Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakaiutinelementtien testausta?
1 2 3 4 5
Jukka Häikiö
02.12.2017 21:04:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan makuun paras all-round-tötterö on Celestion G12-65. Yllättävää kyllä, uusi Heritage-versio sisäänsoitettuna on meikän korvaan paree kuin orkkis. Kumpiakin on, eri kaapeissa, joten sillees hiukka hankala sanoa, mutta 412 alakaapissa orkkikset ja OS-kokoisessa 212 kaapissa Heritaget, jälkimmäinen omaan korvaan paree.
Kaikennäköistä tötteröö ollut, jos minkäkinmoisessa komootissa, ne kalliit alnicot mukaanlukien, mutta elementti joka toimii rutulla ja cleanilla onkin toinen juttu, kompromissi toki aina. Turakaisen valinta:G12-65:=)
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
paskiaispaska
04.12.2017 08:59:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Celestion goldeilla on kysyntää ja tarjontaa. Tosiolosuhteissa kätevästi testaa ostamalla ja myymällä pois.
 
Näin se täytyy vissiin tehdä :) Päädyin vielä noihin wgs:än black hawkeihin youtubevertailujen perusteella.
 
Siellä olis torilla nyt sit myynnissä pari noita g12-65 heritageja ;)
 
Laulava Kylätohtori
04.12.2017 09:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Omaan makuun paras all-round-tötterö on Celestion G12-65. Yllättävää kyllä, uusi Heritage-versio sisäänsoitettuna on meikän korvaan paree kuin orkkis. Kumpiakin on, eri kaapeissa, joten sillees hiukka hankala sanoa, mutta 412 alakaapissa orkkikset ja OS-kokoisessa 212 kaapissa Heritaget, jälkimmäinen omaan korvaan paree.
Kaikennäköistä tötteröö ollut, jos minkäkinmoisessa komootissa, ne kalliit alnicot mukaanlukien, mutta elementti joka toimii rutulla ja cleanilla onkin toinen juttu, kompromissi toki aina. Turakaisen valinta:G12-65:=)

 
Minusta niissä oli sellanen ärsyttävä kihinä yläpäässä. Muuten kyllä ihan jees elementit. Tuntuu, että aika monessa Celestionissa on jotain häikkää yläpäässä, sellanen kihinä tai vastaaava, josta en itse tykkää.
 
Kiinnostaisi testata WGS:n näkemys G12-65:sta, onko niissä vastaavaa kihinää.
 
More is less.
LaMotta
04.12.2017 10:47:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Minusta niissä oli sellanen ärsyttävä kihinä yläpäässä. Muuten kyllä ihan jees elementit. Tuntuu, että aika monessa Celestionissa on jotain häikkää yläpäässä, sellanen kihinä tai vastaaava, josta en itse tykkää. Kiinnostaisi testata WGS:n näkemys G12-65:sta, onko niissä vastaavaa kihinää.
 
Equlla lähtee.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
04.12.2017 11:10:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Equlla lähtee.
 
Ehkä, ehkä ei. Ei se equkaan mikään ihmeidentekijä ole. Kyllä mulla sellainen on ollut.
 
Ja toisekseen, en halua turhia purkkeja signaaliketjuun, koska oikeilla valinnoilla sellaista ei tarvita.
 
More is less.
LaMotta
04.12.2017 11:22:55 (muokattu 04.12.2017 11:24:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ehkä, ehkä ei.
 
Ei ehkä vaan kyllä.
Tämä ei ole mielipide vaan tosiasia.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
paskiaispaska
04.12.2017 11:31:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en kyllä ymmärrä yhtään mistä kihinästä puhutte noiden elementtien kohdalla. Päinvastoin, noissa on erittäin pehmeä ja rauhallinen yläpää ja vielä useemmalla vahvistimella kokeiltuna.
 
Laulava Kylätohtori
04.12.2017 11:33:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ei ehkä vaan kyllä.
Tämä ei ole mielipide vaan tosiasia.

 
Voi olla, mutta mä en muuten oikein innostunut eq:sta. Liikaa säädettävää ja ilmankin tulee hyvin toimeen.
 
More is less.
Guitarfreak
04.12.2017 16:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Ei ehkä vaan kyllä.
Tämä ei ole mielipide vaan tosiasia.

 
Riippuu myös siitä kuinka eq vaikuttaa signaalin vaiheisiin eri taajuuksilla ja millaista kampasuodatusta sit eq tekee muille taajuuksille... ja miten se loopissa oleva eq vaikuttaa päätteen toimintaan em. toimilla...
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
LaMotta
04.12.2017 16:10:57 (muokattu 04.12.2017 16:13:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Riippuu myös siitä kuinka eq vaikuttaa signaalin vaiheisiin eri taajuuksilla ja millaista kampasuodatusta sit eq tekee muille taajuuksille... ja miten se loopissa oleva eq vaikuttaa päätteen toimintaan em. toimilla...
 
Yleinen sääntö on, että kannattaa vaimentaa. Kyllä ainakin itse saan säädettyä equlla jopa niinkin monimutkaisen vehkeen - kuin yksipistesäteilevä kitaraelementti - soundin paremmaksi.
 
Toisekseen olen sitä mieltä, että kaikissa kitaravahvistimissa pitäisi olla tone, treble, middle ja bass-säätimien sijaan equ. Mieluummin graafinen, koska parametrinen ylittää suurimman osan käsityskyvyn.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
04.12.2017 19:30:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Yleinen sääntö on, että kannattaa vaimentaa. Kyllä ainakin itse saan säädettyä equlla jopa niinkin monimutkaisen vehkeen - kuin yksipistesäteilevä kitaraelementti - soundin paremmaksi.
 
Toisekseen olen sitä mieltä, että kaikissa kitaravahvistimissa pitäisi olla tone, treble, middle ja bass-säätimien sijaan equ. Mieluummin graafinen, koska parametrinen ylittää suurimman osan käsityskyvyn.

 
Varmasti joo soundia saa equlla paremmaksi, mutta ei equlla mistä vaan elementistä mitä vaan elementtiä silti tee. On niissä elementeissä eroja, joita ei equlla saa kompensoitua.
 
More is less.
Guitarfreak
04.12.2017 21:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Yleinen sääntö on, että kannattaa vaimentaa. Kyllä ainakin itse saan säädettyä equlla jopa niinkin monimutkaisen vehkeen - kuin yksipistesäteilevä kitaraelementti - soundin paremmaksi.
 
Toisekseen olen sitä mieltä, että kaikissa kitaravahvistimissa pitäisi olla tone, treble, middle ja bass-säätimien sijaan equ. Mieluummin graafinen, koska parametrinen ylittää suurimman osan käsityskyvyn.

 
Mut se ei kaikille silti toimi :) ja vaimennuskin voi signaalin eri taajuuksien osia vaiheistaa jolloin soundi ei tunnu samalta soittaa.
 
Vähemmän on itselle enemmän ja jos vaffari/kaiutin/kaappi toimii kokonaisuutena hyvin - vaimentaa oikeita taajuuksia ja vahvistaa toisia musikaalisesti - niin samaa reagointia kielten liikkeisiin ei saa eq:lla...
 
Tosin enpä usko että itse huomaisin eroa :D mutta ei oo ollu nii tarvetta...
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
LaMotta
04.12.2017 21:47:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihevirheestä olisin huolissani stereoäänentoistossa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sarko
04.12.2017 23:17:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Vaihevirheestä olisin huolissani stereoäänentoistossa.
 
Onko täällä puhuttu jotain stereovahvistimista?
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Guitarfreak
05.12.2017 06:49:20 (muokattu 05.12.2017 06:52:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monosta täällä kaiketi on puhuttu.
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
varakeef
05.12.2017 09:20:07 (muokattu 05.12.2017 09:21:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Onko täällä puhuttu jotain stereovahvistimista?
 
Sori, sekoilin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
paskiaispaska
08.12.2017 15:39:06 (muokattu 08.12.2017 15:40:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin nyt sitte hakemassa blackhawkit "sokkona" youtubetestien perusteella. Ei muutako kolvi laulamaan ja illalla vois äänitellä pienen testiraidan mitä voi sitte verrata ku on "sisäänsoitettu".
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/155395.jpg
 
Laulava Kylätohtori
08.12.2017 15:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Kävin nyt sitte hakemassa blackhawkit "sokkona" youtubetestien perusteella. Ei muutako kolvi laulamaan ja illalla vois äänitellä pienen testiraidan mitä voi sitte verrata ku on "sisäänsoitettu".
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/155395.jpg

 
Alnicot ei yhden illan soitolla välttämättä muutu mihinkään. Omissa Taydenin Smootheissa kesti varmaan vuoden, kun huomasin, että ärsyttävä kireys oli vähitellen kadonnut.
 
More is less.
paskiaispaska
08.12.2017 16:15:27 (muokattu 08.12.2017 16:16:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, siis illalla oli toki tarkotus se uuden soundi laittaa talteen vasta. Saan onneks laitettua noi jauhamaan loopperin perään työpäivien ajaks, ni vähän nopeammin varmaan notkistuu.
 
Ensipurasut tuli äsken otettua ja.... Hmmm.... No katotaan tänään treenien jälkeen mikä on mieli, mutta nyt ainaki jäi vähän sellanen "tässäkö tää nyt oli" fiilis :D
 
Jukka Häikiö
10.12.2017 21:03:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oo kyllä löytänyt "kihinää" nuista. Jännä juttu sinänsä, silloin kun noihin tötteröihin tykästyin, en edes tiennyt mitkä ne on, olivat ostamassani Marshall 2144 combossa ja kummankin elementin persiissä oli Marshallin lätkät, noh, kyllähän tuo myöhemmin selvisi.
Hemmetin pitkä kieppi piti kuitenkin kiertää, vain todetakseen, että siinä se on. Noi ET65 tötteröt on tullut testattua pariinkin otteeseen, hyväthän nekin, mut Celestionit on turakaisen valinta edelleen. Marshall-johdannaisten kanssa noi kyllä kyntää mun mielestä tanakointa uraa. Tollaisessa OS-kokoisessa open-back, tai siis sellaisessa jossa on ovaaliaukko hanurissa, toimii mun makuun parhaiten, toki 412 jos voi luukuttaa kunnolla. Jännä kyllä miten kotelorakenteella voi olla niin hillitön ero, elementtien ollessa samat.
Noissa elementtien vaihtotalkoissa tulee äkkiä oppirahaa maksuun, kun tötterö saattaa olla "oikea" mutta kotelo ja sen rakenne "väärä".
Etsitään sitä omaa tötteröä, vaikka vois olla aiheellista keskittyä koteloon. Tollaisella inhimillisellä volalla snadisti auki oleva 212 pömpeli on mun mielestä paras treenikselle ja pieniin keikkamestoihin jossa veetään ns. laulukamoilla ilman pa:ta, ei suuntaa niin kapeasti, tulee vähän 3D:tä mukaan, toki alapää on vähän kuin vanhalla naise...eiku siis vähän löysä, mut kokonaissoundi on balanssissa, vaikkei botnessa sellaista auktoriteettia attackia olekaan, kuin suljetussa. Yhtä kaikki, kompromissejahan nämä. Edelleen, mikä on toiselle hyvä, on toiselle jotain muuta ja toisinpäin. Yksi elementti missä oli sellainen pitkän päälle ärsyttävä yläpään kihinä, Eminence Red Fang, vaikka muuten oli ihan jees, mutta tällainen soundihörhö kyllä ei osaa elää ja menettää hermonsa sellaisten kihinöiden kanssa, ollaanhan tässä kuitenkin elämän ydinkysymyksien äärellä, turakaisen kitarasoundin pitää olla kunnossa, muulla väliä, höh. Nojoo, ehkä siihen soittopuoleen vois panostaa enempi...vaan minkä friikki itelleen...
 
Laulava Kylätohtori: Minusta niissä oli sellanen ärsyttävä kihinä yläpäässä. Muuten kyllä ihan jees elementit. Tuntuu, että aika monessa Celestionissa on jotain häikkää yläpäässä, sellanen kihinä tai vastaaava, josta en itse tykkää.
 
Kiinnostaisi testata WGS:n näkemys G12-65:sta, onko niissä vastaavaa kihinää.
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «