Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarakamat kerrostalossa
1 2 3
krets
09.08.2017 20:54:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin tehdä tällaisen threadin, kun oikeastaan ensimmäinen kunnon kitarakaappi putkivahvarilla houkuttelisi. Jo usean vuoden olen käyttänyt lähinnä studiomonitoreita ja kuulokkeita, soittaen audio interfacen kautta DAW:iin. Softia ollut Pod Farmia, Positive Gridia etc. Tämä setuppi on aina mahdollistanut soittamisen kerrostalo-oloissa hyvin, mutta kysyn nyt muilta muusikoiden.netin käyttäjiltä, että minkälaisella setupilla soittelette kerrostalo-olosuhteissa?
 
Itselläni soittohommat on täysin kotisoittoa, mutta soittoa vie oikeastaan eniten eteenpäin äänityshommat, joihin toisaalta audio interface on ollut ihan jees kun äänittelyä voi tehdä vaikka yöllä kuulokkeet päässä. Nyt kuitenkin olen ajatellut 2x12 kaappia 1 - 50 w putkivahvarilla ja hoitaa äänitykset perinteisemmällä mikitystyylillä. Tietysti volumen käyttö rajoittanee hommaa, mutta kuinka paljon?
 
Miten muilla käyttäjillä on kitarasetuppi järjestetty kerrostalossa? Kaapin koko? Vahvistimen teho? Kärsiikö volumen rajoittaminen äänitysmahdollisuuksia etc? Onko samantien parempi vain sijoittaa rahat Axe FX:n tms.?
 
TTV
09.08.2017 21:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samassa veneessä oon :-) Lähes kaikkea on tullut kokeiltua ja onneksi on löytynyt myös se toimiva kokoonpano (useaan kertaan). Vahvistimen tehot ei suoraan kerro soveltuvuudesta hiljaisempaan soittoon, keskeisempää on se, että missä osin vahvistinta se sun saundisi pääosin muodostuu (päätesärö vs. etuastesärö) ja kuinka portaaton on vahvistimen päätteen volumesäätö. Mieluisan nupin kaveriksi suosittelen 1x12" tai 2x12" kaappia, mielellään sellaista, jonka elementit on ajettu jo sisään. Jos sulla on hyvä nuppi ja ne studiomonitorit, niin veikeä vaihtoehto on Two Notes Torpedo LIVE, jossa on keinokuorma ja impulssivastemallinnos samassa paketissa. Siitä saat hunajasaundit myös kuulokkeisiin ja audiointerfacen kautta koneelle. Mallintavat toki ovat myös käytännöllisiä, jos vaan jaksaa säätää sen mieleisensä saundin.
 
Itellä kamasto kattaa riittävästi kitaroita, nuppi + 1x12" kaappi, AX8 mallintaja ja Torpedo LIVE. Ei ehkä se edullisin vaihtoehto, muttta omiin sekalaisiin tarpeisiini riittävän monipuolinen :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
ÄrGee
09.08.2017 21:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krets: Miten muilla käyttäjillä on kitarasetuppi järjestetty kerrostalossa? Kaapin koko? Vahvistimen teho? Kärsiikö volumen rajoittaminen äänitysmahdollisuuksia etc? Onko samantien parempi vain sijoittaa rahat Axe FX:n tms.?
 
Di-boksi - audio interface - Overloud TH3 - studiomonitorit tai kuulokkeet. Tehoja varmaan 220 wattia, mikä ei eroa mitenkään pienistä kotiteattereista tai kotistereoista, mutta ei se kärsi mitenkään tuolla kokoonpanolla vaikka seinät ovatkin ohuet ja akustiikka on kumisevan kuuloinen, pitää lisätä verhoja sekä mattoja tähän tilaan niin se vähenee. Koska joissakin taloissa äänet kantautuvat paljon herkemmin kuin toisissa, omistusasuntoon voi rakentaa äänieristeet, painavan oven sun muut tiivistykset ja sen jälkeen testailla tilan eristystä.
 
En silti näkisi päiväsaikaan treenaamista putkivahvistimella ongelmana, kunhan pitää master volumen tarpeeksi matalalla. Silti monet ovat päätyneet hankkimaan keinokuorman tai jonkinlaisen load boxin kuten Two Notes Torpedon putkivahvistimen kaveriksi. Jolloin tietysti niilläkin on mahdollista äänittää hiljaisesti.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Laama666
09.08.2017 21:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krets: Nyt kuitenkin olen ajatellut 2x12 kaappia 1 - 50 w putkivahvarilla ja hoitaa äänitykset perinteisemmällä mikitystyylillä. Tietysti volumen käyttö rajoittanee hommaa, mutta kuinka paljon?
 
Olen keski-ikäinen pullea äijä, jolla on kitarakamoja liikaakin. Minulla on treeniksellä tällä hetkellä 60W Laney Supergroup nuppi jostain 1960-luvun lopusta. Sain sen edullisesti, noin 600€ ja se on kerran ollut huollossa Uraltonella. Kaappi sen parina on 2x12 Orange PPC. Ääntä lähtee aivan järkyttävät määrät. Siis 50W putkinuppi ja 2x12 kaappi on todellakin ylimitoitettu kerrostaloon.
 
Et myöskään mainitse millaista soundia haluat.
 
Jos pelkkä ns. classic rock overdrive variaatioineen riittää, niin Orange Tiny Terror on mahdollista puolittaa olemaan "vain" 7W ja sen kanssa voi käyttää vaikka Orangen PPC 1x12 kaappia. Näistäkin lähtee jo helvetisti mökää, joten minulla on THD Hot Plate keinokuorma, jonka voin tarvittaessa laittaa nupin ja kaapin väliin. Mutta keinokuorma vaikuttaa myös äänenväriin, se ei valitettavasti vaan hiljennä signaalia. Ja siis syy keinokuormaan on se, että silloin putkivahvistinta voi huudattaa "täysillä" nupit kaakossa ja saada erilaisen särön kuin hiljaisella. Kuitenkin varoituksen sana: Tiny Terror on ainakin minusta yhden asian vahvari eli jos vaikka puhdasta soundia kaipaat, niin se on sillä hankalaa.
 
Ja tämä siis on vain minun näkemykseni. Mutta joku pieni putkipeli se varmaankin on oltava, jotta pystyt soittamaan sitä jollain volumella kerrostalossa.
 
antikristus
09.08.2017 21:50:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

krets: Päätin tehdä tällaisen threadin, kun oikeastaan ensimmäinen kunnon kitarakaappi putkivahvarilla houkuttelisi. Jo usean vuoden olen käyttänyt lähinnä studiomonitoreita ja kuulokkeita, soittaen audio interfacen kautta DAW:iin. Softia ollut Pod Farmia, Positive Gridia etc. Tämä setuppi on aina mahdollistanut soittamisen kerrostalo-oloissa hyvin, mutta kysyn nyt muilta muusikoiden.netin käyttäjiltä, että minkälaisella setupilla soittelette kerrostalo-olosuhteissa?
 
Itselläni soittohommat on täysin kotisoittoa, mutta soittoa vie oikeastaan eniten eteenpäin äänityshommat, joihin toisaalta audio interface on ollut ihan jees kun äänittelyä voi tehdä vaikka yöllä kuulokkeet päässä. Nyt kuitenkin olen ajatellut 2x12 kaappia 1 - 50 w putkivahvarilla ja hoitaa äänitykset perinteisemmällä mikitystyylillä. Tietysti volumen käyttö rajoittanee hommaa, mutta kuinka paljon?
 
Miten muilla käyttäjillä on kitarasetuppi järjestetty kerrostalossa? Kaapin koko? Vahvistimen teho? Kärsiikö volumen rajoittaminen äänitysmahdollisuuksia etc? Onko samantien parempi vain sijoittaa rahat Axe FX:n tms.?

 
Ite oon ollu nyt kohta vuoden ihan helvetin tyytyväinen Axe Fx:ään ja studiomonitoreihin. Yks vaihtoehto taitaa olla putkivahvisti, Two Notes Torpedo ja studiomonitorit. Siitä saa joku asiasta paremmin ja enemmän tai edes jotain tietävä kertoa lisää.
 
Jackson-mies
TTV
09.08.2017 21:55:08 (muokattu 09.08.2017 21:55:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: ...Siis 50W putkinuppi ja 2x12 kaappi on todellakin ylimitoitettu kerrostaloon.
.

 
Ei kannata Laneyn pohjalta vielä yleistää :-) Kuten aiemmin mainitsin, saundin luonne ja päätteen volasäätö vaikuttavat enemmän kuin ne watit. 2W on jo täysillä liikaa pieneen huoneeseen, kun taas hyvästä vahvistimesta saa hyvät saundit pienelläkin volalla. Mulla noi nupit ovat olleet 2-100W tehoisia ja hyvin toimii kerrostalossa. Nyt soittelen 50W Bluetonella, eikä volumen tai saundin suhteen ole mitään ongelmaa...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Shredator
09.08.2017 21:59:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antikristus: Ite oon ollu nyt kohta vuoden ihan helvetin tyytyväinen Axe Fx:ään ja studiomonitoreihin. Yks vaihtoehto taitaa olla putkivahvisti, Two Notes Torpedo ja studiomonitorit. Siitä saa joku asiasta paremmin ja enemmän tai edes jotain tietävä kertoa lisää.
 
Mulla on nämä kaikki. Axe on vähän munaton, mutta kyllä sillä rämpyttelee, joskin käytän sitä nykyään vaan efekteihin - siinä se on parhaimmillaan. Torpedo Live on loistava ja lähimpänä oikeaa kokemusta so far. Paras on kuitenkin oikea vahvistin+kaappi. Vahvistin kannattaa olla toki hyvällä masterilla varustettu tai ppimv modattu.
 
Naapureista ei kannata välittää, - pitää soittaa vaan tarpeeksi hyvin ;)
 
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Laama666
09.08.2017 21:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Ei kannata Laneyn pohjalta vielä yleistää :-) Kuten aiemmin mainitsin, saundin luonne ja päätteen volasäätö vaikuttavat enemmän kuin ne watit. 2W on jo täysillä liikaa pieneen huoneeseen, kun taas hyvästä vahvistimesta saa hyvät saundit pienelläkin volalla. Mulla noi nupit ovat olleet 2-100W tehoisia ja hyvin toimii kerrostalossa. Nyt soittelen 50W Bluetonella, eikä volumen tai saundin suhteen ole mitään ongelmaa...
 
Siinä on sitten varmaan master-volume?
 
TTV
09.08.2017 22:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Siinä on sitten varmaan master-volume?
 
Juu tottakai, ei ilman Masteria tulisi mitään. Valkkaan itelleni aina sellaisia nuppeja, joissa on kanavakohtaiset volumet ja niille yhteinen Master, jolloin kanavat saa aina tasapainoon saundista riippumatta. Tokihan tuollainen hiljainen soitto vaatii hiukan kaapiltakin, koska elementit eivät pääse täyteen huutoon pienellä volalla.
 
Yleisemmin voisi todeta, että kotisoittokamoja kannattaa valita ja testata nimenomaan sen hiljaisen soiton kannalta, treenistottumukset ei välttämättä toimi kotona. Torpedo LIVE toki toimii aina 120W tehoon asti, joten siitä saa pihalle ihan mitä haluaa ja millä tahansa volumella :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
elon arska
09.08.2017 22:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Siinä on sitten varmaan master-volume?
 
Ja annas kun arvaan: masteri noin 0.5 asennossa. Siinä varmasti kaiutin liikkuu ja tulee sitä kuuluisaa soundia kotioloihinkin. #sanoeisirinälle
 
no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio
Laama666
09.08.2017 22:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Juu tottakai, ei ilman Masteria tulisi mitään. Valkkaan itelleni aina sellaisia nuppeja, joissa on kanavakohtaiset volumet ja niille yhteinen Master, jolloin kanavat saa aina tasapainoon saundista riippumatta. Tokihan tuollainen hiljainen soitto vaatii hiukan kaapiltakin, koska elementit eivät pääse täyteen huutoon pienellä volalla.
 
Yleisemmin voisi todeta, että kotisoittokamoja kannattaa valita ja testata nimenomaan sen hiljaisen soiton kannalta, treenistottumukset ei välttämättä toimi kotona. Torpedo LIVE toki toimii aina 120W tehoon asti, joten siitä saa pihalle ihan mitä haluaa ja millä tahansa volumella :-)

 
Joo, minulla on kaikki tehokkaat putkinupit niin vanhoja laitteita ettei niissä ole yhdessäkään master-volumea. Eivät sovellu kerrostaloon.
 
Tuo Laneykään ei siis ole ollenkaan huono vaikka maksoikin vain 600€. Tony Iommi soitti Black Sabbathin ekoilla levyillä sen 100W isoveljellä. Nuppi on loistava ja toimii sekä basson että kitaran kanssa, mutta hiljaisella sitä ei voi soitella.
 
Luulen myös, että 50W Blue Tonesi soi parhaiten jos master-volaa on runsaasti... Tulee äkkiä huutoa naapureilta. :-)
 
Ikihonka
09.08.2017 22:14:21 (muokattu 09.08.2017 22:14:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Ja annas kun arvaan: masteri noin 0.5 asennossa. Siinä varmasti kaiutin liikkuu ja tulee sitä kuuluisaa soundia kotioloihinkin. #sanoeisirinälle
 
Itsellä käytössä (kerrostalossa) Blackstarin HT20. Siinä juurikin master 0.5:ssä. Soundi on kaukana sirinästä, elementtinä sisäänsoitettu Celestion V30. Alkuperäinen Rocket 50 oli kyllä juuri sitä sirinää.. Eli elementtikin tekee paljon.
 
-Absoluuttinen puukorva-
Laama666
09.08.2017 22:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Ja annas kun arvaan: masteri noin 0.5 asennossa. Siinä varmasti kaiutin liikkuu ja tulee sitä kuuluisaa soundia kotioloihinkin. #sanoeisirinälle
 
Kieltämättä 50W putkinuppi kotioloihin tuntuu olevan overkill oli siinä master-volasäätömahdollisuus tai ei.
 
Minä joudun usein tosiaan sen 7W TT:nkin kanssa turvautumaan keinokuormaan ettei naapurit tee valitusta.
 
TTV
09.08.2017 22:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Joo, minulla on kaikki tehokkaat putkinupit niin vanhoja laitteita ettei niissä ole yhdessäkään master-volumea. Eivät sovellu kerrostaloon.
 
Tuo Laneykään ei siis ole ollenkaan huono vaikka maksoikin vain 600€. Tony Iommi soitti Black Sabbathin ekoilla levyillä sen 100W isoveljellä. Nuppi on loistava ja toimii sekä basson että kitaran kanssa, mutta hiljaisella sitä ei voi soitella.
 
Luulen myös, että 50W Blue Tonesi soi parhaiten jos master-volaa on runsaasti... Tulee äkkiä huutoa naapureilta. :-)

 
Totta, saundi paranee, kun sekä etuastetta että päätettä pääsee avaamaan ja silloin naapurisopu on koetuksella :-) Mun säröt tuotetaan etusessa, joten pääte ei siihen juurikaan vaikuta, mutta kaappi toki reagoi erilailla tehon funktiona.
 
Vehkeet tarpeen mukaan; kotisoittoon ei kaikki sovellu ja niistäkin, jotka siihen soveltuvat, volumen avaaminen tuo uusia ulottuvuuksia :-)
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Laama666
09.08.2017 22:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laama666: Kieltämättä 50W putkinuppi kotioloihin tuntuu olevan overkill oli siinä master-volasäätömahdollisuus tai ei.
 
Minä joudun usein tosiaan sen 7W TT:nkin kanssa turvautumaan keinokuormaan ettei naapurit tee valitusta.

 
Lähinnä tarkoitan, että miksi maksaa 50 wattisesta jos ei kotona tarvitse kuin pienen osan volumesta?
 
steelduck
09.08.2017 22:27:06 (muokattu 09.08.2017 22:29:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin läpi 1W ja 5W vahvistimet, Softamallinnukset, Kemperin ja keinokuorman ja kaikki oli enemmän tai vähemmän hanurista.
 
Oma graalin malja oli sitten Two Notes Torpedo Studio ja Bluetone Ocean järeähkö putkivahvistin, jota voi soittaa "täysillä" tuohon Two Notesiin, joka on sitten Focusritessä kiinni, jonka kautta soittelen Genelec:llä tai hyvillä kuulokkeilla. Rahaahan tuohon on mennyt aika hävyttömästi, mutta käärinliinoissa ei ole taskuja ja viinaakaan en juo niin kiva soitella hyvillä soundeilla kotonakin.
 
Kavereilta tulee sitten välillä lainailtua isoja putkivahvistimia ja niitä on mukava soitella tuolla Torpedolla, kun tuo studio kestää sen 150w, joten saa kerrankin ajaa putket punaisena vahvistimia ja soundit ovat sen mukaiset.
 
askomiko
09.08.2017 22:31:09 (muokattu 09.08.2017 22:31:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Axea ja Kempperiä vaan, kerralla valmis ja hyvä, ja sama setuppi toimii sitten peräkammarista stadionille saakka. Sama pätee toki Torpedoonkin, mutta sitten sulla on yksi vahvistin. Axe on kokonaisvaltaisempi ratkaisu, kaikki samasta paketista efektejä myöten ja helposti ohjattavana.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
krets
09.08.2017 22:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Kävin läpi 1W ja 5W vahvistimet, Softamallinnukset, Kemperin ja keinokuorman ja kaikki oli enemmän tai vähemmän hanurista.
 
Oma graalin malja oli sitten Two Notes Torpedo Studio ja Bluetone Ocean järeähkö putkivahvistin, jota voi soittaa "täysillä" tuohon Two Notesiin, joka on sitten Focusritessä kiinni, jonka kautta soittelen Genelec:llä tai hyvillä kuulokkeilla. Rahaahan tuohon on mennyt aika hävyttömästi, mutta käärinliinoissa ei ole taskuja ja viinaakaan en juo niin kiva soitella hyvillä soundeilla kotonakin.
 
Kavereilta tulee sitten välillä lainailtua isoja putkivahvistimia ja niitä on mukava soitella tuolla Torpedolla, kun tuo studio kestää sen 150w, joten saa kerrankin ajaa putket punaisena vahvistimia ja soundit ovat sen mukaiset.

 
Toi two notes torpedo ei olekkaan tuttu. Osaatko kertoa siitä vähän enemmän?
 
Tavallaan koko idea kotivahvarin hankintaan lähti siitä, että kitarasoftien nypläys on mulle loppupeleissä todella raastavaa puuhaa, jonka olen nähnyt vievän jo aikaa ja energiaa itse soittamisesta. Eli sulla on nuppi käytössä, mutta mikä on tuon torpedon funktio ketjussa?
 
steelduck
09.08.2017 22:50:54 (muokattu 09.08.2017 22:52:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Two Notes Torpedo on digitaalinen loadbox, jota voit käyttää vahvistimen kaiuttimen sijaan. Eli et tarvitse kotona kaiutinta ollenkaan. Pelkkä nuppi ja Torpedo riittää. Torpedoon sitten voit laittaa kiinni hyvät studiomonitorit, kuulokkeet tai DAW:n kautta ja soitella vahvistin täysillä, niin että saat kunnon putkisäröt yms. Sitten vaan Torpedosta säädät äänen paineen vaikka kuiskauksen tasolle.
 
Halpoja nuo eivät ole. Live maksaa vajaan tonnin ja Studio noin 1400e. Tässä video missä Sam Vilo testailee moista:
 
https://www.youtube.com/watch?v=DIVfEXITWyE
 
Torpedoon sitten voit laittaa "mallinnuksen" impulssin vaikka mistä kaapista. Vaikka 4x12 Greenbackeillä tai 1x12" Alnico Blue.
 
Tässä videota tuosta toiminnosta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=L9eK8hDAQw4
 
Krice
09.08.2017 23:40:43 (muokattu 09.08.2017 23:42:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarvitse olla putkivahvistin välttämättä, tai putkivahvistin isoilla pääteputkilla. Hyvältä kuulostava hybridikin voi olla parempi kuin mallintavat.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «