Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uudet putket
1 2 3
steelduck
09.09.2017 07:23:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666:
 
Seuraavaksi odottelen kauanko kestää kun todetaan, että ne oikeat kajarit ja kaapit olikin parempia. Ehkä Torpedot voi olla okei jos pitää soittaa hiljaa illalla kerrostalossa.

 
Mikään ei voita 4x12" kaappia ja Plexiä täysillä - paitsi kuulovaurio. Sen verran on korvat ottaneet itseensä, että ei pysty ilman tulppia olemaan jos desibilit heiluu siellä 100:n yläpuolella. Tulpat sitten taas huonontavat soundeja, joten torpedolla saan parhaan kuuloiset soundit tällä hetkellä, kun voi ajaa vahvistinta napit kaakossa.
 
Paras soittofiilis toki tulee siitä, että on ne tulpat ja rintakehässä tärisee äänenpaine, kun runttaa menemään oikealla kaapilla. Putkivahvistin ei vain minusta kuullosta hyvältä, jos sitä ei soita lujaa niin että saadaan pääteputkisärö mukaan.
 
sustain65
09.09.2017 09:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niiden vahvareita, kaappeja ja mikityksiä mallintavien järjestelmien avulla voi soittaa myös "ääneen" ihan oikean kaiuttimen kautta "kovaa". Niin että ilma liikkuu. Aivan kuin tämä olisi unohdettu muutamassa edellisessä viestissä.
 
steelduck
09.09.2017 10:08:45 (muokattu 09.09.2017 10:10:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Niiden vahvareita, kaappeja ja mikityksiä mallintavien järjestelmien avulla voi soittaa myös "ääneen" ihan oikean kaiuttimen kautta "kovaa". Niin että ilma liikkuu. Aivan kuin tämä olisi unohdettu muutamassa edellisessä viestissä.
 
Totta, tosin se kaapin kautta soittelu on vaan siistimpää. :D
 
Torpedolla PA-kamoihin saa, kyllä todella hyvät soundit millä äänenpainetasolla tahansa ja ainakin minusta voittaa soittotuntumassa Kemperit ja muut mallintavat. En ole vielä törmännyt mihinkään mikä olisi soundiltaan ja soittotuntumaltaan parempaa, kuin täysillä oleva putkivahvistin. :)
 
hallu
09.09.2017 12:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Niiden vahvareita, kaappeja ja mikityksiä mallintavien järjestelmien avulla voi soittaa myös "ääneen" ihan oikean kaiuttimen kautta "kovaa". Niin että ilma liikkuu. Aivan kuin tämä olisi unohdettu muutamassa edellisessä viestissä.
 
En ole unohtanut kun itsekin käytän jatkuvasti keinokuormia apuna myös kovempaa soittaessa.... paitsi eilen luukutin mun pikkuvahvariani joka rääkättynä tuotti niin henkeäsalpaavan maiseman, että toivoin että sen voisi äänittää. Mutta sehän se on, että se on juuri se soudi joka ei tartu magneettinauhalle eikä tietokoneen levylle :-), kun se soundi ei ole se vahvistin eikä soittaja vaan se on se liikkuva ilma ja se huone kun soi, niin se ei ole koskaan enää samanlainen. Kyllä se nauhoitettuna ja keinokuormankin kanssa on hyvä, mutta ei se hengitä samalla tavalla :-).
 
Iso vahvistin vaatii mielestäni sen keinokuorman kaverikseen myös kaapin kautta soitettaessa.... tai ei aivan välttämättä ja tilanteet vaihetelee ja iso tila mahdollistaa isommat äänen paineet ongelmitta, mutta keinokuorma helpottaa elämää.
 
Elämä reiässä on rattoisaa......
Laama666
09.09.2017 12:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Mikään ei voita 4x12" kaappia ja Plexiä täysillä - paitsi kuulovaurio. Sen verran on korvat ottaneet itseensä, että ei pysty ilman tulppia olemaan jos desibilit heiluu siellä 100:n yläpuolella. Tulpat sitten taas huonontavat soundeja, joten torpedolla saan parhaan kuuloiset soundit tällä hetkellä, kun voi ajaa vahvistinta napit kaakossa.
 
Paras soittofiilis toki tulee siitä, että on ne tulpat ja rintakehässä tärisee äänenpaine, kun runttaa menemään oikealla kaapilla. Putkivahvistin ei vain minusta kuullosta hyvältä, jos sitä ei soita lujaa niin että saadaan pääteputkisärö mukaan.

 
Kuulostaa hyvin perustellulta.
 
Minustakin tuntuu, että kaappimallinnus on ehkä helpompi tehdä kuin putkivahvistimen, joten se on edistystä, että putkivahvaria ei enää yritetä korvata.
 
basisti1971
10.09.2017 14:54:36 (muokattu 10.09.2017 14:56:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Laama666: Näinkö se on? Hieno uutinen, en edes tajunnut asiaa!
 
No, ainakin itse olen tuota mieltä, harrastuksen aloitus kun sattui 80-luvun puoleenväliin jolloin tiukentuneet ympäristömääräykset ja olemattomiin kutistuneet voittomarginaalit lopettivat piensignaaliputkituotannon lännessä kun vanhat koneet eivät olleet enää kustannustehokkaasti elvytettävissä.
Uusimisesta puhumattakaan.
 
Toki kaikkia nykyäänkin saatavilla olevia NOS-putkia joitain reittejä on saanut aina, mutta vaikkapa meidän Suomalaisten kantilta Internet kauppapaikkana muutti kaiken tuoden koko maailman tarjonnan "kotiovelle".
 
80-luvulla oli ulkomailta (Ruotsi, Britit) tuonnin lisäksi käytännössä kaksi vaihtoehtoa perusputkille: Groove Tubes ja Sovtek.
Putkiradioharrastajat tietysti käyttivät vanhoja radionkorjaajayhteyksiään omien putkiensa hankintaan, mutta nuo ovat pitkälti instrumenttivahvistinputkista poikkeavia.
 

 
Laama666: Pelkään ihan tosissani näitä digitekniikoita ja digimallinnuksia. Kunpa putkia saisi ikuisesti ja kunnon ihmiset käyttäisivät niitä aina. :-)))
 
Turha noita on mun mielestä pelätä, käytöstä ja käyttäjästähän se on kiinni.
Ja kuten tuossa aiemminkin mainittiin, aikakautensa viimeisintä ja kehittyneintä tekniikkaa käyttivät kaikki joilla siihen oli mahdollisuus.
 
Paheksuttiinhan Les Paulin päälekkäisäänityksiäkin vielä ~6 vuosikymmentä sitten ihan yleisellä tasolla, nykyään aniharva enää kuvittele että kaikki instrumentit ja laulut otettaisiin laakista narulle.
Mutta silti tuotakin tapaa vielä jotkut vanhat jäärät käyttää, ja netistä löytyy suoraan asetaatillekin vedot tallentavia.
 
T:Samuli
 
Laama666
10.09.2017 15:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Turha noita on mun mielestä pelätä, käytöstä ja käyttäjästähän se on kiinni.
Ja kuten tuossa aiemminkin mainittiin, aikakautensa viimeisintä ja kehittyneintä tekniikkaa käyttivät kaikki joilla siihen oli mahdollisuus.

 
Mielestäni oli onnekas sattuma, että analoginen tekniikka osoittautui niin hyvän kuuloiseksi. Voisi ajatella ensimmäisten audiosysteemien olevan erittäin huonoja ja että tieteen ja tekniikan kehitys veisi meitä jatkuvasti eteenpäin. Aina kehitystä ei kuitenkaan joka rintamalla tapahdu.
 
Minä olin sen "kehittyneimmän tekniikan" mukana joskus vuonna 1992-1993. Pyysin lentoemäntänä toiminutta serkkuani tuomaan New Yorkin matkalta Zoom 9000 tai 9002 multiefektilaitteen. En muista enää mallia. Oli digitaalinen, sisälsi "kaiken", vanhat pedaalit voisi sillä korvata. Frankin poika Dweezil Zappa tuota mainosti kitaralehdissä silloin.
 
Helvetti soikoon, olihan se todella kallis laite Nykistäkin tuotuna. Olisikohan minulla ollut vielä Honda Monkeyn mopon myynnistä sen verran markkoja tilillä, että tuon sain. Olin kuitenkin köyhä, ei ollut yleisesti ottaen varaa mihinkään. Tulihan sitä Zoomia silloin käytettyä. Kuulokeliitintä suurin etu niin pystyi treenaamaan hiljaa.
 
Mutta voi itku niitä särömallinnuksia ja muita. Olihan ne ihan karmeita vaikka varmaan uudempien tietokoneiden myötä saa nyt parempia ohjelmia niihin.
 
Äkkiä se Zoom jäi nurkkiin lojumaan. Sen arvo nykyään lienee noin 20-30€ jos sen joku huolisi. En lähtenyt kauppaamaan kenellekään, heitin tylysti roskiin jokunen vuosi sitten.
 
Tuntuu, että analogisen kitaratekniikan kanssa olemme suoraan tekemisissä raakojen luonnonilmiöiden, pääasiassa sähkön, parissa kun taas digijutut edustavat fiksujen nörttien yrityksiä mallintaa näitä luonnonilmiöitä - puutteellisesti.
 
Simppelit ratkaisut miellyttävät kaltaistani Unix-henkistä miestä. Analoginen tekniikka hoitaa paljon simppelimmin ja elegantimmin monta ääniasiaa verrattuna digijuttuihin, joissa jo CPU sisältää miljoonittain transistoreita ja muisti sisältää monimutkaisen tietokoneohjelman.
 
Mutta kukin tyylillään. Sen verran olen toki digille antanut periksi, että äänentoistossa käytän CD-levyjä, blu ray audio levyjä ja joskus kuuntelen jotain netistäkin kuulokkeilla ipadilla.
 
Laama666
10.09.2017 15:39:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Sen verran olen toki digille antanut periksi, että äänentoistossa käytän CD-levyjä, blu ray audio levyjä ja joskus kuuntelen jotain netistäkin kuulokkeilla ipadilla.
 
Kuitenkin noiden lisäksi minulla on vinyylisoitin ja kelanauhuri, joita käytän niitäkin edelleen musiikin kuunteluun. Kelanauhurilla voisin joskus jotain nauhoittaakin, mutta en ole keksinyt kuin pari omasta mielestäni hyvää riffiä ja yhden sointukulun, enkä saa niistä biisiä aikaan. :-(
 
Laama666
10.09.2017 16:37:54 (muokattu 10.09.2017 16:41:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666:
Minä olin sen "kehittyneimmän tekniikan" mukana joskus vuonna 1992-1993. Pyysin lentoemäntänä toiminutta serkkuani tuomaan New Yorkin matkalta Zoom 9000 tai 9002 multiefektilaitteen. En muista enää mallia. Oli digitaalinen, sisälsi "kaiken", vanhat pedaalit voisi sillä korvata. Frankin poika Dweezil Zappa tuota mainosti kitaralehdissä silloin.

 
https://www.zoom-na.com/products/gu … 0-advanced-guitar-effects-processor
 
Se oli tuo Zoom 9000. Oli aikanaan edistynyttä digitekniikkaa.
 
Luin äsken manuaalia. Siinä sanotaan, että säröpuoli on tuossa hoidettu analogisella piirillä, ei ole varmaan tuohon aikaan CPU-tehot riittäneet digimallinnukseen. Kamalalta se kyllä kuulosti kuitenkin, ainakin minusta.
 
Ei ole noussut klassikkoasemaan tuo 9000, vaan tosiaan kallis laite on muuttunut arvottomaksi.
 
Laama666
10.09.2017 17:02:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: https://www.zoom-na.com/products/gu … 0-advanced-guitar-effects-processor
 
Se oli tuo Zoom 9000. Oli aikanaan edistynyttä digitekniikkaa.

 
Muistaako kukaan missä hinnoissa nuo Zoomit tuolloin 1992 vuoden tienoilla olivat? En varmasti ole ainoa, joka noita osti. Minulla on hämärä muistikuva, että tilasin serkultani seuraavat kamat sieltä Nykistä:
 
Eric Clapton Crossroads 4CD boxi
Jeff Beck Beckology 3CD boxi
Zoom 9000 ja jalkapedaali
 
Hintaa tuolle kokonaisuudelle saattoi tulla jopa 2000mk johtuen siitä, että USA:n dollari oli vahva suhteessa Suomen markkaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «