Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Morris kitara..
1
ketaoja
11.12.2017 11:35:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hommattua kitara, josta ei liioin netissä tietoja ole.. merkki on Morris ja melkolailla yks yhteen Washburn Falcon 1981 mallin kanssa. Oon koittanut jäljittää Morriksen kopiota, mutta turhaan.
Tällä hieman eksoottisemmalla mallilla on muitakin merkkejä, mutta onko tuo Washburn se "aito"..? Jos joku tietää Morriksen tarinaa, niin mielenkiinnolla luen ja tutstun.
Kitara muuten vaikuttaa ihan hyvältä, noin ensituntumalta, mutta omaan tyyliini laitoin sen palasiksi ja korjailen pienet ongelmakohdat, niinkuin kaulan kiinnitys pitää uudelleen ns. tapittaa jengat ja laittaa uusiksi..
 
fox
11.12.2017 12:08:02 (muokattu 11.12.2017 12:24:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Jos jotain täkstiä heittäis Morriksesta..
Morriksen (sen brändin) takaa löytyy Moridaira, perustettu 1967, "kopiokautta" kuumimmillaan. Toshio "Mori" Moridaira oli se iso pomo ja perustaja. Moridaira teki kitaroita "laidasta laitaan", Suomeen tuli etupäässä noita pikkuisen halvempia Morriksia. F- ja G- malleja, etupäässä suosittuja. ;)
Muita Moridairan merkkejä oli mm. Coronado, Futurama, H.S. Anderson, Lotus ja osittain Sakai. Muille tehtiin mm. Hohneria, ja joistain lähteistä käy ilmi, että tuon Hohner-yhteistyön kautta oli kuvioissa myös eräskin Billy Lorento ( myöskin paremmin Bill Lawrencena tunnettu)
 
Itselle lähemmin tuttuja oli just tuo Morris, ja varsin tuo H.S.Anderson, joka on kokonaan oma lukunsa se. Eiköpä tuolla Princelläkin ollu H.S.Anderson BadCat..
Noin niinku lisäyksenä..
Morriksiakin oli varsin monen tasoisia, mutta pikkuisen "huokeampiahan" nuo Suomeen tuodut etupäässä oli.
 
Lisälisä:
Se "H.S." siinä H.S.Andersonnissa tarkoittaa Hidesato Shiino -nimistä kitaranrakennusmestari-senseitä. Ilmeisesti hän oli mestarina noitten tekemisessä. Mulla oli joskus sellainen Gibson Moderne-kopsu tuolta merkiltä, olen sellasta koittanut katsella mutta eipä oo löytynyt, vaikka niitä Suomeenkin tuli sentään jokusia. Mihin lienevät sitten kaikki hävinneet. Omani oli sellanen musta valkoisella pleksillä, ja jokseenkin modailtu sähköjen puolelta. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ketaoja
11.12.2017 13:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista jotain olen mielessäni muistellutkin, että ns. halpis malli tuo Morris oli aikoinaan, mutta ei ehkä ihan laadultann kaiken kesyimpiä. Tääkin kitara on tehty tosi hienosti ja lakkaa säästämättä..
Tuo malli mua hieman kiinnostaa myös, sillä eipä ole mulle eteen ennen tullut tuota Falcon vai onko tuo Wing,,? Ilmeisesti -80 luvun alkua kuitenkin.
 
Matias.
11.12.2017 17:18:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Washburnin Falcon on neck through body rakenteella. Pulttikaulalla samalla bodyn muodolla on sitten T-Bird jossa on aika lailla suora kansi ilman erillistä kansiosaa kuten Falconissa. Tuo Morris lienee enempi T-birdin kaltainen.
 
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
fox
11.12.2017 18:13:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ketaoja:
Tuo malli mua hieman kiinnostaa myös, sillä eipä ole mulle eteen ennen tullut tuota Falcon vai onko tuo Wing,,? Ilmeisesti -80 luvun alkua kuitenkin.

 
Tuosta linkistä näet koko Wing-sarjan..
http://matsumoku.org/models/washburn/wing/wing.html
Eagle, Falcon ja Hawk oli niit neckthru-malleja, Eaglella soitteli aikoinaan moni "nimimies ja -nainen" (Kuten Nancy Wilson/Heart), eikä nuo 2 mallia olleet ollenkaan halpoja aikoinaan. Painavia pahalaiset oli, vallankin Eagle R ja Falcon R jotka oli ruusupuukannella jopa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ketaoja
12.12.2017 06:11:50 (muokattu 12.12.2017 06:14:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matias.: Washburnin Falcon on neck through body rakenteella. Pulttikaulalla samalla bodyn muodolla on sitten T-Bird jossa on aika lailla suora kansi ilman erillistä kansiosaa kuten Falconissa. Tuo Morris lienee enempi T-birdin kaltainen.
 
Tosiaan tämä Morris on pulttikaulainen, mutta tuo kansi ei ole suora, vaan reunat on kaarevat, eli siinä on erillinen kansiosa. Melko painavaltakin vaikuttaa. Bodyn puulajista en ole vielä saanut selkoa, mutta siistiä ja hienoa tekoa on, eli kyllä näihin halvempiinkin oli panostettu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «