Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Juttua myytävistä kitaroista
1
Tinnittus
15.06.2017 08:41:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä seurannut käytettyjen kitaroitten markkinoita jo jonkin aikaa ja yksi asia hieman ihmetyttää.
Nimittäin myynti-ilmot(enkä tarkoita pelkästään mnettiä vaan ihan yleisesti), joissa kitara on myyjällä vain "käymässä", eikä myyjä usein tunnu tietävän soitimesta juuri mitään.
Ostavatko ihmiset oikeasti tuhansien eurojen arvoisia kitaroita vain huomatakseen kotona parin päivän soiton jälkeen, ettei kitara olekaan kiva, jonka jälkeen joutuvat näkemää vaivaa myydessään sen taas eteenpäin, vai mistä tuossa on kyse?
Ainakin itselleni tulee takapiru varastetusta tavarasta(tai jostain muusta hämärätouhusta). Vai onko nämä myyjät enemmän vaan "kauppamiehiä", jotka enemmän tai vähemmän peittelee kaupallista bisnestään "soittaja persoonan" taakse, kauppojen vauhdittamiseksi.
 
BPee
15.06.2017 11:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinnittus: Ostavatko ihmiset oikeasti tuhansien eurojen arvoisia kitaroita vain huomatakseen kotona parin päivän soiton jälkeen, ettei kitara olekaan kiva, jonka jälkeen joutuvat näkemää vaivaa myydessään sen taas eteenpäin, vai mistä tuossa on kyse?
 
Ostavat. Ja nämä on vain täytemerkkejä koska kirjoitus on muka liian lyhyt lähetettäväksi.
 
pliksu
15.06.2017 12:19:18 (muokattu 15.06.2017 12:23:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitä on moneksi. Muutaman kerran on havainnut eka soittelulla, että nyt on poikkeuksellinen kitara. Muiden vahvuudet ovat nousseet esiin bändisoittelussa, nauhoittelussa jne. Jos tuntuu ettei kitara vain sulaudu omiin käsiin tai ei ala puhuttelemaan, niin pois vain ja uutta hakuun.
 
Edit: itsellä kitarat ovat nyt aina vähintään puoli vuotta nurkissa viihtyneet, mutta tuntemattomat ovat gasln tiet
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
Jeszse
15.06.2017 13:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BPee: Ostavat. Ja nämä on vain täytemerkkejä koska kirjoitus on muka liian lyhyt lähetettäväksi.
 
Lol
 
Mitö jos Vähän kaksyta -Haitaripartio || The Jasser Arafats || Crimson Day
Jucciz
15.06.2017 13:33:08 (muokattu 15.06.2017 13:38:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus myynnissä oleva kitara on voinut tullut myyjälle vaihdossa, jolloin siihen ei ole ehtinyt perehtyä välttämättä juuri lainkaan. Tämä ei missään nimessä tarkoita, etteikö kitara olisi laadukas tai että siinä olisi jotain vikaa. Myyjä on saattanut omia kauppoja vauhdittaakseen ottaa vaihdossa tai vähintään osana kauppasummaa jonkun vaihdokin, josta arvelee pääsevänsä suhteellisen vaivattomasti eroon.
 
Itsekin kaupittelin muutama vuosi sitten yhtä Les Paulia ja kun rahalla ostajaa ei heti ilmaantunut, otin siihen vaihdossa sinänsä loistokuntoisen ES-335:n, jolla itse soitin vain joitakin tunteja testimielessä ilman edes aikomusta pitää sitä, sillä sen kaula oli omaan käyttööni liian ohut. ES-335 meni sittemmin uuteen kotiin ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Numb
15.06.2017 15:27:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ottanut vaihdossa soitinta, jota en aio pitää. Tällöin toiseen suuntaan on lähtenyt enemmän tai vähemmän erikoismiespeli, jonka myynnin olen arvellut hankalahkoksi, ja vaihdossa tulevan instrumentin helpommin rahaksi muutettavaksi.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
hallu
15.06.2017 15:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Gas ja kulutusjuhla on ihan mahdollinen, mutta olen Juccizin kanssa samaa mieltä, että todennäköisimmin kitarat vaihtavat omistajaa myös maksuvälineenä kun rahaa on rajoitetusti liikkeellä ja silloin on ihan ymmärrettävää että sen haluaa myydä.
 
Mitä tulee kitaran testaamiseen, niin itse en pikaisilla testauksilla saa kitarasta kuin yleiskäsityksen ja ne ensimmäiset "fiilikset" eivät tule kitarasta vaan omasta päästä. Kitaran sielunelämä itselleni aukeaa vasta useamman vuoden soittelulla erilaisissa olosuhteissa jolloin sitä välinnettä alkaa vasta ihan oikeasti tuntea ja ymmärtää. Tarkoitan, että jos ostan tänään kitaran ja myyn sen pois kolmen kuukauden päästä, niin ei siitä ole oikeasta syntynyt kunnollista käsitystä. Muutama vuosi täytyy ainakin käyttää soitinta ennenkuin uskallan itse väittää tuntevani sen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
pliksu
15.06.2017 15:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tarkoitan, että jos ostan tänään kitaran ja myyn sen pois kolmen kuukauden päästä, niin ei siitä ole oikeasta syntynyt kunnollista käsitystä. Muutama vuosi täytyy ainakin käyttää soitinta ennenkuin uskallan itse väittää tuntevani sen.
 
Juuri näe, molemmilla teillä siinä hyvät pointit!
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
Funkånaut
15.06.2017 15:52:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Olen ottanut vaihdossa soitinta, jota en aio pitää. Tällöin toiseen suuntaan on lähtenyt enemmän tai vähemmän erikoismiespeli, jonka myynnin olen arvellut hankalahkoksi, ja vaihdossa tulevan instrumentin helpommin rahaksi muutettavaksi.
 
Samaa on itsekin tullut harjoitettua.
 
Ollako vai eikö olla, minä vaan kysyn? - Masa Niemi
opel99
16.06.2017 11:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksi juttu myytävistä kitaroista on että kun henkilö x ostaa julmetun kalliin customshop-tai butiikikitaran,niin sitten siihen vaihdetaan kaikki mitä irti lähtee` parempiin`osiin(kuinka huonoja ne on alkuperäkunnossa?)
 
ei se ikä vaan asenne
Sarko
16.06.2017 11:34:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opel99: yksi juttu myytävistä kitaroista on että kun henkilö x ostaa julmetun kalliin customshop-tai butiikikitaran,niin sitten siihen vaihdetaan kaikki mitä irti lähtee` parempiin`osiin(kuinka huonoja ne on alkuperäkunnossa?)
 
Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että jengi ei ole alun alkaenkaan tiennyt mitä on ostamassa.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
16.06.2017 11:42:54 (muokattu 16.06.2017 12:25:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opel99: yksi juttu myytävistä kitaroista on että kun henkilö x ostaa julmetun kalliin customshop-tai butiikikitaran,niin sitten siihen vaihdetaan kaikki mitä irti lähtee` parempiin`osiin(kuinka huonoja ne on alkuperäkunnossa?)
 
Ei ne ola huonoja, mutta varmaan monet haluaa vaan tehdä siitä enemmän yksilöllisen tai viimeistellä sen osilla, joita pitää hyvänä tai itselleen sopivana. Kitaran laatuhan ei ole mitenkään yksiselitteinen suure jota voisi noin vain mitata, vaan se aina riippuu henkilön mielikuvista ja käsityksestä siitä mitä haluaa.
 
Itse en ole vielä tähän päivään mennessä vaihtanut yhtäkään kitaramikrofonia, vaan olen aina etsinyt säätämisellä sen haluamani balanssin, että kitara soi mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta ymmärrän kyllä mikrofonien vaihtajia. Hyvässäkin mikrofonissa voi joku ominaisuus (korostunut taajuus tms.), joka voi olla olennainen osa mikrofonin luonnetta, hypätä jossakin soundikontakstissa ikävällä tavalla silmille eikä sitä saa aisoihin millään säädöllä. Hiljattain ruuvailin itse super58 ylös alas ja jopa naparuuveja lopuksi vääntelin, että sain sen soimaan yhdessä tietyssä särömaailmassa hiukan avoimemmin.
 
E: piti lisätä, että myös vahvistimet reagoivat kitaraan hyvin eri tavalla ja kitara joka yhdellä vahvistimella toimii kuin unelma, saattaa toisella vahvistimella olla oikea murheenkryyni (ehkä vähän karrikoiden). Toisinsanoen se koko signaaliketju täytyy huomioida kun noita muutoksia tekee kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen.... niin ja sitten vielä se soittajakin :-), perkele tästä tulee loputon suo jos jatkan vielä :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Numb
16.06.2017 11:46:21 (muokattu 16.06.2017 11:46:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Itse en ole vielä tähän päivään mennessä vaihtanut yhtäkään kitaramikrofonia, vaan olen aina etsinyt säätämisellä sen haluamani balanssin, että kitara soi mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Offtopic: Mikrofonin korkeuden säätäminen vaikuttaa soundiin, ja se vaikuttaa paljon. Korkeuden säätämistä kannattaa testailla ennen kuin ryhtyy mikkejä vaihtamaan.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Kefiiri
16.06.2017 12:02:10 (muokattu 16.06.2017 12:03:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Offtopic: Mikrofonin korkeuden säätäminen vaikuttaa soundiin, ja se vaikuttaa paljon. Korkeuden säätämistä kannattaa testailla ennen kuin ryhtyy mikkejä vaihtamaan.
 
Todellakin. Bassovoittoiselta tuntuvan mikin saa parempaan balanssiin kun ruuvaa paksujen kielten puolta kauemmas kielistä. Joissain kitaroissa täytyy mikki laittaa perusteellisesti kallelleen. Koko mikin tasaisella laskemisella (tai nostamisella) on taas omat vaikutuksensa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
BulletFace
16.06.2017 13:29:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut tykkääväät vaihtelusta ja toiset harrastavat sitten muuten vain "kamarunkkausta" Joku tuossa kirjoittikin, että saattaa kestää kuukausista aina puoleen vuoteen että tietää istuuko joku kitara käteen vai ei. Itsellä moista ongelmaa ei kyllä ole koskaan ollut. Tiedän kyllä 5 min soittelun jälkeen, että onko kitara mieluinen vai ei. Pääosaa tässä tosin näyttelee kitaran kaula. Se joko sopii käteen tai sitten ei. Ja kitaran mikkejä voi aina vaihtaa jos niiden soundi ei miellytä, kaulaa harvemmin.
 
Get the best and fuck the rest.
hallu
16.06.2017 13:48:45 (muokattu 16.06.2017 13:50:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BulletFace: Jotkut tykkääväät vaihtelusta ja toiset harrastavat sitten muuten vain "kamarunkkausta" Joku tuossa kirjoittikin, että saattaa kestää kuukausista aina puoleen vuoteen että tietää istuuko joku kitara käteen vai ei. Itsellä moista ongelmaa ei kyllä ole koskaan ollut. Tiedän kyllä 5 min soittelun jälkeen, että onko kitara mieluinen vai ei. Pääosaa tässä tosin näyttelee kitaran kaula. Se joko sopii käteen tai sitten ei. Ja kitaran mikkejä voi aina vaihtaa jos niiden soundi ei miellytä, kaulaa harvemmin.
 
Mulla on se ongelma kun mulle sopii kaikki kaulat, niin en pysty pitämään sitä kriteerinä (vaikka olen kyllä yrittänyt). 5 minuutin perusteella osaan itse sanoa tykkäänkö kitaran väristä ja muodosta ja koristeluista.... sitä varten mun ei tarvitse edes ottaa sitä seinältä. Niin no tietenkin heti kättelyssä voi tunnistaa joitakin ongelmia tai vikoja esimerkiksi ropellikaulan voi bongata aika nopeasti tms. mutta jos kitara vaikuttaa olevan kunnossa, niin suurin osa tekijöistä vaatii pidempää tutustumisaikaa. Esimerkiksi miten kitara vastaa säätöihin (voi testata heti himassa, mutta tuskinpa kaupassa antavat kokeilla kaularautaa), tai miten kitara elää vuodenaikojen mukaan. Sitten tietenkin mikkien säädöt ja kitaran käyttäytyminen tositoimissa ovat kaikki arvailujen varassa olevia asioita joista pääsee perille vasta pidemmän käytön kuluessa. Totta on kyllä se, että jos kitara on mukavan värinen ja mukavan merkkinen ja mallinen, niin sille voi joitakin vikoja antaa myöhemmin anteeksi tai sitten yrittää kompensoida ja tai ratkaista niitä muulla tavoin.
 
Itse en osaa kaupassa arvioida mitään muuta kuin sen että pidänkö kitarasta vai en, joka ratkaisee sen haluanko heittäytyä sen kanssa pidempään suhteeseen. Se pidempi suhde sitten ratkaisee sen, haluanko ikääntyä ja kohdata vanhuuteni juuri tämän kumppanin kanssa :-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
pliksu
16.06.2017 14:57:28 (muokattu 16.06.2017 14:58:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BulletFace: Joku tuossa kirjoittikin, että saattaa kestää kuukausista aina puoleen vuoteen että tietää istuuko joku kitara käteen vai ei.
 
Jos tämä pohjautuu mun kirjoituksiin, niin tulkintasi on melko vapaata :) Kyllä sen nyt aika nopeesti on huomannut, jos joku ei tunnu ergonomisesti oikealta, normaalisti ensimmäisten 30sek kohdalla. Sen sijaan kitaralle voi ajan myötä löytää uusia käyttötarkoituksia, minkä vuoksi itse tykkään pitää omistamiani kitaroita nurkissa hieman kauemmin (ainakin sen mainitun puoli vuotta)
 
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
opel99
16.06.2017 15:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallun kirjoituksille saa kans olla nykyään antamassa aina plussaa,tässä tapauksssa se halvatun kallis CS kitara voi tietty jonkun mielestä kaivata final touhchiksi esim eri mikt,näinhän se menee,joskus sitä vaan jää tälläinen aivan tavallinen olohuonekitaristi miettimään.että kuinka kamala se CS kitara oli vakiosilla jos puolet täytyy vaihtaa hetimiten ja sitten vielä jotain myöhemmin.
 
ei se ikä vaan asenne
Arkka
16.06.2017 17:19:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muistaa, että raha ei ole kaikille samanarvoista. Meikä on ostanut 300 euron kitaran hyvinkin spontaanisti. Ihan yhtälailla joku hyväpalkkainen ostaa 3 k€ kitaran huvikseen testiin.
 
pliksu: Jos tämä pohjautuu mun kirjoituksiin, niin tulkintasi on melko vapaata :) Kyllä sen nyt aika nopeesti on huomannut, jos joku ei tunnu ergonomisesti oikealta, normaalisti ensimmäisten 30sek kohdalla. Sen sijaan kitaralle voi ajan myötä löytää uusia käyttötarkoituksia, minkä vuoksi itse tykkään pitää omistamiani kitaroita nurkissa hieman kauemmin (ainakin sen mainitun puoli vuotta)
 
Juu siis senhän huomaa tosiaan lähes heti, mutta ihminen on melko sopeutuvainen mitä tulee vaikka kaulan muotoon. Joskus käy niin, että ex jää laukkuun pidemmäks aikaa ja sit kun sen sieltä kaivaa, niin se, mikä ennen oli paras kaula ikinä, tuntuukin oudolta kun on tottunut johonkin muuhun. Saundinkin osalta voi käydä sama homma.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «