Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EVM 12L vintage kaiutin 80-luvulta vs. Uusi EVM 12L classic
1
tantta
17.04.2017 12:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemusta vanhoista ja uusista EVM 12L kaiuttimista? Onko soundissa iso ero? Onko noitten hinnassa iso ero? Aika vähän näyttäisi olevan 80-luvun EVM 12L kajareita myynnissä. Ottaisitteko uudet vai vintaget mielummin?
 
hallu
20.04.2017 11:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Mesaboogiessa Ev 12 tuumainen hägäri ja onhan se hemmetin hyvä. Olen testannut sitä kahdella vahvistimella (mark IV ja TA-15) ja toimii kyllä molempien kanssa vietävän hyvin. Mulla on rectokaapissa (1x12) V30 elementti ja tykkään kyllä Ev:stä enemmän. V30 elementissä on jotenkin kuivakka se soundi tai siinä ylämiddlessä tai alatreblessä on joku jääpiikki, joka ottaa vähän korvaan, mutta en tiedä olisiko tuon kajarin "narisevuudessa" kyse, että sitä ei ole oikein aukisoitettu vielä tai sitten umpinainen kaappi ei vaan ole mun mieleen (alapää nasahtaa pohjaan aika äkkiä ja semmoiminen pyöreä botnekkuus uupuu) voi tietenkin olla siitäkin kyse että umpikaappi on aika pieni niin ei se silloin voi olla kovin botnekas.
 
Mitä tuohon Ev:n elementtiin tulee, niin en voi sitä verrata kun minulla on vain tuo yksi enkä edes tiedä onko se uutta vai vanhaa sarjaa. Se on BlackShadow Ev12 ja kiinni yheksänkytluvun alkupuolen Mark IV-A kombossa joten oletan, että se voisi olla sitä vanhempaa sarjaa. Toisaalta Ev on PA-kajari joka on lähtökohtaisesti neutraali joten ei kai uudella tai vanhalla pitäisi olla silloin ainakaan merkittävää eroa. Jos kajari on kerran neutraali, niin sehän on silloin vahvistimen oma soundi, joka sieltä tulee läpi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
basisti1971
22.04.2017 11:43:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
tantta: Onko kokemusta vanhoista ja uusista EVM 12L kaiuttimista?
 
Uusista ei, ainakaan niin että olisi asian tiennyt, vanhoistakin yli vuosikymmenen takaa.
 

 
tantta: Onko soundissa iso ero?
 
Tuskin järisyttävän isoa eroa kun uutta ja NOS elementtiä vertaa, vanhemmiten eroavaisuuksia varmaankin syntyy samalla tapaa kuin missä tahansa kaiutinelementeissä.
 
Kuten hallu tuossa yllä mainitsikin, kyseessä on kuitenkin enemmän PA-, kuin instrumenttielementti.
Hyvässä ja pahassa ;).
 

 
tantta: Onko noitten hinnassa iso ero? Aika vähän näyttäisi olevan 80-luvun EVM 12L kajareita myynnissä.
 
Olivat tuolloinkin suhteellisen/suhteettoman -miten kukin asian haluaa katsoa- kalliita ja harvinaisia verrattuna vaikkapa Celestioneihin, joten hyväkuntoisen käytetyn tai NOS elementin hommaaminen voi olla työn ja tuskan takana.
 

 
tantta: Ottaisitteko uudet vai vintaget mielummin?
 
Uudet.
Soundi tuskin on merkittävästi vanhoissa parempi.
Saatavuus ja ainakin itselle tärkeä soundin toistettavuus korjaustilanteessa on myöskin aivan toista luokkaa.
 
En tarkistanut, mutta muistaakseni tuon klassisen 12L:n korjaussarjassakin alkaa jo oleman saatavuusvaikeuksia, moderniin versioon saa korjaussarjaa normaalisti.
Tosin ko. sarja on mallia PRO kuten EV:n korjaussarjat ruukaa olemaan, eli vaatii keskimääräistä enemmän tietoa ja taitoa asentajalta.
Plussapuolella tietty se että kaiken saa sovitettua juuri niin kuin haluaa.
 
Se, kannattaako reilun kahden sadan euron elementtiin alkaa liikkuvia osia vaihtamaan, se on toinen juttu se...
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «