Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nykyajan Kitara-Pedaalien soundien surkeus vs 50v vanhat purkit.
1 2 3 4 5 6 7
Sax-pappa
27.12.2017 12:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Jospa töpselistä tulee välillä huonoo sähköö...
 
Kunnon verkkojohdolla kyllä sähkö ja soundi paranee : ) https://www.gcaudio.com/products/category/power-cords/
 
petteri m
27.12.2017 12:51:13 (muokattu 27.12.2017 13:14:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Psykoakustiikastahan on kyse. On vain niin että kun ihminen ei oikein pääse oman mielensä ulkopuolelle itseään ja mielentoimintaansa tarkastelemaan ei hän täten helposti kykyne havaitsemaan milloin akustinen havainto on mielensä tuotos eikä ulkoinen tapahtuma.
 
Lisäksi eri aistit ovat kytkeytyneenä toisiinsa ja vaikuttavat ristiin. Näköaistimuksella on merkittävä vaikutus kuuloaistiin, näköhavainnolla on vaikutus makuaistiin jne. Lisäksi pelissä on tietoisuus, aikaisemmat kokemukset ja muisti senhetkisestä tunnetilasta ja vuorokaudenajasta nyt riippumattakaan.
 
Itse olen harrastellut hifihommia ns. pitkään ja kaikki nämä ilmiöt ovat sillä puolella paljon vahvempia ja alalla pohdinnan kohteena myös. Jokainen hifisti tietää että lasi punaviiniä on paras ekvalisaattori, paitsi ne jotka juovat olutta.
 
Myös asiasta puhuminen saman alan ihmisen kanssa vaikuttaa tuleviin havaintoihin, keskustelu kehittää ja osin tuottaa kieltä jolla asioita kuvaillaan. Kieli taas luo raameja joissa tapahtuu ajattelua ja kokemusten jäsentelyä. Onkin sanottu että kielen rajat ovat mielen rajat.
 
Jos vielä vähän syvennetään asioita niin voidaan pohtia varhaisten kokemuksien vaikutusta siihen millaisia ääniä koetaan miellyttävänä ylipäätään, tai jopa ääritilanteessa hyväksyttyinä. Lisäksi moni äänen tuottamiseen tarkoitettu laitekin saattaa sisältää symbolisia merkityksiä jotka ovat joillekin ihmisille tai ihmisryhmille/kulttuureille hankalia.
 
Esimerkkinä tästä kaikesta on tapaus jossa katsoin Esa Pulliaisen C-combon keikkaa Youtubesta. Ihan kuulosti Esalta, selvä Vox-soundi se siellä ja nauhakaiultakin kuulosti jne. Tarkemmin katsottuna soittikin Fenderillä ja joku purkki siinä edessä. Pointti olikin siinä että se soundi oli riittävän samankaltainen että ero ei tupannut silmille ja omat oletukset ja odotukset johtivat metsään. Myös on tunnettua että Esalla on vahvasti oma tapa ruuvata niitä kamoja ja tämä oma tapa osittain häivyttää kamojen tuottamia eroja, jotka siis hukkuvat sinne jonnekin. Esa itse on sanonut että kyllä hän sen oman soundinsa ruuvaa mistä vahvistimesta vain. Olisiko siis niin että persoonallista soundia kykenevään luovien soittajien oma ääni on sittenkin ainakin osittain kamojen karaktääristä riippumaton asia? Ei sillä ole väliä minkämerkkiseen mikrofoniin Katri-Helena laulaa, tunnistat laulajan sekunnissa joka tapauksessa vaikka mikit ovatkin erilaisia. Siltikin luulen että Brian May -soundi tarvitsee Voxin, koska se aivan olennaisesti on Vox -soundi. Nyt taisin jo vähän vaihtaa puheenaihettakin.
 
2randpo
27.12.2017 13:36:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: Psykoakustiikastahan on kyse.
 
Siitäkin toki, mutta ei kaiken tyhjentävästi.
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
petteri m
27.12.2017 13:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Siitäkin toki, mutta ei kaiken tyhjentävästi.
 
No ei, mutta jos sama setti soi samoilla säädöillä aamulla eri tavalla kuin illalla niin ei se kamoista johdu.
 
Jukka Häikiö
27.12.2017 14:47:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä mä pitäisin varsin todennäköisenä, tai sit aamukakka on vaan ollut tiukassa ja kivulias ja turruttaen vääristää muita aistihavaintoja...
 
Rämppy: Jospa töpselistä tulee välillä huonoo sähköö...
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
TTV
27.12.2017 14:55:40 (muokattu 27.12.2017 14:58:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: No ei, mutta jos sama setti soi samoilla säädöillä aamulla eri tavalla kuin illalla niin ei se kamoista johdu.
 
Enemmän taitaa johtua kuulijan korvien herkkyydestä kuin verkkosähköstä... Jos altistut melulle/hälinälle päivän aikana, niin korvasi/aivosi eivät enää reagoi samoin kuin hiljaisen yön jäljiltä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Jukka Häikiö
27.12.2017 14:57:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on jänniä juttuja kyllä sinänsä, miten vastaanotin jota tässä tapauksessa toimittaa ihminen, voi ottaa "signaalin" vastaan ja tulkita sen niin erilaisena. Ehkä se soundi on monellekin aina stabiili, toisille taas ei. Tästähän voisi saada "puukeskustelun" aikaiseksi, noh, toivottavasti ei.
 
petteri m: No ei, mutta jos sama setti soi samoilla säädöillä aamulla eri tavalla kuin illalla niin ei se kamoista johdu.
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
hallu
27.12.2017 15:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Nää on jänniä juttuja kyllä sinänsä, miten vastaanotin jota tässä tapauksessa toimittaa ihminen, voi ottaa "signaalin" vastaan ja tulkita sen niin erilaisena. Ehkä se soundi on monellekin aina stabiili, toisille taas ei. Tästähän voisi saada "puukeskustelun" aikaiseksi, noh, toivottavasti ei.
 
No se johtunee siitä, että aistihavainto tapahtuu aivoissa. Meidän sensorit voi olla tarkkoja, mutta ne on joka tapauksessa aika karkeita siihen nähden kuinka hienostuneen yksityiskohtaisia nyansseja voimme havaita. Jos olen ymmärtänyt oikein niin aivot ikäänkuin interpoloivat saamiensa ärsykkeiden pohjalta sen varsinaisen havainnon. Kyse on yhtäällä siitä kuinka isoa osaa aivokuoresta käsittelemme minkäkin aistiärsykkeen käsittelyyn. Tämä selittää osaltaan sen, että esimerkiksi näkövammaisilla saattaa olla yliluonnollisen tarkka kuuloaisti ja he saavat ihan käsittämättömän paljon irti kuuloärsykkeistä. Myös näkevät ihmiset voivat parantaa kuuloaistimustaan sulkemalla silmänsä kuuntelun ajaksi. Tästä ei ole enää pitkä matka ymmärtää, että ihmisen vireystila yms. vaikuttaa siihen miten henkilö kuulee.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Rämppy
27.12.2017 19:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Tätä mä pitäisin varsin todennäköisenä, tai sit aamukakka on vaan ollut tiukassa ja kivulias ja turruttaen vääristää muita aistihavaintoja...
 
Kyllähän se soittajan kulloinenkin soittokunto, vireystila yms. vaikuttaa tosi paljon. Jos töissä on ollut härdelliä ja joutuu kiiruhtamaan duunista suoraan treeneihin, oma soitto soundaa erityisen paskalta. Ei ikään kuin ehdi vaihtamaan soittomoodia päälle pääkopassa plus väsymys...
Kun pääsee soittamaan virkeänä ja soittomoodi päälle kytkettynä, oma soitto saattaa kuulostaa jopa epäilyttävän hyvältä.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
27.12.2017 19:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: ................
Kun pääsee soittamaan virkeänä ja soittomoodi päälle kytkettynä, oma soitto saattaa kuulostaa jopa epäilyttävän hyvältä.

 
kunnes sitä kuuntelee nauhoitettuna :-) ainakin itselleni soittoni äänittäminen pudottaa suomut silmiltä kerralla ja armotta :-D
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
2randpo
27.12.2017 19:23:48 (muokattu 27.12.2017 19:24:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tästä ei ole enää pitkä matka ymmärtää, että ihmisen vireystila yms. vaikuttaa siihen miten henkilö kuulee.
 
Tämän voi jokainen todeta soittamalla/harjoittelemalla kitaraa/bassoa/jotakin instrumenttia/ varhain aamulla. Vuorokauden aika voi tietysti olla mikä tahansa riippuen omasta vuorokausirytmistä. Pointtina siis, että jos soittaminen on se heräämisen (ja aamiaisen) jälkeen ensimmäinen keskittymistä vaativa tehtävä, huomaa taatusti vireystilan merkityksen; soittamisesta saa kaikin puolin soundeja myöten paljon enemmän irti, uuden oppiminen on helpompaa jne. Siis verrattuna esim. duunipäivän jälkeen tapahtuvaan vastaavaan keskittymistä vaativaan hommaan. Sama pätee siis tietenkin esim. kirjoittamiseen; ajatus juoksee ja asioiden yhteydet näkee nopeammin kuin illalla.
 
E.: Rämppy ehti ensin.
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
2randpo
27.12.2017 19:27:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: kunnes sitä kuuntelee nauhoitettuna :-) ainakin itselleni soittoni äänittäminen pudottaa suomut silmiltä kerralla ja armotta :-D
 
Tätä en tajua, paitsi jos äänittelee satunnaisesti ja harvakseltaan.
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Jukka Häikiö
27.12.2017 19:52:44 (muokattu 27.12.2017 19:53:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta on se toinenkin moodi, kun on kakarat kipeenä valvottaneet viikon, duunissa mennyt kaikki päin persettä, akka on kiukkuinen ja muutenkin ranteet auki fiilis, niin joskus se vaan helpottaa, kun pääsee treeneihin töräyttämään kunnolla, tai ihan peräti keikille pitserian nurkkaan. Näinkin on käynyt, usein. Sounditkin on olleet silloin harvinaisen jiirissään. Ehkä mä oon vähän vinksahtanut, mut parhaiten tuntuu lähtevän silloin, kun ei ole ihan voittajan olo.
 
Rämppy: Kyllähän se soittajan kulloinenkin soittokunto, vireystila yms. vaikuttaa tosi paljon. Jos töissä on ollut härdelliä ja joutuu kiiruhtamaan duunista suoraan treeneihin, oma soitto soundaa erityisen paskalta. Ei ikään kuin ehdi vaihtamaan soittomoodia päälle pääkopassa plus väsymys...
Kun pääsee soittamaan virkeänä ja soittomoodi päälle kytkettynä, oma soitto saattaa kuulostaa jopa epäilyttävän hyvältä.
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
2randpo
27.12.2017 20:16:21 (muokattu 27.12.2017 20:17:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Toisaalta on se toinenkin moodi, kun on kakarat kipeenä valvottaneet viikon, duunissa mennyt kaikki päin persettä, akka on kiukkuinen ja muutenkin ranteet auki fiilis, niin joskus se vaan helpottaa, kun pääsee treeneihin töräyttämään kunnolla, tai ihan peräti keikille pitserian nurkkaan. Näinkin on käynyt, usein. Sounditkin on olleet silloin harvinaisen jiirissään. Ehkä mä oon vähän vinksahtanut, mut parhaiten tuntuu lähtevän silloin, kun ei ole ihan voittajan olo.
 
Niin, jos muiden kanssa kemiat kohtaa. Esim. jos yks soittajista säätää krapulassa/kännissä tms., kyl se häiritsee koko bändiä. Ei aina ja välttämättä, mutta usein, ja etenkin jos toistuu usein.
 
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
Rämppy
27.12.2017 20:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Toisaalta on se toinenkin moodi, kun on kakarat kipeenä valvottaneet viikon, duunissa mennyt kaikki päin persettä, akka on kiukkuinen ja muutenkin ranteet auki fiilis, niin joskus se vaan helpottaa, kun pääsee treeneihin töräyttämään kunnolla, tai ihan peräti keikille pitserian nurkkaan. Näinkin on käynyt, usein. Sounditkin on olleet silloin harvinaisen jiirissään. Ehkä mä oon vähän vinksahtanut, mut parhaiten tuntuu lähtevän silloin, kun ei ole ihan voittajan olo.
 
Se on sitä rokkiterapiaa. Tai terapiaa musatyylistä riippumatta. Etenkin keikalla oleminen on niitä tilanteita, jolloin työasiat ei todellakaan putkahtele mieleen. Ainakaan mulla. Siispä vaikka keikkailussa on rasituksensa valvomisineen, välillä pitkine ajomatkoineen, roudailuineen ja käkkimisineen keikkapaikalla, niin on se tällaiselle amatöörille suoranaista hermolepoakin.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
27.12.2017 21:11:39 (muokattu 27.12.2017 21:14:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Tätä en tajua, paitsi jos äänittelee satunnaisesti ja harvakseltaan.
 
No ehkä vähän liioittelin tätä seikkaa. Toki paljon äänitellessä sekä omaan soittoon, että omaan lauluääneen tottuu ja soitto kehittyy paremmaksi mitä enemmän äänittää (toimii yllättäen myös bändin kanssa huomasimme).
 
Pointti lähinnä on, että kun soittaa niin siinä helposti mielikuvat sekoittuu todellisuuteen ja silloin on vaikea kuunnella mitä soittaa kun keskittyy soittamaan. E: joskus käy tietekin myös päinvastoin. Hiljattain soitin johonkin nauhoitteeseen improvisoidun soolon ja soittamisen aikana oli voimakas fiilis, että nyt meni kyllä päin helvettiä ja muutenkin homma tuntui pahasti kompuroinnilta. Pyysin uutta ottoa kuuntelematta sitä ja äänittäjä sanoi, että ihan hyvin se meni. No kuuntelin ja yllätyin ettei se ihan tuubaa ollutkaan, vaikka soittaessa vahvasti siltä tuntuikin.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Laulava Kylätohtori
27.12.2017 21:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Toisaalta on se toinenkin moodi, kun on kakarat kipeenä valvottaneet viikon, duunissa mennyt kaikki päin persettä, akka on kiukkuinen ja muutenkin ranteet auki fiilis, niin joskus se vaan helpottaa, kun pääsee treeneihin töräyttämään kunnolla, tai ihan peräti keikille pitserian nurkkaan. Näinkin on käynyt, usein. Sounditkin on olleet silloin harvinaisen jiirissään. Ehkä mä oon vähän vinksahtanut, mut parhaiten tuntuu lähtevän silloin, kun ei ole ihan voittajan olo.
 
Mä olen myös huomannut, että usein, kun on sellanen fiilis, että saa pelätä, että tuleeko keikasta mitään, niin silloin lähtee kuin unelma. Ja taas, kun kaikki on kohdillaan ja pitäisi tulla unelmakeikka, ei välttämättä heti lähdekään kuin luulisi.
 
More is less.
Jukka Häikiö
27.12.2017 22:37:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joops, tohon brenkkuhommaan on moni homma kaatunut, se ei vaan toimi, joskus junnuna tuli itsekin oltua aiheesta kivirekenä ja saanut myös oman osani kiskoa muiden rekiä. Kyllä tänäpänä mennään ihan nollatoleranssilla, puolin ja toisin. Noin muutenhan toi bändikemia on se tärkein juttu, ilman toimivaa sellaista kannatta ihan suosiolla laittaa pillit pussiin, toki katsoa ensin kerran jos toisenkin peiliin.
 
2randpo: Niin, jos muiden kanssa kemiat kohtaa. Esim. jos yks soittajista säätää krapulassa/kännissä tms., kyl se häiritsee koko bändiä. Ei aina ja välttämättä, mutta usein, ja etenkin jos toistuu usein.
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Laulava Kylätohtori
28.12.2017 09:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Joops, tohon brenkkuhommaan on moni homma kaatunut, se ei vaan toimi, joskus junnuna tuli itsekin oltua aiheesta kivirekenä ja saanut myös oman osani kiskoa muiden rekiä. Kyllä tänäpänä mennään ihan nollatoleranssilla, puolin ja toisin. Noin muutenhan toi bändikemia on se tärkein juttu, ilman toimivaa sellaista kannatta ihan suosiolla laittaa pillit pussiin, toki katsoa ensin kerran jos toisenkin peiliin.
 
Itse tuli otettua muutama/muutamia bissejä jännitystä tasoittamaan. Hassua, että kun aloinkin tekemään keikat selvinpäin, niin jännitys katosi. :D
 
On se toisaalta kiva joskus ottaa muutama bissekin. Meillä on bändissä sääntö, että niin paljon saa vetää, mitä huvittaa, kuinka paljon huvittaa, mutta soittoon se ei saa vaikuttaa.
 
Sellainen iso miinus tuosta selvinpäin olosta on tullut, että yleisö on aika vitun rasittavaa, kun itse on selvinpäin. Ei paljon jaksa jäädä juttelemaan "itekki vähän soitellu"-tyyppien kanssa.
 
More is less.
hallu
28.12.2017 11:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: ...........
 
Sellainen iso miinus tuosta selvinpäin olosta on tullut, että yleisö on aika vitun rasittavaa, kun itse on selvinpäin. Ei paljon jaksa jäädä juttelemaan "itekki vähän soitellu"-tyyppien kanssa.

 
Mikä tarkoittaa että teillä on yleisöä, minä olisin ikionnellinen jos meidän keikoilla kävisi joku muukin kuin ne pari kaveria jotka saa lahjotuksi paikalle :-). Luulisin, että stadilaisten kellaribändien keskuudessa tämän hetken kuumin kysymys, on että millä saada sata ihmistä pois tietokoneiden äärestä..... jos ei ole Cheec :-D.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «