väliä jollekin PRS soittajalle on sillä mistä joku muu tykkää? E: tämä viimeinen ei ollut tarkoitettu "Joees":ille, vaikk ahänen viestiin vastasinkin.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
fox
20.01.2018 11:04:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Olisiko vaikuttanut yhtään se että japsit oli kilpailijoita hänelle? Sekä tunnetusti tekevät myös laatua jos haluavat.
 
No toki. Mutta tarkoitin tuota "kommentoinnin intensiivisyys" -näkökantaa. Ja kyllähän olen täysin selvillä japanilaisten työmoraalista ja etenkin työn jäljestä. Mutta tuskin sitäkään tarkoitit, etteivät esmerkiksi jenkkiläiset ammattilaissoitinrakentajat tehtailla yhtä lailla työtään arvosta? Ei sielläkään sillä mentaliteetilla tehdä, että nytpä tässä tehdään Euroopan markkinoille sutta ja sekundaa. Vai kuis? ;)
 
Ja kaikille tuon yhden valmistajan tuotantohistoriasta ynnä muista tehtaaseen/tehtaisiin sekä johtajiin liittyvästä en voi kuin suositella lukukokemusta "Gibson - 100 years of an American Icon", joka siis on ko. tehtaan historiateos. Sieltä löytyy niin 60-luvun loppupuolen tuotanto-ongelmat, kuin Juszkiewickin vuonna 1986 alkanut aika. Ja syyt silloiseen myyntiin. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
20.01.2018 11:29:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Täytyy muistaa, että uutuuksien kokeilu ei tapahdu koskaan valtavirrassa, se tapahtuu väistämättä marginaalissa niin taiteessa, tieteessä kuin teollisuudessakin, jossa isot eivät tee koskaan mitään jännittävää, vaan jännitys tulee marginaalista ja isot tekevät markkinatutkimuksia ja pelaavat varman päälle kuten oikein onkin.

 
Näinhän tämä noin "isossa kuvassa" menee. Tosin pitää nyt taas puolustella tuota G-brändiä, kyllähän se niiden R & D -osasto on yrittänyt vähän kaikenlaista, vallankin silloin "muinoin", eikä ole tyytynyt pariin 50-luvulta peräisin olevaan konstruktioon. ;) Ainoa vaan, ettei noista niiden kunnianhimoisista suunnitelmista oikein mikään ole sillä tavalla lähtenyt "lentoon"että olisivat markkinaehtoisesti tähän päivään selvinneet. Eikä noissa ole laadulla (tai sitte laaduttomuudella) mitään tekemistä, vaan sillä etteivät ole kaupaksi menneet. Sehän se on teollisen soitinrakennuksen elinehto.
 
Marginaalisista valmistajista sananen, jos sallitaan. Mulla on todella hyväsoittoinen ja muutenkin kova "työkalu", jonka on valmistanut S.D.Curlee -niminen firma 70-luvun lopulla. Kyseinen firma on sittemmin jälleen herätetty henkiin, mutta saattaa olla jälleen, ettei siitä mitään tule. Markkinat on aika täynnä.
Perustajia ei taida olla enää ketää mukana. S.D.Curlee oli kolmen kaverin, nimeltään siis Storbeck, Dritz ja Curlee, visio. Kiinnostuneet löytää kyllä tänä päivänä netistä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tuskiz
20.01.2018 11:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin suurin ongelma markkinoinnissa ja uusissa malleissa on kyllä se, että se on Gibson. Kannattaisi varmaan ulkoistaa noi kokeilut jonkun toisen brändin alle, Gibsonhan omistaa niitä melkosen tusinan, mm. Steinberger. Nekin vaan yleensä menee hukkaan kun iso G on joko lopettanut niiden tuotannon kokonaan tai siirtänyt ne ö-luokkaan kaukomaihin valmistettaviksi. Phillips merkkisiä muovikitaroita odotellessa.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
hallu
20.01.2018 11:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Näinhän tämä noin "isossa kuvassa" menee. Tosin pitää nyt taas puolustella tuota G-brändiä, kyllähän se niiden R & D -osasto on yrittänyt vähän kaikenlaista, vallankin silloin "muinoin", eikä ole tyytynyt pariin 50-luvulta peräisin olevaan konstruktioon. ;) Ainoa vaan, ettei noista niiden kunnianhimoisista suunnitelmista oikein mikään ole sillä tavalla lähtenyt "lentoon"että olisivat markkinaehtoisesti tähän päivään selvinneet. Eikä noissa ole laadulla (tai sitte laaduttomuudella) mitään tekemistä, vaan sillä etteivät ole kaupaksi menneet. Sehän se on teollisen soitinrakennuksen elinehto.
 
Marginaalisista valmistajista sananen, jos sallitaan. Mulla on todella hyväsoittoinen ja muutenkin kova "työkalu", jonka on valmistanut S.D.Curlee -niminen firma 70-luvun lopulla. Kyseinen firma on sittemmin jälleen herätetty henkiin, mutta saattaa olla jälleen, ettei siitä mitään tule. Markkinat on aika täynnä.
Perustajia ei taida olla enää ketää mukana. S.D.Curlee oli kolmen kaverin, nimeltään siis Storbeck, Dritz ja Curlee, visio. Kiinnostuneet löytää kyllä tänä päivänä netistä..

 
Ei Gibsonia minua vastaan tarvitse puolelustella koska olen "fanipoika" vaikka fanitan ihan kaikkia kitarakamoja, niin fanitan myös Gibsoneita. Siis joo, Gibson on todellakin innovatiivinen firma ja tuolla kirjoituksellani en yrittänyt mitään muuta väittääkään, vaan lähinnä yritin lähestyä sitä dilemmaa, että kuinka vaikeaa huipulla olevan on olla innovatiivinen, kun on niin paljon menetettävää ja Gibsonilla se toisinaan on näykynyt uutuuksien esittelyn tempoilevuudessa. Tulee laajassa rintamassa todella paljon kaikenlaista, niin ehkä pieni keskittyminen olisi ihan hyväkin. Toisaalta Gibson tunnetaan innovatiivisuudestaan joten mihinpä tiikeri raidoistaan pääsee.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
20.01.2018 11:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: .............
Marginaalisista valmistajista sananen, jos sallitaan. Mulla on todella hyväsoittoinen ja muutenkin kova "työkalu", jonka on valmistanut S.D.Curlee -niminen firma 70-luvun lopulla. Kyseinen firma on sittemmin jälleen herätetty henkiin, mutta saattaa olla jälleen, ettei siitä mitään tule. Markkinat on aika täynnä.
Perustajia ei taida olla enää ketää mukana. S.D.Curlee oli kolmen kaverin, nimeltään siis Storbeck, Dritz ja Curlee, visio. Kiinnostuneet löytää kyllä tänä päivänä netistä..

 
Kävin katsomassa netistä kuvia ja näyttää siltä, että mainitsemasi valmistaja määrittelee kokonaan uudestaan käsitteen "pitkä kaulaliitos" :-). Tuota voisi kutsua innovaatioksi. Olenko väärässä arvatessani, että pulttikaulaisuudesta huolimatta ei kuulosta stratolta? ja että rakenteensa ansiosta arvaan sen olevan aika vakaa peli?
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
iec
20.01.2018 13:43:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...Enemmän minua ihmetyttää muutamien jatkuvaristiretki jotain kitaramerkkiä vastaan vieläpä argumenteilla "ootte tyhmiä kun ostatte Gibsonia". Mitä helvetin väliä jollekin PRS soittajalle on sillä mistä joku muu tykkää? E: tämä viimeinen ei ollut tarkoitettu "Joees":ille, vaikk ahänen viestiin vastasinkin.
 
Joo tässä mennään varmaan jo selityksessä moiselle ilmiölle psykologian puolelle. Olen täysin samaa mieltä, että mitä väliä sillä on millä muut soittavat. Samat tekohampaat eivät sovi optimaalisesti kaikkien ihmisten suuhun :D Ja toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja niin päin pois ;) Tietenkin jos on huono itsetunto, niin sitten pitää puolustella omia soitinhankintoja ja muitakin hankintoja.
 
Toki on erinomaisen tärkeää tuoda esiin eri soitinmallien eroavaisuuksia, jotta yleinen tieto lisääntyy, mutta jatkuva tietyn merkin/mallin dissaus ei ole kovin rakentavaa toimintaa.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
fox
20.01.2018 13:58:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kävin katsomassa netistä kuvia ja näyttää siltä, että mainitsemasi valmistaja määrittelee kokonaan uudestaan käsitteen "pitkä kaulaliitos" :-). Tuota voisi kutsua innovaatioksi. Olenko väärässä arvatessani, että pulttikaulaisuudesta huolimatta ei kuulosta stratolta? ja että rakenteensa ansiosta arvaan sen olevan aika vakaa peli?
 
Kyllä, ei ollenkaan ja kyllä.. ;) Tuo kaulaliitos tunnetaan nimellä "neck through bridge" ja onhan siinä muitakin juttuja, jotka eivät (tuolloin) olleet ihan joka valmistajan heiniä. Kahden oktaavin lauta mm. ja kaularaudan säätöön tarvitaan ihan tavan lenkkiavain. Mikään blingblinghän tuo ei ole, päivvastoin varsin karunnäköinen peli. Vähän sellanen "tein ihan itte ja säästin" -mallinen. Bassot (joita valmistusmääristä oli suurin osa) oli samoilla spekseillä, ja ulkonäölläkin paria poikkeusta lukuunottamatta. Randy Curlee muuten "ratkaisi" tuon japaninpoikien kopiointiongelman vallan omaperäisesti. S.D.Curleeta tehtiin, paitsi jenkeissä, niin myös Japanissa (Matsumoku mm.) ja Koreassa lisenssillä sekä pikkuisen huonoina halpisversioina. Eli oli olemassa S.D.Curlee USA, S.D.Curlee INT (eli international, se japsi) Koreasta tuli sitten Aspen S.D.Curlee ja se todellinen karvalakkimalli Global. Nerokasta, eikö?
Tuosta kaulaliitoksesta kehitelmä oli Westonen "bayonet joint" joka ei mennyt tallalle asti. Eipä siihenkään kyllä paljon sivuttaisvääntöä tullut..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Kontiak
21.01.2018 03:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Phil X puhelee, miksi Framus:
 
https://youtu.be/C2X1HnIZWvY?t=23m2s
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
J.Hollström
21.01.2018 13:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näissä viimeisimmissä G-hankinnoissani viimeistely on riittävällä tasolla. Oisko sattunut vaan säkällä kohdilleen. Mut onhan noita kaikenlaisia tullut vastaan. Enemmän tosin kiinnostaa se miltä soitin kuulostaa kuin se miltä se suurennuslasilla tarkasteltuna näyttää.
https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4585.jpg
 
Laulava Kylätohtori
21.01.2018 21:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Näissä viimeisimmissä G-hankinnoissani viimeistely on riittävällä tasolla. Oisko sattunut vaan säkällä kohdilleen. Mut onhan noita kaikenlaisia tullut vastaan. Enemmän tosin kiinnostaa se miltä soitin kuulostaa kuin se miltä se suurennuslasilla tarkasteltuna näyttää.
https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4585.jpg

 
Sama. Ei tule huomattua kaikenlaisia suurennuslasilla näkyviä olemattomia pikkujuttuja, vaan focus on soundissa ja tuntumassa. Yleensä herään niihin vasta myyntivaiheessa, kun tietää, että jengi on niin tarkkaa myös ulkonäön suhteen.
 
Olkoon menneeksi
J.Hollström
21.01.2018 21:35:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Sama. Ei tule huomattua kaikenlaisia suurennuslasilla näkyviä olemattomia pikkujuttuja, vaan focus on soundissa ja tuntumassa. Yleensä herään niihin vasta myyntivaiheessa, kun tietää, että jengi on niin tarkkaa myös ulkonäön suhteen.
 
Yleensä ne joita silmäkarkki kiinnostaa ei tajua soittimien päälle mitään, vaan ostelee soittimia ulkonäön perusteella.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «