Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha Pacifica 600 sarja ja satula
1
nisumaka
26.12.2017 09:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattuisiko joku palstalaisista tietämään, mikä tarkasti ottaen on Yamaha Pacifican 13 3/4 radiuksen (600 ja 300 sarjan kaula) 600-sarjan satula. Mulla on 311 ja vaihtaisin siihen muovivirityksen tilalle sen 600-sarjalaisen Graph Tech (tietojeni mukaan) grafiitti satulan. Koska minulla ei ole satulaviiloja, ostaisin valmiiksi kieliurilla olevan aihion. Pitäisi vaan joo nyt tietää tosi tarkkaan, mitä tilaan (Millbrookista varmaankin). Tää ehkä kuuluisi soitinrakennuksen palstalle, mutta ajattelin, että aktiivisuus tällä palstalla olisi suurempaa.
 
aristoteles666
26.12.2017 13:11:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Sattuisiko joku palstalaisista tietämään, mikä tarkasti ottaen on Yamaha Pacifican 13 3/4 radiuksen (600 ja 300 sarjan kaula) 600-sarjan satula. Mulla on 311 ja vaihtaisin siihen muovivirityksen tilalle sen 600-sarjalaisen Graph Tech (tietojeni mukaan) grafiitti satulan. Koska minulla ei ole satulaviiloja, ostaisin valmiiksi kieliurilla olevan aihion. Pitäisi vaan joo nyt tietää tosi tarkkaan, mitä tilaan (Millbrookista varmaankin). Tää ehkä kuuluisi soitinrakennuksen palstalle, mutta ajattelin, että aktiivisuus tällä palstalla olisi suurempaa.
 
http://www.harmonycentral.com/forum … /Forums_General/acapella-94/298266-
 
https://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1044527
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
kojones
26.12.2017 14:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se uusi uritettu satula satulaviilojen tarvetta poista, mutta jos ei ole setupin suhteen niin tarkkaa tai soittaa slidella niin varmaan toiminee mainiosti.
 
Krice
26.12.2017 14:27:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Ei se uusi uritettu satula satulaviilojen tarvetta poista
 
Satulaa voi kaventaa sieltä toiseltakin puolelta että sen saa matalammalle, ei tarvitse hioa yksittäisiä uria. Graph techin sivuilla on muistaakseni aika tarkat mitat eri malleille, sieltä etsii sopivimman mallin mittojen perusteella.
 
kojones
26.12.2017 15:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Satulaa voi kaventaa sieltä toiseltakin puolelta että sen saa matalammalle, ei tarvitse hioa yksittäisiä uria. Graph techin sivuilla on muistaakseni aika tarkat mitat eri malleille, sieltä etsii sopivimman mallin mittojen perusteella.
 
Juu, kuten sanottua jos ei ole setupin suhteen niin tarkkaa tai soittaa slidella niin varmaan toiminee mainiosti.
 
hallu
26.12.2017 15:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Juu, kuten sanottua
 
Toimii mainiosti. Olen itse käyttänyt valmissatulaa silleen, että hioin sen toiselta puolelta sopivaan korkoon, mutta onhan se yhden sortin kompromissi ja paljon paremman satulan soitinseppä mulle värkkäsi kun se sovitti sen kunnolla. Pitää muistaa satulan istuttamisessa sekin, että satula vaikuttaa soundiin ja kannattaa yrittää saada istumaan koko pohjan alalta, että soi kunnolla ja vaikka ne valmiit urat on ihan okei, niin sopivaksi viilaamalla tulee paremmat, tai ainakin syvemmät (valmisurathan on usein aika matalia). Ja sitten kielien välys voi myös vaihdella. Stratossa mulle kävi niin, että valmiin satulan reunimmaiset urat veivät reunimmaiset kielet liian reunaan.
 
Toisaalta satula on halvempi teettää kuin alkaa ostamaan viilasarjaa.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
fox
26.12.2017 15:54:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Toisaalta satula on halvempi teettää kuin alkaa ostamaan viilasarjaa.

 
Juurikin näin. Olettaen siis ettei nyt ryhdy useempaa satulavärkkiä viilailemaan kunnon satulaviiloilla. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
nisumaka
26.12.2017 21:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos keskustelusta. En ole ihan ekaa kertaa "pappia kyydissä". Olen laitellut näitä satuloita joitakin soittajaurani aikana (valmiita siis), trimmannut liian korkeita (alapuolelta hiomalla), ja vaihtanutkin. Olen teettättänyt Gibson 335 ja Gibson Les Paul Studio kitaroihini sekä tallat että satulat ammattilaisilla (mm. Oesh ja Tolsa täällä Helsingissä päin). Olen laitattanut myös mun bassojani (presareita) kyseisillä herroilla. Nyt on mun "oppilaskitarasta" kysymys, joka on noin 300 e arvoinen uutena, joten siihen ei oikein kannata laittaa 60 - 80 e kiinni, vaan täytyypi itse tehdä työt. Mutta Millbrookista löytyy vaihtoehtoja, mutta edelleen kysymys on sama. Mistä näkisin radiuksen valmissatulassa, jonka siis stemmaan hiomalla sen oikeaan kokoon koskematta uriin. Hmm, tossa kun on erikoinen radius, 13 3/4 tuumaa = 350 mm. Näin ilmoittaa Yamaha eli valmistaja. Mikä on tarkkaa tyyppi 600 sarjan kitarassa olisi kiva tietää. Arvelen, että modattu (siis tehdas tekee omaa versiota Yamahalle) PWL-6060-AG (tästä "massavalmisteinen" musta versio oikealla radiuksella).
 
73nd3r
26.12.2017 22:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan paras kysyä suoraan Graphtechiltä, ainakin ne on paljastanut että 5000/5010 on 9.5" ja 5042/5043 on 12". Mun lokiigga sanoo että 6060 olis noita lättänämpi, luulisin 16".
 
Mutta epäilen ettet selviä ilman jotain uran muotoilua, itsellä ainakaan ei ole ikinä luonto antanut periksi jättää satulaa 'suunnilleen' oikeaksi.
Yhden satulan urat menee ilman viilojakin, mummiälestä. Pala hienoa vesihiomapaperia taitettuna vanhan kielenpätkän päälle, ja varovasti & usein tarkistaen uraa syvemmäksi. Ohkasella E-kielellä riittää kaksinkerroin taitettu paperi yksinäänkin. Ja vielä uran kiillotus kakstonnisella niin jopa soi. ;)
 
nisumaka
27.12.2017 09:45:07 (muokattu 27.12.2017 11:12:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, että olet oikeassa. Tosin 16" tuntuu tosi hurjalta, voi olla että onkin. Kaulan radius on sekin tosi lättänä 13 3/4 tuumaa = 350 mm. Mä katsoin tota muovipalaa, joka siinä 300-sarjalaisessa oli kiinni, ja arvelen sen olleen 12". Eli mielestäni oli keskeltä vähän korkea, totta. EDIT: Vähän korkea = D- ja G-kieli ehkäpä 0,1 mm korkeammalla suhteutettuna E-kieliin.
 
Joo varmaankin täytyy tehdä toi viilauskikka, olen sitä joskus käyttänytkin. Eli A-kielen ympärille ohutta vesihiomapaperia ja varovaisesti ala E-kielen slotia viilaamaan jne. Näin se menee. Mä luulen löytäneeni oikean aihion Millbrookin sivuilta, käyn sen piakkoin hakemassa. Kiitokset keskustelusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «