Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Unitrem - uusi vibrasysteemi Suomesta
1
Pinewood
11.08.2017 10:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikon mukainen kirjoitus ilmestyi Riffi-lehden numerossa 7/2010. Artikkelissa esiteltiin Seppo Silasten kehittämä ja patentoitu pienikokoinen ja tarvittaessa lukittavissa oleva vibrasysteemi, joka "perustuu yhden isokokoisen jousen kuormittamaan vipuun, jonka päässä olevaa rullaa vasten tallablokki liikkuu". Systemiä oli kokeiltu Silasteen omalla kitaralla, jossa Unitrem oli yhdistetty Wilkinson-tallaan. Artikkelissa Unitremiä kuvattiin jouhevan pehmeäksi, tarkaksi ja yhtenäiseksi sekä myös hiljaiseksi ja resonoimattomaksi.
 
Tietääkö kukaan, mitä tälle idealle tapahtui? Itse en nopealla nettihaulla löytänyt asiasta tietoa.
 
iec
11.08.2017 10:59:53 (muokattu 11.08.2017 11:01:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pinewood: ...Tietääkö kukaan, mitä tälle idealle tapahtui? Itse en nopealla nettihaulla löytänyt asiasta tietoa.
 
Tämä löytyy, eli patentti WO2010103183: https://worldwide.espacenet.com/pub … ate=20100916&DB=EPODOC&locale=en_EP
 
Muuta tietoa en löytänyt minäkään. Näyttipä olevan kuvan perusteella sellainen, että toimii kuten perinteinen Fenderin tremolo, eli siis kammella voi laskea virettä, mutta ei juurikaan nostaa. Varmaan tuota hieman muokkaamalla saisi sellaisen että voisi kammeta kumpaankin suuntaan. Ehkäpä siellä tekstissä on siitä mainittukin, mutta en jaksanut lukea itse patenttitekstiä. Tuollaisenaan ei taida olla mikään Floikantappaja, mutta eipä keksijä ole sitä tainnut sellaiseksi tarkoittaakaan.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
basisti1971
11.08.2017 11:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pinewood: Tietääkö kukaan, mitä tälle idealle tapahtui? Itse en nopealla nettihaulla löytänyt asiasta tietoa.
 
Patenttikuvan:
 
iec: Tämä löytyy, eli patentti WO2010103183: https://worldwide.espacenet.com/pub … ate=20100916&DB=EPODOC&locale=en_EP
 
perusteella katoamisen syy lienee se perinteinen joka jättää leijonanosan patentoiduista innovaatioista innovaatio- tai korkeintaan protoasteelle: ei riittävää kaupallista potentiaalia.
 
Hieno ja toimiva idea, ja yksinkertaisena kohtuuvaivalla muokattavissa haluttaessa kaksisuuntaiseksikin, mutta perus fenkkutallan ominaisuuksineen (rajoituksineen ;)) ja runsainen jyrsimistarpeineen äärihaastava saada kilpailukykyiseksi Floikan, Kahlerin tai Steinbergerin kanssa.
Perus Fenkkutallaan verrattuna ei ainakaan mun mielestä tuo juurikaan lisäarvoa perinteisiin vetojousiin verrattuna vaikka meille koneinsinööreille aina opetetaankin ettei vetojousi ole koneenosa :D.
Kuten ei olekaan.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «