Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: reaktiivinen keinokuorma vs kaiutin ?
1 2 3 4 5 6 7 8
jii.haanpaa
16.01.2018 10:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, jatkan sparraamista ;)
 
Osaako joku kertoa, mikä tuossa virrattomuudessa on niin tavoiteltavaa, jos samalla kuitenkin steppaillaan vahvarin/monitorin edessä olevaa pedaalilautaa? Sitä samaa sähköä ne kajaripurkit syövät kuin vahvari ja muutkin pedaalit.
 
Analoginen passiivinen kajaripurkki ei ole mikään uusi keksintö, joten miksi siitä nyt yhtäkkiä tuli niin kovin tavoiteltava ominaisuus?
 
...ja nyt lopetan sparraamisen ja odotan, että Bluetone saa tuotteen hyllyyn.
 
hallu
16.01.2018 11:00:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: ......... Ei tule olemaan helppo homma pärjätä tuossa seurassa. Itseäni Bluetonen laitteessa kiinnostaa eniten ne vaimennukset. Tuossa hintaluokassa vastaavaa ei taida olla tarjolla (Two Notes Captor unohtui), riippuen toki siitä miten ne toimivat. Menee varmasti hankintalistalle.
 
No ei varmasti, mutta juuri mahdollisuus vaimentaa kaapille menevää signaalia erottaa tämän muista laitteista. Noissa kalliissa vehkeissä kaappisignaalihoidetaan jonkin reamppaustsydeemin avulla (kuten fryettessä), mutta nehän ovat silloin itseasiassa päätevahvistimia. Hyvistä vaihtoehdoista ei ole pulaa, mutta tämä purkki tarjoaa ehkä markkinoiden parhaan valinnanvapauden tällä hetkellä, koska tällä voi myös reampata kuivan signaalin veikka ehx magnum44 pedaalipäättärin kautta kitarakaapille, jos haluaa ihan täydellisen kontorollin vaimennukseen :-). Mutta ei minulle tule mieleen toista reaktiivista vaimennettua kaappilähtöä tarjoavaa kuormaa?
 
Mitä tulee hintaluokkaan, niin kaikkihan nää maksaa tämän verran. Musta tuntuu, että tuo 300 euron molemmin puolin niiden hinnat pyörii .... niin no torpedo Captor on halvempi ja taisi Palmerilla olla joku halpamalli, mutta muuten nää maksaa kaikki tämän verran. Paitsi tietenkin Suhr, etc. maksaa vielä enemmän, mutta eikös niitäkin saa neljän huntin tietämille? (en nyt muista). Kuulin, että näiden valmistamiseen tarvittavat osat maksavat niin paljon, että ei näitä mitenkään pysty olennaisesti halvemmalla myymään.
 
Itse näen sen edun tällaisessa erillisratkaisussa, että jos mulla on kuorma erikseen ja impulssimasiina erikseen, niin voin käyttää sitä impulssimasiinaa myös muualla kuin vahvistimen kanssa, esimerkiksi muiden laitteiden kanssa vaikkapa etuvahvistimen kanssa tms. en tiedä onko Torpedo Livessä mahdolisuus vastaanottaa linjatasoista signaalia?
 
Toinen käyttötapa on kytkeä keinokuorma rinnakkain vahvistimen oman kajarin kanssa, jolloin vahvistimen tehoista saadaan puolet niistettyä kuormaan. Jos oikein ymmärsin tässä tapauksessa olisi parasta käyttää resistiivistä kuormaa. Mutta no mielikuvistus ja sähköturvallisuus on rajana keksiä käyttötapoja näille. Pointti kummiskin on, että erillislaitteella jossa on monipuoliset liitännät erilaisten käyttötapojen keksiminen on huomattavasti mutkattomampaa.
 
Itse näen Torpedo Liven tms. kaltaisen laitteen niin, että ne ovat varmasti laadukkaita ja hyviä vehketä jotka hyvin elegantisti tarjoaa käyttäjelleen vahvistimen vaimennuspalveluita, mutta ne ovat lähtökohtaisesti suunniteltu tietttyyn käyttötapaan enkä tiedä kuinka paljon ne joustaa semmoisessa jos niitä haluaisi käyttää tavalla jota valmistaja ei ole tullut ajatelleeksi.
 
No kuten todettiin, niin vaihtoehtoja on järjettömästi ja valinnan varaa piisaa. Itse toivon tälle Bluetonen laitteelle hyvää tulevaisuutta, pitkää ikää ja terveyttä.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
16.01.2018 11:18:47 (muokattu 16.01.2018 11:26:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Ok, jatkan sparraamista ;)
 
Osaako joku kertoa, mikä tuossa virrattomuudessa on niin tavoiteltavaa, jos samalla kuitenkin steppaillaan vahvarin/monitorin edessä olevaa pedaalilautaa? Sitä samaa sähköä ne kajaripurkit syövät kuin vahvari ja muutkin pedaalit.
 
Analoginen passiivinen kajaripurkki ei ole mikään uusi keksintö, joten miksi siitä nyt yhtäkkiä tuli niin kovin tavoiteltava ominaisuus?
 
...ja nyt lopetan sparraamisen ja odotan, että Bluetone saa tuotteen hyllyyn.

 
Eiku tää on hyvää sparraamista jatka vaan :-). Itseasiassa mä olen ehkä juurikin itse mesonnut johdottomuudesta ja analogisuudesta eniten niin voisin vähän selittää mitä ajattelen.
 
Virrattomuudessa ei mielestäni ole mitään erityistä tavoiteltavaa, mutta se on elämää helpottava seikka vaihtelevissa olosuhteissa kun laitteen sijoittamisessa ei tarvitse huomioida virran saatavuutta eikä tarvitse pelata johdon kanssa kun kytkentöja muuttaessa ja laitteita siirtää toiseen paikkaan. Juurikin itse ajattelen tätä osana isompaa "signaaliketjuksi" nimittämääni kokonaisuutta. Jos vehjettä käyttää paikoillaan kiinteässä asennuksessa tai vaikka räkkiasennuksessa, niin virrattomuudella ei ole kerrassaan mitään merkitystä (tämä on siellä päässä signaaliketjua jossa virtalähde ei enää aiheuta häiriöitä eikä impulssimasiinat varmaan mitään virtasyöppöjä ole).
 
En itse näe, että analoginen kaappileikkuri olisi tässä se kaikkein tavoteltavin asia, vaan se on vain bonuksena mukana kuin kirsikka kakun päällä. Itse käytän mielelläni leikkuria impulssin sijasta (kuten olen tuolla aikaisemmin selittänyt), mutta suurimmalle osalle leikkuri lienee vain pappilan hätävara jos impulssimasiina vikaantuu (tai virtaa ei ole saatavilla :-D ) tai se purkki unohtuu himaan tai........
 
E: tuohon kaappi-impulssi/simulaatio/leikkurijutskaan tekee mieli lisätä sen verran, että riippuu ihan hirveästi soundimaalilmasta kuinka merkittävään rooliin mikäkin noista nousee. Kokeilin higainilla, niin minulle valkeni itsestään selvästi että impulssi on ehdoton ykkönen. Itse operoin kevytrosoissa ja kliinillä niin se näyttäytyy itselleni vähän erilaisena eikä impulssi ole ihan niin itsestään selvästi tai yksiselitteisesti paras, vaikka toki hyvä se on. Mutta ihmisethän valitsee eri kaappeja ja eri kajareitakin eri käyttötarkoituksia varten, niin miksi ei eri impulsseja tai leikkureita ihan samasta syystä. Itse ajattelen, että "... tässä yhteydessä käytän impulssia ja jossakin toisessa yhteydessä käytän mieluummin leikkuria..." . Mitä enemmän vaihtoehtoisia käyttötapoja niin sen parempi.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Urban Baboon
17.01.2018 08:30:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en nyt ymmärrä, miten tää Bluetonen versio eroaa omnaisuuksiltaan Weberin keinokuormista, vai eroaako mitenkään? Hallun kuvauksen perusteella kuulostaa samanlaiselta laitteelta, joita on ollut olemassa jo iät ja ajat.
 
https://www.tedweber.com/minimass
 
dropD
17.01.2018 10:08:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Urban Baboon: Mä en nyt ymmärrä, miten tää Bluetonen versio eroaa omnaisuuksiltaan Weberin keinokuormista, vai eroaako mitenkään? Hallun kuvauksen perusteella kuulostaa samanlaiselta laitteelta, joita on ollut olemassa jo iät ja ajat.
 
https://www.tedweber.com/minimass

 
Keinokuormia enemmän ja vähemmän samoilla ominaisuuksilla on ollut maailman sivu. Toteutukset ja lopputulos eroavat toisistaan monin tavoin. Mikä kellekin on paras, riippuu käyttäjästä.
 
Isoimmat erot minimassiin lienee tehonkesto (35w vs 100w) ja kuorman toteutus. Minimass on pääosin resistiivinen kuorma, jossa rinnalla 16 Ohmin "kaiutinmoottori". Pienempiä eroja löytyy sitten ulostulojen taajuuskompensaatiossa.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
steelduck
17.01.2018 10:14:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluetone on reaktiivinen
 
jii.haanpaa
17.01.2018 10:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Bluetone on reaktiivinen
 
Itseäni kiinnostaisi, että onko se sitä aidosti jokaisella vaimennusasteella vaiko samaan tapaan kuin esim Webereissä, jossa yksi vaimennustaso on reaktiivinen ja muut sitten tämän reaktiivisen osan ja resistiivisen osan yhdistelmää.
 
dropD
17.01.2018 10:53:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Itseäni kiinnostaisi, että onko se sitä aidosti jokaisella vaimennusasteella vaiko samaan tapaan kuin esim Webereissä, jossa yksi vaimennustaso on reaktiivinen ja muut sitten tämän reaktiivisen osan ja resistiivisen osan yhdistelmää.
 
Weberissä on portaaton vaimennus, jossa kuorma on koko ajan mukana. Sekaannusta aiheuttaa varmaan Weberin impedanssivalinta, jossa 16 ohmia on toteutettu kaiutinmoottorilla ja 4 sekä 8 ohmia moottorin ja puhtaasti resistiivisen kuorman yhdistelmänä. Bluetonessa reaktiivinen kuorma on koko ajan käytössä kaikilla vaimennuksilla.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
jii.haanpaa
17.01.2018 11:16:39 (muokattu 17.01.2018 11:21:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Weberissä on portaaton vaimennus, jossa kuorma on koko ajan mukana. Sekaannusta aiheuttaa varmaan Weberin impedanssivalinta, jossa 16 ohmia on toteutettu kaiutinmoottorilla ja 4 sekä 8 ohmia moottorin ja puhtaasti resistiivisen kuorman yhdistelmänä. Bluetonessa reaktiivinen kuorma on koko ajan käytössä kaikilla vaimennuksilla.
 
Joo, weberissä 16 ohmin asento on tosiaan eniten reaktiivinen, jos niin voi edes sanoa. myös 16ohmin asennolla kytkentä muuttuu resistiivisemmäksi sitä mukaa kun volume-potikkaa väännetään kohti min-asentoa.
 
Mä joskus ihmettelin kovasti, että miksi Minimassini kuulostaa selvästi parhaalta 16 ohmin asennolla ja mahdollisimman pienellä vaimennuksella. Harmitti kun lempparivahvarissa oli vain 4 ohmin lähtö ja vaimennusta olisin tarvinnut reilummin. Siitä alkoikin sitten tämä kuormien graalin maljan metsästys :)
 
Min-asennon käppyrä: https://lh3.googleusercontent.com/x … OyY8vaECncks0rvEdPJd7zMFQ=w554-h220
10-asennon käppyrä: https://lh3.googleusercontent.com/p … twJeTgGBiMOWNsaRblf7Sjj1w=w554-h220
 
4ohm vs 16 ohm, volume=5: https://lh3.googleusercontent.com/Z … AxYL84W723ZZcQrBJoEPDMDCw=w396-h220
 
Olisi tosi mielenkiintoista tietää, miten te olette Bluetonella homman ratkaisseet, mutta ymmärrettävistä syistä tätä tuskin haluatte yksityiskohtaisesti nettifoorumeilla paljastaa :)
 
Urban Baboon
18.01.2018 22:47:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: Keinokuormia enemmän ja vähemmän samoilla ominaisuuksilla on ollut maailman sivu. Toteutukset ja lopputulos eroavat toisistaan monin tavoin. Mikä kellekin on paras, riippuu käyttäjästä.
 
Isoimmat erot minimassiin lienee tehonkesto (35w vs 100w) ja kuorman toteutus. Minimass on pääosin resistiivinen kuorma, jossa rinnalla 16 Ohmin "kaiutinmoottori". Pienempiä eroja löytyy sitten ulostulojen taajuuskompensaatiossa.

 
Joo, kiitos selvennyksestä. Weberiltä toki löytyy kuormia monenlaiselle tehonkestolle, mutta tekniikka näissä lienee sama. Laitoin viestiini esimerkiksi tuon Minimassin, koska omistan juuri sellaisen. Olen ihmetellyt, onko Weberin kuormat reaktiivisia, kun jossain sanotaan että on ja jossain että ei. Nyt ymmärrän suurinpiirtein, mistä on kyse. Onhan tuo Bluetonen malli erilainen kuin Weber.
 
hallu
24.01.2018 23:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tänään sain Bluetone Reactive Loadin viimeisteltynä näppeihin tein testin ja on hyvä. Tämä ylittää odotukseni :-). Vertailin kuormaa Cabcloneen ilman kaiutinsimulointeja ja epäilyni vahvistui, niillä on merkittävä ero mielestäni Bluetonen hyväksi ja kuivien graafien vertailu vahvistaa sen että Bluetone on selvästi dynaamisempi kuin Cabclone.
 
Äänitin testipätkät identtisillä vahvistimen asetuksilla ja samalla kitaralla. Lisäksi kokeilin lisätä tietokoneella täsmälleen saman impulssiin molempiin pätkiin ja tulos on ihan selvä ja korvin havaittava. Omasta mielestäni Bluetone vetää pidemmän korren kuormana (kaiutinsimulaatiot on makuasioita enkä niistä sano muuta kuin että kelpaa molemmissa).
 
Ohessa tekemäni testipätkät, niin jokainen voi itse todeta ja päättää mitä mieltä on. Se impulssi oli joku vaan minkä satuin Logicista löytämään (ei mielestäni mikään erityisen hyvä, mutta se on sama kummassakin. Impulssin kanssa CabClone kuulostaa kirkkaammalta, mutta syyn ymmärtää kun kuuntelee CabClonea ilman impulssia).
 
Bluetone kuivana:
https://maihinnousu.net/s/28035
 
CabClone kuivana
https://maihinnousu.net/s/28034
 
Bluetone kera impulssin:
https://maihinnousu.net/s/28037
 
CabClone kera impulssin:
https://maihinnousu.net/s/28036
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
jii.haanpaa
26.01.2018 08:34:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Hallu! Ovatko Bluetonen kaikki vaimennuslähdöt myös noin tummasävyisiä?
 
hallu
26.01.2018 09:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Kiitos Hallu! Ovatko Bluetonen kaikki vaimennuslähdöt myös noin tummasävyisiä?
 
Ole hyvä :-), no se käyttämäni kaappi-impulssi oli aika tumma ja ehkä sen vuoksi vaikuttaa tummemmalta kuin onkaan. Käyttämäni kaappi-impulssi ei ole Bluetonen, vaan otin sen Logicin vakio impulssikirjastosta eikä se omasta mielestänikään ole hyvä. Laitoin ne kuivat tiedostot siihen verrokeikse, että jokainen voi tutkia käppyröitä ja kokeilla erilaisia impulsseja niiden päälle.
 
Mutta siis laitteessa on kolme lähtöä joista yksi on sellainen josta signaali kulkee sellaisenaan läpi kaapille, toinen on sellainen josta signaali menee vaimennettuna kaapille ja kolmas on linjalähtö ja kytkimellä voidaan valita haluaako linjan "kuivana" vai ix12 tai 4x12 leikkurilla.
 
Tein tuon testin niin, että äänitin sekä CabClonesta että Bluetonesta sen kuivan linjasignaalin mahdollisimman samoilla asetuksilla ja soitin samaa riffiä. Tietokoneella sitten lätkäisin siihen vaan jonkun kaappi-impulssin asiaa enemmän miettimättä ja laitoin molemmat tiedostot kuultavaksi kuivana sekä kaappi-impulssin kanssa.
 
Oma arvioni on, että kaapille menevässä vaimennetussa signaalissa Bluetone säilyttää huomattavasti paremmin kirkkautensa kuin aikaiksemmin käyttämäni Koch LB120, mutta en ole laitteita rinnakkain testannut joten tää on aika mutua. Cabcloneen en ole voinut tätä ominaisuutta verrata koska CabClone ei tarjoa lainkaan mahdollisuutta vaimentaa kaapille menevää signaalia. tässä näytteessä vertailun kohteena oli juurikin kuiva ja suodattamaton linjasignaali, joka ei ole mennyt minkään filtterin läpi, vaan on vahvistimesta peräisin eli nähdäkseni se on ton vahvistimen soundi jonka noissa kuulee ei kuorman. Olen samaa mieltä, että vahvistin soundaa ihan erilaiselta kun kuormana on Bluetone verrattuna cacloneen ja käppyröitä tutkiessani varmistui se mitä mieltä korvani olivat, että bluetonen linjasignaalissa on enemmän dynamiikkaa ja vaikka se ei kuulosta yhtä riipivältä kuin cabclone, niin graafeissa näyttää kuin resonanssihuiput olisivat jopa vähän korkeampia kuin Cabclonessa sanalla sanoen se kuulostaa hiukan luonnollisemmalta omaan korvaani ja mun mielestä :-D . En tietenkään ymmärrä näistä vehkeistä mitään, mutta käsittääkseni tuo johtuu siitä että bluetonen kuormaan "törmätessään" signaali osuu ikään kuin joustinpatjalle tai tramboliiniin ja Cabcloneen törmätessään signaali osuu ikään kuin tiiliseinään tai asfalttiin (pyydän jo valmiiksi anteeksi tätä lapsellista vertausta tekijöiltä, mutta tekniikkaa ymmärtämätön joutuu vertaamaan ilmiöitä tuntemaansa maailmaan edes yrittääkseen tajuta mitä tapahtuu jonkin purkin sisällä).
 
En ole verrannut Bluetonea vielä oikeaan kaiuttimeen, enkä siis tiedä kuinka luonnollinen kuorma Bluetone on tai missä määrin se eroaa tavallisesta kaiuttimesta, mutta ainakin CabCloneen verrattuna ero on melko iso minun mielestä.
 
Mitä tulee Bluetonen kaappileikkureihin, niin olen lähes satavarma, että ne pikkuisen viilaili leikkurin kynnystaajuuksia koska nyt kokeillessani ne saoundasivat paremmille siis avoimille ja kirkkaille niin, että ne leikkasivat vain turhaa riipivyyttä jota tuo kuorma ei paljoa näytä vahvistimesta provosoivan. Mutta nähdäkseni tuo dynaamisuus selittää sitä tummuuden kokemusta. En tiedä, ehkä joku viisaampi osaa selittää. Niin ja koska se kuiva soundi on vahvistimen soundi, niin otaksun että se on erilainen eri vahvistimissa. Vielä en ole tehnyt vertailuja miten vahvarit reagoivat tähän kuormaan, mutta varmaanjatkossa tulen sitäkin testaamaan. Kuitenkin vahva tuntuma on että tykkään tästä laitteesta ja tämä on juuri sitä mitä olin hakemassakin. Oikeastaan vielä enemmänkin, koska en odottanut eron olevan näin merkittävä.
 
Itse olin pelkkää hymyä saatuani tämän takaisin modauksesta ja sanoisin, että tää kyllä pistää ton Cabclonen ansaitulle eläkkeelle.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
tommiot
26.01.2018 11:22:22 (muokattu 26.01.2018 11:27:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ole hyvä :-), no se käyttämäni kaappi-impulssi oli aika tumma ja ehkä sen vuoksi vaikuttaa tummemmalta kuin onkaan. Käyttämäni kaappi-impulssi ei ole Bluetonen, vaan otin sen Logicin vakio impulssikirjastosta eikä se omasta mielestänikään ole hyvä. Laitoin ne kuivat tiedostot siihen verrokeikse, että jokainen voi tutkia käppyröitä ja kokeilla erilaisia impulsseja niiden päälle.
 
Mutta siis laitteessa on kolme lähtöä joista yksi on sellainen josta signaali kulkee sellaisenaan läpi kaapille, toinen on sellainen josta signaali menee vaimennettuna kaapille ja kolmas on linjalähtö ja kytkimellä voidaan valita haluaako linjan "kuivana" vai ix12 tai 4x12 leikkurilla.
 
Tein tuon testin niin, että äänitin sekä CabClonesta että Bluetonesta sen kuivan linjasignaalin mahdollisimman samoilla asetuksilla ja soitin samaa riffiä. Tietokoneella sitten lätkäisin siihen vaan jonkun kaappi-impulssin asiaa enemmän miettimättä ja laitoin molemmat tiedostot kuultavaksi kuivana sekä kaappi-impulssin kanssa.
 
Oma arvioni on, että kaapille menevässä vaimennetussa signaalissa Bluetone säilyttää huomattavasti paremmin kirkkautensa kuin aikaiksemmin käyttämäni Koch LB120, mutta en ole laitteita rinnakkain testannut joten tää on aika mutua. Cabcloneen en ole voinut tätä ominaisuutta verrata koska CabClone ei tarjoa lainkaan mahdollisuutta vaimentaa kaapille menevää signaalia. tässä näytteessä vertailun kohteena oli juurikin kuiva ja suodattamaton linjasignaali, joka ei ole mennyt minkään filtterin läpi, vaan on vahvistimesta peräisin eli nähdäkseni se on ton vahvistimen soundi jonka noissa kuulee ei kuorman. Olen samaa mieltä, että vahvistin soundaa ihan erilaiselta kun kuormana on Bluetone verrattuna cacloneen ja käppyröitä tutkiessani varmistui se mitä mieltä korvani olivat, että bluetonen linjasignaalissa on enemmän dynamiikkaa ja vaikka se ei kuulosta yhtä riipivältä kuin cabclone, niin graafeissa näyttää kuin resonanssihuiput olisivat jopa vähän korkeampia kuin Cabclonessa sanalla sanoen se kuulostaa hiukan luonnollisemmalta omaan korvaani ja mun mielestä :-D . En tietenkään ymmärrä näistä vehkeistä mitään, mutta käsittääkseni tuo johtuu siitä että bluetonen kuormaan "törmätessään" signaali osuu ikään kuin joustinpatjalle tai tramboliiniin ja Cabcloneen törmätessään signaali osuu ikään kuin tiiliseinään tai asfalttiin (pyydän jo valmiiksi anteeksi tätä lapsellista vertausta tekijöiltä, mutta tekniikkaa ymmärtämätön joutuu vertaamaan ilmiöitä tuntemaansa maailmaan edes yrittääkseen tajuta mitä tapahtuu jonkin purkin sisällä).
 
En ole verrannut Bluetonea vielä oikeaan kaiuttimeen, enkä siis tiedä kuinka luonnollinen kuorma Bluetone on tai missä määrin se eroaa tavallisesta kaiuttimesta, mutta ainakin CabCloneen verrattuna ero on melko iso minun mielestä.
 
Mitä tulee Bluetonen kaappileikkureihin, niin olen lähes satavarma, että ne pikkuisen viilaili leikkurin kynnystaajuuksia koska nyt kokeillessani ne saoundasivat paremmille siis avoimille ja kirkkaille niin, että ne leikkasivat vain turhaa riipivyyttä jota tuo kuorma ei paljoa näytä vahvistimesta provosoivan. Mutta nähdäkseni tuo dynaamisuus selittää sitä tummuuden kokemusta. En tiedä, ehkä joku viisaampi osaa selittää. Niin ja koska se kuiva soundi on vahvistimen soundi, niin otaksun että se on erilainen eri vahvistimissa. Vielä en ole tehnyt vertailuja miten vahvarit reagoivat tähän kuormaan, mutta varmaanjatkossa tulen sitäkin testaamaan. Kuitenkin vahva tuntuma on että tykkään tästä laitteesta ja tämä on juuri sitä mitä olin hakemassakin. Oikeastaan vielä enemmänkin, koska en odottanut eron olevan näin merkittävä.
 
Itse olin pelkkää hymyä saatuani tämän takaisin modauksesta ja sanoisin, että tää kyllä pistää ton Cabclonen ansaitulle eläkkeelle.

 
Ihan mielenkiinnosta ajoin kummatkin sun pätkät (ilman kaiutinmallinnusta) Matching EQ:n läpi, ja Bluetone on tosiaan aika paljon tummempi. Jos Bluetoneen laittaa tällaisen käppyrän niin taajuusvaste on hyvin lähelle sama.
 
https://www.dropbox.com/s/bk0vlaqly4bk76n/BluetoneVsCabclone.png?dl=0
 
Tämä ei toki kerro mitään kuorman vaikutuksesta päätteen säröytymiseen, tai transienttivasteesta tms. mutta selittää kyllä suuren eron saundissa.
hallu
26.01.2018 11:47:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Ihan mielenkiinnosta ajoin kummatkin sun pätkät (ilman kaiutinmallinnusta) Matching EQ:n läpi, ja Bluetone on tosiaan aika paljon tummempi. Jos Bluetoneen laittaa tällaisen käppyrän niin taajuusvaste on hyvin lähelle sama.
 
https://www.dropbox.com/s/bk0vlaqly4bk76n/BluetoneVsCabclone.png?dl=0
 
Tämä ei toki kerro mitään kuorman vaikutuksesta päätteen säröytymiseen, tai transienttivasteesta tms. mutta selittää kyllä suuren eron saundissa.

 
Niin siis, minä en tiedä värittääkö Bluetone tai Cabclone sitä lähtevää kuivaa signaalia, oletin soundieron johtuvan siitä että vahvistin käyttäytyy eri tavalla niiden kanssa.
 
Täytyykin jossakin vaiheessa testata tuota väritys juttua miten läpinäkyvä se linjasignaali sitten on. Ajattelin, että jos laitan sekä CabClonen perään kajarin ja Bluetonen perään kajarin ja äänitän sitten lijasignaalit kuivana, niin niiden pitäisi olla aika samanlaisia mikäli kuorma ei väritä. Jos ne ei ole samanlaisia, niin se toki ei kerro sitä minkä verran kumpikin kuorma signaalia värittää, mutta se kertoo että ainakin toinen niistä värittää.
 
Mut joo, eihän tää tiedettä ole ja meikäläinen on ainakin tyytyväinen tähän kuormaan ja noihin uusiin leikkureihin. Lähinnä tutkistkelen näitä yksityiskohtia ymmärtääkseni näitä laitteita yleensäottaen paremmin, lähinnä missä päin niitä muutoksia milloinkin tapahtuu.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
jii.haanpaa
26.01.2018 14:14:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin kuuntelin kuivat signaalit WOS:n läpi ajettuna ja kyllä Bluetonen käppyrä näyttää samalta kuin kuulostaakin, Mesaan verrattuna yläpäätä lähtee aika tavalla. Jos olisi sokkona pitänyt arvailla, niin olisin todennäköisesti veikannut, että kyseessä on kuorma, jonka "äänetön asento" on enemmän tai vähemmän resistiivinen. Mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole.
 
hallu
26.01.2018 15:25:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Minäkin kuuntelin kuivat signaalit WOS:n läpi ajettuna ja kyllä Bluetonen käppyrä näyttää samalta kuin kuulostaakin, Mesaan verrattuna yläpäätä lähtee aika tavalla. Jos olisi sokkona pitänyt arvailla, niin olisin todennäköisesti veikannut, että kyseessä on kuorma, jonka "äänetön asento" on enemmän tai vähemmän resistiivinen. Mutta ilmeisesti näin ei sitten kuitenkaan ole.
 
Juu ei ole, sanovat että se on juurikin suunniteltu reaktiiviseksi eli sen kuorman impdanssi tai joku muuttuu sen mukaan miten vahvistin työntää tehoa siihen eli se reagoi eli on reaktiivinen. Mutta laitteen suunnittelja kertokoot enemmän jos haluaa, itselläni ei pätevyys riitä. Sen verran kummiskin aattelin, että nuo edellä kuvaamani testit teen jossakin välissä kun saan uudet kamat himaan, niin olen viisaampi ja voin sitten vaikka kertoa ja laittaa lisää näytteitä siitä mitä selvisi.
 
Sen verran kai saa mainostaa, että Bluetone aikoi tonefestillä esitellä tän laitteen joten silloin pääsee ihan itse kokeilemaan kuulemaan miten se menee. Sen voi sanoa, että käytössä tämä säilyttää hyvin vahvistimen kirkkauden kaapille menevässä signaalissa.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
04.02.2018 12:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vielä vihonviimeinen vertaileva testi ja loppusanat osaltani tästä Bluetonen kuormasta. Testasin kuormaa käyttäen verrokkina Mesan CabClone kuormaa sekä oikeaa kitarakaappia Zilla Fatboy 2x12 Celestionin hägäreillä. Tämän vertailun tein niin, että äänitin kaikki klipit Mesan CabClonen emuloidusta kaappilähdöstä asetuksella vintage cabinet, jotta vertailuun tulisi pelkästään kourman ominaisuudet eikä linjalähdön läpinäkyvyys tai kaappi-impulssit tms. Tiedostot soitin erikseen eli en käyttänyt mitään reamppausta ja lisäksi kaapin ja Bluetonen kuormien kohdalla vu-meter oli paljon enemmän liikkeessä(sitä dynaakkaa näet löytyi :-D ), niin en saanut tasoja ihan prikulleen samaan kohtaan, mutta lähes tulkoon.
 
Olkaapa hyvät:
 
CabClone kuormana
https://maihinnousu.net/s/28067
 
Sitten Bluetone kuormana
https://maihinnousu.net/s/28068
 
Ja lopuksi vielä oikea kaappi kuormana
https://maihinnousu.net/s/28069
 
Omat huomioni on, että Bluetone on kuormana dynaamisempi kuin cabclone enkä oikeastaan huomaa eroa (ainakaan merkittävää eroa) oikeaan kaappiin siinä. Kun se lisäksi toimii tehojarruna kaappisignaalille niin se on juuri sitä mitä olen halunnut eli olen tosi tyytyväinen. Toinen huomioni on, että aikaisemmassa testissä tuli kommenttia Bluetonen linjalähdön tummuudesta, niin näyttää tosiaan siltä, että Bluetone värittää jonkin verran linjalähtöään. Tämän seikan huomasin kun vertailin pelkkiä kuormia samasta linjalähdöstä niin totesin ettei kuorman ero selitä noin isoa tonen eroa. En tosin tiedä onko CabClonenkaan linjalähtö täysin läpinäkyvä joten en tee sen pidemmälle meneviä johtopäätöksiä, mutta tuo seikka kai ansaitsee tulla mainituksi.
 
Loput voi käydä tutkimassa noista laittamistani ääniklipeistä. Tonefest lähestyy ja siellä kuulemma tätä rakkinetta pääsee tutkimaan ihan livenä. Oma mielipiteeni on, että tämä on varteenotettava vaihtoehto keinokuormaa kaipaavalle vallankin kun muut reaktiiviset kuormat eivät tarjoa mahdollisuutta jarruttaa kaapille menevää signaalia.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
Heikki
04.02.2018 14:27:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harry pyysi minua kirjoittamaan tuosta linjalähdön tummuudesta, kun minä olen ollut tuota reaktiivista kuormaa suunnittelemassa. Hallun versiossa linjalähdön taajuuskaistaa on hieman muokattu, että se olisi käyttökelpoinen myös ilman kaappimallinnoksia. Uudemmissa versioissa voidaan kytkimellä valita halutaanko signaali linjalähdöstä kuivana vai muokattuna. Kytkin voidaan lisätä myös Hallun laitteeseen, jos tarvitsee.
 
hallu
04.02.2018 14:45:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki: Harry pyysi minua kirjoittamaan tuosta linjalähdön tummuudesta, kun minä olen ollut tuota reaktiivista kuormaa suunnittelemassa. Hallun versiossa linjalähdön taajuuskaistaa on hieman muokattu, että se olisi käyttökelpoinen myös ilman kaappimallinnoksia. Uudemmissa versioissa voidaan kytkimellä valita halutaanko signaali linjalähdöstä kuivana vai muokattuna. Kytkin voidaan lisätä myös Hallun laitteeseen, jos tarvitsee.
 
Se kytkin on lisätty tähän laitteeseen ja se kuiva signaali on lähellä sitä 1x12 signaalia. Mut siis lähinnä edellisessä viestissä halusin asian mainita siksi, että joku tuolla aikaisemmin kiinnitti siihen huomiota enkä silloin vielä tiennyt värittääkö linjalähtö vai muuttaako kuorma vahvistimen dynamiikkaa sillä tavalla. Tässä testissä musta näkyi paremmin, että kuorma ei itsessään tummenna soundia, vaan linjalähtö vaikuttaisi pikkuisen sitä värittävän. Siinä ei tässä mun mallissa pitäisi olla mitään leikkuria.
 
Mä voisin tehdä vielä yhdet klipit, missä vertaan sen kuivan linjalähdön tummuutta, jos jotakuta kiinnostaa. Itseäni tuo ei häiritse, mutta kun se nyt puheeksi tuli.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «