Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotilan vaikutus soundiin?
1 2
Metalkallo
30.06.2017 22:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luin et soittotaidon vaikutus soundiin. Tuosta tuli sit mieleen, et eiks tuokin olis hyvä keskusteluaihe, koska soittotadollahan pystyy muuttamaan soundia myös. :)
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Jukka Häikiö
30.06.2017 23:05:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, se on jännä juttu kun jotkut ukkelit kuulostaa aina "samalta" löi nille sit eteen mitkä vermeet tahansa, siis positiivisessa mielessä, siinä mielessä se soundi asuu kyl soittajassa itessään. Tota "soundi on sormissa-juttua" mä en kyl allekirjoita, se on vaan tekniikkaa, se mikä niihin sormiin kulkeutuu jostain ja ohjaa niitä, olkoon se kullekin millä nimellä haluaa, mut mä kutsun sitä sieluksi.
Tekninen Turakainen, jostain ihmiset tuntuu aina kaivavan sen Jimmy Pagen esiin, kun puhutaan räpeltäjistä ja tottahan se sillees tavallaan onkin, mut äijä vaan kuulostaa hitsin hyvältä ja se riittää mulle. Jos vielä enemmän turakainen pitää esiin kaivaa, niin Neil Young, jos tuollaista teknistä osaamista kuuntelee, niin voi pyhä jysäys mitä paskaa, mut, TOIMII, sama juttu äijän laulun kanssa, aikamoista ulinaa, ei oo ihan Pavarotti, mut, taas, TOIMII. Kyse on jostain ihan muusta, kolisee, eikä muulla ole väliä.
Kaiken maailman teknikkotilulilusankaria on nurkat tulvillaan, eikä herätä kummempia tuntemuksia, toki on hyvältä soundaavia teknisiäkin kitaristeja. Jep, ooteeta oikein urakalla, mut, onks sen niin väliä...
 
Metalkallo: Mä luin et soittotaidon vaikutus soundiin. Tuosta tuli sit mieleen, et eiks tuokin olis hyvä keskusteluaihe, koska soittotadollahan pystyy muuttamaan soundia myös. :)
 
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
Laulava Kylätohtori
01.07.2017 08:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olisi ja jos mahdollista niin suuntaa sitä vähän yläviistoon kohti soittajan korvia niin homma paranee entisestään. Asian juju on siinä, että sun ei tarvitse laittaa sitä niin kovalle kun se osoittaa korviisi ja lisäksi kuulet suoran äänen ja vähemmän heijasteita. Koko treenikämpän balanssi paranee ja miehet hymyilee :-D
 
Mä en tätä ymmärrä. Itse olen täysin päinvastaista koulukuntaa. Minusta soundi on paljon miellyttävämpi ja parempi, kun sen suuntaa jalkoihin. Jos sen suuntaa suoraan omaan naamaan, niin mielestäni siinä korostuu ikäviä taajuuksia - soundi on helposti riipivä ja karkea. Ohisuuntaus pehmentää soundia ja se on paremmassa balanssissa.
 
Makuasioitahan nämä, mutta minusta täällä viljellään vähän virheellisesti tuota kajari naamaan päin -vinkkiä ikään kuin totuutena.
 
More is less.
sustain65
01.07.2017 09:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä en tätä ymmärrä. Itse olen täysin päinvastaista koulukuntaa. Minusta soundi on paljon miellyttävämpi ja parempi, kun sen suuntaa jalkoihin. Jos sen suuntaa suoraan omaan naamaan, niin mielestäni siinä korostuu ikäviä taajuuksia - soundi on helposti riipivä ja karkea. Ohisuuntaus pehmentää soundia ja se on paremmassa balanssissa.
 
Makuasioitahan nämä, mutta minusta täällä viljellään vähän virheellisesti tuota kajari naamaan päin -vinkkiä ikään kuin totuutena.

 
Mutta tuolla sinun tavallasi on sitten paras olla varma että suoraan suuntautuva ääni ei mene yleisölle.
 
Laulava Kylätohtori
01.07.2017 09:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Mutta tuolla sinun tavallasi on sitten paras olla varma että suoraan suuntautuva ääni ei mene yleisölle.
 
Turha sitä yleisöä on miettiä, jos sitä ei ole. Kylllä mä treeniksellä lähden siitä, että miltä se soundi kuulostaa ja tuntuu mulle sillä soittohetkellä. Toki bändikaveritkin pitää huomioida. Mutta en mä sitäkään ymmärrä, että kamoja arvioidaan äänitettyjen soundien kautta, jos ei olla tekemässä levyä.
 
Keikalla taas yleensä oma vahvari on enemmän monitori ja yleisö kuulee mikitettynä pa:sta. Jos ei mikitetä, niin sitten tietysti pitää ottaa huomioon, miten yleisöön kuuluu. Mutta se on enemmän äänimiehen ongelma. ;)
 
More is less.
sustain65
01.07.2017 10:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Turha sitä yleisöä on miettiä, jos sitä ei ole. Kylllä mä treeniksellä lähden siitä, että miltä se soundi kuulostaa ja tuntuu mulle sillä soittohetkellä. Toki bändikaveritkin pitää huomioida. Mutta en mä sitäkään ymmärrä, että kamoja arvioidaan äänitettyjen soundien kautta, jos ei olla tekemässä levyä.
 
Keikalla taas yleensä oma vahvari on enemmän monitori ja yleisö kuulee mikitettynä pa:sta. Jos ei mikitetä, niin sitten tietysti pitää ottaa huomioon, miten yleisöön kuuluu. Mutta se on enemmän äänimiehen ongelma. ;)

 
No sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. :)
 
Laulava Kylätohtori
01.07.2017 10:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: No sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. :)
 
Juu, meikäläinen siis tykkää näin, mutta tämä on tosiaan vaan yksi tapa. Kannattaa kokeilla Hallunkin ehdottamaa tapaa, monet tykkää siitäkin.
 
More is less.
Åboensis
01.07.2017 12:38:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä en tätä ymmärrä. Itse olen täysin päinvastaista koulukuntaa. Minusta soundi on paljon miellyttävämpi ja parempi, kun sen suuntaa jalkoihin. Jos sen suuntaa suoraan omaan naamaan, niin mielestäni siinä korostuu ikäviä taajuuksia - soundi on helposti riipivä ja karkea. Ohisuuntaus pehmentää soundia ja se on paremmassa balanssissa.
 
Hohoo, mulla on sitten vissiin sellainen kompromissi noista kahdesta. Mä nimittäin nostan aina vahvaimeni pois lattialta (treeniksellä vanhan AC30:n kuljetuslootan päälle, keikalla useimmiten tuolille), ettei sitä tarvitse huudattaa niin kovaa. En kuitenkaan suuntaa sita koskaan suoraan omiin korviini/ omaan naaman, vaan himpun verran ohi, koska laulaminen ei onnaa, jos komootti tuuttaa suoraan päin pläsiä - monitoristakin pitää kuulla jotain ;D. Eli olen tottunut kuuntelemaan kitaraa vähän siitä styrkkarin "ohi", missä soundi on pikkuisen tumpula.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Matias.
01.07.2017 13:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon piikittävään kohtisuoraan suuntaavaan ns. jääpiikkisoundiin kannattaa tarjota beam blockeria. Kympille noin kolmituumainen ja 12 tuumaiselle noin nelituumainen halkaisijaltaan. Jos on kireä Celestion -soundi niin voi kokeilla vielä tiukkaa huopalätkää siellä blockerin sisäpuolella. Ja jos haluaa että soundi säilyttää heleyden ja kirkkaan yläpään nin sinne sitten kartio tai puolipallo heijastamaan yläpäätä hajoittaen laajemmalle.
 
Bluesia, bluesia ja vähän folkkia...
Guitarfreak
01.07.2017 13:41:38 (muokattu 01.07.2017 13:42:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni (fyysinen ilmanpaineen vaihtelu) tapahtuu yleensä äärellisessä tilassa kun ollaan sisällä ja tilan ominaisuudet sekä kuulijan sijainti vaikuttaa aistittuun äänikokemukseen. Aistimukseen vaikuttaa sitten taas enempi prosesseja tuolla kupolin sisällä että sekin mokoma on joka kerta erilainen...
 
Joten helpompi sanoa että kaikki vaikuttaa kaikkeen :D
 
Oma kokemus --
 
Itse dumppasin kaikki persaukiset kitarakaapit turhina koska ovat käyttökelvottomia omassa soundi-ihanteessa kotosalla sekä myös keikoilla levittelemässä sitä ihannetta epäinnostuneille kuulijoille - Soundaavat paskalta mitä kovemmalle laittaa ja se avotakka siellä pizzalatikon kannen kokoisella persjärven lavalla varmistaa että paska leviää joka puolelle tehokkaasti jolloin äänimies alkaa punertamaan ja narisemaan. Tämän multitalentin diffuusorin kun vielä nosti penkille/laatikolle siitä hävisi vielä munatkin jolloin jäljelle jäi vaan seinille lentelevää ruikulia joka haittaa kaikkia ja leikkaa läpi vaikka poliitikon lahjuksista.
 
Suljetulla pystyy edes vähän kontrolloimaan mihin sitä omaa turdia levittelee ja äänimies suostuu vähän raottamaan kanavaa kunnes tulee soolo...
 
-- Oma kokemus
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Osteri
01.07.2017 22:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Oma kokemus --
 
Jokainen joka on muutamallakin eri treeniksellä säätänyt vehkeitään, tietää että tilat ovat erilaisia ja soundit bändin kanssa ovat erilaisia - kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Sieltä sitten vireessä kälyseen baarin nurkkkaan ja taas muuttuu. Joku voisi jopa sanoa että harvoin sitä hyvillä soudeilla keikan vetää. Isommassa baarissa mikasuspöydän käyttäjä viimeistään sotkee suunnitelmat. Ja sit tosiaan se läskimassa illalla saliin niin taas muuttuu.
 
Itse onnistuin mielestäni parhaiten pikkucombolla tuolin korkeudelta treeniksellä ja samaa noudatin baarissakin. Takaa avoin.
 
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Guitarfreak
01.07.2017 23:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: ... Itse onnistuin mielestäni parhaiten pikkucombolla tuolin korkeudelta treeniksellä ja samaa noudatin baarissakin. Takaa avoin.
 
Nää onkin niitä makuhommia. Itse en onnistunu noin :)
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Rämppy
01.07.2017 23:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse onnistuin mielestäni parhaiten pikkucombolla tuolin korkeudelta treeniksellä ja samaa noudatin baarissakin. Takaa avoin.
 
Mulla aika lailla sama juttu. Yleensä käännän kombon vielä hieman vinoon, ettei ihan suoraan puhalla yleisöön eikä itseenikään päin ja samalla lavan toisella laidallakin kuulevat kitaraa paremmin.
Mulla tuolin virkaa toimittaa 2x12 kaappi, joka on toisinaan kytketty lisäkaapiksi ja toisinaan taas ei. Ja kombo on yleensä Fender Twin Reverb, joka ei nyt ihan pikkukombosta käy...
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Osteri
01.07.2017 23:39:07 (muokattu 01.07.2017 23:39:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Yleensä käännän kombon vielä hieman vinoon, ettei ihan suoraan puhalla yleisöön eikä itseenikään päin ja samalla lavan toisella laidallakin kuulevat kitaraa paremmin.
 
Sama juttu. Sitä jotenkin hakee itselleen sen "lavasoundin" samoilla kääntelyillä kun niitä monitoreja ei ole. Ja eipähän tarvitse sitten tarjoilijoidenkaan tehdä työtään korvatulpat korvissa kun bändi ei liian lujaa soita :)
 
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Gary Enfield
01.07.2017 23:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siinä edessä kannatakaan seisoa jos ei erityisesti halua tuntea äänenpainetta pakaroissaan.
 
McLeach
02.07.2017 00:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä en tätä ymmärrä. Itse olen täysin päinvastaista koulukuntaa. Minusta soundi on paljon miellyttävämpi ja parempi, kun sen suuntaa jalkoihin. Jos sen suuntaa suoraan omaan naamaan, niin mielestäni siinä korostuu ikäviä taajuuksia - soundi on helposti riipivä ja karkea. Ohisuuntaus pehmentää soundia ja se on paremmassa balanssissa.
 
Makuasioitahan nämä, mutta minusta täällä viljellään vähän virheellisesti tuota kajari naamaan päin -vinkkiä ikään kuin totuutena.

 
Sama vika. Suurin ongelma tuppaakin olemaan, miten saa livenä mikitetystä soundista yhtä "hyvän" kuin reeniksellä. Pitänee varmaan ruveta mikittämään korvan tasolta :D
 
Guitarfreak
02.07.2017 00:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Ei siinä edessä kannatakaan seisoa jos ei erityisesti halua tuntea äänenpainetta pakaroissaan.
 
Riittävän kovaa ja tulee ruskeaa nuottia...
 
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Stone
02.07.2017 13:20:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mä en tätä ymmärrä. Itse olen täysin päinvastaista koulukuntaa. Minusta soundi on paljon miellyttävämpi ja parempi, kun sen suuntaa jalkoihin. Jos sen suuntaa suoraan omaan naamaan, niin mielestäni siinä korostuu ikäviä taajuuksia - soundi on helposti riipivä ja karkea. Ohisuuntaus pehmentää soundia ja se on paremmassa balanssissa.
 
Makuasioitahan nämä, mutta minusta täällä viljellään vähän virheellisesti tuota kajari naamaan päin -vinkkiä ikään kuin totuutena.

 
Joo tämä on vähän "kaksisuuntainen miekka" tai mikä jakaa mielipiteitä.
 
Mulla on ollut kanssa nyt muutaman vuoden, että kaappi tuuttaa jalkoihin ja sillä tontilla on varsin ok soundi. Itse seison ehkäpä jonkun parin metrin päässä kaapista (nyt puhun siis treenis käytöstä),, mutta kun kävelee jonkun metrin vielä kauemmas, niin soundihan kuullostaa joskus melko raa'alle tai kirkkaalle, vaikka säädän itselleni monesti soundin melko "tweedmaisen" löysäksi..
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Jucciz
02.07.2017 13:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkaillessa, jos missä sen huomaa, miten räikeän erilaisilta samat kamat voivatkaan kuulostaa eri paikoissa. Jokainen ravintola ja soittoliiteri on eri kokoinen, muotoinen ja eri tavalla verhoiltu/akustoitu. Eniten päänvaivaa tämä tosiseikka aiheuttaa tietenkin miksaajalle, joka vastaa koko bändin soundista.
Åboensis
02.07.2017 14:38:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: Sama vika. Suurin ongelma tuppaakin olemaan, miten saa livenä mikitetystä soundista yhtä "hyvän" kuin reeniksellä. Pitänee varmaan ruveta mikittämään korvan tasolta :D
 
Tarkoitatko yhtä hyvän itselle (monitorista) vai yleisölle (PA:sta)? Me ei useinkaan soiteta sen kokoisissa paikoissa, että kitaraa ja/ tai bassoa olisi tarvetta mikittää, vaan ne tulevat toimeen ns. omillaan. Mutta silloin harvoin kun niin tehdään, mä en ikinä pyydä kitaraa monitoriin ollenkaan, koska se yksinkertaisesti soundaa aina skeidalta ;D. Käännän styrkkarin niin, että se toimii itselle monitorina (ampuu toki edelleen vähän "ohi", että kuulen oman laulun kunnolla monitorista).
 
Se, mitä sitten tulee ulos PA:sta, on kiinni miksaajasta. Yleensä pyydän mikittämään styrkkarin vähän kartion sivusta. Muuten en juurikaan puutu miksaajan tonttiin.
 
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «