Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kultakorvatkin voivat erehtyä
1 2 3 4 5
Laama666
07.09.2017 14:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ja eikös Page soittanut zepukoiden ekan LP:n sähkökitararaidat kokonaan Telecasterilla.
 
Käsittääkseni kyllä. Kyseisen Telen Page oli saanut Jeff Beckiltä lahjaksi jo Yardbirdsin aikoihin.
 
Vahvistinkysymys on epäselvempi. Yleinen konsensus tuntuisi olevan, että Page käytti jotain melko pientä putkikomboa studiossa. Marshallin stack ei ollut käytössä. Jotkut sanovat, että tuo kombo oli Supro, mutta jos oli, niin ilmeisesti mallista ei ole yksimielisyyttä.
 
Monet myyjät kuitenkin väittävät tietävänsä mikä Supro oli kyseessä ja se on aina se mitä he itse ovat kauppaamassa. Pagen henkilökultin ansiosta noista Suproista voidaan pyytää isoja summia vaikka kyseessä ei ilmeisesti ole mitenkään erikoinen vahvari. Ei ne varmaan huonojakaan ole, mutta siinä ostaja maksaa Pagen maineen takia vaikka ei ole edes varmaa mikä malli sillä oli käytössä!
 
fox
07.09.2017 14:32:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666:
Jotkut sanovat, että tuo kombo oli Supro, mutta jos oli, niin ilmeisesti mallista ei ole yksimielisyyttä.
 
Monet myyjät kuitenkin väittävät tietävänsä mikä Supro oli kyseessä ja se on aina se mitä he itse ovat kauppaamassa. Pagen henkilökultin ansiosta noista Suproista voidaan pyytää isoja summia vaikka kyseessä ei ilmeisesti ole mitenkään erikoinen vahvari. Ei ne varmaan huonojakaan ole, mutta siinä ostaja maksaa Pagen maineen takia vaikka ei ole edes varmaa mikä malli sillä oli käytössä!

 
Eipä siitä epäselvyyttä liene, sen verran noita Pagen "rig rundowneja" on sekä netissä että kirjallisuudessa. Page ite on todennut mm.
"I was using the Supro amp for the first album and still do. The Stairway To Heaven solo was done when I pulled out the Telecaster, which I hadnt used for a long time, plugged it into the Supro, and away it went again."
 
Ja se Supro oli siis malliltaan 1690T Thunderbolt..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laama666
07.09.2017 14:44:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eipä siitä epäselvyyttä liene, sen verran noita Pagen "rig rundowneja" on sekä netissä että kirjallisuudessa. Page ite on todennut mm.
"I was using the Supro amp for the first album and still do. The Stairway To Heaven solo was done when I pulled out the Telecaster, which I hadnt used for a long time, plugged it into the Supro, and away it went again."
 
Ja se Supro oli siis malliltaan 1690T Thunderbolt..

 
Hyvä on. Netti on pullollaan sivuja ja olen lukenut jostain, että asia ei ollut 100% varmaa edes sen suhteen oliko se Supro. Pagen luotettavuutta on myös joissain yhteyksissä hieman epäilty, ilmeisesti ristiriitaisten lausuntojen takia eri yhteyksissä.
 
Onhan se ymmärrettävää, sillä Page on ollut nuoruuden rokkivuosinaan sen verran sekaisin, että muisti voi pätkiä. Ikääkin miehellä jo on. Mutta uskotaan, että Supro se oli.
 
Senkin olen tosiaan jostain lukenut, että Page ei muistaisi mitä vahvaria Stairwayn soolossa käytti. Muistelen, että alkujaan olisi puhuttu Suprosta, mutta sitten Page olisi jossain kitaralehdessä pohtinut, että oliko sittenkin Marshall. En tiedä.
 
Laama666
07.09.2017 14:50:19 (muokattu 07.09.2017 14:51:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666:
Senkin olen tosiaan jostain lukenut, että Page ei muistaisi mitä vahvaria Stairwayn soolossa käytti. Muistelen, että alkujaan olisi puhuttu Suprosta, mutta sitten Page olisi jossain kitaralehdessä pohtinut, että oliko sittenkin Marshall. En tiedä.

 
http://forums.ledzeppelin.com/topic/21001-solo-on-stairway-to-heaven/
 
Tuolla arvotaan Suprojen malleja ainakin koskien Stairwaytä.
 
Ja siellä on luotettavalta tuntuva viittaus Guitar World lehden haastatteluun, jossa Page on alkanut epäillä käyttikö Suproa Stairwayllä vai oliko se sittenkin Marsu. Ei sanomansa mukaan enää muista asiaa. Mutta levyltä kuunnellessa kukaan kultakorva eikä edes Page itse ole pystyneet tunnistamaan vahvaria.
 
fox
07.09.2017 15:10:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossapa muutama otanta, rupesin tässä päivystäessä "penkomaan"..
https://www.groundguitar.com/jimmy-page-gear/
 
http://equipboard.com/pros/jimmy-page/supro-thunderbolt
 
http://youtubemusicsucks.com/jimmy-page-guitar-setup-and-rig-rundown/
 
https://guitarplayer.wordpress.com/ … the-complete-jimmy-page-gear-guide/
 
tuossa viimeisessä Valco/Supro 1690T on "mallinimeltään" Coronado, ei Thunderbolt. Mallimerkintä kuitenkin ihan sama.
Ja varmaan netistä löytyis vaikka hurumykky muitakin "rig rundowneja". Kuten myös tuolta kalustopuolelta lisäyksiä, mitä Jimmy on joskus hankkinut, ja jäänyt sitte "vähälle käytölle" tai muuten. Esimerkiks itsekin tiedän yhden twin-neck Ibanezin jonka Jimmy vei mukanaan Polar studioilta Tukholmasta. Mainittu luuttu ei esiinny missään listauksessa mitä olen lukenut. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laama666
07.09.2017 15:20:12 (muokattu 07.09.2017 15:21:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Tuossapa muutama otanta, rupesin tässä päivystäessä "penkomaan"..
https://www.groundguitar.com/jimmy-page-gear/
 
http://equipboard.com/pros/jimmy-page/supro-thunderbolt
 
http://youtubemusicsucks.com/jimmy-page-guitar-setup-and-rig-rundown/
 
https://guitarplayer.wordpress.com/ … the-complete-jimmy-page-gear-guide/
 
tuossa viimeisessä Valco/Supro 1690T on "mallinimeltään" Coronado, ei Thunderbolt. Mallimerkintä kuitenkin ihan sama.
Ja varmaan netistä löytyis vaikka hurumykky muitakin "rig rundowneja". Kuten myös tuolta kalustopuolelta lisäyksiä, mitä Jimmy on joskus hankkinut, ja jäänyt sitte "vähälle käytölle" tai muuten. Esimerkiks itsekin tiedän yhden twin-neck Ibanezin jonka Jimmy vei mukanaan Polar studioilta Tukholmasta. Mainittu luuttu ei esiinny missään listauksessa mitä olen lukenut. =)

 
Kiitos tiedoista.
 
Sanotaan näin, että uskon Supron olleen käytössä ekalla levyllä, mutta en ole ihan satavarma muistaako Page mallin oikein.
 
Mutta tosiaan neloslevyllä esiintyvän Stairwayn suhteen Page on itse alkanut epäilemään niitä aiempia Supro-juttujaan. Wikipediasta oli peräisin se mainitsemani foorumijuttu:
 
The extended Jimmy Page guitar solo in the song's final section was played for the recording on a 1959 Fender Telecaster given to him by Jeff Beck (an instrument he used extensively with the Yardbirds)12 plugged into a Supro amplifier,18 although in an interview he gave to Guitar World magazine, Page also claimed, "It could have been a Marshall, but I can't remember".9
 
Harmi kun tuossa ei mainita Guitar Worldin numeroa viitteenä niin voisi tarkistaa asian.
 
fox
07.09.2017 15:34:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666:
Harmi kun tuossa ei mainita Guitar Worldin numeroa viitteenä niin voisi tarkistaa asian.

 
Eihän tää kuitenkaan mikään "erittäin tärkeä" juttu ole, onpahan hyvää sadepäiväviihdettä.. Onhan noissa muisteluksissa aina epätarkkuuksia, olen toki itse lukenut että Stairwayn soolossa olisi ehkä mahdollisesti käytettykin sekä Suproa että Marsua.. mutta onko sillä nyt sen suurempaa merkitystä, lopputulos on kuitenkin "eeppinen". ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laama666
07.09.2017 15:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eihän tää kuitenkaan mikään "erittäin tärkeä" juttu ole, onpahan hyvää sadepäiväviihdettä.. Onhan noissa muisteluksissa aina epätarkkuuksia, olen toki itse lukenut että Stairwayn soolossa olisi ehkä mahdollisesti käytettykin sekä Suproa että Marsua.. mutta onko sillä nyt sen suurempaa merkitystä, lopputulos on kuitenkin "eeppinen". ;)
 
Ei sillä sinänsä olekaan väliä, mutta se liittyy tähän kultakorva-aiheeseen seuraavalla tavalla: Page ei muista käyttämäänsä vahvistinta EIKÄ kukaan pysty levytyksen pohjalta väittämään varmuudella, että selvästi siellä on Supro tai Marsu soimassa.
 
Pätee varmaan nykypäivänäkin, että hyvät studiosoundit voi saada aikaan monella tavalla ja niiden erottaminen musiikin keskeltä levytyksistä on vaikeaa tai mahdotonta.
 
joku muu sikko
07.09.2017 16:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksikelaisen soundista saa kyllä paksun mutta liimakaula gibsonin humpparin soundista ei helposti saa sellaista kuulasta erottelevaa kuin stratossa. Hoffmannin Wolffikin on soittanut stratolla kuulemma Acceptin levyt pitkälti aina. Eipä sitäkään äkkiä soundista uskoisi.
 
Vanha pappa huutelee nimimerkin takaa. -obiwan-
Metalkallo
07.09.2017 17:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: Yksikelaisen soundista saa kyllä paksun mutta liimakaula gibsonin humpparin soundista ei helposti saa sellaista kuulasta erottelevaa kuin stratossa. Hoffmannin Wolffikin on soittanut stratolla kuulemma Acceptin levyt pitkälti aina. Eipä sitäkään äkkiä soundista uskoisi.
 
Veikkaan, että sen stratossa on kuitenkin ollut humppari eikä sinkku.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Laama666
07.09.2017 18:13:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Veikkaan, että sen stratossa on kuitenkin ollut humppari eikä sinkku.
 
Olin juuri sanomassa samaa. Eiköhän se jonkinlainen superstrato humppareilla ole ollut. Olin Acceptin keikalla Tuskassa kun Udo oli laulajana. Maastopukua miehellä ei enää ollut, vaan joku musta pitkä nahkatakki varmaan.
 
Acceptia on tullut nuorempana kuunneltua. Levyt Breaker, Balls To The Wall ja Metal Heart on ainakin ihan hyvää suoraviivaista heviä. Sen raskaampaa rokkia en osaakaan kuunnella paitsi Judas Priestiä. No, samaa osastoahan ne vanhat levyt on.
 
Painkiller-biisin kuulin Priestin keikalla, mutta se oli minulle jo melkeinpä liian rankkaa. British Steel, Screaming For Vengeance, Defenders Of The Faith, niitä olen kuunnellut lapsesta saakka kyllä.
 
mvirta
07.09.2017 18:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain yhteydessä Page valitti että kun löytää jonkun hyvän vahvarin millä tykkää soitella ja sitten tulee haastattelussa sen möläyttäneeksi niin kohta niitä ei enää saa mistään.
 
Jenkkilän LP Forumilla taas on yleisesti tunnustettu tosiasia että hyvä Les Paul kuulostaa Jimmy Pagen Telecasterilta.
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Laama666
07.09.2017 18:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Acceptia on tullut nuorempana kuunneltua. Levyt Breaker, Balls To The Wall ja Metal Heart on ainakin ihan hyvää suoraviivaista heviä.
 
Restless And Wild on myös tosi hyvää heviä! :-)))
 
Olisin kuunnellut nyt Breaker levyn avausraidan Starlight, mutta joku on poistanut sen Tubesta. CD toki löytyy, mutta niitä on monta sataa ilman järjestystä, vaikea löytää. Mutta nyt voisi kuunnella Acceptia.
 
Laama666
07.09.2017 18:30:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Olisin kuunnellut nyt Breaker levyn avausraidan Starlight, mutta joku on poistanut sen Tubesta. CD toki löytyy, mutta niitä on monta sataa ilman järjestystä, vaikea löytää. Mutta nyt voisi kuunnella Acceptia.
 
Löysin Breakerin nopeasti. :-) Onneksi minulla on ihan hyvät stereot, kannatti hankkia kunnon kajarit. Starlight on hienoa heviä kyllä.
 
Laama666
07.09.2017 18:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mvirta: Jossain yhteydessä Page valitti että kun löytää jonkun hyvän vahvarin millä tykkää soitella ja sitten tulee haastattelussa sen möläyttäneeksi niin kohta niitä ei enää saa mistään.
 
Jenkkilän LP Forumilla taas on yleisesti tunnustettu tosiasia että hyvä Les Paul kuulostaa Jimmy Pagen Telecasterilta.

 
Kyllähän Pagea palvotaan ja toki ihan aiheesta. Legendaarinen mies, joka tosin innostui välillä vähän liikaa pistämään toisten juttuja omiin nimiinsä. Mutta keksi todella paljon itsekin!
 
Kävin toukokuussa Lontoossa eräässä leffa- ja musiikkijulisteliikkeessä. Mukaan tarttui alkuperäinen Led Zeppelin IV promojuliste vuodelta 1971. Juliste on hieno ja siinä mainitaan, että albumin saa myös kasiraitanauhana. Niitä on ollut siihen aikaan tarjolla. Vien julisteen kehystämöön kunhan rahatilanteeni on parempi.
 
Julisteen myyjä kertoi, että he ovat järjestäneet muutaman kerran julistenäyttelyitä. Jimmy Page on käynyt niissä ja kuulemma Page on hauska seuramies, jolla juttua riittää.
 
Kuulin myös erään rumpalikaverini kautta huhun, että hänen kaverinsa olisi ollut korjaamassa Pagen kartanon kattorakenteita. Korjaajan mukaan Page on kohtelias herrasmies eikä yhtään diivamainen. Mutta en tiedä voiko tuohon tietoon luottaa. Julistemyyjän tarinaan uskon, että Page on käynyt tsekkaamassa vintage rock-aiheisia julisteita heillä.
 
Laama666
07.09.2017 19:00:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Julistemyyjän tarinaan uskon, että Page on käynyt tsekkaamassa vintage rock-aiheisia julisteita heillä.
 
Myyjä kysyi myös minulta, että tiesinkö kuka on yksi maailman johtavista Zeppelin-keräilijöistä? Hänen mukaansa Page itse.
 
Jimmyllä on loputtomasti pätäkkää ostaa keräilykamaa kuten julisteita jne. Tylsäähän se olisi istua rahavuorensa päällä ja odotella kuolemaa. Hyvä harrastus tallentaa Zeppelinin historiaa. :-)
 
Juzpe
07.09.2017 20:22:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Kiitos tiedoista.
 
Sanotaan näin, että uskon Supron olleen käytössä ekalla levyllä, mutta en ole ihan satavarma muistaako Page mallin oikein.
 
Mutta tosiaan neloslevyllä esiintyvän Stairwayn suhteen Page on itse alkanut epäilemään niitä aiempia Supro-juttujaan. Wikipediasta oli peräisin se mainitsemani foorumijuttu:
 
The extended Jimmy Page guitar solo in the song's final section was played for the recording on a 1959 Fender Telecaster given to him by Jeff Beck (an instrument he used extensively with the Yardbirds) plugged into a Supro amplifier, although in an interview he gave to Guitar World magazine, Page also claimed, "It could have been a Marshall, but I can't remember".
 
Harmi kun tuossa ei mainita Guitar Worldin numeroa viitteenä niin voisi tarkistaa asian.

 
Löytyy multa kirjahyllystä toi numero... tarkistan asian.
fox
07.09.2017 20:23:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Myyjä kysyi myös minulta, että tiesinkö kuka on yksi maailman johtavista Zeppelin-keräilijöistä? Hänen mukaansa Page itse.
 
Jimmyllä on loputtomasti pätäkkää ostaa keräilykamaa kuten julisteita jne. Tylsäähän se olisi istua rahavuorensa päällä ja odotella kuolemaa. Hyvä harrastus tallentaa Zeppelinin historiaa. :-)

 
Onhan hän ollu aina kova keräilijä, milloin antiikkia, milloin kaikkea okkultismikamaa.. Zeppelinin aikoihinhan Jimmy ryhtyi kartuttamaan kaikkea Aleister Crowley-memorabiliaa, ostipa myös herran entisen "kämpän" Skotlannissa, Boleskine Housen..
Ja myös Lontoosta okkultistisen kirjakaupan.
Olihan Jimmy jo ennen Zeppeliiniäkin ns. "varoissaan", erittäin tunnettu sessiomuusikko kun oli.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laama666
07.09.2017 20:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Olihan Jimmy jo ennen Zeppeliiniäkin ns. "varoissaan", erittäin tunnettu sessiomuusikko kun oli.
 
Kaipa se hyvin toimeen tuli, mutta kun Zeppelin alkoi myydä miljoonia albumeita ja keikoilla oli tuhansittain väkeä, niin silloin se massiivinen omaisuus syntyi.
 
jhlamm
07.09.2017 21:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä nyt ihan kaikkea jaksanut lukea tuolta läpi, mutta sellainen ajatus heräsi, että levyllä on melko varmasti hankala erottaa sitä vahvistinta. Kyse ei aina edes ole muista soittimista, vaan ihan nauhoitustekniikasta, miksauksesta ja masteroinnista. Sopivalla mikillä ja kaapilla on vahvari ihan eri eläin. Sitten vielä vähän jotain kikkailua masteroidessa niin johan alkaa kuulostaa erilaiselta kuin suoraan tötteröstä.
 
Kaverini on erittäin merkkiuskollinen ja vetoaa siihen yhteen tai kahteen oikeaan vahvistimeen. Itselläni on kemper, joka on paras kotiäänityskäyttöön. Sillä sitten laitoin hänet valitsemaan sokkona parhaan soundin noin 30 vahvarin joukosta ja sitten vielä sokkona säädettiin kaappi ja eq. Sieltä hän jotenkin noukki itselleen mallinnoksen kaappia myöten, joka vastasi hänen settiään. Tämä siis sokkona. Vaikka kyseessä on kemper, niin onhan se aika fakiirimeininkiä.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «