Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: String Butler - ei enää jatkuvaa virittämistä?
1
Veteläinen
13.09.2017 00:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

String Butler on kielten ohjaaja, joka asennetaan virityskoneistoon suoristamaan kieleen syntyvät kulmat satulalla (esim. Les Paul 3x3-lapa). Tämä osa siis suoristaa kielet 2-5 kulkemaan suorassa satulan yli, jättämättä kulmaa mihin kieli voi "hirttäytyä" ja tehdä vireessä pysymisestä painajaisen.
 
Kuva https://www.google.fi/search?q=stri … bih=800&dpr=2#imgrc=MNYRSUdghu3hEM:
Onko kenelläkään käytössä tätä tai muuta vastaavaa tuotetta? Oletko ollut tyytyväinen? Liekö parempi käyttää tätä kuin satulan huolto/viilaus/muu ja liukaste?
 
Minusta tuo on hieman ruma asennettavaksi lapaan, mutta kaipa siihen tottuu jos se vain asiansa ajaa. Ehkä tilaan yhden testiksi. Eipä kyllä ole ollut mitään suurempia ongelmia vireessä pysymisen kanssa, mutta jotain tuo voi auttaa.
 
basisti1971
13.09.2017 07:16:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Veteläinen: Onko kenelläkään käytössä tätä tai muuta vastaavaa tuotetta? Oletko ollut tyytyväinen? Liekö parempi käyttää tätä kuin satulan huolto/viilaus/muu ja liukaste?
 
Ei ole kokemusta, mutta kuten aina, mielipide pitää toki heittää :).
 
Idea suorista kielilinjoista satulan yli perinteisessä 3+3 lavassa ei ole millääntapaa uusi juttu, varhaisin vastaava jonka itse muistan on Gibsonin Modernen patenttikuvissa.
Vaikka tuossa nimenomaisessa lavassa ei toki ole mitään perinteistä.
 
Ainakin 80 luvulla oli markkinoilla ylisuuri kaularaudanlevy LP:hen jossa oli samankaltaiset rullat, veikkaan kyllä että oli alunperin 70-luvun tuote.
 
PRS tai jokin muu kalliimpien kitaroiden valmistaja käytti muistaakseni myös jotain vastaavanlaista kiinteää systeemiä.
 

 
Syy siihen miksi moiset eivät ole oikein menestyneet on varmaan osaltaan tuo mainitsemasi ulkonäkö, mutta etenkin se että nykykielet ja -satulat ovat niin liukkaita että ongelmaa jota tuote pyrkii poistamaan ei ole kunhan satula on oikein tehty ja säädetty.
 

 
Veteläinen: Minusta tuo on hieman ruma asennettavaksi lapaan, mutta kaipa siihen tottuu jos se vain asiansa ajaa. Ehkä tilaan yhden testiksi. Eipä kyllä ole ollut mitään suurempia ongelmia vireessä pysymisen kanssa, mutta jotain tuo voi auttaa.
 
Niin kammottavan ruma on tuo toteutus mun silmään, että ainakin itsellä jäisi asentamatta.
 
Tilaa ihmeessä, testituloksista on varmasti hyötyä muillekin.
 
T:Samuli
 
Tympee Huttunen
13.09.2017 08:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadukkaissa kitaroissa ei tarvita tuollaista ohjainta - niissä kielet menee jo suoraan virittimille. http://www.12fret.com/wp-content/ga … prs-custom-24-25th-head-front-1.jpg
 
Mun mielestä tuo on varsin hyvä idea (vaikka tuskin uusi) ja toteutus on yllättävän tyylikäs. Akryylinen versio on jopa varsin huomaamaton ja tykkään jotenkin kromisestakin.
 
iec
13.09.2017 08:47:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: ...Syy siihen miksi moiset eivät ole oikein menestyneet on varmaan osaltaan tuo mainitsemasi ulkonäkö, mutta etenkin se että nykykielet ja -satulat ovat niin liukkaita että ongelmaa jota tuote pyrkii poistamaan ei ole kunhan satula on oikein tehty ja säädetty....
 
T:Samuli

 
Sellainen fiilis mulla on, että yllättävän moni uusi kitara pitää käyttää kitarasepällä satulanfiksauksessa tai satulanvaihdossa (mikäli itsellä ei ole taitoa & työkaluja fiksata satulaa ihan itse). Eli ongelma on juuri siinä, että liian usein satulaa ei ole tehty ja säädetty oikein tehtaalla työvaiheen ajansäästön takia. Niin se vain menee, että lähes jokainen yritys pyrkii minimoimaan työvoimakustannukset ja silloin yritetään säästää eri työvaiheissa juuri koonta-ajassa ja mittauksissa/tarkastuksissa.
 
Jos tästä jotain hyvää keksii, niin onhan siinä se puoli, että suomalaiset soitinkorjaajat pärjäävät, kun porukat kiikuttavat kitaroita huoltoon :D
 
Mutta joo, ongelmaa ei ole kunhan satula on oikein tehty ja säädetty.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
13.09.2017 08:56:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veteläinen: Tämä osa siis suoristaa kielet 2-5 kulkemaan suorassa satulan yli, jättämättä kulmaa mihin kieli voi "hirttäytyä" ja tehdä vireessä pysymisestä painajaisen.
 
Mutta eikös tuo tee kieliin ylimääräisen kulman sellaisessa satulassa, joka alun perin on tehty jotakuinkin oikein. Pitääkö satula tuon kanssa vaihtaa sellaiseen, jossa on urat suorassa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
13.09.2017 09:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tai oman kokemukseni mukaan lavan muodolla ei ole väliä. Jos kitara on hyvin säädetty tämminkiin, niin se pitää kyllä vireen ihan hyvin. Mitä tuohon otsikon kielten ohjaimeen tulee, niin itse en pidä ajatuksesta lisätä kitaran jotakin poistaakseni ongelman. Mun logiikan mukaan kitarasta pitää poistaa jotakin, nimittäin se ongelma :-). Muutenhan siitä tulee Windows :-D
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
Laulava Kylätohtori
13.09.2017 09:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liekö parempi käyttää tätä kuin satulan huolto/viilaus/muu ja liukaste?
 
Kyllä se satula pitää joka tapauksessa olla oikein huollettu, viilattu ja liukastettu. Ei tuo poista esim. liian ahtaiden satulaurien tuomia vireongelmia.
 
Henk koht olen Hallun linjoilla. Ei jatkoon...
 
More is less.
Rämppy
13.09.2017 09:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut jos tuo metallinen häkkyrä tuokin lisää sitä kuuluisaa sustainia :D
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Tympee Huttunen
13.09.2017 09:50:14 (muokattu 13.09.2017 10:06:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun mielestä tai oman kokemukseni mukaan lavan muodolla ei ole väliä. Jos kitara on hyvin säädetty tämminkiin, niin se pitää kyllä vireen ihan hyvin. Mitä tuohon otsikon kielten ohjaimeen tulee, niin itse en pidä ajatuksesta lisätä kitaran jotakin poistaakseni ongelman. Mun logiikan mukaan kitarasta pitää poistaa jotakin, nimittäin se ongelma :-). Muutenhan siitä tulee Windows :-D
 
Tottakai lavan muodolla on väliä, jos se aiheuttaa sen ettei kielten kulmaa saa sillä poistettua. Niin kauan kuin muistan on mulla ollut esim G:n kanssa ongelmaa isolla G:llä. Toki tohon vaikuttaa skaalakin sun muut.
 
Eihän toi ole kuin kieltenohjain. Niitä on nähty paljon ennenkin. Katso vaikka Straton tai Telen lapaa.
 
Näin se pitää tehdä:
http://cdn.mos.musicradar.com/image … arist/333/albert-lee-det-640-80.jpg
 
Tai näin ollaan jo liki:
https://reverb-res.cloudinary.com/i … ad/v1448387077/Headstock_r61voy.jpg
 
Lukittavat virittimet vielä ja ollaan valovuosi edellä monia muita.
 
milahtee
13.09.2017 10:26:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monimutkainen ja esteettisesti ruma ratkaisu näennäisongelmaan. Gibson-tyyppinen satula-/laparatkaisu ei aiheuta ongelmia, jos satula on laadukkaasti viimeistelty ja tehty laadukkaasta materiaalista. Lubrikanteista on myös apua. Tuossa ratkaisussa tulee viritystapin ja satulan väliin yksi kitkakohta lisää, mikä tuskin vaikuttaa postiivisesti vireen stabiiliuteen.
 
hallu
13.09.2017 12:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Tottakai lavan muodolla on väliä, jos se aiheuttaa sen ettei kielten kulmaa saa sillä poistettua. Niin kauan kuin muistan on mulla ollut esim G:n kanssa ongelmaa isolla G:llä. Toki tohon vaikuttaa skaalakin sun muut.
 
.............

 
Sä et vaan osaa ;-D
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
iec
13.09.2017 12:35:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: ...Näin se pitää tehdä:
http://cdn.mos.musicradar.com/image … arist/333/albert-lee-det-640-80.jpg
 
Tai näin ollaan jo liki:
https://reverb-res.cloudinary.com/i … ad/v1448387077/Headstock_r61voy.jpg
 
Lukittavat virittimet vielä ja ollaan valovuosi edellä monia muita.

 
Juu kyllä Music Man ja PRS ovat oivaltaneet miten homma kannattaa tehdä fysiikan lakien mukaan fiksusti.
 
Aiemmissa keskusteluissa onkin jo todettu, että Gibson ei käytännössä voi muuttaa lavan muotoilua myynnin kärsimättä. Hienoltahan se Gibsonin Open book-lapa kyllä näyttää. Ei sen Gibsonin satulan kanssa ole ongelmaa sen jälkeen kun sen käyttää kitarasepällä. Ja hyvällä tuurilla asiat ovat kunnossa jo heti tehtaalta lähtiessä. Mutta ymmärrän kyllä että niitä ongelmatapauksia on olemassa. Ja tämä ei rajoitu tosiaankaan tiettyyn merkkiin. Epiphonella on samaa vikaa..... heh heh.... Eikun on niitä satulaongelmia ihan merkistä ja mallista riippumatta. Se on se nykyajan tehdastyön laatu suurin syy.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Tympee Huttunen
13.09.2017 12:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Juu kyllä Music Man ja PRS ovat oivaltaneet miten homma kannattaa tehdä fysiikan lakien mukaan fiksusti.
 
Aiemmissa keskusteluissa onkin jo todettu, että Gibson ei käytännössä voi muuttaa lavan muotoilua myynnin kärsimättä. Hienoltahan se Gibsonin Open book-lapa kyllä näyttää. Ei sen Gibsonin satulan kanssa ole ongelmaa sen jälkeen kun sen käyttää kitarasepällä. Ja hyvällä tuurilla asiat ovat kunnossa jo heti tehtaalta lähtiessä. Mutta ymmärrän kyllä että niitä ongelmatapauksia on olemassa. Ja tämä ei rajoitu tosiaankaan tiettyyn merkkiin. Epiphonella on samaa vikaa..... heh heh.... Eikun on niitä satulaongelmia ihan merkistä ja mallista riippumatta. Se on se nykyajan tehdastyön laatu suurin syy.

 
En usko millään satulamateriaalilla olevan niin pieni kitkakerroin, että se pystyy mitenkään kilpailemaan sen kanssa, että kielet tulevat kutakuinkin suorassa linjassa virittimille. Tuo satulassa muodostuva kulma juuri lisää voimaa kohti tallaa ja aiheuttaa kitkan ja lopulta sen, että jännite satulan molemmin puolin on erilainen. Toki kunnon materiaaleilla voidaan vähentää kitkaa, mutta kyse lienee tavallaan "Windows"-ilmiöstä - vikaa koitetaan korjata sieltä, mistä se alunperin ei tule. Googlatessa "gibson les paul not" voi huomata mitä google ehdottaa. Jos uskaltaa voi myös törmätä G-strings issueen.
 
Music Manin susiruma pieni lapa vielä perustuu siihen, että vapaan kielen matka olisi mahdollisimman lyhyt. Lisäksi lukkovirittimillä minimoidaan tapin ympärille menevän kielen matka.
 
Todellinen syy on tosiaan konservatiivinen yleisö, joka haluaa Gibsonin Gibsonina ja erityisesti lavan muotoilun suhteen. Onhan se ikoninen muoto.
 
Hyvä bloggaus kuvineen:
https://www.affino.com/blogs/blogs/ … nificant-impact-on-tuning-stability
 
ÄrGee
13.09.2017 14:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonhan voisi ottaa tuon vakiovarusteeksi kaikkiin 3+3 lapaisiin kitaroihinsa, kun siellä on oltu niin innovatiivisia muutenkin viimevuosina :)
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
LaMotta
13.09.2017 20:33:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kitaroita joissa asiat on suunniteltu kuntoon jo tehtaalla http://www.vintage-guitars.se/Galle … 1993_PRS_Custom_24_3_17172_head.jpg
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Tympee Huttunen
13.09.2017 20:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: On kitaroita joissa asiat on suunniteltu kuntoon jo tehtaalla http://www.vintage-guitars.se/Galle … 1993_PRS_Custom_24_3_17172_head.jpg
 
Olen jo kahdesti pastettanut saman lavan:)
 
Mutta vaikuttaa tuossakin satulassa olla urien syvyyyden kanssa sanomista, mikäli sen antaa haitata.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «